Kan inte komma in i bios på min nybyggda dator.

Permalänk
Medlem

Kan inte komma in i bios på min nybyggda dator.

Tjenare! Jag har nyligen byggt ihop min dator och allt har gått ganska bra. Det slog stopp dock när jag märkte att jag inte kunde komma in i bios. Mitt tangentbord lyser och jag vet att det är ström i usbn då jag provat ladda telefonen när datorn är igång. Har ni några idér? Moderkortet är ett ASUS ROG STRIX B550-E GAMING. Jag är dock ny på att bygga så om det skulle finnas någon kontakt som ni tror inte sitter där där den ska så nämn gärna det med. Tack!

Permalänk
Medlem

Ser du nått på skärmen innan du är inne i windows ?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ser du nått på skärmen innan du är inne i windows ?

Förlåt kanske var otydlig. Kan inte boota in till bios för att ladda ner Windows. Är bara på en skärm där det står att jag ska tycka f2 eller del för att öppna bios men det går inte.

Permalänk

Du kan inte ladda ner Windows från Bios.
Så vad är det du försöker göra ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Du kan inte ladda ner Windows från Bios.
Så vad är det du försöker göra ?

Försöker öppna bios och boota från mitt USB? Det är väll så man laddar ner Windows i vanliga fall

Permalänk
Medlem

Vad för processor? Misstänker att bios inte är flashat till senaste om du införskaffat en AMD 5xxx-serie..

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Vet du om tangentbordet funkar som det ska? Provat med annat tangentbord eller annan USB-kontakt?

Permalänk
Medlem

Testa att boota om datorn och "hacka" del knappen under boot sekvensen

Permalänk
Skrivet av Erlksson:

Försöker öppna bios och boota från mitt USB? Det är väll så man laddar ner Windows i vanliga fall

Så du försöker boota.
Uppdatera ditt bios

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en Zen3-processor till det moderkortet? Det kan hända att moderkortet inte har stöd för processorn, och du måste uppdatera BIOS först.

Vet inte om det är så, eller hur det funkar för ditt specifika moderkort, men kolla i manualen om det finns möjlighet till uppdatering av BIOS utan CPU installerad.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av Erlksson:

Försöker öppna bios och boota från mitt USB? Det är väll så man laddar ner Windows i vanliga fall

Ursäkta enkelheten nedan, vet inte vad du är för användare och om du har stenkoll, kanske jag som missförstår vad problemet är

Plugga in usb, starta datorn... försöker datorn ej boot via det per auto? (Du har Windows på usb redan antar jag?)

Om inte, prova ta ut usb, tryck del hela tiden efter du tryckt igång datorn, bios bör du komma in i om sitt tangentbord fungerar.. därefter väljer du bootble device usb och startar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Vad för processor? Misstänker att bios inte är flashat till senaste om du införskaffat en AMD 5xxx-serie..

Har en AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB. Antar jag måste uppdatera bios då. Hur gör jag det utan att kunna komma in i det?

Skrivet av blackcoffee:

Vet du om tangentbordet funkar som det ska? Provat med annat tangentbord eller annan USB-kontakt?

Har provat 2 tangentbord så det är tyvärr inte problemet

Skrivet av [SmR]BMF:

Testa att boota om datorn och "hacka" del knappen under boot sekvensen

Provat det med men det funkar inte

Skrivet av CaptainRedbeard:

Så du försöker boota.
Uppdatera ditt bios

Hur går jag till vägar? Laddar ner deras drivrutiner på ett USB sen..?

Skrivet av DrDuke:

Det är inte så att du har en Zen3-processor till det moderkortet? Det kan hända att moderkortet inte har stöd för processorn, och du måste uppdatera BIOS först.

Det är en AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB. Så det är ju zen3 som du säger. Hur går jag till vägar för att göra det?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte in i bios för att boota från USB. Håll in F8 när du startat datorn så ska du få upp en bootmeny där du kan välja USB, förutsatt att du satt i den.

Men, kan du inte komma in i bios alls gissar jag du behöver uppdatera det först.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/_aBiTr6tpcs

Den här videon verkar som gjord för dig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

Ursäkta enkelheten nedan, vet inte vad du är för användare och om du har stenkoll, kanske jag som missförstår vad problemet är

Plugga in usb, starta datorn... försöker datorn ej boot via det per auto? (Du har Windows på usb redan antar jag?)

Om inte, prova ta ut usb, tryck del hela tiden efter du tryckt igång datorn, bios bör du komma in i om sitt tangentbord fungerar.. därefter väljer du bootble device usb och startar om.

Jag var nog mest oklar i det hela. Helt hjärntrött efter en heldags byggande och råkade nästan sabba mitt 3090 när Pci-e grejen högg tag i det och ville inte släppa. Som dom andra säger över oss så tror jag problemet är att det är en zen3 och att jag får försöka flasha bios eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

https://youtu.be/_aBiTr6tpcs

Den här videon verkar som gjord för dig.

Haha det är den nog. Dock fattar jag inte, måste jag alltså ta ut min CPU? Det hade varit en mardröm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erlksson:

Haha det är den nog. Dock fattar jag inte, måste jag alltså ta ut min CPU? Det hade varit en mardröm

Jag uppdaterade mitt moderkort utan CPU i, men det är ett Gigabyte. Vet inte om det krävdes, eller om något annat gäller för ditt moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Jag uppdaterade mitt moderkort utan CPU i, men det är ett Gigabyte. Vet inte om det krävdes, eller om något annat gäller för ditt moderkort.

Okej tack. Ska kolla lite hur det ser ut. Ha en fin kväll min vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erlksson:

Jag var nog mest oklar i det hela. Helt hjärntrött efter en heldags byggande och råkade nästan sabba mitt 3090 när Pci-e grejen högg tag i det och ville inte släppa. Som dom andra säger över oss så tror jag problemet är att det är en zen3 och att jag får försöka flasha bios eller vad det heter.

Skulle tro att du kan uppdatera ditt BIOS utan att ha en kompatibel CPU i moderkortet. Sök på "Asus flashback" så ser du hur det går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skulle tro att du kan uppdatera ditt BIOS utan att ha en kompatibel CPU i moderkortet. Sök på "Asus flashback" så ser du hur det går till.

Läste om det i manualen med och det verkar som det är möjligt. Ska prova och uppdatera om en stund. Måste bara få ner drivers

Permalänk
Medlem

Det funkade utan att ta ut min CPU. Tack för allt damer och herrar. Ha en god kväll.