PC nådde rekordnivåer 2020 — rykten om dess död kraftigt överdrivna

Permalänk
Melding Plague

PC nådde rekordnivåer 2020 — rykten om dess död kraftigt överdrivna

För tio år sedan spåddes PC-marknadens död. Ett årtionde senare tar PC-försäljningen sitt största steg framåt sedan just 2010.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Försäljning av allt utom charterresor hade rekordförsäljning förra året.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Ja semesterbudgeten gick direkt till en LG CX TV och tänkt RTX 3080 köp.
Eftersom att grafikkortet inte kommit än så kliade det i fingrarna när jag köpte en Ryzen 5600x med moderkort.

Jag är uppenbarligen inte den enda som har agerat på detta vis.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Jag tycker inte man kan dra för hastiga slutsatser på kort tid.

Runt 2012 så var surfplattor väldigt heta, de blev dessutom snabbt mycket bättre och billigare. Folk köpte dem galningar och folk pratade då om att den traditionella datorn kommer försvinna. Men sedan när folk hade köpt så de hade surfplattor och de nya inte blev bättre, ja då minskade försäljningen och folk blev chockade.

Nu idag med försäljning av desktop och laptops så påverkar corona och försäljningen om denna tid säger inte så mycket. Min gissning är att försäljningen snart kommer att minskas för att folk nu har rustat upp sina datorer.

Kortsiktiga analyser man få mycket konstiga resultat på. T.ex. vissa pratar om global uppvärmning, det är nog mest folk som sitter inne och jobbar. För går man bara ut så upptäcker man att det är svinkallt och snöar på vissa ställen. För enbart 6 månader så kunde man gå ute med kortbyxor. Och därför drar jag slutsatsen på denna korta studie att istiden kommer tillbaka inom 6 månader.

Min gissning är att trenden går emot laptops, vilket också visar sig i flera försäljningsresultat. Vi har en högt antal ungdomar som spelar som köper desktop, men bortsett från dessa så tror jag att det inte är så många procentmässigt som köper en dekstop.
Surfplatta i sin sida självklart finns det vissa som enbart har en sådan, min gissning är att majoriteten som enbart har en surfplatta idag, ja de tillhör gruppen som förr inte heller var någon aktiv datoranvändare.

Permalänk

Många experter som sagt detta enda sen början av Xbox 360-eran.. Ändå så slår Steam, Origin ...m.fl flertaler användarrekord titt som tätt.. tror Steam hade fler online spelare än alla konsoler samtidigt igen förra månaden.. om jag minns rätt..

70 miljoner aktiva spelare på en eftermiddag eller nåt.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Konstigt att skriva in stycket om Mac M1 i artikeln, den har inget med ökade försäljningen att göra. Tvärtom om man tittar på grafen så stod Apples försäljning still från Q3 till Q4 2020, medans Lenovo och Dell ökade försäljningen rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Många experter som sagt detta enda sen början av Xbox 360-eran.. Ändå så slår Steam, Origin ...m.fl flertaler användarrekord titt som tätt.. tror Steam hade fler online spelare än alla konsoler samtidigt igen förra månaden.. om jag minns rätt..

70 miljoner aktiva spelare på en eftermiddag eller nåt.

Nu tar du väl i lite väl Online-rekordet ligger väl på strax över 25miljoner. Alltså strax över 25miljoner konton som är online, men alla spelar inte.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Konstigt att skriva in stycket om Mac M1 i artikeln, den har inget med ökade försäljningen att göra. Tvärtom om man tittar på grafen så stod Apples försäljning still från Q3 till Q4 2020, medans Lenovo och Dell ökade försäljningen rejält.

Nja.

https://www.imore.com/mac-grew-49-q4-2020-outpacing-every-maj...

Permalänk
Medlem

Nja, kolla källorna i artikeln istället. Din artikel jämför Q4 2019 med Q4 2020, inte vad jag skrev.

Permalänk
Skrivet av atreyu:

Nu tar du väl i lite väl Online-rekordet ligger väl på strax över 25miljoner. Alltså strax över 25miljoner konton som är online, men alla spelar inte.

Googlade inte, men du saxade rätt från Google

Minns bara att det var ett rekord av nåt slag som slog alla konsoler sammanlagt.

Hittade även detta från Quora;
''Apparently there are 1.8 Billion gamers in the world, 62% play PC games, 56% play console games, 35% play smartphone/tablet games, 21% play handheld games (Switch etc). And since combined that's 174% you can tell that many have more than one device, so some are counted more than once.''

För att vara en död plattform verkar PC vara väldigt levande =P

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För tio år sedan spåddes PC-marknadens död. Ett årtionde senare tar PC-försäljningen sitt största steg framåt sedan just 2010.

Läs hela artikeln här

Bra köp där 👍🏻
Gav mig själv världens bästa julklapp, en LG CX 55. Kan inte bli lyckligare. Detta är gaming heaven och detsamma gäller såklart till film. Utan tvekan ett av mina absolut bästa köp. Matchade Tv'n med Corsair K63 wireless och lapboard, samt deras Ironclaw mus

Nu är det bara att uppgradera mitt 2060S - så smånigom. Den gör ett bra jobb i 1440P iaf och lär få duga tills vidare!

Permalänk
Medlem

Oavsett om det hade varir pandemi lr inte så är jag extremt beroende av en ny datorn som förmodligen slutar med nya Zen 3 tillsamans med ett Nvidia RTX 3070. Så 2021 kommer nog med en större ökning.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

Det är många som i efterand reflekterat över hur de rutinmässigt bränt tusentals kronor på krogen varje helg av ren rutin, och nu när det inte går längre så är ju internet det närmaste "världen därute" man kommer, så det är klart att många fler vill ha en dator nu när de upptäckt att det finns mer i livet än att längta till nästa fylla. Det och att många företag kräver att man jobbar hemma numera tror jag är stora bidragande orsaker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag byggde nytt i December. Anledningen var att min rig inte klarade AC valhalla och cyberpunk2077. Klarade och klarade...20 fps i Ac Valhalla om jag ville köra i native 1440p och lite ögongodis på var inte njutbart.
Det blev mycket dyrare än jag planerat...men förhoppningsvis står sig nya datorn i 4-5 år som den innan gjorde.
Har CPUn kvar att uppgradera sen är den klar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Blev en cx65 för mig också tsm med en ny dator haha.. vart annars skulle semester pengarna gå Det var inte speciellt svårt o övertyga sambon om det heller.. hon älskar TVn Sen behöver jag göra något när hon kollar på sina program

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker inte man kan dra för hastiga slutsatser på kort tid.

Runt 2012 så var surfplattor väldigt heta, de blev dessutom snabbt mycket bättre och billigare. Folk köpte dem galningar och folk pratade då om att den traditionella datorn kommer försvinna. Men sedan när folk hade köpt så de hade surfplattor och de nya inte blev bättre, ja då minskade försäljningen och folk blev chockade.

Nu idag med försäljning av desktop och laptops så påverkar corona och försäljningen om denna tid säger inte så mycket. Min gissning är att försäljningen snart kommer att minskas för att folk nu har rustat upp sina datorer.

Kortsiktiga analyser man få mycket konstiga resultat på. T.ex. vissa pratar om global uppvärmning, det är nog mest folk som sitter inne och jobbar. För går man bara ut så upptäcker man att det är svinkallt och snöar på vissa ställen. För enbart 6 månader så kunde man gå ute med kortbyxor. Och därför drar jag slutsatsen på denna korta studie att istiden kommer tillbaka inom 6 månader.

Min gissning är att trenden går emot laptops, vilket också visar sig i flera försäljningsresultat. Vi har en högt antal ungdomar som spelar som köper desktop, men bortsett från dessa så tror jag att det inte är så många procentmässigt som köper en dekstop.
Surfplatta i sin sida självklart finns det vissa som enbart har en sådan, min gissning är att majoriteten som enbart har en surfplatta idag, ja de tillhör gruppen som förr inte heller var någon aktiv datoranvändare.

Finns mycket i dina analyser som är fel. Jag orkar inte gå ingenom dem alla men om du tror de flesta köpt ny dator 2020 så överskattar du det hyffsat grovt.

Bara för att coronan är över eller kommer försvinna betyder inte att denna digitala trend kommer dö ut utan istället hålla sig stark många år framöver. Just 2020 bevisade hur mycket positiva egenskaper denna digital trend fört med sig när alla stängt sig inne. Man kan säga att tekniken behövde coronan för att bevisa att den är bättre än vad många trodde.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Många experter som sagt detta enda sen början av Xbox 360-eran.. Ändå så slår Steam, Origin ...m.fl flertaler användarrekord titt som tätt.. tror Steam hade fler online spelare än alla konsoler samtidigt igen förra månaden.. om jag minns rätt..

70 miljoner aktiva spelare på en eftermiddag eller nåt.

Det bevisar bara att detta kommer fortsätta många år framtill. En smartphone kan inte ersätta en dator på något sätt oavsett hur bra de blivit. En mus, tangentbord och en stor skärm med kraftfull hårdvara kommer en smartphone aldrig bli inte närmaste framtid.

Permalänk
Medlem

Jag börjar känna att det drar ihop sig till att pensioneta min sandybridgerigg. 10 år och den klarar fortfarande alla spel jag testat med över 60fps eller Quake Champions så slår den Ryzen 5 1600 rätt duktigt och får bara se sig besegrad med knapp marginal av Ryzen 5 2600. Ryzen 5 3600 räckte inte rikt8gt hela vägen för vad jag ville få ut av en uppgradering utan Zen 3 var den typen av prestanda jag väntat på. Men sett till att i5 1040F är så oförskämt myclet mer prisvärd så är det vad jag hade uppgraderat till... OM det hade funnits grafikkort att köpa. Sålänge det råder brist kan jag lika gärna invänta rocket lake. Kommer uppgradera när samtliga av nästa generations grafikkort släppts och det det finns tillräcklig tillgång att man inte behöver stå i kö eller förhandsboka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Varför tror alla att det är privatkonsumtion som drivit denna ökning? Absolut folk köper lite mer nöjeselektronik i år, men det som sålde slut på laptops i början av året var alla företag som panikartat måste lösa möjlighet till distansarbete för så många anställda som möjligt. Se Gartners uttalande ”The obvious drivers for last year’s growth centered around work from home and remote learning needs”.

Så absolut, PCs kommer fortsätta säljas även i år, men antagligen mindre än den puckel som 2020 orsakade i försäljning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

"Year xxxx will be the year of Linux!"

Dra inga förhastade slutsatser utifrån året som varit, Covid har förändrat hur folk spenderar sina pengar rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Försäljning av allt utom charterresor hade rekordförsäljning förra året.

Förutom Dan Eliasson, han blev stammis 😂

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Finns mycket i dina analyser som är fel. Jag orkar inte gå ingenom dem alla men om du tror de flesta köpt ny dator 2020 så överskattar du det hyffsat grovt.

Det är helt feltolkat. Ingenstans har jag påstått att de flesta som köper en ny dator 2020 har gjort det för corona. Däremot har coronan påverkat försäljningsvolymerna, så om man ska se på trendutveckling såär 2020 ett dåligt år. Det finns också saker som händer precis som med surfplattorna och det är att folks laptop börjar bli bra. Detta till den grad att de även när datorn är nästan 5 år så känns den inte längre seg. Detta påverkar i graden folk väljer att köpa en ny dator.
Påverkan som det dock får på användandet så borde det såklart vara att folk använder mer.

Skrivet av Dinkefing:

Det bevisar bara att detta kommer fortsätta många år framtill. En smartphone kan inte ersätta en dator på något sätt oavsett hur bra de blivit. En mus, tangentbord och en stor skärm med kraftfull hårdvara kommer en smartphone aldrig bli inte närmaste framtid.

De gör hela tiden undersökningar som Svenskarna och internet, där är den bästa källa vi har på hur användandet är:
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

Det jag dock påstår är att enbart försäljning går inte så mycket att se på, försäljningen ökar och minskas vid olika saker. Men andelen som använder något kan vara lika många ändå.
Ta är Nvidia och AMD släpper nya grafikkort, försäljningen av speldatorer ökas rejält om dessa grafikkort är bra. Säkerligen börjar folk även att spela mer. Men riktigt så enkelt så att man kan säga 100% mer försäljning av datorer = 100% fler gamers.

*edit*
Samma sak är det med all teknik, skärmar, ssd you name it. När de blir bättre och billigare så kommer folk plötsligt köpa dem i stora mängder och man kan tro att denna försäljning helt kommer dominera allt. Men det som kan hända är att marknaden blir mättat, vi sitter där med våra bra skärmar som nästan fungerar lika bra som de som släpps om något år.

Permalänk
Medlem

Lär också bli en "post Covid" depression av många teknikprylar. Folk "roar" sig med kreditkorten när de är instängda och inte kan göra något annat. När nu när folk har uppgraderat och folks rörlighet varit begränsad uppåt 12 månader på sina håll till i höst så gissar jag att Netflix & Co, konsoler, tv och datorer inte kommer vara så hett H2 2021.

Rätt stor spridning i tillväxt för olika märken. Försäljningsökningen var dubbelt så hög i Q4 (driven av Apple verkar det som)

Apple:+22% (+31% Q4)
Asus: +14%
Acer: +10%
Lenovo: +8%
HP: +-0
Dell: 2%
Övriga: -3%

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Googlade inte, men du saxade rätt från Google

Minns bara att det var ett rekord av nåt slag som slog alla konsoler sammanlagt.

Hittade även detta från Quora;
''Apparently there are 1.8 Billion gamers in the world, 62% play PC games, 56% play console games, 35% play smartphone/tablet games, 21% play handheld games (Switch etc). And since combined that's 174% you can tell that many have more than one device, so some are counted more than once.''

För att vara en död plattform verkar PC vara väldigt levande =P

Jag saxade inte från Google!
Nä och det är härligt att datorer inte är döende.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nja, kolla källorna i artikeln istället. Din artikel jämför Q4 2019 med Q4 2020, inte vad jag skrev.

Om du hade läst vidare så stod det även om ökningen mellan q3 2020 och q4 2020. 29% ökning där. Så nja.

Ändrat. Du hade rätt. Måste ha läst den jämförelsen någon annanstans. Corrected.

Hade fel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är många som i efterand reflekterat över hur de rutinmässigt bränt tusentals kronor på krogen varje helg av ren rutin, och nu när det inte går längre så är ju internet det närmaste "världen därute" man kommer, så det är klart att många fler vill ha en dator nu när de upptäckt att det finns mer i livet än att längta till nästa fylla.

Det ska bli intressant att se. Vet att t ex friluftslivet fick en ökning på gott och ont samt spel- och streamingtjänster ökade väl kolossalt. Frågan är nu om Svenne Banan hittat några nya intressen eller om det blir en lavinartade ökning av alkoholrelaterade problem mot sommaren

Permalänk
Medlem

Undrar hur ARM kommer påverka framåt. Kommer AMD köra delad sockel med AM5 mellan ARM/x86?

ARM kommer nog dominera laptops inom 5 år, men desktop lär ta längre tid...

Permalänk
Inaktiv

2020 var ett märkligt år när man fått vara hemma mycket, har nästan bytt dator varannan månad.

Permalänk
Medlem

När det gäller gaming så tror jag för många är Xbox och Playstation en "inkörsport" för att se ta steget till en riktig gaming-dator.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ja, jag har bara bärbara nintendo konsoler hemma + laptop/stationär..

Tv-konsol kommer aldrig in hos mig igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon242437:

Det ska bli intressant att se. Vet att t ex friluftslivet fick en ökning på gott och ont samt spel- och streamingtjänster ökade väl kolossalt. Frågan är nu om Svenne Banan hittat några nya intressen eller om det blir en lavinartade ökning av alkoholrelaterade problem mot sommaren

Jag sitter blandannat på en hel del spelaktier och dessa gjorde riktigt bra ifrån sig förra året. Men hur folk kommer spendera i år och vad man bör satsa på innan trenderna åter ändras är svårt. Jag misstänker att spel kommer tappa under året när restriktioner väl börjar lättas och fler och fler börjar återgå till gamla vanor eller hitta nya.

Folk i länder som har haft hård isolering kommer nog inte vilja spendera sin tid hemma i sin ensamhet iallafall i början. Sista charterresan är nog inte såld. Sista hotellnatten är inte bokad, sista restaurangbesöket inte genomfört.

Tror du är inne på något ganska viktigt här dock, många kommer nog behöva hjälp på olika vis, se med lockdown I månader kan ha fått olika problem under tiden, alkoholism, psykiska och för den del fysiska problem. Sen förstås alla covidbarn som lär ha tillkommit, tillskott i familjen är ju inget problem på det viset men påverkar förstås mycket i privatlivet.

Nu är jag ingen Warren Buffet men ägnar en hel del tid till att försökaskåda framtiden. Året som var är i det närmaste unikt såvida världen inte i fortsättningen stänger ner när exempelvis influensan drar in. Jag hoppas verkligen man är försiktigare med sådant i framtiden, hur och vad känner många av de unga som i början av pandemin fortfarande hade jobb men som sedan blev av med detta och fick ett extra dåligt år? Rent historiskt brukar inte massarbetslöshet sluta jättebra.

För mig personligen har hemarbete inledningsvis varit en pina inledningsvis men börjat uppskatta det mer på senare tid. Löneförhandling nästa vecka för mig, får jag inte ut tillräckligt så blir det att leta nytt jobb, gärna något som också till stor del kan skötas på distans. Och jag lär inte vara ensam med att fått upp ögonen och kravet att även efter pandemin kunna vara mer fri varifrån vi jobbar.

Spännande att se i vilken riktning året leder, förhoppningsvis till något bättre på alla vis.