Permalänk

Lämplig vardagscykel? Prisklass?

Med lite ändrade omständigheter har jag 3,5km till jobbet och droppar av grabben på förskolan på vägen.
Nuvarande cykel är sällan använd, av märket Jaguar och nog närmare 20år gammal mountainbike. Hjulen är något ovala, tämligen rostig och känns ganska slut i nav och kedja.

Jag har en blandad väg med villakvarter, cykelbana och ganska mycket överfarter till jobbet med varierat vägunderlag.
Jag tänker mig en vanlig cykel och inget elektriskt för att få in lite extra motion i vardagen.

Jag har inga planer på att bli nån race fantast eller skogsåkare, men kanske kan man börja cykla lite längre rundor om man har ett lämpligt transportmedel?

Vad för cykel bör man titta på och i vilken prisklass behöver man lägga sig i?

Permalänk
Medlem

Kan nog inte ge så mycket råd på vad du ska köpa, men kan ju ge tipset att inte pendla med en mountain bike iaf! Började cykla till jobbet(5,5km enkel tur), och det går rätt tungt på asfalt jämfört när man cyklar runt i lite lägre hastighet på stigar mm. Tror du kan ta lite i vilken prisklass som lockar för dig, sålänge det är relativt smala däck

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att spana in cyclocross.
Det är lite som en mix mellan racer och mtb. Lite grövre ram och fälgar än en racer. I regel infästningspunker för stänkskärmar och pakethållare vilket saknas på racers. Har ofta skivbromsar som funkar bättre i regn än vanliga fälgbromsar.

Jag lyckades hitta en bättre begagnad i min storlek så "sparade" jag halva nypriset. Cycklade på min tills nyligen (ca 4år) varje dag hela året om till och från jobbet 7-8km + övriga aktiviteter i stan. Byt kedjan en gång om året och se till att rensa och smör om kedjan lite då och då så kommer du rulla som på moln!

Vill du sen testa att köra landsvägscykling funkar det att bara ta av stänkskärmar så har man en lite tyngre racer. Men man ska ju ändå få träning så kanske inte gör något!

Angående vilken prisklass är det lite upp till var och en. Många cyklar får lite roligare växelgrupper när man passerar runt 12 000-14 000. Men det gäller inte för alla så man får sätta sig in lite i vad det heter och vilken som är "bättre" än en annan. Finns enkla listor att hitta om man googlar lite. Kan stark rekommendera att ta en cykel med bockstyre då man får annan fattning som är snällare mot handlederna enligt mig, hade en hybrid med rak styre som jag fick känningar av. Sen är det även väldigt trevligt när växelreglagen sitter integrerade i handbromsarna!!!

Permalänk
Medlem

Köp en hybrid. Skall du pendla så är det skönt att sitta upprätt. Sen är det inte dom största däcken(inte heller dom smalaste)
Själv har jag tagit mig runt cykelvasan på en Crescent hybrid för typ 5-6 tusen.
Typ https://www.cykelkraft.se/superior-stk-600

Håller med föregående talare om begagnade cyklar man får väldigt mycket för pengarna.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Nishiki Pro SLD

Hade denna av 2009 års modell. En cykel du alltid har medvind på, bra tillbehör (skärmar, pakethållare), bred nog gaffel för vinterdäck (hade 34 eller om det var 37 mm breda däck), skivbromsar och mycket duglig drivlina med slitdelar som inte är onödigt dyra att byta ut.

Cyklade hundratals mil med packning (ekipaget vägde 150kg+, jag ca 100, cykel ca 15, resten packning) i backiga Norrland på asfalt och grus. Stabil i 60km/h nedför med nämnd packning. Inga bekymmer förutom ekerbrott när jag inte monterat däcken ordentligt efter en punktering (se bild nedan).

Utöver långresorna pendlade jag i Gävle, 2 mil ToR. Utöver den sträckan turfade jag många mil. Ett tag snittade jag 40 mil i veckan i stadsmiljö.

Sålde cykeln till brorsan och han sålde senare vidare till en bekant. Trots den förmodade misshandeln av mig är den fortfarande i drift.

På väg till Göteborg från Gävle. Hade två ekerbrott bak och ville inte belasta bakhjulet de sista 6 milen öde landsväg till Trollhättan.

Att Nishiki är svenskt och att cyklarna monteras i Göteborg gör det ju inte sämre heller :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag har en Crescent Starren som jag pendlar med. Hybrid som jag satt lite smalare däck på. Jag cyklar 20 km enkel väg, ett par gånger i veckan (åker buss annars blir det för slitigt...). Starren har stötdämpare som är tung, så kanske en Yokto skulle vara ett bra alternativ. Dessa cyklar är trevliga för motionsrundan också. Yokto och Starren ligger i prisklassen 7000-9000.

Men det finns en uppsjö med cyklar och märken. Kolla på begagnatmarknaden.

Till långrundorna har jag en Crescent Giga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lurcazzus:

Med lite ändrade omständigheter har jag 3,5km till jobbet och droppar av grabben på förskolan på vägen.
Nuvarande cykel är sällan använd, av märket Jaguar och nog närmare 20år gammal mountainbike. Hjulen är något ovala, tämligen rostig och känns ganska slut i nav och kedja.

Jag har en blandad väg med villakvarter, cykelbana och ganska mycket överfarter till jobbet med varierat vägunderlag.
Jag tänker mig en vanlig cykel och inget elektriskt för att få in lite extra motion i vardagen.

Jag har inga planer på att bli nån race fantast eller skogsåkare, men kanske kan man börja cykla lite längre rundor om man har ett lämpligt transportmedel?

Vad för cykel bör man titta på och i vilken prisklass behöver man lägga sig i?

Pendla skönt:

  • Hybrid

Mindre komfort - Högre hastighet:
Mycket små skillnader mellan tre nedan

  • Gravelbike (med stänkskärmar så klart!

  • Cyclocross (Väldigt snarlikt gravelbike)

  • Komfortracer (Typ en mix av ovan och en landsvägsracer)

Med tanke på ditt avstånd så låter ju en hybrid som det rimligaste. Vill du ha något roligare så rekommenderar jag en komfortracer. Det är vad jag pendlar på.

Instegsmodell som inte tummar allt för mycket:
https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-rc500-id_85023... (finns i ful blå för 1000kr mindre)
Nackdelen är att största däckbredd är lägre än de andra tre alternativen jag har listat (oftast).

Sedan är nog det viktigaste, oavsett vad du skaffar för typ, att det ska vara kul nog att det alltid är ett alternativ att ta cykeln!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad fast nästan ny "Crescent Atto" (Hybrid) i våras. Tror jag betalade cirka 4.500:- för en 2019-modell.

Hyfsat mycket cykel för pengarna och duger utmärkt till mina 5km enkel väg till jobbet, dock ganska kuperat så man blir mer än varm om man trampar på 😅

För Crescent betalar man säkert lite extra för märket, även för Nishiki.

Vill du ha nytt men lite mer budget så har XXL en del vettigt:
https://www.xxl.se/cykel/cyklar/hybridcykel/c/100206?sort=rel...

Alla cyklar i denna kategori och prisklass har skivbromsar och det bör du sätta som ett minimikrav, väldigt nice känsla 🥰

Permalänk
Medlem

Håller med om att cyclocross/gravel är den perfekta pendlarcykeln. Pendlar själv 10 km till jobbet och har något så ovanligt som en singlespeed (inga växlar alltså) gravel bike som jag tycker är helt underbar. Det är en Charge Plug Grinduro. Malmö är platt så det behövs inga växlar här 😉. Till min äldsta grabb har jag köpt en gravel bike från XXL, deras eget märke White, som han har som sin vardagscykel. Tycker White är väldigt prisvärt och passade på när de hade rea så jag fick extra bra pris. Till min gumma som har liknande pendling som mig har jag köpt en racerhybrid från Nishiki. Den har skärmar och pakethållare och rakt styre vilket hon föredrar. Nishiki har en hel del hybrider och gravel i olika prisklasser.
Kommer du enbart köra asfalt så sätt på ett par lättrullade däck med punkteringsskydd, tex Schwalbe Marathon Supreme. Lycka till med cykelköpet!

Permalänk
Medlem

Jag kör också Nishiki. Har en 501 som jag pendlade en del till jobbet med tidigare och nu tas den runt i min närhet. Kan varmt rekomendera en sådan även om jag önskar rostskyddet varit böttre på ett par skruvar.
Rullar jätteskönt och går fort som tusan om man vill. Provcykla du med! Välj med externa växlar bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kolla på begagnatmarknaden.

Ja, vad kostar en rimlig begagnad cykel? Har inte lust att köpa en ny med risk att den bara står, men skulle vara skönt att ha en cykel hemma.

Permalänk
Medlem

Lite mer nischad cykel, men den perfekta cykeln i mina ögon är en helstel mountainbike i stål. Modernt stål väger inte mycket mer än aluminium, är mer stryktåligt och har bättre inneboende dämpning än aluminium. Jag har pendlat med "vanlig" cykel (3 växlad gubbcykel), XC-mountainbike, racercykel och cyklokross men till slut fastnat för just helstel MTB.
Kör väldigt breda däck så att det känns lugnt att ha barnstol även när det är halt och blåsigt. Fungerar utmärkt till alla väglag och är inte mycket långsammare på asfalt än en cross. Väldigt bekvämt dessutom eftersom man sitter lite mer upprätt. Sedan alla moderna grejer som hydrauliska skivbromsar, 12 växlar o.s.v. Hoybbycyklar både i stad, på grusvägar och singletrack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, vad kostar en rimlig begagnad cykel? Har inte lust att köpa en ny med risk att den bara står, men skulle vara skönt att ha en cykel hemma.

2-5k vill jag säga. Här är en najs modell på cityhojj https://www.blocket.se/vi/94755140.htm

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Pendla skönt:

  • Hybrid

Mindre komfort - Högre hastighet:
Mycket små skillnader mellan tre nedan

  • Gravelbike (med stänkskärmar så klart!

  • Cyclocross (Väldigt snarlikt gravelbike)

  • Komfortracer (Typ en mix av ovan och en landsvägsracer)

Med tanke på ditt avstånd så låter ju en hybrid som det rimligaste. Vill du ha något roligare så rekommenderar jag en komfortracer. Det är vad jag pendlar på.

Instegsmodell som inte tummar allt för mycket:
https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-rc500-id_85023... (finns i ful blå för 1000kr mindre)
Nackdelen är att största däckbredd är lägre än de andra tre alternativen jag har listat (oftast).

Sedan är nog det viktigaste, oavsett vad du skaffar för typ, att det ska vara kul nog att det alltid är ett alternativ att ta cykeln!

Är nog på jakt efter komforten i första hand! Jag kör MC och är absolut ingen fantast längre av extrema sporthojar utan en sporttouring där man kan sitta hyfsat upprätt är bekvämt o trevligt. Cykeln ska helst fungera under så stor del av året som möjligt, även om jag nog lär ta bilen vid snö/is.

Den du länkar till känns "för" sportig, men jag kanske har fel?

Hur är det med däck? Jag har fått för mig att man behöver pumpa de där smala däcken typ 1 gång i veckan?
Det har jag absolut ingen lust med!

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag har en Crescent Starren som jag pendlar med. Hybrid som jag satt lite smalare däck på. Jag cyklar 20 km enkel väg, ett par gånger i veckan (åker buss annars blir det för slitigt...). Starren har stötdämpare som är tung, så kanske en Yokto skulle vara ett bra alternativ. Dessa cyklar är trevliga för motionsrundan också. Yokto och Starren ligger i prisklassen 7000-9000.

Men det finns en uppsjö med cyklar och märken. Kolla på begagnatmarknaden.

Till långrundorna har jag en Crescent Giga.

Kollat Blocket i Skåne/Blekinge som känns rimligt ur kör hänseende.
Det jag hittar som känns som intressant är:

https://www.blocket.se/annons/skane/crescent_55_ram/93725891
https://www.blocket.se/annons/skane/crescent_herr_hybridcykel...

Den ena med okänd ålder, den andra 5år gammal, vad kostar motsvarande nya, är det inte lite högt andrahandspris?
Är det ens något för mig?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lurcazzus:

Är nog på jakt efter komforten i första hand! Jag kör MC och är absolut ingen fantast längre av extrema sporthojar utan en sporttouring där man kan sitta hyfsat upprätt är bekvämt o trevligt. Cykeln ska helst fungera under så stor del av året som möjligt, även om jag nog lär ta bilen vid snö/is.

Den du länkar till känns "för" sportig, men jag kanske har fel?

Hur är det med däck? Jag har fått för mig att man behöver pumpa de där smala däcken typ 1 gång i veckan?
Det har jag absolut ingen lust med!

Pumpa däck måste du göra oavsett hoj, speciellt vid temperatursvängningar.
Om du är ute efter komfort så hade jag tittat på hybrid.

En schysst golvpump kostar 200 kr med tryckmätare. Tar mindre än en minut per däck att pumpa med dessa.
Jag pumpar däcket kanske en gång varannan-var tredje vecka kanske.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Desto dyrare och flådigare ju högre stöldrisk. När den väl blir stulen kommer det också kännas jobbigare.

Permalänk
Medlem

Jag har en några år gammal Nishiki 501 (hybrid) som jag är rätt nöjd med. Skivbromsar är som jag ser det ett riktigt lyft då de är mycket lättare att dosera än andra typer av bromsar.

Men om det bara handlar om 3,5 km pendling så är nästan vilken järnsäng med hjul gångbar.

Stänkskärmar och möjlighet att hänga på en cykelväska gör cykeln mer användbar.

Permalänk
Medlem

Oftast är de flesta växlar på cyklar helt okej, det är oftast växelvajrarna som är rätt kassa däremot.
Så om växlarna på en billig cykel börjar strula kan det ofta vara så att vajern kärvar i höljet, och har egentligen inget med själva växeln att göra.
Men, kör någon cykel med Shimano Deore växlar iaf, så har du någorlunda kvalitet på den biten.
Skivbromsar är också att föredra om du ska köra året runt på cykeln, annars duger fälgbromsar fint. (så länge de är av någorlunda kvalitet.. även materialet på bromsbackarna här avgör hur bromsarna tar. finns stenhårda som knappt bromsar alls, och så finns det jättemjuka som slits fort men som nyper däcken bra.. )
Du har inget behov av 3 växlar fram, inte ens på en mountainbike i skogen

Dämpat kan verka tufft, men är till en nackdel om det inte är en dämpare som man kan låsa, annars går halva kraften åt när du trampar till att kompremera stötdämparen typ :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag har en några år gammal Nishiki 501 (hybrid) som jag är rätt nöjd med. Skivbromsar är som jag ser det ett riktigt lyft då de är mycket lättare att dosera än andra typer av bromsar.

Men om det bara handlar om 3,5 km pendling så är nästan vilken järnsäng med hjul gångbar.

Stänkskärmar och möjlighet att hänga på en cykelväska gör cykeln mer användbar.

There are dussins of us. Två i tråden har inte fel, provcykla en och bli frälst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Med lite ändrade omständigheter har jag 3,5km till jobbet och droppar av grabben på förskolan på vägen.
Nuvarande cykel är sällan använd, av märket Jaguar och nog närmare 20år gammal mountainbike. Hjulen är något ovala, tämligen rostig och känns ganska slut i nav och kedja.

Jag har en blandad väg med villakvarter, cykelbana och ganska mycket överfarter till jobbet med varierat vägunderlag.
Jag tänker mig en vanlig cykel och inget elektriskt för att få in lite extra motion i vardagen.

Jag har inga planer på att bli nån race fantast eller skogsåkare, men kanske kan man börja cykla lite längre rundor om man har ett lämpligt transportmedel?

Vad för cykel bör man titta på och i vilken prisklass behöver man lägga sig i?

En riktig "kärring-honda".
Ej stöldbegärlig, bekväm, billig, har skärmar som fungerar och du får även ett riktigt kedjeskydd.
Plus att tjejramen är trevlig när du har grabben på pakethållaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag kan även rekommendera denna cykel, både jag och min kompis har den av olika årsmodeller och den fungerar utmärkt både på asfalt och grusvägar.
Köp till dubbdäck så fungerar den bra även på vintern!

Permalänk
Inaktiv

Ingen specifik modell men några allmänna tips:

Om du ska ha någon barnstol på så välj en med lågt insteg, alltså en unisex/damcykel (jobbigt att svinga benet över barnstolen).

Skivbroms är bättre/lugnare/längre livslängd än fälgbroms som efter tillräckligt med slitage går rakt genom fälgen vilket ger snabbstopp/krasch (hände mig en gång, lyckligtvis i låg hastighet).

Ju mer växlar desto mer bekymmer med inställningar överkuggningar etc. Jag cyklar överallt året runt och klarar mig med 2-3 växlar. Växlar inbyggda i baknavet mest underhållsfritt men har nackdelen att de kan frysa på vintern.

Batteridrivet lyse fram och bak (inget tjafs med dynamo och lyser även stillastående). Stänkskärmar. Rejäl framkorg och rejäla sidokorgar bak för att transportera hem mat etc.

Gärna remdrift istället för kedja men det brukar vara svårt att få fatt i.

På sommaren, hyfsat smala släta hårdpumpade däck. På vintern lite bredare däck med grovt mönster och dubbar.

Om så önskas, anslutning för en släpkärra (diverse barn, IKEA-soffor etc ...).

Permalänk
Medlem

Fälgbroms är också ett av mina hatobjekt då den "äter" fälgar och sällan är särskilt bra som broms.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Ingen specifik modell men några allmänna tips:

Om du ska ha någon barnstol på så välj en med lågt insteg, alltså en unisex/damcykel (jobbigt att svinga benet över barnstolen).

Skivbroms är bättre/lugnare/längre livslängd än fälgbroms som efter tillräckligt med slitage går rakt genom fälgen vilket ger snabbstopp/krasch (hände mig en gång, lyckligtvis i låg hastighet).

Ju mer växlar desto mer bekymmer med inställningar överkuggningar etc. Jag cyklar överallt året runt och klarar mig med 2-3 växlar. Växlar inbyggda i baknavet mest underhållsfritt men har nackdelen att de kan frysa på vintern.

Batteridrivet lyse fram och bak (inget tjafs med dynamo och lyser även stillastående). Stänkskärmar. Rejäl framkorg och rejäla sidokorgar bak för att transportera hem mat etc.

Gärna remdrift istället för kedja men det brukar vara svårt att få fatt i.

På sommaren, hyfsat smala släta hårdpumpade däck. På vintern lite bredare däck med grovt mönster och dubbar.

Om så önskas, anslutning för en släpkärra (diverse barn, IKEA-soffor etc ...).

Tack för alla tips!
Grabben cyklar själv så någon barnstol är inte aktuell.

Det mesta verkar 24 växlat?

Tack för alla andra tips, skivbroms är alltså att föredra!
När det gäller släpkärra osv så har jag svårt att se att jag inte helt enkelt kommer att ta bilen när det behövs transporter, känns klart enklare och smidigare :).

Permalänk

Kan någon uttala sig om STC Elit?

Skrivet av emeens:

Jag kan även rekommendera denna cykel, både jag och min kompis har den av olika årsmodeller och den fungerar utmärkt både på asfalt och grusvägar.
Köp till dubbdäck så fungerar den bra även på vintern!

Hittar inget begagnat inom rimligt avstånd och en ny för 12 000 som inte har skärmar och pakethållare som standard.
Det känns lite över den diffusa budgeten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill man köpa nytt men ändå komma undan lite billigare så kan man titta på dessa cyklar:

https://www.radon-bikes.de/en/trekking-cross/trekking/

alternativt:

https://www.radon-bikes.de/en/trekking-cross/cross/

Mycket cykel för pengarna om man jämför med "vanliga" märkescyklar.

Säljs via bike-discount.de som generellt har bra priser på cykelsaker.

Annars så rekommenderas att man tar sig till en affär där man kan provcykla, det kan vara förvånansvärt stor skillnad i hur det upplevs att sitta på olika märken/modeller.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=jj0CmnxuTaQ

Eller missförstod jag frågan helt.....?

Permalänk
Medlem

Jag kör en sådan här rackare, ToR till jobbet vilket ger ca 1.5 mil om dagen.

https://www.crescent.se/cyklar/atto-16-vxl-3955.html

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.