Denver 7" eller annan billig

Permalänk
Medlem

Denver 7" eller annan billig

Jag tänkte använda en liten platta till att ha shoppinglistan på kundvagnen när jag handlar.
Så en billig liten modell som inte drar till sig fingrar är att föredra.

Hur fungerar Denver 7"? Det är mycket recensioner som skriver att den är seg. Även om man bara kommer ha två små appar installerade?

Ett alternativ är en telefon, men då måste telefonen vara stor = hyffsat ny = oönskade fingrar.

Det tredje alternativet som jag tittat på är att bygga en egen surfplatta med egen mjukvara.
Men kostnaden kommer faktiskt bli högre. Dock har det fördelen att jag kan bygga den oattraktiv.

Någon som har en 6-7" platta som kan säga att den inte är för seg för att kunna ha som shoppinglista?

Permalänk
Medlem

Vilka appar har du tänkt dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minns inte vad den hette men en shopping app där man kan lägga upp en lista på vilka saker man ska handla.

Jag installerade den på en av surfplattorna där hemma.

Utöver det kommer jag lägga in Home Assistant appen för att ha koll på batteri osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag tänkte använda en liten platta till att ha shoppinglistan på kundvagnen när jag handlar.
Så en billig liten modell som inte drar till sig fingrar är att föredra.

Var iväg till Elgiganten och slutade med att jag fingrade på en Lenovo M7. Det är en väldigt enkel platta, men formatet närmast perfekt i det att den är som en väldigt stor mobiltelefon så enkel att stoppa ner i fickan. Blev sugen på att skaffa den som läsplatta. Inget ont om min platta på 8,3 tum, men den är ju betydligt mer av en surfplatta och både tyngre och svårare att hålla i med en hand.

Dessutom litar jag betydlig mer på Lenovo än ex. Denver när det kommer till kvalitet.

Men köper du den så ska det vara just för ditt nämnda syfte, som vanlig surfplatta kommer den nog upplevas som väl seg, lågupplöst etc.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Vi har ju även Huawei Matepad 8 som är betydligt mer platta, men samtidigt lite större på gott och ont.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Var iväg till Elgiganten och slutade med att jag fingrade på en Lenovo M7. Det är en väldigt enkel platta, men formatet närmast perfekt i det att den är som en väldigt stor mobiltelefon så enkel att stoppa ner i fickan. Blev sugen på att skaffa den som läsplatta. Inget ont om min platta på 8,3 tum, men den är ju betydligt mer av en surfplatta och både tyngre och svårare att hålla i med en hand.

Dessutom litar jag betydlig mer på Lenovo än ex. Denver när det kommer till kvalitet.

Men köper du den så ska det vara just för ditt nämnda syfte, som vanlig surfplatta kommer den nog upplevas som väl seg, lågupplöst etc.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Vi har ju även Huawei Matepad 8 som är betydligt mer platta, men samtidigt lite större på gott och ont.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Ja Lenovo är säkert bättre, men det kan också vara en nackdel eftersom då kanske det ser bättre ut än det är.
Jag menar Lenovon har också fått dåliga recensioner men om gemene man ser Lenovo som "okej" så är det dåligt i det här syftet.
Jag har hellre en Denver som alla fnyser åt.
Det är lite därför jag frågar om det är någon som haft erfarenheter av plattorna i den här storleken.

Jag hittade en Huawei på blocket med stor spricka i skärmen, vilket är bra, men så är det 10 tum.
Nog för att vi handlar mycket men om man lägger upp det bra i en app så ska man inte behöva scrolla och leta, då ska 4-5 artiklar vara tillräckligt att se på skärmen.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag:

Mobil
Notepad free

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

För dyr telefon.
Det är ungefär vad jag betalade för den telefonen jag använder idag.
Problemet med telefoner är att de flesta numera kräver SIM och startar inte utan. Visst ett kontantkort utan pengar fungerar säkert.
Tanken är att jag ska ligga under 1000 kr. Gärna omkring hälften.

Permalänk

ska du ha något under 1000:- så får du nog leta begagnad budgetplatta såvida du inte kan tänka dig en modell med typ 5 år på nacken som troligen slutat få uppdateringar flera år tidigare.

angående denverplattorna så glöm dom bara de är ren skit...

gammal hårdvara och får typ max 1 uppdatering efter release max om någon öht. de är billiga av en anledning...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kanske läge för papper & penna om 1190:- är för dyrt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

För dyr telefon.
Det är ungefär vad jag betalade för den telefonen jag använder idag.
Problemet med telefoner är att de flesta numera kräver SIM och startar inte utan. Visst ett kontantkort utan pengar fungerar säkert.
Tanken är att jag ska ligga under 1000 kr. Gärna omkring hälften.

Typ alla Androidtelefoner går att starta utan SIM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ska du ha något under 1000:- så får du nog leta begagnad budgetplatta såvida du inte kan tänka dig en modell med typ 5 år på nacken som troligen slutat få uppdateringar flera år tidigare.

angående denverplattorna så glöm dom bara de är ren skit...

gammal hårdvara och får typ max 1 uppdatering efter release max om någon öht. de är billiga av en anledning...

Varför skulle något uppdateras?
Detta kommer vara en dedikerad enhet.
Om allt fungerar som det ska ser jag ingen anledning att uppgradera.
Det är uppgraderingar som gör att enheter upplevs som sega.
Hade det varit så att detta skulle varit en platta jag använt till annat så hade det varit en annan sak.
Men vi har redan två andra plattor.

Pengarna i säg är inte problemet.
Som jag skrivit tidigare (några gånger) så handlar det om att det inte ska se attraktivt ut att stjäla bara för att man vänder ryggen till.
Men begagnat är inte heller uteslutet.
Som sagt detta ska vara en enhet som används till ett ändamål, typ en gång i veckan å en timme.
Därav tänker jag inte lägga några stora pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Kanske läge för papper & penna om 1190:- är för dyrt.

Läs ovan

Permalänk

Amazons Fire Tablet kanske kan passa?
55EUR, borde finnas någon app som kan göra en inköpslista.