Tappade typ 40% grafikprestanda helt plötsligt - vad kan ha hänt??

Permalänk
Medlem

Tappade typ 40% grafikprestanda helt plötsligt - vad kan ha hänt??

Spelar en del PUBG och CSGO. I CSGO har jag ca 380 avg fps (kört fps benchmarking) och i pubg är det rätt varierande, men mestadels stadigt över 200. Har en i7-9700K, 32gb ram (3000 MHz), 1080 Ti.
Spelade igår kväll, gick helt fine.
Skulle spela lite idag, ca 70-100 fps i pubg och 238 avg fps i CSGO.

Frågade mina medspelare i pubg hur det var för dem, tydligen 200+ fps där, inga konstigheter.
Började klura på om det kunde vara problem med fler spel än PUBG...

Körde hur som helst verify files på PUBG i steam, och den tyckte en fil behövde återställas. Efter det så började pubg krascha typ konstant efter 10-20sec i lobbyn till spelet istället.

Startade om datorn, samma problem.

Hämtade hem senaste NVIDIA, samma problem

Hittade pending windows10 update (202H), "AHA!" tänkte jag, säkert något där som bråkar.
Installerade den och startade om ...samma problem.

Provat slå på och av "game mode" i win10 och benchmarka, samma problem.

När jag kör benchmark i CSGO nu får jag ca 238 fps, tidigare var det 380 fps.
Om jag klickar snabbt på "arcade game" i pubg så verkar det inte "hinna krascha" och jag kommer in. Verkade faktiskt smida på först, men inom typ 20-30 sekunder låg den och småhackade runt 70-100 fps igen.

Provade stänga av MSI Afterburner (och RIVA statistics) men fick fortfarande urkass FPS i bägge spelen.

Provade stänga av logitech G HUB (som är så jävla uruselt).. men var inte den som var skurken heller...

Vad fasiken kan ha hänt?
Kan något ha gått sönder på grafikkortet eller något skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidem:

Spelar en del PUBG och CSGO. I CSGO har jag ca 380 avg fps (kört fps benchmarking) och i pubg är det rätt varierande, men mestadels stadigt över 200. Har en i7-9700K, 32gb ram (3000 MHz), 1080 Ti.
Spelade igår kväll, gick helt fine.
Skulle spela lite idag, ca 70-100 fps i pubg och 238 avg fps i CSGO.

Frågade mina medspelare i pubg hur det var för dem, tydligen 200+ fps där, inga konstigheter.
Började klura på om det kunde vara problem med fler spel än PUBG...

Körde hur som helst verify files på PUBG i steam, och den tyckte en fil behövde återställas. Efter det så började pubg krascha typ konstant efter 10-20sec i lobbyn till spelet istället.

Startade om datorn, samma problem.

Hämtade hem senaste NVIDIA, samma problem

Hittade pending windows10 update (202H), "AHA!" tänkte jag, säkert något där som bråkar.
Installerade den och startade om ...samma problem.

Provat slå på och av "game mode" i win10 och benchmarka, samma problem.

När jag kör benchmark i CSGO nu får jag ca 238 fps, tidigare var det 380 fps.
Om jag klickar snabbt på "arcade game" i pubg så verkar det inte "hinna krascha" och jag kommer in. Verkade faktiskt smida på först, men inom typ 20-30 sekunder låg den och småhackade runt 70-100 fps igen.

Provade stänga av MSI Afterburner (och RIVA statistics) men fick fortfarande urkass FPS i bägge spelen.

Provade stänga av logitech G HUB (som är så jävla uruselt).. men var inte den som var skurken heller...

Vad fasiken kan ha hänt?
Kan något ha gått sönder på grafikkortet eller något skit?

Jag kan inte läsa någonstans vad du har för grafikkort?
Om du har över 200 FPS i Pugb gissar jag på att du kör på väldigt låga inställningar i 1080p?
Hur är temperaturen på din CPU när du kör igång krävande spel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Inte helt samma som för dig, men när jag installerade senaste (461.09) nVidia-drivutinen minskade FPS markant för mig i Wreckfest. Från runt 90-130 dagen före ner till 40-80 och en massa hackande. Efter att jag installerade den föregående (460.89) drivrutinen var allt prestanda på topp igen.
Anekdotisk bevisföring, men det kostar inget att prova en äldre drivrutin i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag kan inte läsa någonstans vad du har för grafikkort?
Om du har över 200 FPS i Pugb gissar jag på att du kör på väldigt låga inställningar i 1080p?
Hur är temperaturen på din CPU när du kör igång krävande spel?

Han skrev att han har 1080 Ti.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kolla temperatur på CPU och GPU och testa med en lite olika drivrutiner till grafikkortet. Är mina generella tips

Permalänk
Medlem

Gjorde något benchmark precis innan nyår

Gjorde samma benchmark nu

Allt är i princip detsamma, förutom 2D som har gått från 1248 --> 834
och 3D-grafik som gått från 20932 --> 8451

Väldigt svart på vitt att grafikkortet ballat ur.

Ska prova senare ikväll att nergradera NVidia-drivern som ni föreslog! Återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag kan inte läsa någonstans vad du har för grafikkort?
Om du har över 200 FPS i Pugb gissar jag på att du kör på väldigt låga inställningar i 1080p?
Hur är temperaturen på din CPU när du kör igång krävande spel?

Jag spelar i 2K och på 165Hz. I pubg har jag det mesta riktigt lågt ja (förutom textures och anti-aliasing).
Provat runt lite olika överklockningar hit och dit men landat nu i +30% och fått nöja mig med mina ramminnen på 3000MHz (fast säljs som 3200MHz, men kan väl vara cpu/moderkort som gör att de inte klarar 3200, vad vet jag..)

När jag överklockade lite hårdare så märkte jag att temperaturerna drog iväg och blev rätt varma.
Ärligt talat minns jag inte exakt var dom brukar etablera sig längre, men det är ganska lågt. Kanske det var typ 70 för CPU och 75-80 för GPU.

felaktig grammatik
Permalänk
Medlem

Utan att ha gjort något som helst, så funkade grafikkortet i full prestanda kvällen efter.
Så, flera omstarter och enable/disable det mesta gav inget resultat.
Men att vänta till kvällen efter, det gjorde visst susen.

Min bästa teori är att jag lyckades pressa grafikkortet på något underligt vis via MSI Afterburner. Men tycker ändå det låter rätt orimligt att stänga av Afterburner, eller tom att starta om hela datorn... något av det borde återställt prestandan till vad den var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidem:

Utan att ha gjort något som helst, så funkade grafikkortet i full prestanda kvällen efter.
Så, flera omstarter och enable/disable det mesta gav inget resultat.
Men att vänta till kvällen efter, det gjorde visst susen.

Min bästa teori är att jag lyckades pressa grafikkortet på något underligt vis via MSI Afterburner. Men tycker ändå det låter rätt orimligt att stänga av Afterburner, eller tom att starta om hela datorn... något av det borde återställt prestandan till vad den var innan.

Det har varit massor med problem med senaste månadens drivrutiner för 1080 Ti, kan ha haft med det att göra. Själv hade jag problem med att skärmen blinkade innan jag nedgraderade drivrutin.

Permalänk
Medlem

Kolla vilka temps du ligger på just nu. Kan ju vara en fläkt som gett upp, kylare som hoppat lös, prestandaschema (Energispar i win begränsar klockning på cpu) i windows som har hoppat snett eller liknande. Kan också vara värt att kolla last på CPU och GPU under användning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saddl3r:

Det har varit massor med problem med senaste månadens drivrutiner för 1080 Ti, kan ha haft med det att göra. Själv hade jag problem med att skärmen blinkade innan jag nedgraderade drivrutin.

Väldigt mycket problem helt klart. Hög Hz-buggen hade jag proble med här, 144Hz och 240Hz-skärmarna flimrar respektive tappar bilden helt. Min 90Hz Ultrawide fungerade bra. Ville inte backa drivare, i och med blandannat Cyberpunk, och någon riktig fix fanns inte tills nyligen. Även haft problem med att gamla drivare smygit sig in.

Sen förstås det eviga problemet med att det ändå inte går att uppgradera kort då det inte finns något vettigt att köpa. Men iallafall det bör nog vara ett övergående bekymmer.

Permalänk
Medlem

Vet att mitt gamla gtx 960 minskade till ca 40% prestanda om 8pin kontakten endast hade en 6pin inkopplad.
Det är inte något sådant dumt som att bara behöva dubbelkolla 8pin kablarna?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv

Låter lite som har haft, men är så här att Nvidia vill alla ska köra "RTX" men finns knappt nå spel till det utöver är så extrem dålig prestanda att kan rent av erkännas som en misslyckanden, då Nvidia vill tydligen inte fatta att alla har inte 4k eller 8k där högst går upp till 144hz i 4K i 8k vet jag inte en o bryr mej inte för behöver ingen är så hög upplösning 4 x mer en i 4k men alla fall tillbaka med 1080ti som nu är trasig men innan så var prestanda problem med den som ni beskriver, nu körde jag i Destiny 2 i 4k i 60hrz med max på allt i inställningar för kan / kunde o går inte gå upp mer i min tv som är för LG men äldre modell av 55" men till min 1080ti är nog så att bill Nvidia typ döda 1080ti för den var för bra mot vad har kommit ut då har inte kommit upp tillräckligt i prestanda för dyrt mot prestanda då sitter folk som har 1080ti kvar o dom graderar upp köper en begagnad 1080ti från 3k upp 4k o det vill ju inte Nvidia att ska hända o lösa det problemet är att göra det sämre en vad är så folk som har inte tänkt lägga pengar gör det, men vart är grafikkorten så kan köpa ? Är bara vänta till 4000 eller 7000 serien är bättre i pris & prestanda.

Nej men fan att "INTE" skulle veta har dyslexi i stavning, kom igen komma här o spela smart, bli hög färdig, ta par extremt billiga poäng så impa på dina "no name" polers nätet, står ju samma dygn hög som du "är upp till halsen om undrar", bara för du kan en liten plut / plop sak bättre en jag, så är inte du helt plötsligt bättre i allt annat, komma här tugga "brago kex med choklad", är inte dax att skaffa dej ett liv utan dynga o kex, jag vet att du undrar, om jobbar, är en bonde. SVAR: Nej! Din halm skalle .. .

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket drag det blev här. Tack för all input!

men vad de flesta av er missar (vad gäller mitt inlägg åtminstone) är att problemet kom utan att jag ändrat på något som helst. Hade inte rört drivrutiner osv.

och problemet gav inte upp trots reboot m.m.

men alltså kvällen efter, så funkade det plötsligt (fortfarande inte rört några sladdar inne i datorn eller bytt drivers etc)

... så problemet löste sig självt.

Jag kör riva statistics ås jag ser GPU% och Temp, även för CPU och det har sett bra ut hela tiden.