Nekade kortbetalningar - Nytt direktiv för kortbetalningar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Ja de är nog jättesugna på att hantera bedrägeririsken själva, utan nån dum bank som följer lagen och har sig.

Följer vilken lag?

Permalänk
Medlem

Aha, Det var därför min sub på WoW slutade fungera efter flera år...
Iaf jag kom runt problemet genom att tillfälligt tillåta köp från nordamerika.

Via pay-pal ”gick det igenom” stod det men tvärnitade nånstans ändå utan notis, betedde sig väldigt konstigt.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Visste inte om detta. Bara handlat på ICA o jobbrestaurangen så inte blivit drabbad.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

Jag kunde inte handla via steam igår, men de var enkelt att lösa, tog bort mitt Mastercard som är kopplat till paypal och la tillbaka de igen och då funkade de att handla via paypal utan problem.
Har aldrig pengar på paypal utan de dras direkt från mitt skräpkonto hos Länsförsäkringar.

Permalänk
Testpilot

Som kund huvudsakligen i Handelsbanken känns detta inte som något nytt för mig alls.
Småköp har alltid gått snabbt utan verifiering (har dock inte gjort några mindre sedan årskiftet), men större köp har jag sedan en bra tid tillbaka fått signerat med (Mobilt)BankID. Det är samma sak med t.ex. Foodora, får signera varje gång jag ska handla mat där, vare sig jag väljer att betala direkt eller 14 dagar faktura.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Som kund huvudsakligen i Handelsbanken känns detta inte som något nytt för mig alls.
Småköp har alltid gått snabbt utan verifiering (har dock inte gjort några mindre sedan årskiftet), men större köp har jag sedan en bra tid tillbaka fått signerat med (Mobilt)BankID. Det är samma sak med t.ex. Foodora, får signera varje gång jag ska handla mat där, vare sig jag väljer att betala direkt eller 14 dagar faktura.

Men så har de alltid varit med Länsförsäkringar, de är omöjligt att handla något utan BankID och de tycker jag är bra.
Så fort man använder kort så måste man godkänna med BankID.

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarade i min omröstning samt gav lite information om situationen. Jag ser att många skriver att detta inte påverkat dem och att de är vana vid att få ange bank-id eller sms-kod vid köp av varor på internet. Detta är jag också van med att få göra, då det nästan är implementerat i samtliga butiker man handlar ifrån som har sitt ursprung i Sverige/Norden. Ofta erbjuds även exempelvis Klarna som ett betalalternativ.

Det som har hänt nu är att kortköp från utländska aktörer blockeras om dessa inte erbjuder en säker kortbetalningsmetod. Jag fick exempelvis vanlig kortbetalning och Paypal nekat vid köp av spel från kända aktörer som Steam, Ubisoft och Epic Games. Detta gällde summor över 300kr. Ser också att vissa av er rekommenderat att använda alternativa kortlösningar för just betalningar på internet, och i detta fall använder jag ofta Paypal, känns onödigt att koppla upp sig på för många olika tjänster. Har tänkt göra ytterligare försök under dagen, fast på en lägre summa och se om det fungerar.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis, det här är riktigt drygt, är samma sak i BETALAP appen. En sak om det behövs när man lägger till kortet, men sjukt att det ska göras varje gång. Dock kanske dom fixat det nu? Gav upp och kör EasyPark som tolkat reglerna annorlunda

Jag har aldrig behövt godkänna varje gång i Betala P, utan bara när kortet lagts till. Detta både i den gamla versionen och den nya efter stadens byte av leverantör. Den gamla appen levererades för övrigt av just EasyPark...

Däremot var ju den nya appen rejält strulig när den lanserades och fanns dessutom inte alls på Android när de stängt ned den gamla. Jag hade dock sett allt strul så jag förberedde allt via webbtjänsten först istället för att försöka slåss mot den dåligt fungerande appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mina kort har haft stöd för det länge så ser inte varför det skulle bli någon skillnad, det har ju varit känt länge så de flesta har ju redan byggt ut för det. Låter som att du bör byta bank till en vettigare.

jag har länsförsäkringar också, har inga sådana problem, BankID promtas för mig så de går igenom efter att jag godkänt transaktionen i bankid.

de som har problem är förmodligen stället där man skall betala för något som inte har "rätt" betallösning snarare än att de är banken som trasslar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Fick strul idag med Mastercard via Danske Bank, köpet på Amazon.de nekades.
Har aldrig haft strul med Amazon.de tidigare.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Råkade ut för nåt liknande detta i dag.

Jag skulle beställa saker från en tysk nätbutik och betala med kort. Gick igenom betalningsproceduren och bekräftade med bank-id. Allt såg grönt ut och jag fick bekräftelsemejl. Men några timmar senare kom ett mejl som sa att betalningen hade nekats av banken.

Jag ringde banken och de kunde inte mer än konstatera att den nekats, men lovade att på nåt vis låsa upp framtida betalningar.

Jag gjorde en ny beställning av samma prylar och gick igenom betalningen, men då noterade jag att det vid bekräftelsemomentet (bank-id) inte stod det fulla beloppet, utan bara 0.1 euro! Förbannade tyskar!
De är alltså så medeltida i sitt system att de först manuellt kollar igenom beställningen för att sen godkänna den och först DÅ försöka dra det fulla beloppet. Vilket naturligtvis nekas av banken eftersom det inte är en transaktion jag manuellt kan godkänna.

Förhoppningsvis såg bankens manuella upplåsning till att köp nr 2 ändå funkar i morgon, när nån stackars handläggare MANUELLT kollat igenom ordern och aktiverat betalningsmekanismen. Annars blir det nog ett långt samtal med nån tysk i morgon.

Hoppas också att de lyckas fatta att den del jag beställde, som bara fanns ett exemplar av i lager och nu ligger låst i min första, nu döda order, ska frigöras och placeras i min nya, så jag slipper vänta kanske flera veckor till...

Idiotiskt jävla system detta!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S