Vad tycker ni om kösystemet på bl a RTX 3080?

Permalänk

Vad tycker ni om kösystemet på bl a RTX 3080?

Frågan gäller rent generellt kösystem på olika produkter, eller tjänster. Men nu mer specifikt på grafikkorten då det är sådan efterfrågan på dessa.

Personligen ser jag inte att kösystemen tillför något alls och därför borde det inte finnas men när det är säljarens marknad så blir det kösystem på olika saker. T ex bostadsmarknaden. Där betalar du ibland dessutom en avgift enbart för att få stå i kö.

Min personliga åsikt är dock att den som vill köpa en produkt när det finns tillgängligt ska ha den möjligheten. Nu när det gäller grafikkort så är folk så långt bak i systemet att trots beställningar i september så är det osäkert när det sker en leverans. En sådan person "behöver" inte ett sådant grafikkort då det inte är här och nu. Samma med en bostadsmarknad där folk som inte ens vill flytta sätter upp sig i olika köer utifall att om man ska flytta om 15 år - så har du bäst köplats! Nu är det inte exakt samma med grafikkorten men någorlunda samma.

NetonNet är nog de enda jag faktiskt respekterar i nuläget som lägger upp lite kort då och då så att det sprids ut och att den som är på hugget och vill ha ett också får möjligheten - dvs den som åtrår det mest kommer kämpa mest.

Vad anser ni om detta och hur kan vi göra för att få till bukt med "problemet"?

EDIT: Jag har alltså inget emot ett fysiskt köande där en person som verkligen vill ha en produkt kommer att anstränga sig och den som vill det mest kommer då orka köa längst!

Permalänk
Medlem

Så istället för att den som stått i kö längst får kort först går alla kort till den som har skriptat köpflödet hos flest återförsäljare? Låter inte som en förbättring. Grundproblemet är ju att korten säljs alldeles för billigt. Höj priserna, bli av med både väntan och scalpers. Win-win.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så istället för att den som stått i kö längst får kort först går alla kort till den som har skriptat köpflödet hos flest återförsäljare? Låter inte som en förbättring. Grundproblemet är ju att korten säljs alldeles för billigt. Höj priserna, bli av med både väntan och scalpers. Win-win.

Priserna är väl redan höjda? RTX 3080 kostade ju 7300kr dag 1. Nu kostar ju 3070 den summan. Grundproblemet är att efterfrågan är högre än tillgången, inget annat. Kapitalism på högsta nivån.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Priserna är väl redan höjda? RTX 3080 kostade ju 7300kr dag 1. Nu kostar ju 3070 den summan. Grundproblemet är att efterfrågan är högre än tillgången, inget annat. Kapitalism på högsta nivån.

Andra sidan av samma mynt. Efterfrågan regleras genom prissättning. Kostar korten dubbelt så mycket är inte lika många villiga att köpa. Om efterfrågan är så mycket högre att det är flera månaders väntetid är priserna uppenbarligen fortfarande för låga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det ska vara ett rakt kösystem där man får sin produkt i turordning efter beställning. Jag ser inte någon anledning till att någon ska få hoppa före i kön på grund av att de "vill ha" produkten mer.

Jag ser heller inte att det skulle tillföra något med att släppa en handfull produkter utanför kösystemet då de ändå troligen skulle fångas upp av bottar och scalpers.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Så istället för att den som stått i kö längst får kort först går alla kort till den som har skriptat köpflödet hos flest återförsäljare? Låter inte som en förbättring. Grundproblemet är ju att korten säljs alldeles för billigt. Höj priserna, bli av med både väntan och scalpers. Win-win.

Nej, självklart ska inte script och annat skit heller ha företräde. Jag har inte den perfekta lösningen men kösystemet tillför inget och borde inte existera i en fri värld med konkurrens. Då ser jag hellre att priserna höjs, efterfrågan sänks och de som är villiga att betala för något får produkten. Dock blir det heller ingen bra lösning i långa loppet då ekonomi inte borde gå före fanatism

Högskoleprovet hade väl en bra lösning De som inte hade något resultat hade förtur helt enkelt. Så de som har ett 20xx borde hamna sist och sen 10xx därefter och de som inte har något av dessa får fri huggsexa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Andra sidan av samma mynt. Efterfrågan regleras genom prissättning. Kostar korten dubbelt så mycket är inte lika många villiga att köpa. Om efterfrågan är så mycket högre att det är flera månaders väntetid är priserna uppenbarligen fortfarande för låga.

Och anledningen till att efterfrågan är högre i år är att RTX 2000 serien var så dyr att många valde att INTE köpa utan vänta på en prestandaboost istället för lite RTX-kärnor. Samt att många sitter inomhus och en bra grej att göra då är att spela tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av jawik:

Jag tycker det ska vara ett rakt kösystem där man får sin produkt i turordning efter beställning. Jag ser inte någon anledning till att någon ska få hoppa före i kön på grund av att de "vill ha" produkten mer.

Jag ser heller inte att det skulle tillföra något med att släppa en handfull produkter utanför kösystemet då de ändå troligen skulle fångas upp av bottar och scalpers.

Men vad tillför ett kösystem? Så alla botar och scalpers som fixar bra köplats är okej men inte ifall de kapar åt sig ett kort i dag som kommer upp? Kösystem till dagisplatser eller skolor är lika galet. När man har ett behov så söker man en plats. Punkt!

Permalänk
Medlem

Mest rättvist OCH minst stressigt skulle vara att låta folk förhandsboka / boka produkter för MSRP enligt mig. Varje veckas beställningar blir slumpmässigt placerade men veckovis har tidigare veckor prioritet.

Då har man en vecka på sig att beställa och behöver inte f5a. Bokar man första veckan har man en chans att få produkten vid launch. Bokar man en av de tidigare veckorna får man produkten före folk som bokar senare. Det gör också att företag slipper investera resurser så deras sidor klarar av f5-scenarion.

Jag vet inte om det skulle bryta mot lagen som reglerar lotterier i Sverige.

EVGA har nått kösystem i USA vilket är trevligt.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hade Nvidia legat kvar på 2000-seriens prisnivåer, så hade detta varit ett mycket mindre problem. 8000 för ett 3080 var för billigt. 12 000-13 000 kr hade varit mer rätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Mest rättvist OCH minst stressigt skulle vara att låta folk förhandsboka / boka produkter för MSRP enligt mig. Varje veckas beställningar blir slumpmässigt placerade men veckovis har tidigare veckor prioritet.

Då har man en vecka på sig att beställa och behöver inte f5a. Bokar man första veckan har man en chans att få produkten vid launch. Bokar man en av de tidigare veckorna får man produkten före folk som bokar senare. Det gör också att företag slipper investera resurser så deras sidor klarar av f5-scenarion.

Jag vet inte om det skulle bryta mot lagen som reglerar lotterier i Sverige.

EVGA har nått kösystem i USA vilket är trevligt.

Ja, du är nog något på spåren där. Dock vet jag inte om veckovis kommer tillföra allt men bättre än inget. Men för att få det mindre stressigt absolut samt så borde kanske det vara 50/50 av korten som säljs till kön respektive de som köper när de släpps.

Kan även tycka att man max får sälja runt 20-50 (vad gäller RTX-korten) enligt kösystem så att man inte står i en kö som kan ta ett år innan man får sitt kort. Det tillför inget nämligen. Bättre de som står i kön vet att de åtminstone får det inom snar framtid.

Även lite lotto skadar nog inte. Svårt hitta bästa lösningen då man är lite känslostyrd vad gäller sitt ego och habegär. Själv hade jag ingen plan på ny dator (inte haft stationär på tio år) i september, men ny lägenhet blev klar i slutet av november och då kände jag att det var dags. Då är jag helt kalkad då boendesituationen tidigare inte tålde en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Mest rättvist OCH minst stressigt skulle vara att låta folk förhandsboka / boka produkter för MSRP enligt mig. Varje veckas beställningar blir slumpmässigt placerade men veckovis har tidigare veckor prioritet.

Då har man en vecka på sig att beställa och behöver inte f5a. Bokar man första veckan har man en chans att få produkten vid launch. Bokar man en av de tidigare veckorna får man produkten före folk som bokar senare. Det gör också att företag slipper investera resurser så deras sidor klarar av f5-scenarion.

Jag vet inte om det skulle bryta mot lagen som reglerar lotterier i Sverige.

EVGA har nått kösystem i USA vilket är trevligt.

Absolut! Vart är våra MSRP priser här i Sverige? Att köpa ett 3070 för $499 kan man ju drömma om. När tillverkarna är "schyssta" och släpper en väldigt bra produkt till ett lågt pris, är det så jäkla trist att scalpers (+ hög efterfrågan generellt) m.m. ska paja prissättningen. Om produktionen hade varit ikapp under 2020 hade väldigt många kunna ta del av hög spelprestanda till ett vettigt pris, utan att stå i kö i flera månader.

Skulle säga att EVGA har ett bra system, där du får ett kort reserverat till dig via mailnotifikation i typ 8 timmar innan det går vidare till nästa i kön. Inget lotteri, och de som verkligen vill ha kortet lär vara på hugget.

EDIT: Inser att MSRP är utan moms, men poängen är densamma...

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att utbudet är för lågt sett till efterfrågan.

Ett problem större än att det finns kö tycker jag är att återförsäljarna tar emot nya köpare (köplatstagare) när det inte inom rimlig tid kommer att komma leveranser för att fylla dessa orders. Hur lång tid kommer det ta ifall man står som plats 323 på ett Asus Non oc 3080 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och anledningen till att efterfrågan är högre i år är att RTX 2000 serien var så dyr att många valde att INTE köpa utan vänta på en prestandaboost istället för lite RTX-kärnor. Samt att många sitter inomhus och en bra grej att göra då är att spela tex.

Tillgången är också väldigt mycket för liten. Problemet är inte att det är för många som vill ha kort, problemet är att det inte tillverkas tillräckligt med kort. Det är ju garanterat något som är fel. Finns knappt några 3000-kort, finns knappt några av de nya AMD-korten, finns knappt några nya AMD-processorer, finns knappt några nya spelkonsoler.. Efterfrågan kanske är stor, men det spelar ingen roll om tillgången är för liten oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade Nvidia legat kvar på 2000-seriens prisnivåer, så hade detta varit ett mycket mindre problem. 8000 för ett 3080 var för billigt. 12 000-13 000 kr hade varit mer rätt.

Korten hade kanske sålt bra trots höga priser(under nuvarande omständigheter) men Nvidia var troligtvis oroliga över konsolsläpp och RDNA2 som kan konkurrera någorlunda. Hade varit långt ifrån samma nivå av hype för Ampere om korten kostat så mycket också, kass prestanda/kr.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Korten hade kanske sålt bra trots höga priser(under nuvarande omständigheter) men Nvidia var troligtvis oroliga över konsolsläpp och RDNA2 som kan konkurrera någorlunda. Hade varit långt ifrån samma nivå av hype för Ampere om korten kostat så mycket också, kass prestanda/kr.

Ja, Nvidias prissättning på 3000-korten var helt klart styrd av okända faktorer kring AMD:s kommande kort och tillgänglighet, och kanske till viss del konsoler (om det nu är så att folk faktiskt väljer mellan en riktig dator och en konsol!?).

Men i backspegeln hade det varit rätt av dem att ta 50-70 procent mer för korten, ungefär. Med tanke på att även 3090 har sålt extremt bra, så finns efterfrågan också i högre prisklasser.

Med ett högre pris hade efterfrågan inte varit lika hög, "scalper-skatten" inte varit lika attraktiv att betala, och lönsamheten för mining-galningarna hade inte varit lika bra. Alla som vill ha korten för att använda för nöje vinner alltså. Och Nvidia skulle ha tjänat mycket mer, samtidigt som allt snack om dålig tillgång hade varit obefintligt eller mycket mildare än det är nu.
Visst, det vanliga sursnacket om höga priser hade förstås kommit, men det finns alltid folk som gnäller på priser, hur billiga saker än är. De hade gnällt även om ett 3080 hade kostat 2000 kr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kösystem är bra tycker jag.

Priset tycker jag ska spegla i huvudsak kostnaden att tillverka korten och inte besera det på efterfrågan. Att dubbla priset är inte konsumentvänligt och riktigt jävla illa av tillverkar och försäljare bara för att efterfrågan är hög.

Permalänk
Skrivet av r1kkie:

Kösystem är bra tycker jag.

Priset tycker jag ska spegla i huvudsak kostnaden att tillverka korten och inte besera det på efterfrågan. Att dubbla priset är inte konsumentvänligt och riktigt jävla illa av tillverkar och försäljare bara för att efterfrågan är hög.

Om du anser att kösystem är bra - vad förbättrar den funktionen som finns i dag?

Jag har tio beställningar ute. Det finns fler än mig som säkert har än fler. En köplats säger inget och folk som köat från dag ett har fortfarande inte fått något. Hur kan detta vara bra?

Permalänk
Medlem

Det bästa är såklart att en magisk fe trollar fram obegränsat med gratis prylar till alla.

Det näst bästa är att tillgång och efterfrågan möts genom en korrekt prissättning.

Så frågan är egentligen varför man sätter fel pris.

Jag tror det beror på att prissättningen är en stor del av kommunikationen. Lågt pris betyder bra recensioner. Och eftersom antalet exemplar är så få så skulle man inte tjäna så mycket mer på att sälja slut dyra kort för några tusenlappar mer under några månaders tid. Eftersom de flesta inte förstår hur en marknad fungerar så skulle det skada företagen mer att sätta ett korrekt pris än att göra som nu att låta andrahandsmarknaden (svarta börs-hajar) ta vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Om du anser att kösystem är bra - vad förbättrar den funktionen som finns i dag?

Jag har tio beställningar ute. Det finns fler än mig som säkert har än fler. En köplats säger inget och folk som köat från dag ett har fortfarande inte fått något. Hur kan detta vara bra?

Vilken funktion idag menar du?

Det är väll bra att den som beställt för också kommer att få varan först?

Hade det varit bättre att jag ett halvår senare kommer in i ekvationen och norpar åt mig ett kort före någon som velat köpa ett sedan dag 1 då jag hade lite mer tur eller tid att sitta å vara med när korten släpps? Alla har inte den möjligheten eller tid så är väll bra att man inte behöver ödlsa tid på sånt.

Edit:

Som svar på ursprungsfrågan är det inget problem med kösystemet. Problemet är ett produktionsproblem och löses där. Det tillverkas för få kort helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av r1kkie:

Vilken funktion idag menar du?

Det är väll bra att den som beställt för också kommer att få varan först?

Hade det varit bättre att jag ett halvår senare kommer in i ekvationen och norpar åt mig ett kort före någon som velat köpa ett sedan dag 1 då jag hade lite mer tur eller tid att sitta å vara med när korten släpps? Alla har inte den möjligheten eller tid så är väll bra att man inte behöver ödlsa tid på sånt.

Edit:

Som svar på ursprungsfrågan är det inget problem med kösystemet. Problemet är ett produktionsproblem och löses där. Det tillverkas för få kort helt enkelt.

Jag säger inte att den som står först i kön inte ska ha första kortet. Jag ifrågasätter kylsystemet. Varför ska någon som beställde för ett år sen ha förtur på ett kort när det inte finns några kort? Sälj de kort som finns eller möjligen de som kommer med nästa batch. Men som nu att sälja kort som kanske kommer inom sex månader är inte positivt.

Låt de dedikerade få sina kort.

Annars kan vi ju istället för kösystem ha auktion på korten istället så får de med mest pengar korten. Så slipper de stressa den dagen de släpps och man kan boka. Dina resonemang uteblir. Varför är kösystemet bra? Vad tillför det? Varför inte sälja kort när det finns? Annars kan vi ju skapa kö för alla framtida generationer kort. Så om 20 år får jag först och de som då endast är 20 år lär få vänta länge på sina kort.

Jag visste inte att jag skulle ha en stationär i september t ex. Varför ska jag lida för det? Idiotiskt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Men vad tillför ett kösystem? Så alla botar och scalpers som fixar bra köplats är okej men inte ifall de kapar åt sig ett kort i dag som kommer upp? Kösystem till dagisplatser eller skolor är lika galet. När man har ett behov så söker man en plats. Punkt!

Men kösystem för ett grafikkortssläpp är ju en helt annan sak än kö till dagisplatser eller bostadsköer. De som köade för ett kort ville ju ha ett kort precis just då, så snart som det bara var möjligt. Om de hade kunnat få ett kort första dan så hade de jublat. Dvs på pricken "när man har ett behov så söker man en plats".

Sen att de fått vänta i tre-fyra månader är ju inte deras fel. Och de saknar ju lik förbannat kortet de hade velat ha för tre månader sedan. Det är ju inte alls som att ställa lille Olle i bostadskö när han är tre veckor gammal för att han ska få en bostad när han fyller arton.

Dock vore det bra om butikerna hade ett bättre system, så att folk inte behöver lägga beställningar på tio olika kort i hopp om att få något av dem utan snarare "jag vill ha något av de här korten - vilket som nu råkar finnas tillgängligt". Helst sen signerat med bank-id (efter att du fått din köplats), så att scalpers i alla fall inte kan bota sig till mer än ett kort per butik utan att blanda in andra. Allra helst vore det bra om butikerna samarbetade, så att folk kunde få ett kort sett över samtliga deltagande butiker.

Det skulle förstås inte räcka när tillgången är så dålig, men det skulle åtminstone öka chansen att entusiaster får kort tidigt utan att en massa pengar hamnar hos scalpers.

Permalänk
Skrivet av krfsm:

Men kösystem för ett grafikkortssläpp är ju en helt annan sak än kö till dagisplatser eller bostadsköer. De som köade för ett kort ville ju ha ett kort precis just då, så snart som det bara var möjligt. Om de hade kunnat få ett kort första dan så hade de jublat. Dvs på pricken "när man har ett behov så söker man en plats".

Sen att de fått vänta i tre-fyra månader är ju inte deras fel. Och de saknar ju lik förbannat kortet de hade velat ha för tre månader sedan. Det är ju inte alls som att ställa lille Olle i bostadskö när han är tre veckor gammal för att han ska få en bostad när han fyller arton.

Dock vore det bra om butikerna hade ett bättre system, så att folk inte behöver lägga beställningar på tio olika kort i hopp om att få något av dem utan snarare "jag vill ha något av de här korten - vilket som nu råkar finnas tillgängligt". Helst sen signerat med bank-id (efter att du fått din köplats), så att scalpers i alla fall inte kan bota sig till mer än ett kort per butik utan att blanda in andra. Allra helst vore det bra om butikerna samarbetade, så att folk kunde få ett kort sett över samtliga deltagande butiker.

Det skulle förstås inte räcka när tillgången är så dålig, men det skulle åtminstone öka chansen att entusiaster får kort tidigt utan att en massa pengar hamnar hos scalpers.

Jag håller ju med dig till viss del. Hade det bara varit en kö så att nästa batch som kom två veckor senare hade täckt den kön är det ju inga problem. Det är ju butikernas fel att det är som det är just nu med kaos kring allt! Även tillverkarnas fel så klart. Men jag ser ingen fördel med ett kösystem där folk inte får sina kort efter sex månader och vi som nu ska köpa stationär för första gången på tio år hamnar ju helt jävla snett på det. Alltså borde man göra något åt det, men det kommer inte tillverkas tillräckligt i framtiden heller. Är det få produkter ökar intresset och vi känner oss exklusiva när vi väl får tag i ett.

Jag är inte bitter

Permalänk
Medlem

Tycker kössytemen är bra och rättvisa. Dom som har varit beredda att betala överpriser utan att låsa sig till någon specifik modell har haft betydligt bättre möjligheter att knipa ett 3080 (nya sku's t.ex.). För att inte tala om 3090, vill man köpa sig förbi andra så är det bara att välja ett sånt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Står ju hellre i kö än att behöva lägga timmar hit och dit på att ta reda på var/när/hur något ska släppas och sen banka F5.

Skrivet av krfsm:

Dock vore det bra om butikerna hade ett bättre system, så att folk inte behöver lägga beställningar på tio olika kort i hopp om att få något av dem utan snarare "jag vill ha något av de här korten - vilket som nu råkar finnas tillgängligt". Helst sen signerat med bank-id (efter att du fått din köplats), så att scalpers i alla fall inte kan bota sig till mer än ett kort per butik utan att blanda in andra. Allra helst vore det bra om butikerna samarbetade, så att folk kunde få ett kort sett över samtliga deltagande butiker.

Inet kör ju lite den strategin (antar jag), med att man måste betala up front. Det gör ju dock att dom förlorar mig som kund, inte en chans att jag lägger ut stålar på något dom inte ens kan berätta när dom levererar.

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera butiker som inte tar köer längre, typ Komplett och NetOnNet, där kan du bara boka när det kommer in kort. Möjligtvis tar de in lite extra som kommer med i nästa batch, men verkar ju inte vara några större problem att spamma F5 på Komplett när de släpper sina kort. Brukar till och med vara en ganska bestämd tidsram på några timmar. Alla har inte tiden eller ork att göra detta, så då är det ju bra att man kan ställa sig i en kö och bara vänta. Tänk om ingen butik hade haft kö och det var krig varje gång det kom in kort på lagret. De som jobbar dagtid hade ju aldrig fått ett kort då.

Det största problemet med köerna är väl att vissa kort inte ens tillverkas, har fortfarande kvar min plats i kö på Trinity non-OC som snart fyller 4 månader, har inte sett ett enda av det här kortet skickas ut, och Komplett vägrar ju göra något åt dessa beställningar. För TUF non-OC lät de ju folk byta till OC modellen (sist i kön och få intropris). Scan skötte detta bäst där de erbjudit folk i kö nya modeller etc istället för att skita i alla. Men detta gjorde ju att jag också kunde hoppa på ett AMP HOLO snabbt (1 vecka ifrån beställning tills det var i min dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Annars kan vi ju istället för kösystem ha auktion på korten istället så får de med mest pengar korten.

Det hade ju varit den enklaste lösning, så får tillgång och efterfrågan lösa sig själv snabbt och enkelt. Hade vi ju sluppit köer helt och hållet...

Permalänk
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Personligen ser jag inte att kösystemen tillför något alls och därför borde det inte finnas men när det är säljarens marknad så blir det kösystem på olika saker. T ex bostadsmarknaden. Där betalar du ibland dessutom en avgift enbart för att få stå i kö.

Jag skulle säga det är mer inom planekonomi som det brukar uppstå kösystem. Då marknadsekonomi ofta kan lösa problemet genom att låta den som betalar mest stå först i kön.
Att tillämpa en sådan konstig syn på att produkter ska ha vissa priser och ej får kostar mer skapar konstiga saker som kö för bostäder och nu även datorhårdvaror.

Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Vad anser ni om detta och hur kan vi göra för att få till bukt med "problemet"?

Höj priserna så att de som vill betala mest får produkterna först. Vad butikerna ska göra av alla de extra pengar de får, ja det kan dra en sväng till systembolaget.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag kortet väldigt billigt iom kösystemet, men det hade givetvis varit bättre om man bara tagit mer betalt. 3080 för 12-14 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Priserna är väl redan höjda? RTX 3080 kostade ju 7300kr dag 1. Nu kostar ju 3070 den summan. Grundproblemet är att efterfrågan är högre än tillgången, inget annat. Kapitalism på högsta nivån.

Finns dom kort som gått upp typ en 500:ring, dom som legat still och dom som gått ner. Man kan inte räkna in ASUS TUF priserna under introduktionen om man vill ha en riktig prisbild. FE gick väl på 7800-7900kr precis som ASUS TUF ordinarie pris.