Min Andersson-TV stödjer bara FAT32

Permalänk
Medlem

Min Andersson-TV stödjer bara FAT32

Hej

Min tv har en kanonbra funktion där man bara pluggar in ett usb-minne och sedan kan man spela in. Problemet är att tv:n bara stödjer FAT32. Så nu har jag ett 16GB minne i. Men jag har ett 512GB minne liggandes som hade varit perfekt att använda men det är formaterat i ExFat. Windows 10 gillar tydligen inte att formatera så stora minnen till Fat32, någon som testat något 3 parts program som fungerar bra?

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Diskpart, här är en länk.

https://kb.iu.edu/d/bccm

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ingen större vinst med att använda ett så stort USB minne i kombination med FAT32. Maximal partitions storlek för FAT32 är 32GB och maximal filstorlek 4GB. Om din tv mot förmodan har stöd för flera partitioner kan du dock använda större lagringsmedia. Att windows inte låter dig formatera minnet som du önskar beror helt enkelt på begränsningar i filsystemet.

Permalänk
Medlem

Fat32 partition kan vara många TiB, dock formaterar och partitionerar inte Windows så stort men 3e parts program gör.

Max. volume size 2 TiB (with 512 byte sectors)
8 TiB (with 2 KiB sectors and 32 KiB clusters)
16 TiB (with 4 KiB sectors and 64 KiB clusters)

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Tyvärr är det ingen större vinst med att använda ett så stort USB minne i kombination med FAT32. Maximal partitions storlek för FAT32 är 32GB och maximal filstorlek 4GB. Om din tv mot förmodan har stöd för flera partitioner kan du dock använda större lagringsmedia. Att windows inte låter dig formatera minnet som du önskar beror helt enkelt på begränsningar i filsystemet.

Precis, jag tänkte mig inte för och köpte ett 128 GB "när jag ändå var i farten" och försökte sätta det i bilen. Tji, fick jag, så jag köpte ett likadant fast 32 GB istället. Det satt ett 16 GB innan, men problemet var att det stack ut så mycket att jag var rätt att råka slå emot och ryta sönder kontakten, plus att jag tänkte stoppa in mer med bättre bitrate än det som låg där varför ett större var välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Tack Rufus funkade perfekt

Permalänk
Medlem

Tack hjälpen alla. Det löste sig perfekt med Rufus som WestMania tipsade om.

Fråga: Eftersom nu inte alla enheter stödjer ExFat och det uppenbarligen fungerar utmärkt att formatera stora diskar Fat32, varför stödjer inte Windows det? Om nu ExFat är betydligt bättre på stora diskar, varför stödjer inte en modern TV Exfat?

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Antagligen för att TVn inte är vidare modern. Inte supermånga som pluggar in USB, den använder säkert billigaste hårdvara och mjukvara som finns för att driva det, 15 år gammal firmware, etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Fråga: Eftersom nu inte alla enheter stödjer ExFat och det uppenbarligen fungerar utmärkt att formatera stora diskar Fat32, varför stödjer inte Windows det?

För att ingenjören som implementerade formatvertyget i Windows för 25 år sedan tyckte att 32 GB borde räcka, och sen har ingen brytt sig om att ändra på gränsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För att ingenjören som implementerade formatvertyget i Windows för 25 år sedan tyckte att 32 GB borde räcka, och sen har ingen brytt sig om att ändra på gränsen

Ja, det är klart, Bill Gates trodde ju att 712Kib skulle räcka 😁

Permalänk
Medlem

Kör man formateringen via GUI i windows så är det mer begränsat - men kör man kommandot 'Format' i powershell/kommandofönstret i win10 så har man mer frihet med att välja kluster-storlek med A/:size och därmed volymens möjliga max. totala storlek. Vilka optioner som finns kan man se med "Format /?" skriven i tex. powershell.

- dock har mediat 512-bytes sektorer nativt (vanligast i dagens lagringsmedier i konsumentklass) så kan man aldrig gå över 2TB storlek (och 64k-kluster) på FAT32 då vid 2 TB används alla 32 bitarna för adressering av sektorer (aka LBA-nummer och har samma begränsning som finns med MBR) - skall man ha större än så så måste mediat använda sig av 4096-bytes sektorer (eller 2048-bytes sektorer om det är på optisk media) och då kan prova med 128K-cluster eller 256k-kluster då FAT32 max kan ha 4177918 kluster i sitt filsystem (FAT, även kallad FAT16 kan bara ha 65526 kluster)

Sedan har man också att enheter som hanterar FAT/FAT32 inte i alla lägen hanterar att klusterstorleken är större än den klusterstorleken windows skapar som default - det får man prova sig fram.

FAT och eFAT är bara format för enklast möjliga flytt av data då man samtidigt när det överförs på FAT/eFAT så försvinner det mesta av filernas metadata, rättigheter, ägare och olika attribut - även tidsstämplar utöver filens nuvarande tidsstämpel försvinner i processen.