Forumkamrater, behöver hjälp ändra NAT till "open" hos Telenor

Permalänk

Forumkamrater, behöver hjälp ändra NAT till "open" hos Telenor

Har någon Guru här med Telenor lyckats ändra NAT till "open"?

Vore ytterst tacksam om ni forumvänner kunde hjälpa guida mig igenom detta.
Har problem med "Cold War" som ref eftersom det anger NAT type och sannolikt har många varit igenom processen.
(Studsar lobbies, servrarna nekar inträde, spelet laggar, ofta latency +120, voicechat laggar, tappar spelserver, tappar internet gissar att 3/5 matcher går disco, etc)
Nämnvärd detalj är att den handfull vänner jag spelar med inte haft några problem att ändra till open NAT oavsett ursprungsland, med feedback att voicechat och krascher blivit närapå problemfria, speciellt crossplay.
TILLÄGG: När jag går med i teamet börjar voicechat lagga för alla andra som just spelat problemfritt!

Följande är gjort; (ISP Telenor, 500/500)
1/ Statiskt IP

Static IP

2/ Öppnat portar i Routern (Technicolor TG799vacXTREAM, firmware 18.1)

Bockar man i TCP/UDP skapas 2 regler med samma namn

3/ Lagt till undantag i defender firewall TCP&UDP in/TCP&UDP out, samt enabled "allow edge traversal" för inkommande TCP/UDP.

Defender Firewall TCP Inbound

Checked Allow Edge Traversal, made sure domain/private/public is checked

Defender Firewall UDP Inbound

Checked Allow Edge Traversal, made sure domain/private/public is checked

Defender Firewall TCP Outbound - See no choiced for Edge Traversal

Defender Firewall UDP Outbound - See no choiced for Edge Traversal

4/ Prövade skruva ned routerns firewall till low, och disable win10 realtidsskydd.
5/ Kopplade helt sonika förbi routern, dvs lan/tp kabel direkt mellan PC - vägguttag.
6/ Ringde Telenors support och frågade om de körde CG-NAT(Carrier Grade Network Address Translation), de lovade att så var inte fallet.
(Enligt whatismyip börjar IP på 92 och inte 100)
7/ Kontaktade Telenors support igen och bad att få en publik ip-adress, men det låg bortom supportens förmågor och befogenheter = omöjligt.
8/ Testade med NordVPN påslaget och Black Ops Cold War rapporterar fortfarande NAT som moderate type. (Ligger då problemkällan före hos min ISP Telenor trots allt?)
9/ Har även försökt andra saker som kan påverka problemen med voicechat etc Dragit ned timings/frekvens på minnena, fimpat OC, uppdaterat allting, rollback audio/gpu drivers, olika bios mm

Samtliga ovan försök;
Black Ops Cold War settings/network rapporterar fortfarande NAT type Moderate

Gått igenom för många youtube tutorials samt googlat ett par veckor, sett att NAT varit uppe för diskussion här på Sweclockers. Bla här där jag följde tipsen i 3:e inlägget och jämförde mitt IP via cmd/ipconfig mot vad som visas utåt,
#18275472 (Routern visar dhcp ip 92.x.x.x första whatsmyip visade något helt annat med början 100 någonting vilket jag då gissade var CGNAT. Efter supportsamtalen med Telenor där de ej kunde göra något rebotade jag ikväll omstart routern ny sökning så visade både wmip & routern samma ip, dvs 92.same.same.same)
Youtube tutorials som ex denna visar port forwarding,
https://youtu.be/sXRDf2QTdEc
Call of Duty: Black Ops Cold War [PC]
- TCP: 3074,27014-27050
- UDP: 3074,3478,4379-4380,27000-27031,27036

Jag är inbackad i ett hörn så nu vänder jag mig till er forumvänner.
Behöver er expertis!

May the force be with you!
/Silverbullit

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Har någon Guru här med Telenor lyckats ändra NAT till "open"?

Vore ytterst tacksam om ni forumvänner kunde hjälpa guida mig igenom detta.
Har problem med spel, använder "Cold War" som ref eftersom det anger NAT type och troligtvis är bekant för de flesta.
(Studsar ur lobbies, kan ofta inte komma in på servrarna, spelet laggar, ofta latency +120, voicechat laggar, tappar spelserver, tappar internet gissar att 3/5 matcher går disco, mm osv etc)

Följande är gjort; (ISP Telenor, 500/500)
1/ Statiskt IP
2/ Öppnat portar i Routern (Technicolor TG799vacXTREAM, firmware 18.1)
3/ Lagt till undantag i defender firewall in/out

4/ Prövade skruva ned routerns firewall till low, och disable win10 realtidsskydd.
5/ Kopplade helt sonika förbi routern, dvs lan/tp kabel direkt mellan PC - vägguttag.
6/ Ringde Telenors support och frågade om de körde CG-NAT, de lovade att så var inte fallet.
(Enligt whatismyip börjar IP på 92 och inte 100)
7/ Kontaktade Telenors support igen och bad att få en publik ip-adress, men det låg bortom supportens förmågor och befogenheter = omöjligt.

Black Ops Cold War settings/network rapporterar fortfarande NAT type Moderate

Gått igenom för många youtube tutorials samt googlat ett par veckor, sett att NAT varit uppe för diskussion här på Sweclockers. Bla
#18275472

Jag är inbackad i ett hörn så nu vänder jag mig till er forumvänner.
Behöver er expertis!

May the force be with you!
/Silverbullit

Hur har du kollat vilken ip-adres du har, i routern eller via websida?
Om du kollar via websida, visar den samma ip som routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Har problem med spel, använder "Cold War" som ref eftersom det anger NAT type och troligtvis är bekant för de flesta.

NAT types är inte en vedertagen begreppsapparat. Det är som jag förstår det Microsoft- och Sonypåhitt (dom definierar det olika) som inte är på något sätt standardiserad. Så det säger absolut inget om vad som krävs för att lösa ditt problem. En tredje aktör kommer antagligen ha en tredje definition om vad "Open" NAT är.

Därmed kan du inte använda något enskilt spel som referens, eftersom lösningen för ett spel inte kommer vara lösningen för ett annat spel, såvida de inte använder samma nätverkskod och inställningar. Vilket inte är särskilt troligt, för då har man effektivt hindrat två personers möjlighet att samtidigt att spela olika spel bakom samma NAT.

Här har någon försökt berätta exakt vad som krävs för att få Call of Duty: Black Ops Cold War att fungera. Om det stämmer har jag ingen aning om. Som du ser är det skillnad på vad som behöver göras beroende på vilken plattform spelet kör på. Så... vad har du gjort exakt när du öppnat portar och hur stämmer det överens med det jag länkar?

Edit: Portöppningar över TCP och UDP går att testa med ncat om man har en extra dator som ansluter till internet via ett andra nätverk, oftast mobilen. ncat installeras när du installerar nmap. Du kör ncat i server-läge (-l) med rätt inställning för TCP eller UDP (-u) och rätt inställning för IPv4 (-4) på speldatorn, med en port i taget. På testdatorn som accessar internet via mobilen ansluter du till en förmodat öppen port i taget på motsvarande sätt. När du får kontakt kan du "chatta" mellan datorerna. Det du skriver på den ena dyker upp på den andra. Spelet kan INTE vara igång samtidigt som du testar. Se till att göra motsvarande öppningar i Windows-brandväggen, annars kommer det inte fungera. Börja testa på samma dator, sedan mellan två datorer i LAN:et och till sist via mobilen.

Permalänk
Medlem

Whatsmyip visar inte om du är CGNATad eller inte. Kolla routerns WAN-ip till att börja med.
Om den är publik är det minst sagt märkligt... Du har ingen annan dator du kan testa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deflow:

Whatsmyip visar inte om du är CGNATad eller inte. Kolla routerns WAN-ip till att börja med.
Om den är publik är det minst sagt märkligt... Du har ingen annan dator du kan testa med?

Sanning med modifikation, känner du till vilken/vilka ip-ranger som är bakom CG-NAT så får du svaret där, men man kollar det enkelt genom att jämföra routerns ip med vad som visas på t.ex. whatsmyip, är dom samma är den publik och diffar dom ligger man bakom CG-NAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sanning med modifikation, känner du till vilken/vilka ip-ranger som är bakom CG-NAT så får du svaret där, men man kollar det enkelt genom att jämföra routerns ip med vad som visas på t.ex. whatsmyip, är dom samma är den publik och diffar dom ligger man bakom CG-NAT.

Alltid 100.64.0.0/10, väl? Och whatsmyip visar väl inte den rangen oavsett vad?
Edit: fattar nog hur du menar nu, lite trött...

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Hur har du kollat vilken ip-adres du har, i routern eller via websida?
Om du kollar via websida, visar den samma ip som routern?

Igår visade router/wuzzmeIP olika, inåt 92.x.x.x utåt 100.x.x.x varav min fundering om CG-NAT kanske var under lakanet på spöket?
Idag visar router/wuzzmeIP samma, 92.x.x.x...

Uppskattar att du tar dig tid med hjälp & tips MacAllan!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Skrivet av KAD:

NAT types är inte en vedertagen begreppsapparat. Det är som jag förstår det Microsoft- och Sonypåhitt (dom definierar det olika) som inte är på något sätt standardiserad. Så det säger absolut inget om vad som krävs för att lösa ditt problem. En tredje aktör kommer antagligen ha en tredje definition om vad "Open" NAT är.

Upptäckte alternativet Edge Traversal på Network Adapter och att det står i tabben att det är associerat till NAT. Googlade fram detta som gjorde saken klar som korvspad,
https://serverfault.com/questions/89824/windows-advanced-fire...
det är väl ungefär vad jag hittat, håller med om att det känns mycket dåligt dokumenterat.

Skrivet av KAD:

Därmed kan du inte använda något enskilt spel som referens, eftersom lösningen för ett spel inte kommer vara lösningen för ett annat spel, såvida de inte använder samma nätverkskod och inställningar. Vilket inte är särskilt troligt, för då har man effektivt hindrat två personers möjlighet att samtidigt att spela olika spel bakom samma NAT.

- Jo jag förstår att olika spel kräver olika portar, det var därför jag angav Black Ops Cold War så att vi hade ett handfast specifikt set av portar som andra spelare verkar kunna öppna problemfritt att laborera med.

Skrivet av KAD:

Här har någon försökt berätta exakt vad som krävs för att få Call of Duty: Black Ops Cold War att fungera. Om det stämmer har jag ingen aning om. Som du ser är det skillnad på vad som behöver göras beroende på vilken plattform spelet kör på. Så... vad har du gjort exakt när du öppnat portar och hur stämmer det överens med det jag länkar?

Tack för länken, och ja det är faktiskt en av länkarna jag direkt använt som referens. Har kollat mot ett otal länkar/youtube tutorials även med routers som kör samma eller identiska firmware och jag har varit mycket noggrann att följa dem till punkt. (Ej hittat någonting avvikande annat då än att många tutorials ej ändrat till static IP och i överlag glömt att öppna defender firewall. Men i sammanlagd handling har alla gjort samma procedur utan avvikelser.)

Jag har lagt till screendumps i startinlägget på statiskt IP, defender firewall och Edge Traversal.

Skrivet av KAD:

Edit: Portöppningar över TCP och UDP går att testa med ncat om man har en extra dator som ansluter till internet via ett andra nätverk, oftast mobilen. ncat installeras när du installerar nmap. Du kör ncat i server-läge (-l) med rätt inställning för TCP eller UDP (-u) och rätt inställning för IPv4 (-4) på speldatorn, med en port i taget. På testdatorn som accessar internet via mobilen ansluter du till en förmodat öppen port i taget på motsvarande sätt. När du får kontakt kan du "chatta" mellan datorerna. Det du skriver på den ena dyker upp på den andra. Spelet kan INTE vara igång samtidigt som du testar. Se till att göra motsvarande öppningar i Windows-brandväggen, annars kommer det inte fungera. Börja testa på samma dator, sedan mellan två datorer i LAN:et och till sist via mobilen.

Det här låter intressant, behöver läsa detta ett par gånger för att förstå exakt. Har mobbe men tyvärr ingen extradator.

Mycket tacksam att du tar dig tid att försöka hjälpa och tipsa om lösningar KAD!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Skrivet av deflow:

Alltid 100.64.0.0/10, väl? Och whatsmyip visar väl inte den rangen oavsett vad?
Edit: fattar nog hur du menar nu, lite trött...

Igår fick jag upp router 92.x.x.x och whatsmyip 100.x.x.x varför jag funderade om det kunde vara CG-NAT.
Idag får jag underligt nog upp samma ip, 92.x.x.x i bägge, dvs router/whatsmyip.

Jag är mycket tacksam för din tid och all hjälp/tips Deflow!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Sanning med modifikation, känner du till vilken/vilka ip-ranger som är bakom CG-NAT så får du svaret där, men man kollar det enkelt genom att jämföra routerns ip med vad som visas på t.ex. whatsmyip, är dom samma är den publik och diffar dom ligger man bakom CG-NAT.

Igår diffade dom 92.x.x.x mot 100.x.x.x , idag visar router/whatsmyip samma dvs 92.x.x.x.
Vilket inte gör mig mindre förbryllad?!?

Jag är mycket tacksam att du tar dig tid att hjälpa med tips & råd MacAllan!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

Kan du testa att köra över VPN? Inte för en långsiktig lösning men för att se om det är ett routingproblem hos Telenor eller inte.

Permalänk
Medlem

En annan sak att testa är att slå av all port-forwarding och använda UPnP istället.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Kan du testa att köra över VPN? Inte för en långsiktig lösning men för att se om det är ett routingproblem hos Telenor eller inte.

Jag har varit lite skraj att testa detta eftersom många spel, tex fortnite varnar att man tappar kontot om man kör över VPN.
Dessutom verkar det vara detrimentalt för Latency såvitt jag förstått?
Vad skulle det betyda om NAT är samma eller ändras till moderate/strikt/open om jag kör över typ NordVPN?

Stopp!
Nu har jag testat över NordVPN, Black Ops Cold War rapporterar fortfarande NAT som moderate. Vad drar man för slutsatser nu?

Tack att du tar dig tid att hjälpa mig med råd & tips att lösa detta Mordekai!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

En annan sak att testa är att slå av all port-forwarding och använda UPnP istället.

Det här är något jag undvikt att testa eftersom jag var rädd att det skulle öppna burken vidöppen för attacker/virus, är det verkligen grönt att köra UPnP?

Tack igen Mordekai för din hjälp, grymt uppskattat att du tar dig tid med mina frågor!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Det här är något jag undvikt att testa eftersom jag var rädd att det skulle öppna burken vidöppen för attacker/virus, är det verkligen grönt att köra UPnP?

Tack igen Mordekai för din hjälp, grymt uppskattat att du tar dig tid med mina frågor!

För ett test behöver du inte oroa dig, hur verkligt problemet med UPnP vet jag inte. Däremot så kan vi utesluta det eftersom du hade samma problem utan router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Igår diffade dom 92.x.x.x mot 100.x.x.x , idag visar router/whatsmyip samma dvs 92.x.x.x.
Vilket inte gör mig mindre förbryllad?!?

Jag är mycket tacksam att du tar dig tid att hjälpa med tips & råd MacAllan!

Min gissning är att du ligger bakom CG-NAT, även om du fick samma ip idag på router och på websida av någon anledning, och att det är därför du har moderat NAT i spelet.

Jag fick samma problem när min isp slängde över mig på CG-NAT och det försvann igen när jag fick tillbaka publik ip.

Permalänk

Igårkväll/inatt blev mitt team sen ett par år less att voicechatten laggar ihop när jag joinar spelet så antar att det delproblemet försvann av sig självt. * suck * Önskar att det hade kunnat lösa sig före, men det är väl inte omöjligt att de tar tillbaka mig om det löser sig.

Skrivet av MacAllan:

Min gissning är att du ligger bakom CG-NAT, även om du fick samma ip idag på router och på websida av någon anledning, och att det är därför du har moderat NAT i spelet.

Jag fick samma problem när min isp slängde över mig på CG-NAT och det försvann igen när jag fick tillbaka publik ip.

Aha okej, vilken ISP har du? Funderar på att byta leverantör om det löser problemet.

Skrivet av Mordekai:

För ett test behöver du inte oroa dig, hur verkligt problemet med UPnP vet jag inte. Däremot så kan vi utesluta det eftersom du hade samma problem utan router.

Okej, då bekräftar det min misstanke att problemkällan verkar ligga hos min ISP och är ur mina händer om jag nu inte gjort någon jubelmiss. Är lite bekymrad att jag kan ha något som spökar i burken eftersom ett av svaren från supporten var att de inte kör CG-NAT plus att mobe06 har Telenor och kunde öppna NAT... det gör mig inte mindre förbryllad iaf.

Tack att ni hänger kvar MacAllan & Mordekai och försöker hjälpa en noob som mig att lösa open NAT dilemmat.

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Igårkväll/inatt blev mitt team sen ett par år less att voicechatten laggar ihop när jag joinar spelet så antar att det delproblemet försvann av sig självt. * suck * Önskar att det hade kunnat lösa sig före, men det är väl inte omöjligt att de tar tillbaka mig om det löser sig.

Aha okej, vilken ISP har du? Funderar på att byta leverantör om det löser problemet.

Okej, då bekräftar det min misstanke att problemkällan ligger hos min ISP och är ur mina händer.

Tack att ni hänger kvar MacAllan & Mordekai och försöker hjälpa mig att lösa open NAT dilemmat.

Själv har jag Bredband2 men de flesta operatörer erbjuder publikt ip om man bara ber om det, lite förvånad att inte Telenor (Bredbandsbolaget) gör det.
Prova säga till dom att du använder vissa tjänster som kräver publikt ip för att fungera, ex på det kan vara TS server som endast kan hostas på publikt ip.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Själv har jag Bredband2 men de flesta operatörer erbjuder publikt ip om man bara ber om det, lite förvånad att inte Telenor (Bredbandsbolaget) gör det.
Prova säga till dom att du använder vissa tjänster som kräver publikt ip för att fungera, ex på det kan vara TS server som endast kan hostas på publikt ip.

Tro mig min vän, jag har verkligen försökt - tiggt på mina bara knän. (Se 7/) Påpekat att det finns en del saker som kräver publikt IP. Ringt flera gånger till supporten, fått sms kontaktnummer för att säga till exakt när problemen uppstår så jag har textat dem blivit tillbakaringd o tjatat så man hörde mellan raderna att stackarna blev less mig. Men med samma svar varje gång, det låg ur deras händer, ingen på tekniksupporten kunde ändra till publikt IP, det var inte en service de har, ingen auktoritet eller kunskap om något sånt här, Telenor har sitt system och ingen kan gå in och ändra på deras system, de har ingen utbildning för något liknande, de kör absolut inte CG-NAT, många fler negativa svar men bara för att visa geisten av det hela.
Att be Telenor om hjälp med publikt IP är milt sagt som att stånga skallen i väggen. (Dom är dock mycket trevliga på supporten så det är väl som att stånga skallen i en bomullsklädd vägg, haha

Så därför undrade jag vilken operatör du har eller ja vilken/vilka ISP som delar ut publikt IP om man ber om det. Överväger som ni förstår att byta ISP. Bor uppe i busken i översnöade Norrland så det är ett plus om man kan få snabbt fiber eftersom man då lottas oftare som värd för teamet vilket är ett plus i latens och NAT fungerar. Telenor har 579:-/mån för 1000/1000. Dock kommer inte alternativet upp för konkurrenterna annat än hos någon enstaka om man söker på bredbandsval, resten säger att lägre hastigheter är max för min adress. Helst går man över till någon prisvärd konkurrent om man ändå ska knyta sig. Men något jag verkligen skulle vilja veta är vilken ping folk i piteå/norrland har i BlackOps Cold War med vilken ISP/operatör?

Min P-plats var skottad tidigare på eftermiddagen, 4-5 timmar senare... läge stanna inne o spela Cold War?

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Tro mig min vän, jag har verkligen försökt - tiggt på mina bara knän. (Se 7/) Påpekat att det finns en del saker som kräver publikt IP. Ringt flera gånger till supporten, fått sms kontaktnummer för att säga till exakt när problemen uppstår så jag har textat dem blivit tillbakaringd o tjatat så man hörde mellan raderna att stackarna blev less mig. Men med samma svar varje gång, det låg ur deras händer, ingen på tekniksupporten kunde ändra till publikt IP, det var inte en service de har, ingen auktoritet eller kunskap om något sånt här, Telenor har sitt system och ingen kan gå in och ändra på deras system, de har ingen utbildning för något liknande, de kör absolut inte CG-NAT, många fler negativa svar men bara för att visa geisten av det hela.
Att be Telenor om hjälp med publikt IP är milt sagt som att stånga skallen i väggen.

Så därför undrade jag vilken operatör du har eller ja vilken/vilka ISP som delar ut publikt IP om man ber om det. Överväger som ni förstår att byta ISP. Bor uppe i busken i översnöade Norrland så det är ett plus om man kan få snabbt fiber eftersom man då lottas oftare som värd för teamet vilket är ett plus i latens och NAT fungerar. Telenor har 579:-/mån för 1000/1000. Dock kommer inte alternativet upp för konkurrenterna annat än hos någon enstaka om man söker på bredbandsval, resten säger att lägre hastigheter är max för min adress. Helst går man över till någon prisvärd konkurrent om man ändå ska knyta sig.
https://i.imgur.com/pLd0v5n.jpg
Min P-plats var skottad tidigare på eftermiddagen, 4-5 timmar senare... läge stanna inne o spela Cold War?

Att byta ISP låter som en rimlig åtgärd här faktiskt. Telenor verkar ju inte ens förstå problematiken och ditt problem kvarstår med direktkopplad dator förbi routern.
Exempelvis Bredband2 erbjuder publik IP. Det kostar inget extra och du behöver inte uppge varför.
Håller tummarna att det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

Intressant, spontant känns det som att din router inte öppnar porten.

Först och främst går det inte verifiera att du verkligen gjort en portforward till rätt adress eftersom du av någon anledning dolt dina lokala ip-adresser.

Jag har också Telenor som leverantör och ett ip-nummer som börjar på 92.x.x.x. så var tvungen att testa detta. Efter jag installerat Cold war så fick jag precis som du NAT: moderate. Gick in och la till port 3074 starta om spelet och vips NAT: open.

IP som börjar med 92.x.x.x är ett publikt IP, CGNAT använder 100.64.0.0/10. Om man nu har en CGNAT adress så kommer den aldrig att synas eftersom via exempelvis whats my ip det är en lokal adress. Det du kommer se där är din publika adress som man i så fall delar med andra.

Under Firewall & network protection i windows vilken står som aktiv Domain network, Private network eller Public network?

Permalänk
Skrivet av mobe06:

Intressant, spontant känns det som att din router inte öppnar porten.

Som bilderna/texten visar i trådstarten har jag öppnat de angivna portarna i Router/Defender Firewall samt låst Statiskt IP och öppnat Traversal. Jag har även ryckt ut routern och kopplat förbi kabeln direkt mellan vägguttaget och min PC.

Skrivet av mobe06:

Först och främst går det inte verifiera att du verkligen gjort en portforward till rätt adress eftersom du av någon anledning dolt dina lokala ip-adresser.

Här är screendumps från ovan samt cmd/ipconfig;

Static IP

IPv4/Subnet mask & Gateway är exakt samma ovan/under

IPv4 locked to Static IP and Gateway/Router

Skrivet av mobe06:

Jag har också Telenor som leverantör och ett ip-nummer som börjar på 92.x.x.x. så var tvungen att testa detta. Efter jag installerat Cold war så fick jag precis som du NAT: moderate. Gick in och la till port 3774 starta om spelet och vips NAT: open.

Ändrade du bara en port till 3774?
Enligt alla kända uppgifter jag hittat om port forwarding/defender firewall gäller;
Call of Duty: Black Ops Cold War [PC]
- TCP: 3074,27014-27050
- UDP: 3074,3478,4379-4380,27000-27031,27036
Men jag har inte hittat någonting om port 3774?
Trots att jag öppnat ovanstående är min NAT type moderate enligt både startscreen och settings i COD.

Startscreen Call Of Duty

Settings/Network & Account

Skrivet av mobe06:

IP som börjar med 92.x.x.x är ett publikt IP, CGNAT använder 100.64.0.0/10. Om man nu har en CGNAT adress så kommer den aldrig att synas eftersom via exempelvis whats my ip det är en lokal adress. Det du kommer se där är din publika adress som man i så fall delar med andra.

I defender firewall så är alla 3 valen ibockade (domain etc) i inbound och outbound rules, tack att du påminner om möjliga felkällor.

Jo jag nämner ovan 92/100 och hur jag sökt mot whatsmyip/ipchicken och liknande men det är nog lite överväldigande långt.

Edit: okej det var felskrivning så jag stryker den här kommentaren.

Ser du några fel vore jag tacksam, eller om man kan ha missat någonting uppenbart?
Tack att du tar dig tid att hjälpa mobe06!

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Hedersmedlem

Startar du om routern efter att du modifierat port forwards? Om inte så gör det.

Sedan ser jag inte vad det skulle vara för problem att köra UPnP. Det är bara ett problem om du har något skräp på datorn som öppnar portar. Så med bra virusskydd och firewall så är det inget problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Kör du PC? Hur lade du till port 3774, TCP eller/och UDP i router och/eller defender brandvägg? Och framför allt, vart hittade du information att öppna port 3774?

Den info jag hittat om port forwarding/defender firewall är;
Call of Duty: Black Ops Cold War [PC]
- TCP: 3074,27014-27050
- UDP: 3074,3478,4379-4380,27000-27031,27036

Ja det är PC, såg att jag skrivit fel port i texten men givetvis är det port 3074 med protkoll UDP. Den information stod i texten i spelet när man hade market raden där det står NAT TYPE.

Jag la till den i min routern men har inte gjort något i defender brandväggen i windows. Hittade däremot dessa 2 regler på inbound i windows defender brandväggen som lagt tills automatiskt.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Startar du om routern efter att du modifierat port forwards? Om inte så gör det.

Sedan ser jag inte vad det skulle vara för problem att köra UPnP. Det är bara ett problem om du har något skräp på datorn som öppnar portar. Så med bra virusskydd och firewall så är det inget problem.

Tack Giplet, jag ska testa UPnP

Skrivet av mobe06:

Ja det är PC, såg att jag skrivit fel port i texten men givetvis är det port 3074 med protkoll UDP. Den information stod i texten i spelet när man hade market raden där det står NAT TYPE.

Jag la till den i min routern men har inte gjort något i defender brandväggen i windows. Hittade däremot dessa 2 regler på inbound i windows defender brandväggen som lagt tills automatiskt.

https://i.ibb.co/zPTqGCY/Screenshot-2021-01-14-205638.jpg

Bra att du nämnde befintliga regler det är något jag just tänkte fråga om.
När jag scrollar ner i defender firewall så har jag ytterligare 4 regler för "Call of Duty: Black Ops Cold War" (dvs totalt 6st med de 2 jag lagt till manuellt) i dessa 4 är alla portar öppna in/ut tcp/udp samt Edge Traversal är program defined så vidöppet med andra ord.
Kan det trots att allt verkar vidöppet vara någon konflikt eller att det segas ned på något sätt?
Är det grönt att radera dessa 4 extra regler?
Kan jag radera dessa 4 regler

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av deflow:

Att byta ISP låter som en rimlig åtgärd här faktiskt. Telenor verkar ju inte ens förstå problematiken och ditt problem kvarstår med direktkopplad dator förbi routern.
Exempelvis Bredband2 erbjuder publik IP. Det kostar inget extra och du behöver inte uppge varför.
Håller tummarna att det löser sig för dig!

Spontant tycker jag det låter som ett user error case, tycker att i många fall anklagar man ISP;er hit och dit.

Enda gången man skulle kunna "skylla" på en ISP är om dom kör CGNAT eftersom möjligheterna till inkommande trafik utan att det finns en begäran inifrån försvinner.

Permalänk
Medlem

Vore jag dig skulle jag börja om helt från början och ta bort alla potentiella felkällor ex kör DHCP på datorn istället för statisk bara för att vara säker på att datorn får all information den behöver.

Sen börja med detta.

  • Sätt din dator till DHCP

  • kolla vad du fick för IP, skriv ner det

  • Kolla vad routern har för WAN-IP, för att se om det är CGNAT vilket du inte verkar ha eftersom du har en 92.x.x.x adress.

  • Kolla vad du har för publikt IP ex whats my ip

  • Gör en port forward i routern på port 3074 med protokoll UDP till IP som din dator fått

  • Kolla så att du har 2st regler på inbound i windows defender där allt är tillåtet från alla ipadresser och alla portar osv för cold war, se bild i mitt förra inlägg. Dessa 2 borde spelet ha skapat själv när du installerade det eftersom jag har inte lagt till dom själv.

Visa bilder på allt utan att dölja dina lokala ip-adresser så det syns att allt är rätt. Men på bilden där din WAN-IP och publika adress syns kan du dölja allt utom den första så att det syns att du verkligen har en 92.x.x.x.

Hoppas jag fick med allt

Permalänk

Tack mobe06, jag uppskattar verkligen all din tid och hjärnmassage för att få pli på NAT eländet!

STOR uppdatering!
Nu har jag snackat igen med supporten som skulle kolla några grejer och i samma veva uppgraderade jag hastigheten på fibern.
Idag när jag startade upp burken hade jag open NAT type !

Besides the point men gick från 500/500 till 1000/1000, prövat alla typer av speedtest och jag verkar ha cirkus 500 upp och 700 ned. Ni som har 1000/1000 vad får ni för resultat på speedtest/bredbandskollen etc?

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

DHCP kan varit huvet på spiken, kan du inte sätta en reservation på DHCP istället för använda statisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Spontant tycker jag det låter som ett user error case, tycker att i många fall anklagar man ISP;er hit och dit.

Enda gången man skulle kunna "skylla" på en ISP är om dom kör CGNAT eftersom möjligheterna till inkommande trafik utan att det finns en begäran inifrån försvinner.

Problemet var ju att han testat datorn direkt på fibern....