6800 XT idle temperatur 60+ C

Permalänk
Medlem

6800 XT idle temperatur 60+ C

Hej!

Jag lyckades klicka hem ett 6800XT vid lanseringen. Mycket nöjd med prestandan hittills, men jag är lite orolig över temperaturen på kortet. I skrivande stund ligger den och pendlar mellan 60 och 62 grader, vid 0% load. Jag tycker det känns väldigt högt, och det verkar definitivt vara mycket högre än vad de reviews jag läst säger att idle-temperaturen borde vara.

Har ingen överklockning igång på kortet. De enda tweaks jag gjort är att sätta igång D.O.C.P (dvs. asus motsvarighet till XMP) samt slagit igång Shared Access Memory då jag kör tillsammans med en Ryzen 5600X-processor.

Är detta en normal idle-temperatur? Eller kan det vara något fel på kortet?

EDIT: Det är junction temperature jag åsyftar här.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Hej!

Jag lyckades klicka hem ett 6800XT vid lanseringen. Mycket nöjd med prestandan hittills, men jag är lite orolig över temperaturen på kortet. I skrivande stund ligger den och pendlar mellan 60 och 62 grader, vid 0% load. Jag tycker det känns väldigt högt, och det verkar definitivt vara mycket högre än vad de reviews jag läst säger att idle-temperaturen borde vara.

Har ingen överklockning igång på kortet. De enda tweaks jag gjort är att sätta igång D.O.C.P (dvs. asus motsvarighet till XMP) samt slagit igång Shared Access Memory då jag kör tillsammans med en Ryzen 5600X-processor.

Är detta en normal idle-temperatur? Eller kan det vara något fel på kortet?

EDIT: Det är junction temperature jag åsyftar här.

Du vet att fläktarna inte snurrar vid idle va? Och vad jämför du dina temperaturer mot? För du kan inte jämföra din temperatur du får i ditt chassi tex. med siter där de inte ens använder ett chassi vid testning. Den enda jämförelsen som vore någorlunda relevant vore om du hittat någon som använder samma chassi som dig och använder lika många fläktar som dig, och fläktar av samma typ egentligen.

Mitt kort är precis lika varmt vid idle om jag inte sätter mina chassi fläktar som jag har i botten av chassit till 100%. Om du är orolig skulle jag försöka trycka in mer fläktar (om möjligt).

Edit: När jag läser Sweclockers test tex. förstår jag inte hur de mäter ljudet från kortet om fläktarna inte snurrar. För de måste ju snurrat annars hade ju kortet varit mkt varmare än 34 c.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Du vet att fläktarna inte snurrar vid idle va? Och vad jämför du dina temperaturer mot? För du kan inte jämföra din temperatur du får i ditt chassi tex. med siter där de inte ens använder ett chassi vid testning. Den enda jämförelsen som vore någorlunda relevant vore om du hittat någon som använder samma chassi som dig och använder lika många fläktar som dig, och fläktar av samma typ egentligen.

Mitt kort är precis lika varmt vid idle om jag inte sätter mina chassi fläktar som jag har i botten av chassit till 100%. Om du är orolig skulle jag försöka trycka in mer fläktar (om möjligt).

Edit: När jag läser Sweclockers test tex. förstår jag inte hur de mäter ljudet från kortet om fläktarna inte snurrar. För de måste ju snurrat annars hade ju kortet varit mkt varmare än 34 c.

Mitt kort (dock 3080) ligger på runt 26-35 grader generellt vid idle med "fan stop". Med enbart tre fläktar i chassit (2 i fronten och en utsug bak) som ligger och puttrar i låg RPM så generellt behöver inte ett grafikkort bli över 34 c för att fläktarna är av.
Men sedan är det enorm skillnad på olika kort, chassin, andra komponenter i datorn som påverkar så visst är det rent ut sagt svårt att jämföra idle temps på grafikkort

Ett annat 3080 jag hade låg och mös på drygt 55 grader dock så kan vara olika inom samma serie med.

Tror du kan vara helt lugn dock TS!

Såhär ligger mitt 3080 just nu:

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Du vet att fläktarna inte snurrar vid idle va? Och vad jämför du dina temperaturer mot? För du kan inte jämföra din temperatur du får i ditt chassi tex. med siter där de inte ens använder ett chassi vid testning. Den enda jämförelsen som vore någorlunda relevant vore om du hittat någon som använder samma chassi som dig och använder lika många fläktar som dig, och fläktar av samma typ egentligen.

Mitt kort är precis lika varmt vid idle om jag inte sätter mina chassi fläktar som jag har i botten av chassit till 100%. Om du är orolig skulle jag försöka trycka in mer fläktar (om möjligt).

Edit: När jag läser Sweclockers test tex. förstår jag inte hur de mäter ljudet från kortet om fläktarna inte snurrar. För de måste ju snurrat annars hade ju kortet varit mkt varmare än 34 c.

Tack för svar! Jag tycker också det är otydligt (både i sweclockers test och andra jag läst/kollat på) vilken typ av rig de testar i. De borde ju testa i något ATX-chassi som är hyfsat representativt för de flesta. Men är skönt att höra att andras kort ligger på samma temps. Jag har slagit av Zero-RPM i Radeon Software nu, och kör fläktarna på 20-25% även vid låg belastning. Så nu ligger kortet ganska stabilt på 50 grader junction temperature i idle (ca. 39-40 grader på kortet overall).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Mitt kort (dock 3080) ligger på runt 26-35 grader generellt vid idle med "fan stop". Med enbart tre fläktar i chassit (2 i fronten och en utsug bak) som ligger och puttrar i låg RPM så generellt behöver inte ett grafikkort bli över 34 c för att fläktarna är av.
Men sedan är det enorm skillnad på olika kort, chassin, andra komponenter i datorn som påverkar så visst är det rent ut sagt svårt att jämföra idle temps på grafikkort

Ett annat 3080 jag hade låg och mös på drygt 55 grader dock så kan vara olika inom samma serie med.

Tror du kan vara helt lugn dock TS!

Såhär ligger mitt 3080 just nu:

http://gpuz.techpowerup.com/20/11/29/f2s.png

Tack, skönt att höra! Jag tycker jag borde ha hyfsat bra förutsättningar. Kör i ett Fractal Design Define R4 chassi (som jag själv tycker verkar ge utrymme för bra luftflöde), med samma uppsättning fläktar som du (två fram, en bak). Den där bak har jag köpt en FD Venturi 140mm som flyttar rätt mycket luft, så det borde bli bra luftflöde i burken. Antar att det kanske ligger på kortet då, att det är lite varmare. Men som jag skrev i förra inlägget så slog jag av Zero-RPM och kör nu GPU-fläktarna på 20-25% vid låg belastning, så nu har jag sänkt idle junction temp till 50 grader, overall GPU temp till 39-40.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Lite varmt verkar det nog, mitt 6800XT referens ligger på 40-45 grader idle, 45-50 grader junction temp. Detta med zero RPM fan mode på.

Har dock ett väldigt bra chassi för just GPU temperatur då jag har 2 insugsfläktar som blåser luft rakt mot gpu fläktarna. Visserligen väldigt låg RPM på de chassifläktarna i idle men ändå, gör nog en del skillnad kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Tack, skönt att höra! Jag tycker jag borde ha hyfsat bra förutsättningar. Kör i ett Fractal Design Define R4 chassi (som jag själv tycker verkar ge utrymme för bra luftflöde), med samma uppsättning fläktar som du (två fram, en bak). Den där bak har jag köpt en FD Venturi 140mm som flyttar rätt mycket luft, så det borde bli bra luftflöde i burken. Antar att det kanske ligger på kortet då, att det är lite varmare. Men som jag skrev i förra inlägget så slog jag av Zero-RPM och kör nu GPU-fläktarna på 20-25% vid låg belastning, så nu har jag sänkt idle junction temp till 50 grader, overall GPU temp till 39-40.

FD R4 är ett ganska dålig chassi för luftflöde då frontpanel är stängd och HDD burarna är i vägen för luften FD Venturi fläkten passar nog bättre på framsidan av chassiet för att tvinga in luft genom alla barriärer som chassit har.

Edit Har du en FD Venturi HF (High Airflow) eller FD Ventrui HP (High Pressure)? Ifall det är HF fläkt så är det inte lönt att flytta på fläkten.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

FD R4 är ett ganska dålig chassi för luftflöde då frontpanel är stängd och HDD burarna är i vägen för luften FD Venturi fläkten passar nog bättre på framsidan av chassiet för att tvinga in luft genom alla barriärer som chassit har.

Edit Har du en FD Venturi HF (High Airflow) eller FD Ventrui HP (High Pressure)? Ifall det är HF fläkt så är det inte lönt att flytta på fläkten.

Ah förstår vad du menar med HDD burarna. Jag har tagit bort mellansektionen, så där är helt öppet. Men den lägre sektionen är kvar, och den blockerar ju klart en av fläktarna.

Det är en Ventrui HF jag har. Min tanke var att ha den där bak, där den sitter utan dammfilter.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Ah förstår vad du menar med HDD burarna. Jag har tagit bort mellansektionen, så där är helt öppet. Men den lägre sektionen är kvar, och den blockerar ju klart en av fläktarna.

Det är en Ventrui HF jag har. Min tanke var att ha den där bak, där den sitter utan dammfilter.

Frontpanel är också ett problem alla chassi med stängda frontpaneler brukar ha ganska dåligt luftflöde då de tar in luften genom sidan av frontpanel som är restriktiv för luftflöde.

R4 skeppades också med 2 fläktar med lågt statisk tryck inte optimal för ett chassi med stängd frontpanel som oftast presterar bättre med fläktar med högt statisk tryck som insug fläktar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

mitt AMD radeon software startar inte längre sedan jag stängde av datorn i morse men jag fick kortet i lördags och såg också att min idle temp låg runt 52c ungefär.
Gällande att fläktarna inte snurrar i idle så vad jag kunde se så gör det det över en viss temperatur(minns inte tempen dock).

Mina låg på runt 500rpm i idle om jag minns rätt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tjena på er!!

Har ett svar på varför våra kort idlar så högt. När ni idlar så ska ni kolla på "Memory clock" så ser ni att den inte klockar ner sig.

Sitter på en 1440P 144HZ skärm, sänker jag ner till 120HZ så börjar helt plötsligt minnet klocka ner sig, måste vara någon bugg AMD har problem med. Har läst lite och folk har tydligen haft problem men sina 5700XT också. Detta har pågått över 1 år, helt sjukt att dem inte har löst det än.

Så lösningen just nu sänk HZ när ni inte spelar och ändra när ni ska spela.

Edit: Kollar ni tråden här och den lösningen som ges.

https://community.amd.com/t5/graphics/rx-5700-xt-memory-clock...

Så säljer AMD in det som en feature.. "Re: RX 5700 XT memory clock stuck causing high temps when idle
I checked with the product team and their feedback is that depending on specific display configurations (resolution and refresh rate combinations) and background tasks, RX 5000 Series GPUs may maintain memory frequency to ensure an optimal user experience. This behavior is expected and does not impact the RX 5000 GPU in any way."

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Mitt kort (dock 3080) ligger på runt 26-35 grader generellt vid idle med "fan stop". Med enbart tre fläktar i chassit (2 i fronten och en utsug bak) som ligger och puttrar i låg RPM så generellt behöver inte ett grafikkort bli över 34 c för att fläktarna är av.
Men sedan är det enorm skillnad på olika kort, chassin, andra komponenter i datorn som påverkar så visst är det rent ut sagt svårt att jämföra idle temps på grafikkort

Ett annat 3080 jag hade låg och mös på drygt 55 grader dock så kan vara olika inom samma serie med.

Tror du kan vara helt lugn dock TS!

Såhär ligger mitt 3080 just nu:

http://gpuz.techpowerup.com/20/11/29/f2s.png

Hade likande issue med 2080S - blev lite varmt när fläktarna var av. Man kan om man vill använda något i stil med HWinfo64 och ta en titt på power consumption- det drar ju aldrig faktiskt noll och värmen tar vägen någonstans. I mitt fall så har jag rätt dåligt luftflödet på grund av att chassiet står väldigt tight ubderskrivbordet så värmen byggdes upp snabbare än den hann forslas ur- tog jag av chassisidan blev det kallar rätt snabbt dock.

Temperaturen i sig borde inte vara ett problem såvidare du inte ser att kortet går upp i riktigt höga siffror utan att dra igång fläktarna eller att det har fläktarna igång bara för att kyla ner utan någon load- isåfall är ju något fel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Edit: När jag läser Sweclockers test tex. förstår jag inte hur de mäter ljudet från kortet om fläktarna inte snurrar. För de måste ju snurrat annars hade ju kortet varit mkt varmare än 34 c.

Jag tror att dom mäter 34c över en baslinje alltså rumstemperaturen troligtvis

Permalänk

Fick precis hem mitt Sapphire rx 6800 xt nitro+ (och även idag en xiaomi curved gaming monitor), så med ett brett leende har jag kört lite diverse stresstester och benchmarks osv. GPUn klockar automatisk ned sig vid idle och ligger på 25 grader. Går upp till 65 grader under 3dmark time spy benchmark, vilket ju är för kort för att hinna nå max-temp. Har just nu ca 18-19 grader i lägenheten och ett litet chassi (NZXT H2) men rejält med chassifläktar. 3 insug, 2 utblås.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad det var för förhållanden som gjorde att jag hade så hög idle-temp när jag skapade den här tråden. Numera ligger den mellan 35-45 Idle junction-temp, lite beroende på hur länge datorn stått igång och om den belastats tungt nyligen. Kanske har ordnat upp sig med senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Skrivet av Bonside:

Jag vet inte riktigt vad det var för förhållanden som gjorde att jag hade så hög idle-temp när jag skapade den här tråden. Numera ligger den mellan 35-45 Idle junction-temp, lite beroende på hur länge datorn stått igång och om den belastats tungt nyligen. Kanske har ordnat upp sig med senaste drivrutinerna.

Det låter mer rimligt, särskilt om du har 144Hz/freesync igång. Testa att stänga av ev. freesync och sänk uppdateringsfrekvensen på monitorn till 60Hz och kolla temperaturen igen, så borde den bli ännu lägre.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Mitt PowerColor 6800XT ref ligger på 45 - 55Cmax load, 25 - 32C idle beroende på insug.

Prova uppdatera adrenaline till nyaste/kolla schedular, låter lite högt fast dem ska ju klara 80+ i temps

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Fläkten borde ju ha gått igång vid 60grader kan jag tycka, givetvis inte på full spätta, men typ 400rpm eller liknande som man inte hör.

Kände bara spontant att det är något program som använder gpu:n, har du kollat med typ hardware monitor hur usage är på gpu:n i idle?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz