Kan jag köra x86_64 program på i386 operativsystem?

Permalänk

Kan jag köra x86_64 program på i386 operativsystem?

Hej!

Jag har en 64-bits dator som jag kör Lubuntu Linux 18.04 LTS. Stödet för support går ut nu 2021 April och jag måste uppgradera den. Lubuntu Linux 20.04 LTS som är senaste Long Time Support OS, är för kraftigt för denna dator(Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T9600 @ 2.80GHz) från 2008. Jag vill gärna behålla denna dator för den är helt perfekt och riktigt robust.

Så jag funderar på Raspberry Pi Desktop som är ett i386 operativsystem.

Fråga:
i386 refererar till 32-bit, och 32-bit OS ska kunna köras på 64-bits datorer.
Kan jag då köra Eclipse IDE som är x86_64?

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken nivå av support du behöver. Är det säkerhetsuppdateringar som är viktiga för dig så håller den i åtminstone två år till.

Du kan i regel installera i386 (x86) på x86_64, men två problem du kommer stöta på är att du dels inte kan använda mer än 4GiB RAM och du kommer inte kunna köra x86_64-program på systemet.

Edit:
När jag ser din setup så tänker jag att den inte borde bli för tyngd av ett 64-bitars os. Möjligen är det skrivbordsmiljön som tynger? Har varit med om att, på 8 MiB grafikminne, i GNOME tar det en minut att logga in medans det i ett enklare gränssnitt som LXDE flyter som smör. Lite svårt att se vad som skulle flaska i ditt system men det borde inte vara CPUn iallafall

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Det beror på vilken nivå av support du behöver. Är det säkerhetsuppdateringar som är viktiga för dig så håller den i åtminstone två år till.
https://lubuntu.me/wp-content/uploads/2019/07/cycle.png

Du kan i regel installera i386 (x86) på x86_64, men två problem du kommer stöta på är att du dels inte kan använda mer än 4GiB RAM och du kommer inte kunna köra x86_64-program på systemet.

Attans!

Då får jag väll installera Lubuntu 20.04 LTS.

Eller om jag installerar Ubuntu 20.04 LTS och sedan tar bort massa program.

Eller om jag kör i386 och sedan försöker hitta program som jag kan utveckla med då jag kör mycket C och Java.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du är hindrad att koda x86_64-program på en i386, kompilatorn kan kompilera för andra plattformar än sin egen. Däremot så kommer du inte kunna testköra dem på den datorn.

En annan idé som jag kommer på som kan vara till hjälp är att testa Manjaro (https://manjaro.org/download/). Upplever det som både användarvänligt och snabbt. XFCE ska vara lätt för datorn att köra. Du har också fördelen att det är en rolling-release, så du kommer lätt ha tillgång till det absolut färskaste i programväg.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Jag tror inte du är hindrad att koda x86_64-program på en i386, kompilatorn kan kompilera för andra plattformar än sin egen. Däremot så kommer du inte kunna testköra dem på den datorn.

En annan idé som jag kommer på som kan vara till hjälp är att testa Manjaro (https://manjaro.org/download/). Upplever det som både användarvänligt och snabbt. XFCE ska vara lätt för datorn att köra. Du har också fördelen att det är en rolling-release, så du kommer lätt ha tillgång till det absolut färskaste i programväg.

Jag kompilerar inte Jag bara använder program.

Jag är granska tråkig så jag vill helst köra ett företagsstöttat operatvisystem t.ex. Raspberry Pi Desktop eller Ubuntuvarianterna.

Alla linux-distar idag är en rolling-release.