Permalänk

SMS-bedrägeri.

Hejsan, jag fick igår kväll ett SMS från min frus nummer där det står:

"Felix! Som du ser skriver jag från din frus numer jag hackade din Telefon & Kamera när du tittade på diverse porr sidor, Skicka en betalning 5000 till BITCOIN ADRESS: 19L1JMn8mcqwfkrPPpoJDbyU22RYTgxmmi: inom 48tim eller kommer ALLT jag har på dig videos mm att spridas till alla telefon & mejl kontakter."

Hört talas om att man fått sådana här mejl och sånt sen årtionden, men via sms känns väldigt skumt eller? Speciellt från ens frus telefonnummer med. Vet att det finnes diverse siter som man kan skicka sms från "nån annan" och sen hitta vem som är ens fru är ju inte så svårt.

Vad ska man göra i ett sådant läge? Polisanmäler man sånt här eller är det vardagsmat för dom vid detta laget?

Permalänk

Antagligen är det vardagsmat! Fick något liknande mejl innan och jag hoppas att det finns någon karma i världen så...

Permalänk
Inaktiv

Inget att bry sig om, vardagsmat.

Permalänk
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Antagligen är det vardagsmat! Fick något liknande mejl innan och jag hoppas att det finns någon karma i världen så...

Skrivet av anon910:

Inget att bry sig om, vardagsmat.

Men ändå att det skickas på SMS via min frus telefon. Känns rätt olustigt ändå! Känns som att man blivit utvald nästan.

Permalänk
Medlem

Det är inte någon app hon har på sin telefon som har behörighet att skicka SMS som har gjort detta?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Det är meningen att du ska känna dig utvald Hur det fungerar i praktiken vet jag inte, men det är inget att bry sig om, jag har fått liknande att blivit filmad. hackad, lösenord läckt osv osv. Meningen är att du ska tro att det är så och betala.

Om du går in på din frus telefon, har hon då något sms som är skickat från henne till dig i historiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är meningen att du ska känna dig utvald Hur det fungerar i praktiken vet jag inte, men det är inget att bry sig om, jag har fått liknande att blivit filmad. hackad, lösenord läckt osv osv. Meningen är att du ska tro att det är så och betala.

Om du går in på din frus telefon, har hon då något sms som är skickat från henne till dig i historiken?

Om de nu har smsat från hennes telefon, tror du inte de raderat meddelandet också?
Kontakta istället operatören, tror du kan kräva ut en lista där samtal och sms/mms står.
Jämför med dag och tid. Finns det inte där, har de inte använd hennes telefon. De kan antagligen också spåra vem som skickat det.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Den här varianten var ju ganska spännande faktiskt. Om nu uppgifterna i SMS:et stämmer till viss del, hur automatiserar man det här bedrägeriet?

En variant skulle ju kunna vara att du och din fru har samma operatör och operatörens register har läckt, till exempel genom en insider. Då är det ju enkelt att programmatiskt gissa vilka av kunderna som är par/gifta.

Det är ju inte helt omöjligt att köpa/webbscrapa den typen av register som behövs heller kanske. Samma adress + 2 olika namn/nummer = gifta.

Jag hade nog funderat på att polisanmäla bara för att polisen ska få en chans att dra den typen av slutsatser om/när fler drabbas. Oavsett känns det som ett ovanligt kompetent bedrägeriförsök.

Logiken i ”jag har hackat DIN telefon, jag skriver från DIN FRUs nummer” är ju... lite speciell.

Permalänk
Medlem

min vän visade en gång hur man gör så att när han ringde stod det SEB så antar det går utge sig för att vara vem som helst.

Permalänk
Medlem

Det går att spoofa avsändare så bara för att det ser ut att vara skickat från ett nummer så betyder det inte att man tagit över en telefon.

Läs mer.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SMS_spoofing

För övrigt så kan du vanligtvis se alla skickade sms (endast vilket nummer och tid det skickades och ej content) i din faktura för mobiloperatören.

Så du kan se om ett sms skickats till ditt nummer vid det tidsslaget som du fått smset.

Hoppas det är till någon hjälp.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Polisanmäl alltid, även om utredningen läggs ner. Det hjälper polisen att få en uppfattning hur omfattande problemet är.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Polisanmäl alltid, även om utredningen läggs ner. Det hjälper polisen att få en uppfattning hur omfattande problemet är.

Problemet är väl att man inte orkar bry sig ifall man vet att det inte ens finns en droppe i havets chans att det leder någonstans. Och sådant här får det inte ens att se dåligt ut i statistiken hos polisen och då finns det än mindre anledning att anmäla!

Sen har du ju en poäng i det hela men vi hade sluppit det ifall de hade kunnat ta tag i problemen direkt...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Problemet är väl att man inte orkar bry sig ifall man vet att det inte ens finns en droppe i havets chans att det leder någonstans. Och sådant här får det inte ens att se dåligt ut i statistiken hos polisen och då finns det än mindre anledning att anmäla!

Sen har du ju en poäng i det hela men vi hade sluppit det ifall de hade kunnat ta tag i problemen direkt...

Precis och jag tänker också att man ser det bara som ett SMS och väljer att ignorera det istället. Resultat blir att anmälan som kommer in blir färre och blir missvisande mot verkligheten och jag gissar mindre energi som läggs på att lösa problemet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Polisanmäl alltid, även om utredningen läggs ner. Det hjälper polisen att få en uppfattning hur omfattande problemet är.

Jag fick ett ganska grovt hot via mail, inte de vanliga om att släppa runkfilmer eller så utan att de skulle döda hela min familj om jag inte betalade typ, ringde polisen och de ville inte ens ta emot någon anmälan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CupcakeGentleman:

Men ändå att det skickas på SMS via min frus telefon. Känns rätt olustigt ändå! Känns som att man blivit utvald nästan.

Det är ju hela syftet med att använda telefonnummer från någon du känner.
Släng skiten och gå vidare med livet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CupcakeGentleman:

Men ändå att det skickas på SMS via min frus telefon. Känns rätt olustigt ändå! Känns som att man blivit utvald nästan.

Sånt kan man automatisera genom att scrape:a diverse sökmotorer som ratsit/hitta o.s.v.

Skrivet av snajk:

Jag fick ett ganska grovt hot via mail, inte de vanliga om att släppa runkfilmer eller så utan att de skulle döda hela min familj om jag inte betalade typ, ringde polisen och de ville inte ens ta emot någon anmälan.

Gör anmälan på webben istället så hamnar det iaf i statistiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CupcakeGentleman:

Hejsan, jag fick igår kväll ett SMS från min frus nummer där det står:

"Felix! Som du ser skriver jag från din frus numer jag hackade din Telefon & Kamera när du tittade på diverse porr sidor, Skicka en betalning 5000 till BITCOIN ADRESS: 19L1JMn8mcqwfkrPPpoJDbyU22RYTgxmmi: inom 48tim eller kommer ALLT jag har på dig videos mm att spridas till alla telefon & mejl kontakter."

Hört talas om att man fått sådana här mejl och sånt sen årtionden, men via sms känns väldigt skumt eller? Speciellt från ens frus telefonnummer med. Vet att det finnes diverse siter som man kan skicka sms från "nån annan" och sen hitta vem som är ens fru är ju inte så svårt.

Vad ska man göra i ett sådant läge? Polisanmäler man sånt här eller är det vardagsmat för dom vid detta laget?

Du svarar: "Åh nej! Nu kommer alla få veta hur stor anakondan är!!! :O", blockerar SMS-numret och går vidare med livet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AplAy:

Du svarar: "Åh nej! Nu kommer alla få veta hur stor anakondan är!!! :O", blockerar SMS-numret och går vidare med livet!

Då går svaret till frugan utan kontext och så kommer han blocka frugan. Ska han även gå vidare med livet utan frugan? 🤔

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Då går svaret till frugan utan kontext och så kommer han blocka frugan. Ska han även gå vidare med livet utan frugan? 🤔

Ja just det, jag läste inte hela. Troligen är bedrägeriet genom att bara kolla upp vilka som bor i samma hem (eniro/hitta) och därmed deras mobiltelefoner och sedan gjort en chansning. Det heter ju "spoofing" när du ringer eller skickar SMS från någon annans nummer så den biten skall inte vara så vara svår att åstadkomma trots att jag själv inte vet hur det görs.

Hursomhelst så är det bara att ignorera för sådana här bedrägerier är precis som e-postbedrägerier - de orkar inte följa upp alla massutskick (t.ex., skicka "påminnelse") utan går bara vidare på de faktiska napp de fått. Självfallet bör det polisanmälas med kommentaren, "jag vet att detta kmr läggas ned - men här får ni mer data för dess prevalens!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CupcakeGentleman:

Hejsan, jag fick igår kväll ett SMS från min frus nummer där det står:

"Felix! Som du ser skriver jag från din frus numer jag hackade din Telefon & Kamera när du tittade på diverse porr sidor, Skicka en betalning 5000 till BITCOIN ADRESS: 19L1JMn8mcqwfkrPPpoJDbyU22RYTgxmmi: inom 48tim eller kommer ALLT jag har på dig videos mm att spridas till alla telefon & mejl kontakter."

Hört talas om att man fått sådana här mejl och sånt sen årtionden, men via sms känns väldigt skumt eller? Speciellt från ens frus telefonnummer med. Vet att det finnes diverse siter som man kan skicka sms från "nån annan" och sen hitta vem som är ens fru är ju inte så svårt.

Vad ska man göra i ett sådant läge? Polisanmäler man sånt här eller är det vardagsmat för dom vid detta laget?

Mest troligen är det bara en algoritm/robot som letar upp telefonnummer från t.ex. hitta.se och när den ser att två personer bor i samma hushåll, har samma efternamn och är minst 30 år och inom +-10 år av varandra (d.v.s. mest troligen är gifta) så skickar den ut detta automatiska SMS till den som har ett manligt namn (namnet får den såklart också från någon databas t.ex. hitta.se). SMSet ser ut som att det kommer från din fru eftersom de använder sig av s.k SMS spoofing. SMSet är alltså helt fejk och var troligen skickat av en robot. Den/det som skickade SMSet har alltså inga komprometterande uppgifter om dig. Det du ska göra nu är antingen att bara ignorera eller så kan du göra en polisanmälning. Polisanmälningen kommer högst troligen läggas ner direkt men om du vill att de åtminstone ska ha med det i statistiken så anmäl annars kan du bara låta det vara och ignorera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonblase:

Om de nu har smsat från hennes telefon, tror du inte de raderat meddelandet också?
Kontakta istället operatören, tror du kan kräva ut en lista där samtal och sms/mms står.
Jämför med dag och tid. Finns det inte där, har de inte använd hennes telefon. De kan antagligen också spåra vem som skickat det.

Jag menar att jag är 100% säker på att de inte skickat meddelandet från hans frus telefon, det är garanterat sppofat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag menar att jag är 100% säker på att de inte skickat meddelandet från hans frus telefon, det är garanterat sppofat.

Jajo, men syftade på din sista mening, att han skulle kolla efter meddelanden där

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare