Permalänk
Medlem

krångel med wifi/kabel asus rt-ac68u

tjena, har haft problem senaste tiden med wifi försvinner ibland typ 2-5 min på våra mobiler och får väldigt lågt på bredbandskollen,
2/11 på 300/100(comhem) på datorn som är med kabel. efter router omstart så funkar det kanske 1 dag, sen lär jag starta om nästa dag.

när jag försöker gå in och kolla på 192.168.1.1 när det krånglar så kmr jag nästan inte in ,laddar sidan väldigt sakta.

har 2 st asus rt-ac68u i aimesh med merlin och har kabel imellan.

Provat: fabrikåterställa , provat Merlin senaste firmware, Asus firmware , stängde av 5 ghz och då har det funkat bättre men vill gärna ha 5ghz.

kollade temp på routern och den låg mellan 70-78 grader.

3 datorer, xbox och comhems tv har kabel, 3/5 mobiler varannvecka, 2 chromecast.

börjar routern ge upp för att den blir för varm? Den står på tvbänken.

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Inaktiv

Är det alltså både via kabel och via wifi som blir segt, eller bara wifi?

Permalänk

Har också samma problem med min och provat samma lösningar utan någon framgång.. Så jag hänger med här i tråden

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Inaktiv

@phoenix96 Vad har du för internetleverantör då? Har du provat med datorn direkt kopplad utan router emellan och kvarstår problemet då? (Bästa sättet att säkerställa att det beror på routern)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Är det alltså både via kabel och via wifi som blir segt, eller bara wifi?

på båda

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

@phoenix96 Vad har du för internetleverantör då? Har du provat med datorn direkt kopplad utan router emellan och kvarstår problemet då? (Bästa sättet att säkerställa att det beror på routern)

comhem, detta har jag inte provat, men det har nästan inte krånglat alls efter jag stängde av 5ghz

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Har också samma problem med min och provat samma lösningar utan någon framgång.. Så jag hänger med här i tråden

kör du med senaste merlin just nu?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@phoenix96 Vad har du för internetleverantör då? Har du provat med datorn direkt kopplad utan router emellan och kvarstår problemet då? (Bästa sättet att säkerställa att det beror på routern)

Använder den inte just nu men när den användes hade jag Bahnhof (100/100), datorn var alltid inkopplad med sladd och funkade 9-8/10 gånger. Det enda som var anslutet på WiFi (2.4 och 5 GHz) var min mobil och Chromecasten. Det stod att man hade WiFi, men det var antingen segt som tusan eller var det "Ansluten, inget internet".

Skrivet av kriffe93:

kör du med senaste merlin just nu?

Gjorde alla saker som du gjorde (körde med den senaste från Merlin sent 2019/tidigt 2020), men det var ingen skillnad. Så jag återställde den och köpte en ny helt enkelt.

Datum
Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag har 3st RT-AC68U, standard firmware, trådat backhaul på AiMesh, funkar väldigt stabilt, kan få starta om någon gång i månaden, det enda som stökade ibland är 2,4Ghz mot vissa enheter, tappar internet tillfälligtvis ibland, räcker att inaktivera/aktivera wifi, vet inte om det felet är kvar för jag kör det mesta på 5Ghz, kan ha blivit bättre iom någon uppdatering.

Har väl 20-25 klienter uppkopplade, ungefär lika fördelat trådat/trådlöst, Bahnhof 100/100.

Jag har olika SSID för 5Ghz och 2,4 så jag kan välja vad jag vill ansluta till.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag har 3st RT-AC68U, standard firmware, trådat backhaul på AiMesh, funkar väldigt stabilt, kan få starta om någon gång i månaden, det enda som stökade ibland är 2,4Ghz mot vissa enheter, tappar internet tillfälligtvis ibland, räcker att inaktivera/aktivera wifi, vet inte om det felet är kvar för jag kör det mesta på 5Ghz, kan ha blivit bättre iom någon uppdatering.

Har väl 20-25 klienter uppkopplade, ungefär lika fördelat trådat/trådlöst, Bahnhof 100/100.

Jag har olika SSID för 5Ghz och 2,4 så jag kan välja vad jag vill ansluta till.

detta funkar ibland inaktivera/aktivera wifi

har du problem med att mobilen inte hoppar över till noden? har routern på bottenvåningen och noden på övervåningen, fast jag står bredvid noden så är jag kopplad till den på bottenvåningen

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

detta funkar ibland inaktivera/aktivera wifi

har du problem med att mobilen inte hoppar över till noden? har routern på bottenvåningen och noden på övervåningen, fast jag står bredvid noden så är jag kopplad till den på bottenvåningen

Nja, problem vet jag inte, tror ju inte att det är IEEE 801.11r den kör direkt :D, så enda chansen att den ska byta AP/nod är att den kopplas ifrån, det sköter routern när det blir för låg signalstyrka, och då kopplar klienten (mobilen) upp sig mot den med störst (tillräcklig) signalstyrka efter att ha blivit bortkopplad. Byter den inte nod själv så slår stänger jag wifi en sekund, det fungerar ofta bra utan att fippla manuellt, jag kör dock det mesta på 5Ghz och har skilda SSID så den inte hoppar mellan banden.

Det du kan göra är att justera tröskeln för frånkoppling under "trådlöst" - "professionell": (en inställning per band)
Roaming-assistant Disconnect clients with RSSI lower than : -70 dBm
-50dBm ger tidigare frånkoppling än -70dBm men det kan ju resultera att den kopplar ifrån ständigt om du är för långt ifrån.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"