34", 3440 x 1440p, 144hz, IPS, vilken skärm passar mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Jag kan också berätta att jag köpte ett ex av samma Iiyama från amazon.de i november som var nedsatt på grund av öppnad förpackning. Jag förväntade mig då något smärre kosmetiskt fel eller ett antal döda pixlar, men den var i helt perfekt skick och framförallt inga dödapixlar och överlag en fin panel.

Kul att höra. Har du testat skärmen för gaming?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Fortsatt nöjd med skärmen?

Nu har jag äntligen gaming riggen klar. Ryzen 5600X & RX 6800

Jag måste säga att efter aktivering utav 144hz, 10 bit panel, freesync premium.

Satan vad allt rullar på mjukt. Jag har även begränsat FPS till 144 FPS via AMD kontrollpanelen.

Bilden är verkligen kanon. Har inte kalibrerat färgerna ännu dock. Får se när jag orkar ta mig tiden.

Skarp bild, fina färger. Ingen ghosting, backlight bleed etc.

Dom dåliga pixlarna jag hade i nedre vänster hörn är nu helt borta. Jag är riktigt nöjd med denna skärmen.

Helt klart kanske den mest prisvärda Ultrawide 1440p 144hz IPS panelen på marknaden just nu.

Go for it!

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Nu har jag äntligen gaming riggen klar. Ryzen 5600X & RX 6800

Jag måste säga att efter aktivering utav 144hz, 10 bit panel, freesync premium.

Satan vad allt rullar på mjukt. Jag har även begränsat FPS till 144 FPS via AMD kontrollpanelen.

Bilden är verkligen kanon. Har inte kalibrerat färgerna ännu dock. Får se när jag orkar ta mig tiden.

Skarp bild, fina färger. Ingen ghosting, backlight bleed etc.

Dom dåliga pixlarna jag hade i nedre vänster hörn är nu helt borta. Jag är riktigt nöjd med denna skärmen.

Helt klart kanske den mest prisvärda Ultrawide 1440p 144hz IPS panelen på marknaden just nu.

Go for it!

Låter bra Om du går in i Windows och tittar, hur många bitar color depth är det enl Windows?

Läste detta på svenska Amazon:

" * Colors are limited at full resolution. Windows reported 6-bit color depth which, let me tell you, looks like crap. Tried with two different computers and both HDMI and Displayport - same result."

I övrigt verkar det som att en del också har problem med döda pixlar, men om man lyckas rädda dem likt du har gjort så...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Nu har jag äntligen gaming riggen klar. Ryzen 5600X & RX 6800

Jag måste säga att efter aktivering utav 144hz, 10 bit panel, freesync premium.

Satan vad allt rullar på mjukt. Jag har även begränsat FPS till 144 FPS via AMD kontrollpanelen.

Bilden är verkligen kanon. Har inte kalibrerat färgerna ännu dock. Får se när jag orkar ta mig tiden.

Skarp bild, fina färger. Ingen ghosting, backlight bleed etc.

Dom dåliga pixlarna jag hade i nedre vänster hörn är nu helt borta. Jag är riktigt nöjd med denna skärmen.

Helt klart kanske den mest prisvärda Ultrawide 1440p 144hz IPS panelen på marknaden just nu.

Go for it!

Här finns för övrigt en färgprofil att ladda ner (fransk guide, så kör Google Translate):

https://www.lesnumeriques.com/moniteur-ecran-lcd/iiyama-g-mas...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Låter bra Om du går in i Windows och tittar, hur många bitar color depth är det enl Windows?

Läste detta på svenska Amazon:

" * Colors are limited at full resolution. Windows reported 6-bit color depth which, let me tell you, looks like crap. Tried with two different computers and both HDMI and Displayport - same result."

I övrigt verkar det som att en del också har problem med döda pixlar, men om man lyckas rädda dem likt du har gjort så...

Man måste först ställa in 10 bit color depth i Grafikkortets kontrollpanel. I mitt fall, i AMDs mjukvara. Efter det så visar Windows att det är 10 bit utan konstigheter. Jag har haft noll problem med detta.

Notera dock att jag även beställde en kabeldirekt 1.4 DP sladd. Litar inte på kvallen på sladdar som kommer med.
Via HDMI kunde jag inte få 10 bit eller 144hz.

Döda pixlar, då är man rätt körd. Jag hade pixlar som fastande. Vet inte om man kan rädda döda pixlar ens.

Fortfarande sugen på beställa, men orolig? 😁

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Här finns för övrigt en färgprofil att ladda ner (fransk guide, så kör Google Translate):

https://www.lesnumeriques.com/moniteur-ecran-lcd/iiyama-g-mas...

Missade detta.. Jag skall testa den senare o se ifall det blir skillnad o dels den gulaktiga tonen jag har försvinner. Tack för länken!

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Man måste först ställa in 10 bit color depth i Grafikkortets kontrollpanel. I mitt fall, i AMDs mjukvara. Efter det så visar Windows att det är 10 bit utan konstigheter. Jag har haft noll problem med detta.

Notera dock att jag även beställde en kabeldirekt 1.4 DP sladd. Litar inte på kvallen på sladdar som kommer med.
Via HDMI kunde jag inte få 10 bit eller 144hz.

Döda pixlar, då är man rätt körd. Jag hade pixlar som fastande. Vet inte om man kan rädda döda pixlar ens.

Fortfarande sugen på beställa, men orolig? 😁

Aha okej jag förstår, det låter ju bra!

Kom det med en DP-sladd? Visst är det DP 1.2 som gäller för skärmen?

Det verkar som att det blir lite av ett lotteri helt enkelt vid köp, om det är för många pixlar man stör sig på får man väl helt enkelt lämna tillbaka och testa på nytt. Hör av mig när jag har tagit ett beslut, jag är väldigt intresserad av skärmen:)

Av vad jag kunde läsa av i artikeln gällande färgprofilen skulle den hjälpa en hel del

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag kör en LG34GN850 och är väldigt nöjd. HDRen är väl inte den bästa, men allt annat i övrigt känns tiptop. Jag baserade mitt val enbart på reviews och letade upp vad som ansågs som "bäst" precis utanför idiotdyrt-segmentet

Permalänk

Jag har en sån skärm, inte haft något som helst problem med den, ända jag kunde önska var lite högre hz. Sneglar just nu på acer predator x38P, men har läst att den har en irriterande fläkt som typ alltid är igång...

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Aha okej jag förstår, det låter ju bra!

Kom det med en DP-sladd? Visst är det DP 1.2 som gäller för skärmen?

Det verkar som att det blir lite av ett lotteri helt enkelt vid köp, om det är för många pixlar man stör sig på får man väl helt enkelt lämna tillbaka och testa på nytt. Hör av mig när jag har tagit ett beslut, jag är väldigt intresserad av skärmen:)

Av vad jag kunde läsa av i artikeln gällande färgprofilen skulle den hjälpa en hel del

Det kommer med en HDMI, DP och en USB sladd. Vet inte vad skärm specifikationen säger, men jag kör med en 1.4 DP kabel som är suverän! Läste på reviews att med denna DP kabel kunde vissa ställa in 10 bit efter att ha bytt ut mot sin gamla kabel.

https://www.amazon.se/gp/product/B07HL336L2/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Har testat färgprofilen nu i över en dag och kan säga att färgerna är lite bättre och mer realistiska. Mycket bättre nu med den gulaktiga tonen jag hade, men det är inte helt perfekt.

Det är som du säger... Skulle du inte vara nöjd så är det bara o returnera till Amazon. Jag är fortfarande sjukt nöjd med min!

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Det kommer med en HDMI, DP och en USB sladd. Vet inte vad skärm specifikationen säger, men jag kör med en 1.4 DP kabel som är suverän! Läste på reviews att med denna DP kabel kunde vissa ställa in 10 bit efter att ha bytt ut mot sin gamla kabel.

https://www.amazon.se/gp/product/B07HL336L2/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Har testat färgprofilen nu i över en dag och kan säga att färgerna är lite bättre och mer realistiska. Mycket bättre nu med den gulaktiga tonen jag hade, men det är inte helt perfekt.

Det är som du säger... Skulle du inte vara nöjd så är det bara o returnera till Amazon. Jag är fortfarande sjukt nöjd med min!

Alright, kul att höra

Fint att färgprofilen blev lite bättre:)

Tack för ditt svar

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Har också iiyama skärmen och är väldigt nöjd med min, inga döda pixlar på mitt exemplar.
Ska ni ha skärmen på en arm väger den 7.2 utan stativet.

Efter att ha råkat förstöra den medföjande DP sladden så testade jag HDMI kabeln som följer med men det blir ibland svart bild i ett par sekunder, och man kan bra köra 100hz. DP sladden funkade bra tills jag förstörde den....

Rekommenderar skärmen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Härligt att hitta en tråd med lite info om iiyama-skärmen. Fick också upp ögonen för den då jag söker en 3440x1440 skärm med 120hz och IPS. Hur ser det ut med G-sync på den?
Står inget om det, men med Freesync så verkar det gå att aktivera ändå på vissa skärmar så som Xiaomi 34" curved.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12