Permalänk

Hjälp med wifi hemma

Hej,

Bor i en villa, 148kvadrat och har ADSL Telia med en router som väl är en 4-5 år gammal.
Routern står idag inte optimalt till, den är placerad på mellersta våning bakom ett elementskydd.

Det är sedan innan vi flyttade hit nätverkskablar dragna till den från både källare och övervåning och därav skulle det vara ett jäkla projekt att flytta på routern och något jag gärna undviker.

Jag köpte en Asus repeater och placerade på övervåningen för att få bättre wifi signal men den strular till och från.

Utan att behöva lägga en förmögenhet, finns det något jag kan göra för att jag ska kunna känna mig säker på att wifi är pålitligt och funkar stabilt?
Idag får jag 2-3ggr gå och starta om repeatern för den tappar signalen till routern.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Hej,

Bor i en villa, 148kvadrat och har ADSL Telia med en router som väl är en 4-5 år gammal.
Routern står idag inte optimalt till, den är placerad på mellersta våning bakom ett elementskydd.

Det är sedan innan vi flyttade hit nätverkskablar dragna till den från både källare och övervåning och därav skulle det vara ett jäkla projekt att flytta på routern och något jag gärna undviker.

Jag köpte en Asus repeater och placerade på övervåningen för att få bättre wifi signal men den strular till och från.

Utan att behöva lägga en förmögenhet, finns det något jag kan göra för att jag ska kunna känna mig säker på att wifi är pålitligt och funkar stabilt?
Idag får jag 2-3ggr gå och starta om repeatern för den tappar signalen till routern.

Tacksam för hjälp!

rent stability och hastighetsmässigt är unifi ap väldigt bra,
att du tappar kontakten är nog att du placerat den för lång bort, sätt din repeater halvvägs mellan dit du vill nå och routern.
kolla även så dom kör olika band så dom inte stör varandra, har du zigbee eller annat på 2.4 bandet (hue,ikea, eller plejd,wifi, shelly, puckar/lampor osv) kolla vad dom använder för kanal och byt så du inte krockar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Repeater/extender är sämst. De förlitar sig på att signalstyrkan från huvudenheten är tillräcklig men hastigheten tar stryk. Bäst är rena AP's med kabel. Pröva först och främst med att flytta runt prylarna.
Utan att veta vad du redan har nu, planlösning eller budget(!) är det svårare att hjälpa. Unifi's prylar är stabila men kräver lite pysslande.

En renodlad router vid inkommande och accesspunkter samt switchar där det behövs är bäst.

Permalänk

Routern jag har är en technicolor TG799vac.
Den sitter som tidigare nämnt på mellanvåningen och ovanför trappan sitter en Asus repeater.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/extender...

Enheter hemma är 3st chromecast, används bara 2 åt gången max.
Ett hemlarm + xbox + mobiltelefoner och en smart tv.

Jag skulle kunna sätta en till repeater nedanför trappan, ca 4m ifrån routern.
Hade det gjort någon skillnad för stabiliteten på ovanvånignen?

På mellersta plan är det aldrig några problem med signalen utan bara på ovanvåningen så det är dit upp jag behöver förstärka, stabilisera.

Budget, någonstans mellan 300-1000:-.
Är det ens möjligt?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

Du behöver högre budget. Men eventuellt skulle du kanske kunna få Asus-repeatern att gå vi kabel på övervåningen. Annars skulle jag säga att du köper och sätter två stycek accesspunkter typ ubiquity ac lite

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För 1000 spänn får du en accesspunkt, jag skulle sätta den på mellanplanet med kabel.
Att flytta den längre från övervåningen kommer ju inte hjälpa, men att flytta runt den på samma plan kan man alltid pröva.

Permalänk

Om jag sätter en homeplug vid routern och sedan sätter en 2a homeplug på övervåningen och från den homeplugen drar en nätverkskabel till repeatern.
Kommer det skapa en bättre/stabilare signal än vad jag har idag?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk

Alternativt- hade detta funkat och garanterat bra signal?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/t...

Då hade jag iaf satt en vid routern.
En i hallen på ovanvåningen (alternativt direkt i sovrummet?)
En i källaren?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk

Jag har försökt att gå "budget-vägen" och det har bara kostat mig tid och pengar.

Nu har jag två UniFi trådlösa accesspunkter kopplade med nätverkskabel till routern. Fungerar klockrent i hela huset (två våningar) och alla typer av nätverksproblem är borta. Så det är den lösningen jag rekommenderar. Troligtvis fungerar andra märken lika bra, det viktiga är att få en bra mjukvara i routrarna och det tycker jag UniFi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Om jag sätter en homeplug vid routern och sedan sätter en 2a homeplug på övervåningen och från den homeplugen drar en nätverkskabel till repeatern.
Kommer det skapa en bättre/stabilare signal än vad jag har idag?

om det är på samma fas kan det fungera ok, MEN jag tror inte du kan jämföra det med en ap som ansluts med kabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

om det är på samma fas kan det fungera ok, MEN jag tror inte du kan jämföra det med en ap som ansluts med kabel.

Är mitt alternativ 2 bättre då?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Skrivet av lasse-hifi:

Jag har försökt att gå "budget-vägen" och det har bara kostat mig tid och pengar.

Nu har jag två UniFi trådlösa accesspunkter kopplade med nätverkskabel till routern. Fungerar klockrent i hela huset (två våningar) och alla typer av nätverksproblem är borta. Så det är den lösningen jag rekommenderar. Troligtvis fungerar andra märken lika bra, det viktiga är att få en bra mjukvara i routrarna och det tycker jag UniFi har.

Skulle du säga att alternativ 2, dvs köpa accespunkterna från Kjell inte är ett bra alternativ då?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Är mitt alternativ 2 bättre då?

Kan jag inte svara på, wifi mesh brukar inte vara känt för att vara superstabilt.
å andra sidan min åsikt är att inga konsument prylar är rå stabila så det kanske funkar kanon för dina syften.
ta hem det och testa, är du inte nöjd lämna tillbaka det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Om jag sätter en homeplug vid routern och sedan sätter en 2a homeplug på övervåningen och från den homeplugen drar en nätverkskabel till repeatern.
Kommer det skapa en bättre/stabilare signal än vad jag har idag?

Homeplug fungerar bra för en del och sämre för andra. Beror lite på elen i huset, om man har otur att ha någon pryl som stör på elnätet osv. Så skulle endast prova med öppet köp. Men får du bra hastighet med kabel via homeplugsen kommer den även hjälpa repeatern. Du behöver också konfigurera om repeatern som accesspunkt

Skrivet av Luciano999:

Alternativt- hade detta funkat och garanterat bra signal?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/t...

Då hade jag iaf satt en vid routern.
En i hallen på ovanvåningen (alternativt direkt i sovrummet?)
En i källaren?

Generellt sett så är mesh bra. Men olika tillverkar har olika implementationer och har inte superkoll på d-link. Eftersom de kan sänka de till halva priset känns det inte som en populär produkt och något som rensas ut från lagret. Men läs på tester

Svårt att säga vad du ska placera dem i huset utan att sett det. De ska placeras där du fortfarande har bra signal från huvud-enheten. Har du kabel till något ställe är det såklart det bästa för då går de inte trådlöst. Ofta finns hjälp i appen när man installerar dem.

Permalänk
Skrivet av Luciano999:

Skulle du säga att alternativ 2, dvs köpa accespunkterna från Kjell inte är ett bra alternativ då?

Det kanske kan fungera bra det också. Men jag tror det i längden alltid lönar sig att dra kabel från sin "huvud-router" ut till varje trådlös accesspunkt.

Permalänk
Medlem

AP

Men du hade ju kabel till källare och övervåning?

Köp en switch för några hundralappar och sätt på övervåningen. Anslut Asus repeatern dit och använd den som AP istället. Anslutningspunkt.

Tycker Routern verkar bra placerad med kablar tilll källare, övervåning och WAN.

Visar det sig att du behöver en kabelansluten AP i källaren också gör du likadant och köper tex en begagnad Asus router typ AC 88u och använder som accesspunkt till nuvarande router.

Visar det sig att wifikanalerna ligger för nära varann kollar du med en app i mobilen. Och flyttar om dom litet i routern och i de två accesspunkterna.

Allt under tusenlappen!! Mycket stabilare än repeater och mesh!

kompl
Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Skrivet av larryd:

Men du hade ju kabel till källare och övervåning?

Köp en switch för några hundralappar och sätt på övervåningen. Anslut Asus repeatern dit och använd den som AP istället. Anslutningspunkt.

Tycker Routern verkar bra placerad med kablar tilll källare, övervåning och WAN.

Visar det sig att du behöver en kabelansluten AP i källaren också gör du likadant och köper tex en begagnad Asus router typ AC 88u och använder som accesspunkt till nuvarande router.

Visar det sig att wifikanalerna ligger för nära varann kollar du med en app i mobilen. Och flyttar om dom litet i routern och i de två accesspunkterna.

Allt under tusenlappen!! Mycket stabilare än repeater och mesh!

Jag skrev tyvärr fel i mitt första inlägg.
Jag har kabel dragen till källaren men ingen till övervåningen - och att dra en kabel dit skulle bli ett jädra meck, kanske något jag får göra längre fram om det krävs.

Men låt oss säga såhär - om jag köper D-link mesh (har en polare som använder samma och han är nöjd).
Då har jag 3st mesh "punkter".
Jag sätter en i källaren - med nätverkskabel.
Jag sätter en på mellanvåningen - med nätverkskabel från routern.
Jag sätter en på övervåningen - otrådad.

Tillägg är att nätverket endast används till streaming/telefon/larm/xbox här hemma.

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Jag skrev tyvärr fel i mitt första inlägg.
Jag har kabel dragen till källaren men ingen till övervåningen - och att dra en kabel dit skulle bli ett jädra meck, kanske något jag får göra längre fram om det krävs.

Men låt oss säga såhär - om jag köper D-link mesh (har en polare som använder samma och han är nöjd).
Då har jag 3st mesh "punkter".
Jag sätter en i källaren - med nätverkskabel.
Jag sätter en på mellanvåningen - med nätverkskabel från routern.
Jag sätter en på övervåningen - otrådad.

Tillägg är att nätverket endast används till streaming/telefon/larm/xbox här hemma.

De får hyffsat betyg i PC för alla, för en tusenlapp för ett 3 pack är det nog svårt att hitta något bättre https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.732494/d-link-covr-1102

En stor fördel är ju att de stödjer ethernet backhaul så de funkar med kabel, inte alla mesh enheter som har det. Jag hade kört och testat med detta och i värsta fall bita i det sura äpplet och dra kabel till övervåningen.

Permalänk

Update.
Testade mesh och Dlink Covr.
Betyg = skit.. fick sämre stabilitet än vad jag hade med repeatern.

Så nu har jag istället köpt en Ubiquiti AP - long range modellen.

Har dragit en nätverkskabel från routern till AP och tillfälligt lagt den mitt i huset högt upp på ett skåp på mellanplan.
Ca 3-4m ifrån routerns placering.
Tänker jag har den där tills jag testat hur det funkar så jag inte monterar den i taket direkt.

Finns det något jag bör känna till ? Jag har kört installationen via appen .. verkar inte finnas så mycket inställningar att göra via den.

En annan sak, finns det någon app där man kan mäta wifi styrkan på ett bra sätt? Eller är det att köra bredbandskollen på olika ställen i huset bara ?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Update.
Testade mesh och Dlink Covr.
Betyg = skit.. fick sämre stabilitet än vad jag hade med repeatern.

Så nu har jag istället köpt en Ubiquiti AP - long range modellen.

Har dragit en nätverkskabel från routern till AP och tillfälligt lagt den mitt i huset högt upp på ett skåp på mellanplan.
Ca 3-4m ifrån routerns placering.
Tänker jag har den där tills jag testat hur det funkar så jag inte monterar den i taket direkt.

Finns det något jag bör känna till ? Jag har kört installationen via appen .. verkar inte finnas så mycket inställningar att göra via den.

En annan sak, finns det någon app där man kan mäta wifi styrkan på ett bra sätt? Eller är det att köra bredbandskollen på olika ställen i huset bara ?

Det är bara att köra så, du behöver inte mer inställningar. Har du android finns det appen wifianalyzer. Där ser du hur starkt den sänder ut wifi. Hastigheten på specifika ställen i huset mäter du enklast med Bredbandskollen.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det är bara att köra så, du behöver inte mer inställningar. Har du android finns det appen wifianalyzer. Där ser du hur starkt den sänder ut wifi. Hastigheten på specifika ställen i huset mäter du enklast med Bredbandskollen.

Finns någon motsvarighet för wifianalyzer fast till ios?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Finns någon motsvarighet för wifianalyzer fast till ios?

Ubiquiti har en egen app både till Android och iOS.
WiFiman.
https://www.ui.com/software/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Ubiquiti har en egen app både till Android och iOS.
WiFiman.
https://www.ui.com/software/

Suveränt, tack!

Inga andra inställningar behöver göras på routern från telia heller då för att optimera?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Suveränt, tack!

Inga andra inställningar behöver göras på routern från telia heller då för att optimera?

Du skall stänga Wifi på den.
Kör själv med en Telia router och Unifi som AP. Fungerar utmärkt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Du skall stänga Wifi på den.
Kör själv med en Telia router och Unifi som AP. Fungerar utmärkt.

Vad är fördelen med att stänga av wifi på routern?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

Först får du kolla hur bra din Unifi AP täcker in huset.
Kan nog bli lite problem eftersom de är avsedda att takmonteras så har de en utbredning som är sämre mot baksidan.
Eftersom du i första hand vill täcka in våning 3 kan det hända att blir bättre om den ligger på ett skåp med baksidan mot skåpet.
Men det alltid svårt att säga på förhand hur det blir, det bästa är att testa.

Om din Unifi AP täcker in hela huset så är det bättre att stänga Telia routerns Wifi.
Du kan ha kvar Wifi på Telia routern men då kommer enheter att koppla upp sig mot den och sedan få knackig mottagning när du rör dig runt i huset.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Först får du kolla hur bra din Unifi AP täcker in huset.
Kan nog bli lite problem eftersom de är avsedda att takmonteras så har de en utbredning som är sämre mot baksidan.
Eftersom du i första hand vill täcka in våning 3 kan det hända att blir bättre om den ligger på ett skåp med baksidan mot skåpet.
Men det alltid svårt att säga på förhand hur det blir, det bästa är att testa.

Om din Unifi AP täcker in hela huset så är det bättre att stänga Telia routerns Wifi.
Du kan ha kvar Wifi på Telia routern men då kommer enheter att koppla upp sig mot den och sedan få knackig mottagning när du rör dig runt i huset.

Tack för svar!
Testat nu i 2 dagar och generellt så har jag redan märkt en ökad ner/upp hastighet + inga problem med stabiliteten än så länge.
Jag tänker att jag ger det några dagar till innan jag monterar den i taket.
En fråga, vi har en mindre bjälke som går ner från taket 30cm , 1m ifrån där APn är tänkt att placeras.
Gör det något?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Skrivet av Luciano999:

Update.
Testade mesh och Dlink Covr.
Betyg = skit.. fick sämre stabilitet än vad jag hade med repeatern.

Så nu har jag istället köpt en Ubiquiti AP - long range modellen.

Har dragit en nätverkskabel från routern till AP och tillfälligt lagt den mitt i huset högt upp på ett skåp på mellanplan.
Ca 3-4m ifrån routerns placering.
Tänker jag har den där tills jag testat hur det funkar så jag inte monterar den i taket direkt.

Finns det något jag bör känna till ? Jag har kört installationen via appen .. verkar inte finnas så mycket inställningar att göra via den.

En annan sak, finns det någon app där man kan mäta wifi styrkan på ett bra sätt? Eller är det att köra bredbandskollen på olika ställen i huset bara ?

Om du ställer in den som att du bor i USA så ökar den signalstyrkan. Gör faktiskt rätt stor skillnad, i USA är det godkänt med högre signalstyrka än här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Tack för svar!
Testat nu i 2 dagar och generellt så har jag redan märkt en ökad ner/upp hastighet + inga problem med stabiliteten än så länge.
Jag tänker att jag ger det några dagar till innan jag monterar den i taket.
En fråga, vi har en mindre bjälke som går ner från taket 30cm , 1m ifrån där APn är tänkt att placeras.
Gör det något?

Det bästa är att fästa den provisoriskt där du har tänkt att ha den. med en pinne eller nån som håller den och kolla att det bra mottagning överallt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det bästa är att fästa den provisoriskt där du har tänkt att ha den. med en pinne eller nån som håller den och kolla att det bra mottagning överallt.

Den ligger ca 1m ifrån tänkt ställe för placering och 50cm ifrån taket så nuvarande ”testställe” tänker jag borde väl vara relativt likadant som efter montering?
Men ska föjlja ditt råd och be frugan hålla fast den medans jag testar

Visa signatur

If he dies , he dies.