Lönt att försöka reparera tv som fått horribla ljusfel? (bleed?)

Permalänk

Lönt att försöka reparera tv som fått horribla ljusfel? (bleed?)

Tv:n är ca fem år gammal, fingerade finfint till relativt nyligen då bilden blivit helt kass. Det skiner ljus från ändarna och där i mellan är bilden mörk. Bildinställningar och fabriksåterställning hjälper inte. Det är denna tv:n i 65": https://www.samsung.com/se/tvs/uhd-4k-tv/js8505-65-inch-cryst...

Är det bara att kasta tv:n?

Permalänk
Medlem

Vad händer om du trycker på kanterna? Blir det bättre då? Känns som något Laxpudding nämnt tidigare att nåt ljusfilter lossnat.

Permalänk
Moderator

Enklast är att sälja den som defekt, så kan nog TVn komma till bättre nytta än på sophögen. Jag har hört lite rykten att folk öppnar upp sina skärmar för att förbättra BLB, är du händig och kan acceptera att TVn förstörs så kan vara värt att testa.

Permalänk

Hade tänkt att köra den till tippen idag och kasta skiten, men den kostade ju som en bättre begagnad bil så kanske värt att se om jag kan lossa på kanterna om nu det är problemet. Men då borde väl detta inte uppstå spontant efter att tv:n stått 5 år helt orörd på samma plats?

Och, är det någon som har lite info eller någon länk till vad jag ska göra om jag vill prova? Ska jag försöka demontera plastramen på utsidan va skärmen bara?