Är en nätverksswitch rätt lösning för mig?

Permalänk
Medlem

Är en nätverksswitch rätt lösning för mig?

Min situation ser ut såhär:

Jag har en router i ett litet förråd ute i min hall. Har sedan 2 stationära datorer i rummet som är vägg till vägg till förrådet.
Planen var först att göra ett hål och dra 2 kablar mellan rummen, men situationen gör det typ omöjligt att få genom 2 kablar, om det inte finns en super liten och smal cat6 kabel? (Samt att de ser nog finare ut med bara en kabel ^^)

Jag har en kabel gåendes från router genom hålet till en av datorerna. För att slippa jävlas med hålet och dra ytterligare en kabel eller två till, så funderar jag på om en Switch är rätt lösning istället.

Tänker jag rätt när jag ser framför mig detta?:
Internet in till router, cat6 kabel från router plats 1 ut genom hålet till Switchen. Från Switchen drar jag kablar till varsin dator.
Hur blir det med ip adresserna? Routern är på 192.168.1.1, kommer Switchen fortsätta med det eller får det något i stil med 10.0.0.1. Om ena datorn har VPN igång. Kommer det påverka den andra?

Kommer jag kunna enkel styra port forwarding på enskild dator via routern? Har en pi3 liggandes och funderar nämligen på att göra en VPN server av den istället för att köra NordVPN appen till en datorn.

Min router är en Netgear R7000 med AdvancedTomato (Ska uppgradera till FreshTomato inom kort)
Har Telenor 1gb internet

Denna switch har jag kollat på:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=67142

Permalänk
Medlem

Switchen kommer inte ändra på någon ip adress.
Och du ska koppla precis som du har beskrivit.

Hatar att skriva på mobilen!
Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

har din router 192.168.0.1 kommer dina datorer få varsin address i spannet 192.168.0.2-192.168.0.254

Förvörigt ett bra val av switch

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Switchen kommer inte ändra på någon ip adress.
Och du ska koppla precis som du har beskrivit.

Grymt, tack så mycket, och blir inget knep med VPN heller?

Skrivet av Haptic:

har din router 192.168.0.1 kommer dina datorer få varsin address i spannet 192.168.0.2-192.168.0.254

Förvörigt ett bra val av switch

Härligt att höra! Verkar som att de blir ett köp av switch då helt enkelt. Ska bli skönt att få iordning på kablarna ^^

Permalänk
Medlem

switch blir finfint!

Finns oxo kabel som ser ut så här

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/far...

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesken:

Kommer jag kunna enkel styra port forwarding på enskild dator via routern? Har en pi3 liggandes och funderar nämligen på att göra en VPN server av den istället för att köra NordVPN appen till en datorn.

Såg att jag hade missat att svara på detta.

ja, det kommer inte vara några problem. Din router kommer fortfarande se alla datorer som enskilda enheter. (efter som alla får en egen unik ip)

Lite kuriosa: En switch har ingen aning om och bryr sig inte om ip-adresser. En switch jobbar på lager två i OSI modellen, dvs med MAC-adresser. (jag vet, det finns lager 3 switchar, men det är inte relevant i det här fallet)

Så om du försöker nå din dator på 192.168.0.3 från din dator på 192.168.0.2 så kommer din dator på .2 att se att den adressen ligger på samma nät (efter som både den och den du försöker nå ligger på nät 192.168.0.0/24) och därför skicka en ARP förfrågan med frågan "Hej, jag är <MAC#2>, vem har IP 192.168.0.3?".
Frågan kommer till din switch, som inte heller har en aning om vem det är, men är självklart också nyfiken på att få veta det, så den kommer skicka vidare den frågan på alla portar på switchen med en aktiv länk FÖRRUTOM den porten som frågan kom ifrån. Switchen passa också på att spara att 2'ans MAC#2 finns på den porten.
Dator .3 kommer svara att "hej, jag finns här och har <MAC#3>" tillbaka till switchen.
Switchen sparar det, och skickar svaret tillbaka till .2

nu vet datorerna vilka addresser dom ska kommunicera med. Du kan själv se detta om du i kommandotolken skriver "arp -a". Tänk dock på att du måste ha gjort en fråga från en dator att nå den andra innan den här tabellen fylls på.
Switchen därimot kommer bygga upp detta i princip så fort en dator ansluts eftersom det första en dator gör när den får en nätverkslänk är at fråga efter en ip, och i samma veva så bygger den upp switchens ARP tabell

Vet inte om det här bara rörde till det, men förhoppningsvis så lärde du dig något nytt. Nätverk är en spännande värld

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

switch blir finfint!

Finns oxo kabel som ser ut så här

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/far...

mvh Lazze

Se där! Bra att veta att det finns, tack!

Skrivet av Haptic:

Såg att jag hade missat att svara på detta.

ja, det kommer inte vara några problem. Din router kommer fortfarande se alla datorer som enskilda enheter. (efter som alla får en egen unik ip)

Lite kuriosa: En switch har ingen aning om och bryr sig inte om ip-adresser. En switch jobbar på lager två i OSI modellen, dvs med MAC-adresser. (jag vet, det finns lager 3 switchar, men det är inte relevant i det här fallet)

Så om du försöker nå din dator på 192.168.0.3 från din dator på 192.168.0.2 så kommer din dator på .2 att se att den adressen ligger på samma nät (efter som både den och den du försöker nå ligger på nät 192.168.0.0/24) och därför skicka en ARP förfrågan med frågan "Hej, jag är <MAC#2>, vem har IP 192.168.0.3?".
Frågan kommer till din switch, som inte heller har en aning om vem det är, men är självklart också nyfiken på att få veta det, så den kommer skicka vidare den frågan på alla portar på switchen med en aktiv länk FÖRRUTOM den porten som frågan kom ifrån. Switchen passa också på att spara att 2'ans MAC#2 finns på den porten.
Dator .3 kommer svara att "hej, jag finns här och har <MAC#3>" tillbaka till switchen.
Switchen sparar det, och skickar svaret tillbaka till .2

nu vet datorerna vilka addresser dom ska kommunicera med. Du kan själv se detta om du i kommandotolken skriver "arp -a". Tänk dock på att du måste ha gjort en fråga från en dator att nå den andra innan den här tabellen fylls på.
Switchen därimot kommer bygga upp detta i princip så fort en dator ansluts eftersom det första en dator gör när den får en nätverkslänk är at fråga efter en ip, och i samma veva så bygger den upp switchens ARP tabell

Vet inte om det här bara rörde till det, men förhoppningsvis så lärde du dig något nytt. Nätverk är en spännande värld

Tack så mycket för förklaringen! Det är lite kul att ändra inställningar i routern och fixa iordning nätverket hemma, men är inte så värst hemma på det än ^^

Men nu känner jag mig säker på att beställa switchen =D