Finns det intresse för gamla bladservrar?

Permalänk
Medlem

Finns det intresse för gamla bladservrar?

Hej!

Jag har kommit över en del gamla bladservrar/NASar som jag tänkte göra mig av med. Men tror ni att det kan finnas intresse för dom här? Eller ska man bara åka med dom till skroten?

Det som finns tillgängligt är följande (enkel beskrivning):

IBM x3250 M4 Xeon E3-1220v2, 16gb RAM m.m
Dell R710 Xeon E5506(osäker), 16gb RAM m.m
Dell R310 Xeon X3470, 16gb RAM m.m
HP DL120 G6 Pentium G6950, 12gb RAM m.m

Rails finns till alla.

2st Netgear ReadyNAS 2100

Det finns div SATA/SAS diskar, RAIDkort samt management-kort till dom. Kan återkomma med mer info om det.

Drifttiden är ganska lång på samtliga diskar skulle jag tro.

Vad skulle man kunna begära för dem?

Mvh Alex

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Finns kanske intresse av någon men det där är rätt gamla grejer, 10:e generations Dell servrar, de ligger på gen 14 nu och tar väl klivet till gen 15 under året kanske?

Dell servrarna där kanske man kunde begära mellan 500-1000:- för om jag gissar lite vilt?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Du säljer nog rackservrar, bladservrar behöver man en bladlåda till för att kunna använda.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

IBM x3250 M4 går ju säkert få en slant för, iom det är Ivy Bridge-processorer så är energieffektiviteten rätt ok om man ställer den mot övriga modeller.

Jag hade inte skämts för att köpa ett par sådana om jag hade haft plats att ställa ett rack någonstans borta från hörhåll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bladservers sätts i ett chassie och är omöjligt att få energieffektivt hemma, du har rackservers
Dessa drar också en del ström men framförallt låter de för mycket så man måste ha dem i ett garage eller något.
När man ska sälja dem har de noll värde men när man vill köpa så kostar de en slant så de har absolut något värde.
Handlar bara om att hitta rätt köpare.

Hoppas någon har tömt dem på info för de låter en smula som du inte jobbar med detta.

Permalänk
Medlem

Betvivlar att du kommer få nåt betalt för det där, Jättegamla och väldigt långsamma cpuer.