Asus satsar på grafikprestanda i litet format

Permalänk
Melding Plague

Asus satsar på grafikprestanda i litet format

I en bärbar 13-tummare monterar Asus dedikerad grafik och åtta kärnor Ryzen, medan en tillhörande docka modell mindre huserar RTX 3080.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra iniativ.

Permalänk

Jag vill hellre ha denna med all utrustning än en Apple M1. Sedan vill jag ännu hellre ha alla pengar som detta kalas kostar insatt på mitt bankkonto.

Min åsikt, det ser riktigt grymt ut. Men det lär kosta. 8kärnor, 32GB ram, bra internet grafikkort och stöd för externt.

Permalänk
Medlem

RTX 1650 finns väl inte?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av FZL:

RTX 1650 finns väl inte?

Nej! Det hade letat sig in ett "R" istället för "G" på ett ställe i texten, men det är nu korrigerat Använd gärna rättelsefunktionen framöver, så kan vi upptäcka eventuella fel snabbare

Permalänk
Medlem

Det här är precis vad jag har önskat mig. Less på att släpa runt en ful släpbar i formfaktor 90-tal för att kunna arbeta med både CPU- och GPU-krävande applikationer på språng. Tveksamt om priset passar den privata plånboken dock. Det jag är mest tveksam till är väl komponenttillgången när det kommer ytterligare specialanpassade komponenter som inte lär tillverkas i några enorma mängder till skillnad från t.ex lösa processorer. Det kanske trycker upp priset ännu mer?

Permalänk
Medlem

Konstigt att Linus tech tips sa 8x pcie 4.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Kul hursomhelst att se något i XX80 klass parat med Ryzen mobilt om än i en docka...
@Wittwang: Detta är något jag känner inte belysts tillräckligt att det hela förra generationen var svårt att få tag i något högre än RTX 2060 tillsammans med primärt Ryzen 4xxx-serien då dessa iom Zen2 i princip låg i paritet med Core..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av tuomi:

Kul hursomhelst att se något i XX80 klass parat med Ryzen mobilt om än i en docka...
@Wittwang: Detta är något jag känner inte belysts tillräckligt att det hela förra generationen var svårt att få tag i något högre än RTX 2060 tillsammans med primärt Ryzen 4xxx-serien då dessa iom Zen2 i princip låg i paritet med Core..

Jag kollade igenom prisjakt nu och som du säger ser det ut att vara någon form av gräns vid RTX 2060. Förmodligen är det till följd av att laptopmodellerna tar en bra stund att utveckla, och att tillverkarna inte ville/vågade satsa på att förbereda de mest högpresterande varianterna för Ryzen. Den Zen+-baserade 3000-serien var ju inte jättevass i jämförelse, men nu inför mobila Ryzen 5000 ser det ut att bli ändring. Tror att exempelvis Asus använder AMD i alla bärbara speldatorer som visas nu under CES

Skrivet av danskung:

Konstigt att Linus tech tips sa 8x pcie 4.

Japp, för enligt Asus är det 3.0 som gäller

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ, Alienware visade ju med sin docka att en direkt anslutning över pci-e är både snabbare och billigare än att gå via Thunderbolt. Problemet är väl att det inte är en öppen standard vilket kommer innebära skyhöga priser och att kontakten överges om max ett år.

Permalänk
Medlem

Min första tanke som dyker upp:

Hur kommer den där lilla lådan med ett 3080 att låta efter 15 minuters spelande in i Cyberpunk 2077?
Som ett hårfön?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Om jag vill köra den i 1440p, vilket Hz får jag då?

BTW, varför är industrin så kåta på 4k och 8k men inget där i mellan? 1440p är ett riktigt bra mellanläge för utseende prestanda och pris. Känns som att 5k kommer bli nästa "1440p".

Permalänk
Medlem

Gillar starkt att de vågar designa ett *faktiskt* externt grafikkort från grunden och inte det vanliga att stoppa en desktop-GPU i en låda lika stor som en mITX-dator.

Gillar inte proprietär-porten. Tiden får väl utvisa om kunderna kan köpa en ny docka som passar om ett par år.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Min första tanke som dyker upp:

Hur kommer den där lilla lådan med ett 3080 att låta efter 15 minuters spelande in i Cyberpunk 2077?
Som ett hårfön?

Den kommer att hovra av rtx 3080.s fläktar. Speciellt om du kör på psycho läget, med RT på o DLSS av.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Det är sååååå svårt att göra en miniatyr PCI-E på baksidan av datorn!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Amen detta är ju faktiskt väldigt vettigt!

En massiv GPU-dongel á la Apple, men nu tillför det faktiskt nått. Hade varit extra fint att ha en docka till den där man kan koppla in sitt 3080, tgb, etc.

Bra gjort ASUS, hoppas det funkar bra också!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Kul hursomhelst att se något i XX80 klass parat med Ryzen mobilt om än i en docka...
@Wittwang: Detta är något jag känner inte belysts tillräckligt att det hela förra generationen var svårt att få tag i något högre än RTX 2060 tillsammans med primärt Ryzen 4xxx-serien då dessa iom Zen2 i princip låg i paritet med Core..

Menar du RTX 2060+ i mobilt format eller? Det fanns en stor drös 2080 när jag köpte mitt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Man har närt en dröm under 15+ år om att få denna typ av mobila plattform med bra prestanda, jag vet inte hur många ggr jag köpt ASUS och HP s k laptop gaming datorer i större format och mina förhoppningar har krossats varje gång.

Om inte det är fläktar som låter så är det att all drivrutinsutveckling överges efter ett år vilket verkar vara ASUS signum på allt som är proprietär/icke öppen standard teknik. Dom bygger hårdvara med hög kvalitet men mjukvaran blir oftast halvdan och lämnas vind för våg när nästa model ska släppas.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Menar du RTX 2060+ i mobilt format eller? Det fanns en stor drös 2080 när jag köpte mitt.

Ja precis alltså högre än RTX 2060 i mobilt format parat med Ryzen 4000-serien (Är enbart mobil)..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Min första tanke som dyker upp:

Hur kommer den där lilla lådan med ett 3080 att låta efter 15 minuters spelande in i Cyberpunk 2077?
Som ett hårfön?

Mobil 3080 (dvs lågt klockad desktop 3070).

Permalänk
Medlem

För övrigt så tycker jag SweC borde vara mer tydliga om de rör sig om ett mobilt kort och skriva tex 3080M om det är det.

Skrivet av nihilist71:

Man har närt en dröm under 15+ år om att få denna typ av mobila plattform med bra prestanda, jag vet inte hur många ggr jag köpt ASUS och HP s k laptop gaming datorer i större format och mina förhoppningar har krossats varje gång.

Med tanke på hur mycket större de vanliga grafikkorten och dess kylare blir för varje år så borde man kunna förutspå resultatet när man försöker trycka i dem i ett bärbart fortmat. Vill man ha en lättare tunn gaminglaptop så kommer man få betala för det med plånboken och ljud från fläktarna.

Tycker själv dock att man borde släppt något mellanläge. Tex så ser jag teoretiskt att en toppmodell med ett 3060m kort med samma biffiga heatpipes från toppmodeller med 3080m kunna prestera bra med betydligt lägre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Men det här är ju inget nytt?!! Varje år kommer en låda någon har tryckt in ett grafikkort i och alla prisar och tycker det är en feeeeenomenalt bra idé men ingen köper den. Sen glömmer vi bort det och en ny liten blinkande låda dyker upp, fräsigare än sin föregångare.

Har någon en sån här setup hemma och kan komma med feedback om hur det är som koncept?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Amen detta är ju faktiskt väldigt vettigt!

En massiv GPU-dongel á la Apple, men nu tillför det faktiskt nått. Hade varit extra fint att ha en docka till den där man kan koppla in sitt 3080, tgb, etc.

Bra gjort ASUS, hoppas det funkar bra också!

Denna lösningen har ju funnits i många år. Razer T.ex.
https://www.inet.se/produkt/1963650/razer-core-x-chroma?&gcli...
Där man faktiskt kan sätta i en desktop GPU modell värst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill hellre ha denna med all utrustning än en Apple M1. Sedan vill jag ännu hellre ha alla pengar som detta kalas kostar insatt på mitt bankkonto.

Min åsikt, det ser riktigt grymt ut. Men det lär kosta. 8kärnor, 32GB ram, bra internet grafikkort och stöd för externt.

Skrivet av Emma242:

Det här är precis vad jag har önskat mig. Less på att släpa runt en ful släpbar i formfaktor 90-tal för att kunna arbeta med både CPU- och GPU-krävande applikationer på språng. Tveksamt om priset passar den privata plånboken dock. Det jag är mest tveksam till är väl komponenttillgången när det kommer ytterligare specialanpassade komponenter som inte lär tillverkas i några enorma mängder till skillnad från t.ex lösa processorer. Det kanske trycker upp priset ännu mer?

$2999 i ASUS store, 35 lakan på INET (~4200 dollar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag kollade igenom prisjakt nu och som du säger ser det ut att vara någon form av gräns vid RTX 2060. Förmodligen är det till följd av att laptopmodellerna tar en bra stund att utveckla, och att tillverkarna inte ville/vågade satsa på att förbereda de mest högpresterande varianterna för Ryzen. Den Zen+-baserade 3000-serien var ju inte jättevass i jämförelse, men nu inför mobila Ryzen 5000 ser det ut att bli ändring. Tror att exempelvis Asus använder AMD i alla bärbara speldatorer som visas nu under CES

Enligt senaste från ryktessvängen har det med OEMs faktiskt funnits någon typ av avtal gällande exklusivitet gällande Intels 10:e generation och RTX 2070 samt högre... Får dock påpekas att detta hävdas utan någon form av bevis för vad som kan ses som ganska allvarliga anklagelser. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/l01p4t/intel_and_nvidia...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com