AMD presenterar Ryzen 5000-serien med Zen 3 för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar Ryzen 5000-serien med Zen 3 för bärbara datorer

Under CES 2021 avslöjar AMD Ryzen 5000-serien för bärbara datorer, där AMD utlovar bättre prestanda än Intel på alla fronter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

spännande!

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen se och höra om Threadripper 5000 nu..

Utöver det tror och hoppas jag på typ en 5700G, APU med 8 kärnor, som faktiskt går att köpa. Snälla?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Vi kommer inte få höra något om Zen 4 antar jag? Cezanne RX 6700 är väldigt spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi kommer inte få höra något om Zen 4 antar jag? Cezanne RX 6700 är väldigt spännande!

Zen 4 lär vara minst ett år bort, så knappast.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hoppas på AM5, TR5 plattformar, info om dessa åtminstone, eftersom plattformarna är det enda som avhållit mig från att hoppa på amd tåget. var nära med tr & wrx80 men nu e det för sent med denna plattform info om tr5 & framtida tr med 16 kärnor så blir jag intresserad, bärbart totalt ointressant.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hoppas på AM5, TR5 plattformar, info om dessa åtminstone, eftersom plattformarna är det enda som avhållit mig från att hoppa på amd tåget. var nära med tr & wrx80 men nu e det för sent med denna plattform info om tr5 & framtida tr med 16 kärnor så blir jag intresserad, bärbart totalt ointressant.

Skulle tro att TR5000 är kompatibel med wrx80

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle tro att TR5000 är kompatibel med wrx80

Ja fast fortfarande bara pci-e4 & inget nytt lagringsgränssnitt eller andra nyheter känns ganska bortkastat när det strax är dags för pci-e5 & ddr5 +u.3 osv sata använder jag ej längre ser i nuläget mer intressant ut med sapphire rapids. men avvaktar till tr5 plattformen e ute så får man se. Är mer intressant med uppdatering av plattform, än en liten ökning av prestanda på cpu. men vi får väl se vad de bjuder på.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Det blir den tråkigaste AMD presskonferens för mig på många år nu. AMD har ju nyligen släppt nya produkter och det blir då inget stort. APU är inget för mig, mobilt visst intressant. Men det de kommer att visa är att den presterar lite sämre än de stationära men drar mycket mindre ström, vilket är bra, men jag vet redan om resultaten på ett ungefär.

Permalänk
Medlem

Kommer Sweclockers göra någon livekommentating?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ja fast fortfarande bara pci-e4 & inget nytt lagringsgränssnitt eller andra nyheter känns ganska bortkastat när det strax är dags för pci-e5 & ddr5 +u.3 osv sata använder jag ej längre ser i nuläget mer intressant ut med sapphire rapids. men avvaktar till tr5 plattformen e ute så får man se. Är mer intressant med uppdatering av plattform, än en liten ökning av prestanda på cpu. men vi får väl se vad de bjuder på.

Ganska säker att TR6 och övriga releaser med Zen4 blir först med DDR5/PCIe5 och nya socklar

Permalänk
Medlem

var det inte idag kl 18.00 som nvidia skulle presentera grafikkort ?? eller vad har jag missat

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

var det inte idag kl 18.00 som nvidia skulle presentera grafikkort ?? eller vad har jag missat

Nvidia

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

var det inte idag kl 18.00 som nvidia skulle presentera grafikkort ?? eller vad har jag missat

Verkar stämma bra det: "CES 2021 is here, and Nvidia has its major keynote Tuesday, January 12 at 12pm ET / 5PM GMT / 9AM PT. We'll show you how to watch it live."

Källa: https://www.techradar.com/how-to/how-to-watch-the-nvidia-ces-...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Verkar stämma bra det: "CES 2021 is here, and Nvidia has its major keynote Tuesday, January 12 at 12pm ET / 5PM GMT / 9AM PT. We'll show you how to watch it live."

Källa: https://www.techradar.com/how-to/how-to-watch-the-nvidia-ces-...

jo jag såg det nu på nvidias hemsida 1 timma och 8 minuter kvar until countdown

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Lucasfilm använder AMD alltså...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Lucasfilm använder AMD alltså...

Med alla samarbeten de verkar ha så förstår man att det är brist på cpuer. Tänker lucasfilm hela renderfarm. 100 000 chiplets eller vad kan man gissa på?
Lucasfilm verkar vara en av många. Sen Xbox/PS på det.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Varför använder inte dessa stora företag Apples M1 om den nu är så fantastisk?

Permalänk
Medlem

Tja, som väntat inget på desktop-sidan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Zzzzznark vilken tråkig keynote. När det ÄNTLIGEN började bli lite intressant............tog det slut...... =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför använder inte dessa stora företag Apples M1 om den nu är så fantastisk?

För att Apple inte säljer dem till tredje part helt enkelt, de hade då tvingats lösa massor av problem de slipper nu när de bara kör i sitt eget ekosystem.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Utöver det tror och hoppas jag på typ en 5700G, APU med 8 kärnor, som faktiskt går att köpa. Snälla?

Nej skit i den och satsa på någon sak med ytmonterat DDR5x minne så att det blir någon hype över APUerna.
Lite tråkigt nör 3400g är det häftigaste man kan köpa .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Zzzzznark vilken tråkig keynote. När det ÄNTLIGEN började bli lite intressant............tog det slut...... =/

Ja rätt tråkigt event, kanske därför de inte vräkte på med reklam för eventet.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Tja, som väntat inget på desktop-sidan.

Jo hon presenterade både desktop och mobilgrafikkort på RDNA2.

Skrivet av bobbeyblade:

För att Apple inte säljer dem till tredje part helt enkelt, de hade då tvingats lösa massor av problem de slipper nu när de bara kör i sitt eget ekosystem.

Detta är just därför det kommer ta många många år innan någon annan kan komma med någon mer öppen konkurrenskraftig ARM processor och då har AMD med all säkerhet tagit fram sin egna kraftfulla ARM-processor.

Permalänk
Medlem

Tyvarr inga 6700 eller 5000nonX. Det som jag sag fram emot!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

några roliga hintar, men ett riktigt sömnpiller är min sammanfattning

Permalänk
Medlem

Tråkigaste eventet från AMD jag sett. Mycket snack, få nya produkter.

Permalänk
Medlem

Trodde dom skulle prata om RX 6700 serien mellanklass.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Imponerande att de lyckades dra ut det till nästan en timme långt.

Själva produktnyheterna, dvs Ryzen 5000 mobile och lite om nästa EPYC, var väl avklarade på ungefär 5 minuter..

Resten var lätt... konstigt. Typ:

"Här är blabla från blablabla!
- Hej hej gött å få vara här!
- Jajja vi hade ett bra samarbete under året, var det inte så?
- Jodå!
- Japp japp.... över till nästa!"

Lite som när morsan ringer och vill prata om absolut ingenting i ungefär en timme.

Permalänk
Skrivet av hg:

Imponerande att de lyckades dra ut det till nästan en timme långt.

Själva produktnyheterna, dvs Ryzen 5000 mobile och lite om nästa EPYC, var väl avklarade på ungefär 5 minuter..

Resten var lätt... konstigt. Typ:

"Här är blabla från blablabla!
- Hej hej gött å få vara här!
- Jajja vi hade ett bra samarbete under året, var det inte så?
- Jodå!
- Japp japp.... över till nästa!"

Lite som när morsan ringer och vill prata om absolut ingenting i ungefär en timme.

Jag hade älskat om panelen satt med och kommenterade live det hade blivit helskoj! Men nej istället tog de timeout! Jag hade gärna hört panelens eftersnack i två timmar.