Köpråd för ''EFT'' dator samt säljpris på nuvarande dator?

Permalänk

Köpråd för ''EFT'' dator samt säljpris på nuvarande dator?

Hej!

Nyligen har jag fått ett intresse för att spela ''Escape from Tarkov'' men min nuvarande dator klarar inte av att köra spelet på önskade inställningar. Med en budget på 7000-8000 kr har det varit lite klurigt att ta fram en dator som klarar av att köra spelet på höga inställningar.

Vad jag tänkt mig:

Intel Core i3-10100
ASUS Prime B450-PLUS
Gigabyte Radeon RX 5500 XT OC 8G
Kingston A400 480GB 2.5" SATA
Corsair TX650M 80+ Guld
HyperX Fury Black 16GB (2x8GB)
Fractal Design Focus G

Finns det något som skulle vara bättre utan att offra prestanda eller pris?

Jag funderar även på att sälja min nuvarande dator. Vad hade ett rimligt pris varit på följande:

i5-6400
Nvidia GTX 950 2gb
8gb ram
250gb ssd
Okänt moderkort och nätaggregat.
Kommer med Windows 10.

Tack för all hjälp på förhand och jag reserverar mig föreventuella felskrivningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arminator:

Hej!

Nyligen har jag fått ett intresse för att spela ''Escape from Tarkov'' men min nuvarande dator klarar inte av att köra spelet på önskade inställningar. Med en budget på 7000-8000 kr har det varit lite klurigt att ta fram en dator som klarar av att köra spelet på höga inställningar.

Vad jag tänkt mig:

Intel Core i3-10100
ASUS Prime B450-PLUS
Gigabyte Radeon RX 5500 XT OC 8G
Kingston A400 480GB 2.5" SATA
Corsair TX650M 80+ Guld
HyperX Fury Black 16GB (2x8GB)
Fractal Design Focus G

Finns det något som skulle vara bättre utan att offra prestanda eller pris?

Jag funderar även på att sälja min nuvarande dator. Vad hade ett rimligt pris varit på följande:

i5-6400
Nvidia GTX 950 2gb
8gb ram
250gb ssd
Okänt moderkort och nätaggregat.
Kommer med Windows 10.

Tack för all hjälp på förhand och jag reserverar mig föreventuella felskrivningar!

"Escape from Tarkov" är vad jag vet både minnesintensivt och CPU-intensivt. GPU också, men inte lika mycket som RAM och CPU. Spelet "drar lätt" 16GB RAM. Beroende på settings antagligen. En i3 låter i "snålaste laget", jag hade i så fall kört på en bättre men nästan lika billig CPU; 10400F. Den har sex kärnor och tolv trådar om jag inte minns alldeles totalt galet.

Du får bättre upplevelse och frame-rate.

Kolla här.
( Lämpligt nog i sammanhanget en rysk länk..)

Permalänk
Medlem

Det är ett lite annorlunda spel, som i likhet med diverse flygsimulatorer torde ställa krav på skärmkvalitet, format och upplösning så snart de basala kraven på att driva spelet har klarats. Man kan klara driva spelet på högt, men frågan är vilken upplösning. Ultra-wide folket lär kunna se mer åt sidan än vanliga dödliga också.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av Networker:

"Escape from Tarkov" är vad jag vet både minnesintensivt och CPU-intensivt. GPU också, men inte lika mycket som RAM och CPU. Spelet "drar lätt" 16GB RAM. Beroende på settings antagligen. En i3 låter i "snålaste laget", jag hade i så fall kört på en bättre men nästan lika billig CPU; 10400F. Den har sex kärnor och tolv trådar om jag inte minns alldeles totalt galet.

Du får bättre upplevelse och frame-rate.

Kolla här.
( Lämpligt nog i sammanhanget en rysk länk..)

Tack för snabbt svar!

Jag kollade på videon du delade samt en annan video på Tarkov som spelades med ett i3-9100f. Spelaren lyckades spela 1080p på high settings med 60-70 fps vilket är precis vad jag vill ha. Processorn du rekommenderade är utan tvekan bättre men vet inte riktigt om det är värt för mig personligen att spendera 400kr mer med tanke på min strama budget ifall det inte höjer prestandan något märkvärdigt. Ska kolla mer på det!
Tack igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arminator:

Tack för snabbt svar!

Jag kollade på videon du delade samt en annan video på Tarkov som spelades med ett i3-9100f. Spelaren lyckades spela 1080p på high settings med 60-70 fps vilket är precis vad jag vill ha. Processorn du rekommenderade är utan tvekan bättre men vet inte riktigt om det är värt för mig personligen att spendera 400kr mer med tanke på min strama budget ifall det inte höjer prestandan något märkvärdigt. Ska kolla mer på det!
Tack igen.

Spara några hundralappar i någon vecka till, så kommer du sannolikt få 100fps i stället för 60fps. (Alltså med i5)
Just "Escape from Tarkov" verkar vara väldigt CPU-hungrigt. En 10400F gör rätt mycket bättre ifrån sig än en i3 10100.
FPS-mässigt. Spelet flyter också bra rent mycket bättre med i5 än i3. "Tarkov" verkar använda många trådar och kärnor.
Dessbättre är CPU relativt billigt idag jämfört med GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arminator:

Hej!

Nyligen har jag fått ett intresse för att spela ''Escape from Tarkov'' men min nuvarande dator klarar inte av att köra spelet på önskade inställningar. Med en budget på 7000-8000 kr har det varit lite klurigt att ta fram en dator som klarar av att köra spelet på höga inställningar.

Vad jag tänkt mig:

Intel Core i3-10100
ASUS Prime B450-PLUS
Gigabyte Radeon RX 5500 XT OC 8G
Kingston A400 480GB 2.5" SATA
Corsair TX650M 80+ Guld
HyperX Fury Black 16GB (2x8GB)
Fractal Design Focus G

Finns det något som skulle vara bättre utan att offra prestanda eller pris?

Jag funderar även på att sälja min nuvarande dator. Vad hade ett rimligt pris varit på följande:

i5-6400
Nvidia GTX 950 2gb
8gb ram
250gb ssd
Okänt moderkort och nätaggregat.
Kommer med Windows 10.

Tack för all hjälp på förhand och jag reserverar mig föreventuella felskrivningar!

Kan i vart fall inte rekommendera intel-processor till AMD-moderkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kan i vart fall inte rekommendera intel-processor till AMD-moderkort...

Haha, det missade jag!
(Trött efter jobbet).

Tips till TS:
CPU+mobo.
16GB RAM

Blir cirka 4000 totalt för ett väldigt bra budget-system som är rätt bra "framtids-säkrat" också.
Förutsätter att låda+PSU och GPU redan finns i "gamla burken".

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Kan i vart fall inte rekommendera intel-processor till AMD-moderkort...

Råkade missa det också. Rekommendation för moderkort med liknande pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Haha, det missade jag!
(Trött efter jobbet).

Tips till TS:
CPU+mobo.
16GB RAM

Blir cirka 4000 totalt för ett väldigt bra budget-system som är rätt bra "framtids-säkrat" också.
Förutsätter att låda+PSU och GPU redan finns i "gamla burken".

Angående din rekommendation, skrev TS att han önskade mini ITX som formfaktor? Ganska udda val om man nu inte speciellt efterfrågar det, rekommenderar nog vanlig ATX eller möjligen mATX om modellen ifråga inte begränsar längd på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Angående din rekommendation, skrev TS att han önskade mini ITX som formfaktor? Ganska udda val om man nu inte speciellt efterfrågar det, rekommenderar nog vanlig ATX eller möjligen mATX om modellen ifråga inte begränsar längd på grafikkort.

Billigt i alla fall. Uppfattade att pengar var viktigare än annat. Givetvis kan jag haft fel.
(Billigt och samtidigt bra "umph" för pengarna, eller "bra bang för bucken")
Ungefär så berodde mitt svar på.

Hur uppfattade du det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Billigt i alla fall. Uppfattade att pengar var viktigare än annat. Givetvis kan jag haft fel.
(Billigt och samtidigt bra "umph" för pengarna, eller "bra bang för bucken")
Ungefär så berodde mitt svar på.

Hur uppfattade du det hela?

https://www.inet.se/produkt/v100960/uppgraderingspaket-intel-...

Härär isåfall ett ännu billigare paket, nu som mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

https://www.inet.se/produkt/v100960/uppgraderingspaket-intel-...

Härär isåfall ett ännu billigare paket, nu som mATX

Poäng för det! Dock så måste paketet kompletteras med 16GB RAM, helst två stickor på 8GB, vilket blir nästan en tusenlapp till på priset.

Men någon enstaka hundring billigare ja!
(Tråkigt att det inte finns att köpa... Noll i lager)

STRIX är för övrigt snabbare/bättre än PRIME. (Prime är gjorda för "ordbehandling på kontor" typ. Har klenare VRM. Men om varje spänn är viktig, så kan jag inte säga emot ditt förslag! Tror att Prime duger lika gott för ett 10400F)