AdGuard Home / Pi-hole - Tillåta annonser på SweClockers?

Permalänk
Medlem

AdGuard Home / Pi-hole - Tillåta annonser på SweClockers?

Det är så att jag börjat använda mig av AdGuard Home här hemma för att blockera annonser i alla enheter. Typ likadant som Pi-hole.

Det fungerar jättebra, men "tyvärr" lite för bra för den blockerar även alla annonser här på SweClockers och det vill jag ju inte. Nån som vet hur det fungerar att "white-lista" specifika sidor? Jag har prövat att skapa en egen "custom rule" som inte gör någon skillnad @@||www.sweclockers.com^$important

Jag hade samma problem med pi-hole när jag använde det, men nu tänkte jag att jag skulle försöka ordna till det en gång för alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Om jag förståd dig rätt, så går inte det, både Pi-Hole och (vad jag vet) AdGuard är DNS Blockers, den blokerar DNS-uppslag och kan inte avgöra ifrån vilken "websida" DNS-upplagen "härstammar" ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Om jag förståd dig rätt, så går inte det, både Pi-Hole och (vad jag vet) AdGuard är DNS Blockers, den blokerar DNS-uppslag och kan inte avgöra ifrån vilken "websida" DNS-upplagen "härstammar" ifrån.

Precis, för att förtydliga så kommer inte reklamen på Sweclockers från sweclockers.com utan från diverse olika reklam-relaterade domäner. Har påpekat tidigare i diverse förslagstrådar att de borde lägga lite utveckling på att dirigera om detta via en egen domän alt. hantera sin egen reklam. Så går det för en användare att whitelista om det nu skulle bli så att det blir blockat.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Precis, för att förtydliga så kommer inte reklamen på Sweclockers från sweclockers.com utan från diverse olika reklam-relaterade domäner. Har påpekat tidigare i diverse förslagstrådar att de borde lägga lite utveckling på att dirigera om detta via en egen domän alt. hantera sin egen reklam. Så går det för en användare att whitelista om det nu skulle bli så att det blir blockat.

Tack och bock för förtydligandet, vi får be Sweclockers köra all sin reklam via en proxy så kan vi vitlista deras proxy

Permalänk
Medlem

Hej Just nu verkar Swec reklam komma ifrån analytics.codigo.se. Du kan enkelt söka på den domänen i loggen på adguard. Jag gjorde det och får nu reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Hej Just nu verkar Swec reklam komma ifrån analytics.codigo.se. Du kan enkelt söka på den domänen i loggen på adguard. Jag gjorde det och får nu reklamen.

... samt reklam på en sjuhelskottas massa andra sidor.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Pi-Hole, främst för att slippa "tracking" men skulle utan tvekan betala en slant för att slippa reklam på Sweclockers, men kanske bara är jag som är villig att göra så

Permalänk
Medlem

Men det är iallafall tur att vi som använder DNS-baserade adblockers fortfarande har det lilla hjärtat under nick med texten "Stöder SweClockers genom att inte använda AdBlock".
Själv användera jag pfBlockerNG i pfSense.

Permalänk
Medlem

Har AdGuard installerat och deras AdGuard Browser Assistant(i Firefox) och där är det bara att vitlista vilken sida man så önskar

la till länk
Permalänk
Medlem

Tack för svar alla, nu förstår jag lite bättre hur det fungerar

Skrivet av M_X_E_Q:

Har AdGuard installerat och deras AdGuard Browser Assistant(i Firefox) och där är det bara att vitlista vilken sida man så önskar

Tack, men det där tillägget verkar bara fungera om man har AdGuard installerat lokalt på sin dator, vilket inte är fallet för mig då jag kör det i en docker-container.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Lustigt nog ser jag massa reklam här på SweC, trots Pi-hole. Blockeringen funkar bra på flera andra håll, så jag vet inte varför det syns här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Lustigt nog ser jag massa reklam här på SweC, trots Pi-hole. Blockeringen funkar bra på flera andra håll, så jag vet inte varför det syns här.

Kan ju hända att din browser kör med dns över https och då bypassar den pi-hole.
Går att stänga av.
De säger att det är för att dns ska bli säkrare men jag tror att det mest är för att gå runt dns som blockerar reklam.
Pi-hole kan sättas upp med secure dns så det är en bättre väg att gå.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W