Samsung håller koll på prylarna med Smart Tag

Permalänk
Melding Plague

Samsung håller koll på prylarna med Smart Tag

Med Smart Tag-tillbehören kan Samsung Galaxy-användare hålla koll på allt från telefonen till nycklarna, väskan eller barnen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har Samsung köpt upp Sweclockers eller? Fan vad mycket reklam..

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Abbs:

Har Samsung köpt upp Sweclockers eller? Fan vad mycket reklam..

Dom har ett samarbete med @Samsung

Är ju tech nyheter som är intressant att läsa om. Är lika många artiklar om nya saker när tex Apple släpper nytt också

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Abbs:

Har Samsung köpt upp Sweclockers eller? Fan vad mycket reklam..

Det här en nyhet om Smart Tag, precis som att nyheterna under det är vanlig nyhetsbevakning om Buds Pro och Galaxy S21-telefonerna. I och med att vi har ett kommersiellt samarbete med Samsung om Unpacked 2021 ska nyheterna sponsormärkas och innehålla kampanjboxen i slutet på artiklarna, men i övrigt är det helt vanlig nyhetsbevakning utan påverkan från Samsung.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Jag vet inte hur länge jag har haft smart tags och jag vägrar idag att köra utan.

Dock tycker jag mina har sugit, de är tröga på att få connections och man får ibland trycka flera gånger för att de ska ringa. Att både Samsung och Apple skulle lansera sina i år visste jag och jag har gått att väntat på detta.
Den ena smartbickan Tile som jag har så kan man också samarbeta, men jag har struntat i det. Då det ärligen kostar pengar vilket leder till att få har funktionen för att samarbeta och då försvinner lite poängen.

Just detta är jag rädd för med Samsungs bricka, den blir säkert superbra, men om få är med och deltar så blir den hjälpen ej så mycket värd.

*edit*
Trots att jag tycker mina smartbrickor från Tile och Chipolo inte är de bästa så skulle jag absolut inte köra utan. Där jag idag enbart kör med Tile för jag tycker deras är bättre, smart kanske det blir en samsung. Apples, såvida den inte suger på en androidtelefon så kan det också bli en sådan.

Jag använder ungefär mina smarttags lika ofta för att hitta nycklar som mobilen och jag har även en i väskan även om den väldigt sällan används. -Fjolårets modell och någonstans ska man ha den, det kostar inget mer än att byta batteri ibland.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet inte hur länge jag har haft smart tags och jag vägrar idag att köra utan.

Dock tycker jag mina har sugit, de är tröga på att få connections och man får ibland trycka flera gånger för att de ska ringa. Att både Samsung och Apple skulle lansera sina i år visste jag och jag har gått att väntat på detta.
Den ena smartbickan Tile som jag har så kan man också samarbeta, men jag har struntat i det. Då det ärligen kostar pengar vilket leder till att få har funktionen för att samarbeta och då försvinner lite poängen.

Just detta är jag rädd för med Samsungs bricka, den blir säkert superbra, men om få är med och deltar så blir den hjälpen ej så mycket värd.

*edit*
Trots att jag tycker mina smartbrickor från Tile och Chipolo inte är de bästa så skulle jag absolut inte köra utan. Där jag idag enbart kör med Tile för jag tycker deras är bättre, smart kanske det blir en samsung. Apples, såvida den inte suger på en androidtelefon så kan det också bli en sådan.

Jag använder ungefär mina smarttags lika ofta för att hitta nycklar som mobilen och jag har även en i väskan även om den väldigt sällan används. -Fjolårets modell och någonstans ska man ha den, det kostar inget mer än att byta batteri ibland.

Jag tänker likadant, använder själv inte Tile men har varit intresserad av att investera i ett gäng. Problemet är ju att de förlorar sitt syfte lite när det inte är så många där ute som har Tiles och kan hjälpa till med registreringen. Samsungs koncept med att alla Galaxy-användare kan registrera din Smart Tag är ju riktigt vettigt, det finns ändå väldigt många Galaxy-enheter där ute. Tyvärr är jag rädd att ganska få kommer välja att aktivera Smart Tag-registreringen på sina enheter, och då går den goda idén tyvärr i stöpet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

Jag tänker likadant, använder själv inte Tile men har varit intresserad av att investera i ett gäng. Problemet är ju att de förlorar sitt syfte lite när det inte är så många där ute som har Tiles och kan hjälpa till med registreringen. Samsungs koncept med att alla Galaxy-användare kan registrera din Smart Tag är ju riktigt vettigt, det finns ändå väldigt många Galaxy-enheter där ute. Tyvärr är jag rädd att ganska få kommer välja att aktivera Smart Tag-registreringen på sina enheter, och då går den goda idén tyvärr i stöpet.

Jag tror att Apple kommer lyckas bäst med detta. Jag tycker det är väldigt konstigt att så många väljer att inte ha en smartbricka, det finns för 199kr (chipolo) så jag anser mer att det är ett val folk gör.
Samsungs jag hoppas på att denna inte kräver en samsungtelefon, precis som deras hörlurar inte kräver en sådan. De skulle då kunna bli populära.
Och Tile är tvåvägs vilket jag hoppar samsungs är, så har man nycklarna i handen och undrar var är min mobil så är det bara att få mobilen börja ringa. Jag använder funktionen X antal gånger i veckan och det handlar inte om att jag har slarvat bort något utan mer att jag så snabbt som möjligt vill veta var de ligger.

*edit*
Jag ska ut och handla, var är mobilen? Jag tar nycklarna som alltid ligger på samma ställe och ringer upp mobilen som kan vara lite varstans. Och jag vill även kunna ringa upp min surfplatta som skulle kunna vara i väskan, på en hyla, vid sängen eller.. Tiden att leta efter saker är förbi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Har Samsung köpt upp Sweclockers eller? Fan vad mycket reklam..

Är väl inte så konstigt att de skriver mycket om Samsung då det är CES och Samsung har mycket att visa?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Abbs:

Har Samsung köpt upp Sweclockers eller? Fan vad mycket reklam..

Det är ju tackvare att Samsung betalar för att få dessa nyheter publicerade som du som läsare kan läsa dessa nyheter utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är väldigt konstigt att så många väljer att inte ha en smartbricka

Det kanske inte är så många som ser lokaliseringen av några prylar som ett problem som kräver en lösning?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det kanske inte är så många som ser lokaliseringen av några prylar som ett problem som kräver en lösning?

Ja de gillar väl gå runt där som en fåne på kontoret och fråga har någon sett mina nycklar och annat.
Jag tror allt att behovet är stort, men det kommer inte utan nackdelar. Som att smarttaggarna kostar lite pengar, de gör ens nyckelknippa lite större, man får byta batteri rätt som det är, man måste installera en app på telefonen osv.
Det handlar alltså om att få fördelarna att bli bättre än nackdelarna för fler personer så kommer fler skaffa dem.

I framtiden så är jag i princip helt säker på att nästan "alla vill kunna hitta alla större saker " med hjälp av teknik. Det handlar från att hitta bilen på parkeringen som presentationen, till att bara kunna hitta deras väska, cykel, katt, nycklar, plånbok etc..
Problemet just nu har varit flera saker som batteritid och månadskostnad. hade jag haft övervakning på min cykel så hade jag vågat skaffa dyrare cykel än idag.

*edit*
Väldigt mycket saker har dessa funktioner inbyggt som standard idag. Som min smartklocka och inear hörlurar. Och då är det såklart fler som använder det då det inte krävs något extra. Bilnycklar lär också få funktionen inbyggd.

Permalänk
Medlem

Känns som ett läge att hitta någon bakdörr / säkerhetslucka i detta.

edit: jag är lite trög, men min samsung har tjatat hela dagen på om jag vill sätta igång hitta något-funktion som jag har "rensat"... 30 minuter senare kommer plingen igen.
Vill de att man ska råka trycka fel någon gång och godkänna?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Känns som ett läge att hitta någon bakdörr / säkerhetslucka i detta.

Självklart är det ett säkerhetshål, varvid Samsung inte kan ha det aktiverat på alla mobiler som de ville.
Fast man kan se olika på säkerhet. Med smarttags så kan man hitta sina nycklar och annat om de har kommit bort, där man kan få riktigt stora problem att komma in i sin bostad utan.
Risken man tar, ja chansen är väldigt liten att just man själv råkar ut för problem.

Ser man historisk så behöver man inte gå långt tillbaka tills folk vägrade ha bluetooth aktiverat på sin mobil. Det handlar inte om att bluetooth då var dålig utan det öppnar ett helt nytt igångssätt. Det skulle vara intressant att nu 15-20år efter ta upp diskussionen med dessa personer och frågar om de fortfarande behåller deras åsikt kring att de aldrig någonsin skulle aktivera bluetooth på mobilen?

Min poäng är folk offrar datasäkerhet för nya funktioner som ibland förbättrar deras säkerhet och bekvämlighet på andra sätt.

*edit*
Undra hur stor andel av sweclockersmedlarna idag som vägrar använda bluetoothhörlurar till deras mobil? Kan det vara 70% eller är det mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Har Samsung köpt upp Sweclockers eller? Fan vad mycket reklam..

Då har Apple också köpt upp Sweclockers.
Blir så när de har sina unveiling events.

Reklam kan man säga om allt då.
Jag tar gärna artiklar om alla nyheter. En av anledningar man är på Sweclockers.

Massa jävla gnäll lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja de gillar väl gå runt där som en fåne på kontoret och fråga har någon sett mina nycklar och annat.
Jag tror allt att behovet är stort, men det kommer inte utan nackdelar. Som att smarttaggarna kostar lite pengar, de gör ens nyckelknippa lite större, man får byta batteri rätt som det är, man måste installera en app på telefonen osv.
Det handlar alltså om att få fördelarna att bli bättre än nackdelarna för fler personer så kommer fler skaffa dem.

I framtiden så är jag i princip helt säker på att nästan "alla vill kunna hitta alla större saker " med hjälp av teknik. Det handlar från att hitta bilen på parkeringen som presentationen, till att bara kunna hitta deras väska, cykel, katt, nycklar, plånbok etc..
Problemet just nu har varit flera saker som batteritid och månadskostnad. hade jag haft övervakning på min cykel så hade jag vågat skaffa dyrare cykel än idag.

*edit*
Väldigt mycket saker har dessa funktioner inbyggt som standard idag. Som min smartklocka och inear hörlurar. Och då är det såklart fler som använder det då det inte krävs något extra. Bilnycklar lär också få funktionen inbyggd.

Har personligen inget nytta av en "smart tag". Har alltid mina nycklar antingen på mig eller på samma ställe på mitt skrivbord (hemma).
Farsan däremot skulle nog kunna ha användning av ett par

Permalänk
Medlem

hmm funkar detta detaljerat dvs man kan se var den är inom en meter? då blir en på snusdosan och en på medicinlådan, lyckas förlägga dom minst en gång om dagen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart är det ett säkerhetshål, varvid Samsung inte kan ha det aktiverat på alla mobiler som de ville.
Fast man kan se olika på säkerhet. Med smarttags så kan man hitta sina nycklar och annat om de har kommit bort, där man kan få riktigt stora problem att komma in i sin bostad utan.
Risken man tar, ja chansen är väldigt liten att just man själv råkar ut för problem.

Ser man historisk så behöver man inte gå långt tillbaka tills folk vägrade ha bluetooth aktiverat på sin mobil. Det handlar inte om att bluetooth då var dålig utan det öppnar ett helt nytt igångssätt. Det skulle vara intressant att nu 15-20år efter ta upp diskussionen med dessa personer och frågar om de fortfarande behåller deras åsikt kring att de aldrig någonsin skulle aktivera bluetooth på mobilen?

Min poäng är folk offrar datasäkerhet för nya funktioner som ibland förbättrar deras säkerhet och bekvämlighet på andra sätt.

*edit*
Undra hur stor andel av sweclockersmedlarna idag som vägrar använda bluetoothhörlurar till deras mobil? Kan det vara 70% eller är det mer?

Jag tänkte mer på att en enhet kan koppla upp sig mot ditt bluetooth och sedan skicka data via din telefon
Det var det som man säkert kan hitta något sätt att utnyttja.

(Om man inte ska godkänna i sin telefon varje gång man går förbi en sådan här enhet.. som inte ens behöver vara borttappad, utan bara i närheten av din telefon

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Missade kanske något, men hur lång räckvidd har dessa? Ponera att jag har en bekant som har epilepsi och pluggar i en annan stad, jag är rädd att vederbörande får anfall. När personen vaknar från anfallet är han virrig, men brukar ringa (utan att veta var han är). Kan jag sätta en sån här på honom, och om han ringer, kolla en gps-signal som jag kör till, ca 6-10 mil bort?

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Jag tänkte mer på att en enhet kan koppla upp sig mot ditt bluetooth och sedan skicka data via din telefon
Det var det som man säkert kan hitta något sätt att utnyttja.

(Om man inte ska godkänna i sin telefon varje gång man går förbi en sådan här enhet.. som inte ens behöver vara borttappad, utan bara i närheten av din telefon

Ja, det blir intressant och se hur det är implementerat. Det finna en mängd olika risker. Riskerna handlar ej bara om intrång i mobilen utan att folk kan spåra upp var man är m.m.
Men jag ser det inte som mer än att det inte var många år sedan jag upplevde att en överlagande majoritet av alla tekniknördar vägrar ha bluetooth aktiverad på deras mobil.

Skrivet av fesoj:

Missade kanske något, men hur lång räckvidd har dessa? Ponera att jag har en bekant som har epilepsi och pluggar i en annan stad, jag är rädd att vederbörande får anfall. När personen vaknar från anfallet är han virrig, men brukar ringa (utan att veta var han är). Kan jag sätta en sån här på honom, och om han ringer, kolla en gps-signal som jag kör till, ca 6-10 mil bort?

Fel pryl för ändamålet. Det finns funktion i klockor som automatisk ringer om någon faller, detta i kombination med att inte ta ensamma skogspromenader och liknande. På mobiltelefoner kan man se var de är, troligen också på smartklockor med eget internet. I hemmet kanske tillåta andra tillgång till webkamera, vilket inte alls är bra datasäkerhetstänkt. Men det kan förbättra annan säkerhet.
Så jag ser detta som en mer egen tråd för vad för teknik man kan använda för att ha översikt över personer som behöver det.

Angående räckvidd på smarttags så upp till 120m vill jag minnas. Sedan detta med att hitta saker långt borta så obegränsat om det finns mobiltäckning dit och någon i närheten har funktionen aktiverad på deras mobil.

Permalänk
Medlem

Smart teknisk lösning, det är något som Google borde sälja och sen göra så att alla android telefoner kan snappa upp signalen. Då hade man fått 100% täckning i alla storstäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja de gillar väl gå runt där som en fåne på kontoret och fråga har någon sett mina nycklar och annat.
Jag tror allt att behovet är stort, men det kommer inte utan nackdelar. Som att smarttaggarna kostar lite pengar, de gör ens nyckelknippa lite större, man får byta batteri rätt som det är, man måste installera en app på telefonen osv.
Det handlar alltså om att få fördelarna att bli bättre än nackdelarna för fler personer så kommer fler skaffa dem.

I framtiden så är jag i princip helt säker på att nästan "alla vill kunna hitta alla större saker " med hjälp av teknik. Det handlar från att hitta bilen på parkeringen som presentationen, till att bara kunna hitta deras väska, cykel, katt, nycklar, plånbok etc..
Problemet just nu har varit flera saker som batteritid och månadskostnad. hade jag haft övervakning på min cykel så hade jag vågat skaffa dyrare cykel än idag.

*edit*
Väldigt mycket saker har dessa funktioner inbyggt som standard idag. Som min smartklocka och inear hörlurar. Och då är det såklart fler som använder det då det inte krävs något extra. Bilnycklar lär också få funktionen inbyggd.

Du listar en radda problem men nämner inte ens den korta räckvidden? Senila får redan dessa apparater sen tio år tillbaka i rfid chip pp kreditkort och liknande. Vi övriga minns var vi lägger saker. Nästa gång du vill köpa en ny Tile, lägg pengarna på en bok om minnestekniker istället

För övrigt, är det ingen annan som får flashbacks till nyckelknippan man kunde vissla på så pep den. Från tidigt 90-tal.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Du listar en radda problem men nämner inte ens den korta räckvidden? Senila får redan dessa apparater sen tio år tillbaka i rfid chip pp kreditkort och liknande. Vi övriga minns var vi lägger saker. Nästa gång du vill köpa en ny Tile, lägg pengarna på en bok om minnestekniker istället

För övrigt, är det ingen annan som får flashbacks till nyckelknippan man kunde vissla på så pep den. Från tidigt 90-tal.

Den korta räckvidden är en brist där både Tile, Samsung och snart Apple har gjort lösningar så att andra hjälper till att hitta dem. Men det går även implementera funktioner som om man går ifrån något så får man information. Just detta har jag mellan min smartklocka och mobil, jag skulle även vilja ha det på mina husnycklar. Så om jag går för långt ifrån min mobil så talar min klocka om detta.

Det handlar inte bara om att glömma bort var sker ligger, de kan ramla ur fickor, väskor, folk kan stjäla dem etc. Där denna teknik är ett redskap att spåra. Visst har den varit dålig men den blir bättre.
Tänk er ett rån på stan där smartklockan som stjäls hela tiden sänder ut sin position genom andras telefoner, detta underlättar mycket och gör prylarna mindre intressant att sno.

Nyckelklippan som piper hade jag redan på 80 talet, därefter hade jag en radiokontrollerad innan jag gick över till bluetooth. (jag hade allt dyrare leksaker som mobiltelefon och annat på 80 talet)

*edit*
Jag är väldigt säker på att inom 15 år så kommer det vara en självklarhet för folk i allmänhet att deras nycklar och annat ska ha någon elektronik som gör dem enklare att hitta. Men såklart många idag kommer komma med precis samma argument som folk gjorde förr med att t.ex. smartphones ej behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Smart teknisk lösning, det är något som Google borde sälja och sen göra så att alla android telefoner kan snappa upp signalen. Då hade man fått 100% täckning i alla storstäder.

Google hade själva en variant av detta (Eddystone) som kommer läggas ner i April i år tydligen.

Men när man läser på wikipedia, kanske det är lika bra det.

"In 2018 the security of the platform came under scrutiny from privacy advocates with concerns over how the audio component of the beacon is recorded, stored and ultimately filtered to just the ultrasonic portion of the signal.[14] Without proper informed consent, users may find their conversations are illegally being recorded by beacons using the Eddystone protocol in collaboration with the Nearby Messages API."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den korta räckvidden är en brist där både Tile, Samsung och snart Apple har gjort lösningar så att andra hjälper till att hitta dem. Men det går även implementera funktioner som om man går ifrån något så får man information. Just detta har jag mellan min smartklocka och mobil, jag skulle även vilja ha det på mina husnycklar. Så om jag går för långt ifrån min mobil så talar min klocka om detta.

Det handlar inte bara om att glömma bort var sker ligger, de kan ramla ur fickor, väskor, folk kan stjäla dem etc. Där denna teknik är ett redskap att spåra. Visst har den varit dålig men den blir bättre.
Tänk er ett rån på stan där smartklockan som stjäls hela tiden sänder ut sin position genom andras telefoner, detta underlättar mycket och gör prylarna mindre intressant att sno.

Nyckelklippan som piper hade jag redan på 80 talet, därefter hade jag en radiokontrollerad innan jag gick över till bluetooth. (jag hade allt dyrare leksaker som mobiltelefon och annat på 80 talet)

*edit*
Jag är väldigt säker på att inom 15 år så kommer det vara en självklarhet för folk i allmänhet att deras nycklar och annat ska ha någon elektronik som gör dem enklare att hitta. Men såklart många idag kommer komma med precis samma argument som folk gjorde förr med att t.ex. smartphones ej behövs.

Hmm, funktionen när man "går ifrån" har jag inte tänkt på. Den kan ju vara användbar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen, men jag förstår verkligen inte syftet med produkten. Kan någon vänlig själ upplysa mig? Jag har till och med läst alla kommentarerna här och fattar bara att det är till för att hitta saker. Men varför och hur?

Ska jag sätta en sån där plastbricka på min nyckelknippa och sen gå runt med min mobiltelefon på skattjakt för att hitta nyckelknippan igen? Eller ska jag sätta brickan på telefonen för att hitta telefonen... hur? Eller har jag en bricka för att hitta de andra brickorna?

Jag har aldrig hört talas om produkttypen till skillnad från vissa andra här, men förstår fortfarande inte vilka konkreta användningsfall de har.

Det enda problemet jag har ibland är att telefonen ligger gömd bakom en kudde nånstans hemma och att jag inte vet exakt var. Då kan jag bara gå till datorn och ringa mig själv från Signal eller Messenger så hitta jag den. Löser brickorna det här på något elegantare sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den korta räckvidden är en brist där både Tile, Samsung och snart Apple har gjort lösningar så att andra hjälper till att hitta dem. Men det går även implementera funktioner som om man går ifrån något så får man information. Just detta har jag mellan min smartklocka och mobil, jag skulle även vilja ha det på mina husnycklar. Så om jag går för långt ifrån min mobil så talar min klocka om detta.

Det handlar inte bara om att glömma bort var sker ligger, de kan ramla ur fickor, väskor, folk kan stjäla dem etc. Där denna teknik är ett redskap att spåra. Visst har den varit dålig men den blir bättre.
Tänk er ett rån på stan där smartklockan som stjäls hela tiden sänder ut sin position genom andras telefoner, detta underlättar mycket och gör prylarna mindre intressant att sno.

Nyckelklippan som piper hade jag redan på 80 talet, därefter hade jag en radiokontrollerad innan jag gick över till bluetooth. (jag hade allt dyrare leksaker som mobiltelefon och annat på 80 talet)

*edit*
Jag är väldigt säker på att inom 15 år så kommer det vara en självklarhet för folk i allmänhet att deras nycklar och annat ska ha någon elektronik som gör dem enklare att hitta. Men såklart många idag kommer komma med precis samma argument som folk gjorde förr med att t.ex. smartphones ej behövs.

Jag tror det handlar mycket om vad man är för person. Jag har full koll på vart mina nycklar är hela tiden, trots att jag har tre separata "knippor" och växlar mellan fyra jackor nu när det är kallt. Samma med plånbok och så. Jag har heller inte tappat några nycklar sedan innan tonåren typ så för mig finns inte behovet. Tjejen är mer glömsk, men inte när det gäller nycklar utan mer vart ett visst klädesplagg är någonstans och liknande, eller telefonen men den är ju ganska lätt att hitta utan taggar.

Permalänk
Medlem

Har inte dessa saker funnits i alla tider av olika typ? Piper inte denna som alla andra? Hittar man saken genom agmented reality?
Förstår inte skillnaden mer än att denna inte piper och använder smarta hemmet så man kan hitta enheten hemma även om man inte är där?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Jag är ledsen, men jag förstår verkligen inte syftet med produkten. Kan någon vänlig själ upplysa mig? Jag har till och med läst alla kommentarerna här och fattar bara att det är till för att hitta saker. Men varför och hur?

Ska jag sätta en sån där plastbricka på min nyckelknippa och sen gå runt med min mobiltelefon på skattjakt för att hitta nyckelknippan igen? Eller ska jag sätta brickan på telefonen för att hitta telefonen... hur? Eller har jag en bricka för att hitta de andra brickorna?

Jag har aldrig hört talas om produkttypen till skillnad från vissa andra här, men förstår fortfarande inte vilka konkreta användningsfall de har.
;;';';;
Det enda problemet jag har ibland är att telefonen ligger gömd bakom en kudde nånstans hemma och att jag inte vet exakt var. Då kan jag bara gå till datorn och ringa mig själv från Signal eller Messenger så hitta jag den. Löser brickorna det här på något elegantare sätt?

Nu vet jag inte exakt hur Samsungs smarttag fungerar. Men Tile fungerar så att man kan från brickan hitta telefonen genom att endast trcyka på en knapp. Man kan även lägga brickan på andra saker som väskan.
Så man köper en bricka för någon hundralapp sätter den på sin nyckelknippa och man behöver i princip aldrig mer vara orolig för att vare sig ens mobil eller nycklar ska komma bort. Denna risken är nästan helt borta i livet efter en sådan bricka.

Skrivet av snajk:

Jag tror det handlar mycket om vad man är för person. Jag har full koll på vart mina nycklar är hela tiden, trots att jag har tre separata "knippor" och växlar mellan fyra jackor nu när det är kallt. Samma med plånbok och så. Jag har heller inte tappat några nycklar sedan innan tonåren typ så för mig finns inte behovet. Tjejen är mer glömsk, men inte när det gäller nycklar utan mer vart ett visst klädesplagg är någonstans och liknande, eller telefonen men den är ju ganska lätt att hitta utan taggar.

Vissa personer är självklart mer slarviga än andra. Men det handlar även om vilken kontrollbehov man har att veta att man har koll på sakerna. För mig är det ett otroligt stort problem om nycklarna eller mobilen skulle komma bort, det får bara under inga omständigheter hända. Mobilen handlar det om mycket data, nycklarna så kommer jag inte ens in i min bostad.
Ryggsäcken är det exakt samma sak, det får absolut under inga omständigheter komma bort. Sitter man då på ett tåg och ska gå till toaletten, ja då borde man ta med ryggsäcken. - Bara datorn i min väska kostar 40 000kr, sedan har jag annat som är mycket värt.

För de som har extremt bra koll så kan de även skippa försäkringar som kostar betydligt mer än en sådan här bricka. För om man tappar aldrig bort saker, då är även drulleförsäkring meningslöst. När det gäller bilförsäkringar så räcker endast trafikförsäkring, resten av försäkringarna är bara till för de mer slarviga personerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag inte exakt hur Samsungs smarttag fungerar. Men Tile fungerar så att man kan från brickan hitta telefonen genom att endast trcyka på en knapp. Man kan även lägga brickan på andra saker som väskan.
Så man köper en bricka för någon hundralapp sätter den på sin nyckelknippa och man behöver i princip aldrig mer vara orolig för att vare sig ens mobil eller nycklar ska komma bort. Denna risken är nästan helt borta i livet efter en sådan bricka.

Vissa personer är självklart mer slarviga än andra. Men det handlar även om vilken kontrollbehov man har att veta att man har koll på sakerna. För mig är det ett otroligt stort problem om nycklarna eller mobilen skulle komma bort, det får bara under inga imständigheter hända. Mobilen handlar det om mycket data, nycklarna så kommer jag inte in i min bostad.

För de som har extremt bra koll så kan de även skippa försäkringar som kostar betydligt mer än en sådan här bricka. För man tappar aldrig bort saker, då är även drulleförsäkring meningslöst.

Jo jag förstår förstås att det hade varit rätt jobbigt att tappa nycklar eller telefonen, det är bara inget som jag tänker på då jag har koll på vart de är. Telefonen har också sådana här funktioner inbyggt så jag vet inte riktigt hur en tagg hade hjälpt, mer än att ha en knapp att trycka på istället för att typ använda tjejens telefon eller gå in på datorn då.

Olycksfallsförsäkring (drulle) har jag inte för att jag tappar bort saker utan för att saker går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag är ledsen, men jag förstår verkligen inte syftet med produkten. Kan någon vänlig själ upplysa mig? Jag har till och med läst alla kommentarerna här och fattar bara att det är till för att hitta saker. Men varför och hur?

Ska jag sätta en sån där plastbricka på min nyckelknippa och sen gå runt med min mobiltelefon på skattjakt för att hitta nyckelknippan igen? Eller ska jag sätta brickan på telefonen för att hitta telefonen... hur? Eller har jag en bricka för att hitta de andra brickorna?

Jag har aldrig hört talas om produkttypen till skillnad från vissa andra här, men förstår fortfarande inte vilka konkreta användningsfall de har.

Det enda problemet jag har ibland är att telefonen ligger gömd bakom en kudde nånstans hemma och att jag inte vet exakt var. Då kan jag bara gå till datorn och ringa mig själv från Signal eller Messenger så hitta jag den. Löser brickorna det här på något elegantare sätt?

Varför? För att man vill ha tillbaka sina tappade saker och inte vet om man tappat dem ute någonstans, hemma eller om de blivit stulna.
Hur? Det står ju i artikeln. Tagen sänder ut en liten Bluetooth-signal som kan plockas upp av alla Samsung-mobiler och sen skickas till en server som kan skicka positionen till din spår-app.

Jag har tappat både nycklar och passerkort till jobbet som jag fått springa ut och leta efter i bilen, på parkeringen och kanske åkt iväg till affären eller andra ställen där jag nyligen varit. Med en tag i nyckelknippan t.ex. så kan man kolla sin telefon och se var på kartan ens nycklar befinner sig, så man vet var man ska leta mer exakt. Onödigt att springa runt på en affärsparkering och fråga personal m.m. i någon timme om man vet att de ligger i bilen någonstans.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX