Fejk p40 som dog efter 1.5 månad

Permalänk
Medlem

Fejk p40 som dog efter 1.5 månad

2020-11-21: Jag köpte en till kina telefon för 800 kr + 70 frakt för en vecka sen på Tradera som enligt säljaren är helt ny från fabrik av 2020 modell och enligt uppgift på kartong ska vara p40 pro (märke/brand anges konstigt nog inte) men andra appar och google detectade den som en Mate33 pro som har betydligt trögare cpu och gpu (vilket märktes av).

Samtalsljud för båda är lågt även på högsta volym och det går ej ställa in aviseringsljud för ringsignal och notifikation separat. Kameran är usel och kan inte fokusera alls. Även 3/4g mottagning var mycket svagare än t.o.m. Phonemax saturn X, den hade ingen täckning på vandringsleden (medan iphone och saturn x hade täckning) och hemma så får den ofta 0-1mb i uppladdningshastighet och bara 1.5-2mb nerladddning och 99ms responstid jmfrt med Phonemax som får 25mb i nerladdning och 8mb uppladdning, 33ms responstid, hackigt internet. Batteriet har inte 5000mah, den har bara 2300mah. Det står i telefonen att den har 12gb ram men ändå så används 8.8gb redan trots att jag bara har bank id och swish (totalt 20 mb), när jag kollar i listan på hur mycket apparna använder så är det ca 1.1gb totalt, inte 8,8gb. Så det är en fejk ram siffra? Det verkar vara en mate33 som fått ett annat lur-igt skal. Säljaren hade bilder på den påslagen i sin hand så hon bör ha vetat att det var en p33 pro. Så jag blev lurad men man får stå sitt kast?

Idag: Den dog medan jag låg och sov.

Har man rätt att klaga, vad gäller vid privatköp? Bör jag ge dåligt betyg eller starta ärende?

Ps: Säljaren vet om detta då hon öppnat mina meddelanden men svarar inte tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

2020-11-21: Jag köpte en till kina telefon för 800 kr + 70 frakt för en vecka sen på Tradera som enligt uppgift på kartong ska vara p40 pro (märke/brand anges konstigt nog inte) men andra appar och google detectade den som en Mate33 pro som har betydligt trögare cpu och gpu (vilket märktes av). Samtalsljud för båda är lågt även på högsta volym och det går ej ställa in aviseringsljud för ringsignal och notifikation separat. Även 3/4g mottagning var mycket svagare än t.o.m. Phonemax saturn X, den hade ingen täckning på vandringsleden (medan iphone och saturn x hade täckning) och hemma så får den ofta 0-1mb i uppladdningshastighet och bara 1.5-2mb nerladddning och 99ms responstid jmfrt med Phonemax som får 25mb i nerladdning och 8mb uppladdning, 33ms responstid, hackigt internet. Batteriet har inte 5000mah, den har bara 2300mah. Det står i telefonen att den har 12gb ram men ändå så används 8.8gb redan trots att jag bara har bank id och swish (totalt 20 mb), när jag kollar i listan på hur mycket apparna använder så är det ca 1.1gb totalt, inte 8,8gb. Så det är en fejk ram siffra? Det verkar vara en mate33 som fått ett annat lur-igt skal. Säljaren hade bilder på den påslagen i sin hand så hon bör ha vetat att det var en p33 pro. Så jag blev lurad men man får stå sitt kast?

Idag: Den dog medan jag låg och sov.

Har man rätt att klaga, vad gäller vid privatköp? Bör jag ge dåligt betyg eller starta ärende?

Ps: Säljaren vet om detta då hon öppnat mina meddelanden men svarar inte tillbaka.

Det du får göra är att gå via Tradera och berätta vad som hänt.
Sedan säger de att man skall göra en polisanmälan men vid den låga summan läggs det ner i samma stund anmälan skrivs.

Men som sagt, Tradera är ditt "go to" här, se till att ha tillgång till all dokumentation er emellan.

Vad säger telefonen i dess system-meny?
Där bör du kunna få fram vad den egentligen är för något, om inte annat, sök på dess EMEI-nummer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Först av allt så kan du kontakta säljaren och ifrågasätta varan/köpet, därefter om hon inte ger så (även oavsett anser ajg) så kontaktar du tradera och skriver att personen säljer förfalskningar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Var beredd på att aldrig se dina 800kr igen. Se det som en dyr läxa. Verkar det för bra för att vara sant så är det ofta det.

Permalänk
Medlem

Lite rörig text men du menar att köparen sålt kinatelefon till dig men på annonsen säger sig att det ska vara en Huawei P40 pro? Nu har telefonen pajat och du vill

1. Reklamera den nu trasiga telefonen
Eller
2. Reklamera telefonen på grund av felaktig annons? Det vill säga köparen lurade dig?

1. Privatköp, ditt ansvar.
2. Varför väntade du med detta så länge. Under 1.5 månader kunde du ha klagat till säljaren, Tradera osv.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Du köper en uppenbar kina kopia från tradera och har på allvar förväntningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Lite rörig text men du menar att köparen sålt kinatelefon till dig men på annonsen säger sig att det ska vara en Huawei P40 pro? Nu har telefonen pajat och du vill

1. Reklamera den nu trasiga telefonen
Eller
2. Reklamera telefonen på grund av felaktig annons? Det vill säga köparen lurade dig?

1. Privatköp, ditt ansvar.
2. Varför väntade du med detta så länge. Under 1.5 månader kunde du ha klagat till säljaren, Tradera osv.

Ja, den sades vara helt ny 2020 modell direkt från kina-fabrik. Jag klagade till säljaren men jag ville vara sjysst och försöka använda telefonen ändå så gott det går men när den dog var det för mycket.

Jag skrev till Traderas chatt som svarade att köpskydd inte gäller när man betalar med Swish eller annat sätt, det gäller bara om man betalar med Paypal eller Paynova men eftersom Tradera är en del av Paypal och Ebay så tycker jag det är lurigt av Tradera att inte varna köparna om att köpskydd faller bort. Chatten skulle kontakta säljaren men kan inte göra mer än så, polisanmälan skulle jag göra istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du köper en uppenbar kina kopia från tradera och har på allvar förväntningar?

Har säljaren inget ansvar för att sälja vad den utlovar när det gäller att åtminstone fungera dugligt? Nya kinakopior dör inte på 1.5 mån och de har inte fel spec (av min erfarenhet hittils så stämmer den spec som anges för telefonen, t.ex. 2gb ram är 2gb ram och inte är det 0.5gb, cpu-modell stämmer även om det kan vara en annan cpu men nu var det inte ens en p40 pro, det var en p33 med extra problem trots att den skulle vara ny), att de inte har lika hög kvalitet som samsung p40 framgår alltid när man kollar på spec-listan (kinakopia p40 har inte samma spec lista i så fall som samsungp40 pro) men trasigt skräp ska det inte vara när det heter p40 pro för 800kr. Ingen av mina andra "kinatelefoner" har dött. Säljaren visste antagligen om att det var en p33 pro (inte p40 pro) med problem, men var oärlig i annonsen.

Och jag har bilder och annat i mobilen som jag inte kan rädda.

Permalänk
Medlem

Jag har inte mycket till övers för bedragare men i det här fallet får jag råda dig att ta det som en lärpenning. Hela idén med att köpa en kinaklon av en telefon och förvänta sig att få annat än den värsta dyngan är inte riktigt försvarbart när så mycket information och så många varningar om detta funnits ute i ett årtionde.

Och visst, du kan göra livet surt för säljaren genom att anmäla denne, men räkna inte med att få några pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Inte köper du väl en 1TB micro sd kort för 50:- och förväntar dig att den ska lagra mer än 2GB?
Det är ju exakt samma sak, rätt namn och storlek men helt galet innehåll.
Är en affär för bra för att vara sann så är den stulen eller inte sann...

Permalänk
Medlem

LOL! 800,- spänn för en Huawei p40 Pro... ja du, dom säljs inte engång så billigt stulna. Hur tänkte du att du fick en High-End telefon som normalt säljs för långt över 10K för 800 spänn? Dom är svindyra att producera, innehåller high-end komponenter som Amoled skärm (bara denna skärm kostar kring 1500 spänn FRÅN kina att köpa som äkta vara) för att inte prata om Leica optik och kamera som är i världsklass för mobiler.

Kameran kan inte fokusera för det är en "fixed-lens" typ, och sannolikt lågupplöst kamera. Det är en "kina kopia", vart dom kopierar utseende och "huvudfunktionerna" i mobilen, dom använder äkta android, men på en low-end processor sannolikt från 5-7 år tillbaka, så det än ser ganska snyggt o snabbt ut. M.a.o, dom är gjord för att "imponera" obildade människor, se - jag har en P40 Pro , jag har pengar - typ klon. Dom som köper den i dom landen, är mkt. medvetna om att det är en "kopia", men folk i vår värld köper ju Nike, Gucci, Armani och Luis Vutton kopior av samma orsak - för att imponera.

Permalänk
Medlem

Du kan ju gå in på wish och söka på p40 så ser du vad du fått.
Säljaren har förmodligen inte sagt att det är en Huawei P40 utan bara P40 som det kryllar av på wish.

Permalänk
Medlem

Fattar jag det rätt i att du medvetet har köpt en Kina-knockoff av ett "riktigt" märke för 800 spänn plus frakt av en säljare som inte heller försökt hävda nåt annat ...varpå du sen har fått någonting med sämre specs än vad kopian utlovat?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Fattar jag det rätt i att du medvetet har köpt en Kina-knockoff av ett "riktigt" märke för 800 spänn plus frakt av en säljare som inte heller försökt hävda nåt annat ...varpå du sen har fått någonting med sämre specs än vad kopian utlovat?

Jag förstår att huawei är bättre men specen som uppges för "knockoffen" måste ändå stämma, det får inte vara helt missvisande. Namnet Huawei är en trademark som kräver licens för användning men samma fabrik kan ändå ha rätt att sälja en låg-kvalitet variant av p40 med ganska bra spec, detta är dock fejk-spec-omflashad p33 med extra problem som förmodligen inte ens p33 normalt har. Jag börjar nu undra om det ens är en p33, det kanske är en ännu sämre mobil som från början fejk-spec-omflashades till p33. Och jo säljaren hävdade att specen stämde.

Jag använder nu min gamla "kina-telefon" som funkar ungefär som den ska. Dör en ny mobil efter 1.5 mån, p40 eller inte, så är det ändå tillräckligt fel på mobilen för att klaga på köpet.

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft säger att för de pengarna kan du inte räkna med någonting alls.

Sluta köp billig skit, det stödjer bara oärliga människors verksamheter.

Många tänker inte på det men att köpa piratsaker kan mycket väl innebära att det flödar pengar till samma människor som håller på med handel av droger, illegala vapen, fake medicin, sexslavar, stöldgods mm.
Att tro annat är bara naivt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det du får göra är att gå via Tradera och berätta vad som hänt.
Sedan säger de att man skall göra en polisanmälan men vid den låga summan läggs det ner i samma stund anmälan skrivs.

Men som sagt, Tradera är ditt "go to" här, se till att ha tillgång till all dokumentation er emellan.

Vad säger telefonen i dess system-meny?
Där bör du kunna få fram vad den egentligen är för något, om inte annat, sök på dess EMEI-nummer.

/Lifooz

Jag kollade upp imei-koden på lappen i kartongen, på lappen står det p40 pro, men på imei-webbsidan står det Brand: Realme. Modell: C3. Memory 3GB. In-built memory 32GB, Batteri 5000mah (men det är 2350mah egentligen) etc. Så det är ändå konstigt att den dog så snabbt och att google detectar den som p33 pro. Release date februari 2020. Och mobilen ser inte ut som ny realme-c3-modell, den ser ut som p40 pro på baksidan. Kanske även imei-koden har flashats om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sunt förnuft säger att för de pengarna kan du inte räkna med någonting alls.

Sluta köp billig skit, det stödjer bara oärliga människors verksamheter.

Många tänker inte på det men att köpa piratsaker kan mycket väl innebära att det flödar pengar till samma människor som håller på med handel av droger, illegala vapen, fake medicin, sexslavar, stöldgods mm.
Att tro annat är bara naivt.

Billigt betyder inte pirat, det finns dyra piratsaker också. Priset för denna mobil var rimlig för de uppvisade speccen, inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Det är ju en piratkopia för 800 spänn, klart som tusan att ingenting stämmer. Personen som sålde köpte säkert den som att den är en p40 kopia också, du kommer inte ha någon framgång i det här i någon instans. Den uppenbara piratkopian kostade ju för bövelen 800 spänn, att den ens startade är ju över förväntan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är ju en piratkopia för 800 spänn, klart som tusan att ingenting stämmer. Personen som sålde köpte säkert den som att den är en p40 kopia också, du kommer inte ha någon framgång i det här i någon instans. Den uppenbara piratkopian kostade ju för bövelen 800 spänn, att den ens startade är ju över förväntan

Det är ingen kopia, den heter inte Huawei p40 pro, den heter p40 pro så den måste inte ha exakt samma spec men de spec som uppvisades bör stämma. Säljaren kanske köpte den i tron att det var en p40 pro men hon sålde inte den i den tron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Det är ingen kopia, den heter inte Huawei p40 pro, den heter p40 pro så den måste inte ha exakt samma spec men de spec som uppvisades bör stämma. Ja säljaren kanske köpte den i tron att det var en p40 pro men hon sålde inte den i tron att det var p40 pro där är problemet.

Så vad är denna "P40 Pro" för mobil? Vart har du specifikationerna för den mobilen?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Det är ingen kopia, den heter inte Huawei p40 pro, den heter p40 pro så den måste inte ha exakt samma spec men de spec som uppvisades bör stämma. Säljaren kanske köpte den i tron att det var en p40 pro men hon sålde inte den i den tron.

Eftersom det inte är en kopia så vänder du dig till tillverkaren, eller deras generalagent.

Ganska svårt va? Eftersom du inte presenterar något namn på tillverkaren.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Billigt betyder inte pirat, det finns dyra piratsaker också. Priset för denna mobil var rimlig för de uppvisade speccen, inget konstigt.

Man kan nog säga att den uppvisade specen stämde med priset...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Handel mellan privatpersoner regleras av Köplagen (med mindre att ni har kommit överens om annat). Iom. att säljaren har lämnat oriktig information (ram, batteri osv) bör varan anses som felaktig och du kunde därmed ha krävt ersättning alt. hävt köpet. Observera att jag skrev "kunde" då du har en undersökningsplikt och därmed borde ha framlagt kraven när du hörde av dig till säljaren första gången.

Citat:

Jag klagade till säljaren men jag ville vara sjysst och försöka använda telefonen ändå så gott det går men när den dog var det för mycket.

Iom. att du på det viset accepterade felen får du nog väldigt svårt att häva köpet/kräva ersättning. Naturligtvis är det tråkigt att telefonen dog, men det har säljaren nog inte kunnat förutse.

Skrivet av Pamudas:

Så vad är denna "P40 Pro" för mobil? Vart har du specifikationerna för den mobilen?

Troligen något liknande denna, men ts får rätta mig om jag har fel.
https://www.tradera.com/item/260108/441006683/mobil-p40-pro-

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Skulle säga att du fick vad du betalade för.

Dessa fejkmobiler är inte byggda för att hålla bara för att ge så mycket i plånboken som möjligt.

Dvs de byggs med billigaste hårdvaran de kan få tag i, kvalitetskontroller existerar inte, tummat på varenda säkerhetsregel i existens för att korta ner tillverkningskostnader

I många fall kan de t.om. Vara rent livsfarliga att äns använda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Var tvungen att gå in på Wish och söka på P40 och det är kul att se vad det hittar på. Vad sägs om en Hauwei P40, eller en Huwei P40 :). Alla för runt 650 Kr istället för 6500 Kr .....

Ang denna telefonen: vad exakt stod det i annonsen? D v s vad lovade hon i annonsen. Stod det utryckligen att det var en Huawei Mate P40 och dess specifikationer utskrivna?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Barnarbetare har sååååå dålig kvalitetskontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Jag kollade upp imei-koden på lappen i kartongen, på lappen står det p40 pro, men på imei-webbsidan står det Brand: Realme. Modell: C3. Memory 3GB. In-built memory 32GB, Batteri 5000mah (men det är 2350mah egentligen) etc. Så det är ändå konstigt att den dog så snabbt och att google detectar den som p33 pro. Release date februari 2020. Och mobilen ser inte ut som ny realme-c3-modell, den ser ut som p40 pro på baksidan. Kanske även imei-koden har flashats om?

Verkar vara denna i ett snyggt skal du fått då.

Inte direkt en P40 pro om jag säger så.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att ni attackerar @frer8833 och är alldeles för hård. Visst har @frer8833 ett visst ansvar att se till att köpa grejer som fungerar vid begagnatköp.

Frågan är egentligen nu ganska enkel. Har säljaren på Tradera lurat @frer8833? Inget annat! Inget om kinakopior, kvalité dit och hit eller du får vad du förtjänar.

Till TS @frer8833
Att vara schysst mot säljaren och ge telefonen en chans är lika med att du accepterar felet. Att telefonen nu gått sönder är ditt eget fel. Ingenting som säljaren kan belastas för. Det du kan göra är att polisanmäla den falska annonsen och även anmäla detta till Tradera. Ge säljaren dåligt omdöme för en falsk annons. Fast jag skulle ifrågasätta dig om jag vore polisen, Tradera eller säljaren med varför du använt luren trots detta och så vidare.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Nu tycker jag att ni attackerar @frer8833 och är alldeles för hård. Visst har @frer8833 ett visst ansvar att se till att köpa grejer som fungerar vid begagnatköp.

Frågan är egentligen nu ganska enkel. Har säljaren på Tradera lurat @frer8833? Inget annat! Inget om kinakopior, kvalité dit och hit eller du får vad du förtjänar.

Till TS @frer8833
Att vara schysst mot säljaren och ge telefonen en chans är lika med att du accepterar felet. Att telefonen nu gått sönder är ditt eget fel. Ingenting som säljaren kan belastas för. Det du kan göra är att polisanmäla den falska annonsen och även anmäla detta till Tradera. Ge säljaren dåligt omdöme för en falsk annons. Fast jag skulle ifrågasätta dig om jag vore polisen, Tradera eller säljaren med varför du använt luren trots detta och så vidare.

Jag skrev faktiskt till säljaren direkt när jag fick luren men fick inget svar och jag hade betalat med swish och det ger inget köparskydd enligt Tradera fick jag veta efteråt, bara paypal och paynova ger det,Tradera har sagt att de inte kan göra något pga. swish-betalning, då ville jag vara shysst och ge luren en chans men det var ju ingen jättebra ide eftersom den dog. Hur kunde jag pragmatiskt få rätt enligt köplagen, det kostar ju 700 kr att starta ärende i rättegång, eller? Polisanmälning låter lite för hårt, det kan ge psykiska problem för säljaren som kanske är en känslig person.

Permalänk
Medlem

När man handlar skräp som är importerat från kina så är det viktigt att man använder paypal. Då hade du inte haft några problem nu.
Men ska du få dina pengar tillbaka så måste du starta ett reklamationsärende och då säljaren inte verkar vilja hjälpa dig så måste du gå via ARN. Polisanmälan kan du strunta i då det inte ger nåt. Du kan likaväl ge upp direkt då dessa säljare dyker upp som svampar ur jorden och när det blir lite jobbigt för dem lägger de bara ner en profil och startar upp en annan.

Ta det som läropengar och använd paypal.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.