Permalänk

Tips på delar

Hej!

Jag går i tankarna att bygga ny dator, har inte gjort det på ett tag så skulle vilja ha lite råd..

Jag kommer mest spela enklare spel som WoW/LoL etc. Men vill väl inte stänga ute idén att lira nyare spel också.. Alternativt ha en mycket bra uppgraderingsmöjlighet när jag ändrar mig och vill ha ett monster igen...

Vill då inte att det flyger iväg för mycket men vill inte heller köpa något som inte håller längre än 2 veckor innan man måste uppgradera. Vill gärna bygga ITX men fullt förståeligt att det blir dyrare så kan även tänka mig ett vanligt chassi.

Chassin jag tänkt på är ett solid Meshify från Fractal design eller Fractal Design Era.

ca budget är 10k, AMD/Intel spelar ingen roll. Har endast 2x 1440p skärmar på 60Hz nu så det räcker, gärna alternativ för att köra 1440p men typ 144hz eller liknande kan vara intressant.

Kan även tänka mig köpa begagnade delar osv men då vill jag gärna ha tips på hur man felsöker på plats sålänge det inte är ramminnen

Ställ gärna frågor om jag missat något!

Tack på förhand!

Permalänk
Viking

Vill du ha ett grafikkort ut nya generationen så måste du nog höja budgeten lite grann:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vill du ha ett grafikkort ut nya generationen så måste du nog höja budgeten lite grann:
https://komponentkoll.se/bild/thQRK.png

Tack för det! Inget krav med senaste generationen alls, har väl insett att runt 12k kanske är mer rimligt ändå.. Speciellt om jag vill ha chassit jag vill osv

Permalänk
Medlem

Kika på detta chassit, det rymmer ett ATX PSU så blir ju lite billigare där, jag hade dock lagt några kulor på ett Z490 så att du kan peta i en 11-serie CPU, visst räcker det med ett H470 men att överklocka är kanske önskvärt för t.ex RAM.
Håll gärna ett öga på släppet av RTX3060 (ej Ti 12GB) korten, kanske går det att nårpa ett för 3500-4000:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/GmlvX.png
Kika på detta chassit, det rymmer ett ATX PSU så blir ju lite billigare där, jag hade dock lagt några kulor på ett Z490 så att du kan peta i en 11-serie CPU, visst räcker det med ett H470 men att överklocka är kanske önskvärt för t.ex RAM.
Håll gärna ett öga på släppet av RTX3060 (ej Ti 12GB) korten, kanske går det att nårpa ett för 3500-4000:-.

Tack för det! Helt klart värt Z490 isåfall så att det går att uppdatera Ja RAM vill jag nog köra på åtminstone 3000MHz, ja datorköpet ligger någon månad fram ändå så får kika i slutet av februari sen, tack!

Permalänk

RTX 2070 och RTX 2080 kort fanns det en del att välja på hos Komplett tror jag det var. Finns lite grafikkort här och var av alla sorter ifall man är på hugget. Det som är överlägset svårast att få tag i är RTX 3080 dock!