Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Kan någon tipsa om ett 750 nätagg som skulle funka bra i detta chassit, hade tänkt köra Corsair SF600 V2 ihop med ett 3060ti kort men blev tipsad om att gå upp lite för att ev kunnna få datorn lite tystare.

För info drar ett komplett system (3060 Ti + 10900K) ~300W från väggen vid spelande.

https://www.sweclockers.com/test/30883-asus-geforce-rtx-3060-...

Jag har haft 3080 och nu 3070 med ett SF600 Platinum utan bekymmer

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

För info drar ett komplett system (3060 Ti + 10900K) ~300W från väggen vid spelande.

https://www.sweclockers.com/test/30883-asus-geforce-rtx-3060-...

Jag har haft 3080 och nu 3070 med ett SF600 Platinum utan bekymmer

Bara för info så kan processorn själv dra 300W från väggen, så det är inte alls rätt att se till snittförbrukning när det kommer till nätagg.

Dock med det sagt borde 600W räcka, men inte med starkare grafikkort och inte vid överklockning alls. I alla fall i min värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara för info så kan processorn själv dra 300W från väggen, så det är inte alls rätt att se till snittförbrukning när det kommer till nätagg.

Dock med det sagt borde 600W räcka, men inte med starkare grafikkort och inte vid överklockning alls. I alla fall i min värld

I benchmarks kanske.. Frågan är vad man använder datorn till huvudsakligen? Jag finner det föga troligt att 10900K drar 300W i kombination med ett 3060 Ti vid spelande då grafikkortet lär vara flaskhals i 99% av fallen.. Tror siffrorna i Sweclockers test är ganska verklighetsförankrat i spelscenarion faktiskt.

Sen vet vi inte vad tuffodum har för processor, mer eller mindre alla processorer förutom 10900K kommer kräva mindre av nätaggregatet

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

I benchmarks kanske.. Frågan är vad man använder datorn till huvudsakligen? Jag finner det föga troligt att 10900K drar 300W i kombination med ett 3060 Ti vid spelande då grafikkortet lär vara flaskhals i 99% av fallen.. Tror siffrorna i Sweclockers test är ganska verklighetsförankrat i spelscenarion faktiskt.

Sen vet vi inte vad tuffodum har för processor, mer eller mindre alla processorer förutom 10900K kommer kräva mindre av nätaggregatet

https://www.youtube.com/watch?v=Bdohv96uGLw

Jag har inte sagt att du har fel, men till och från under spelsessionen är det inte alls otänkbart att det peakar på 450W eller mer. Om båda dessa komponenter maxas samtidigt kan det peaka på nära 600W. Absolut kanske inte något som händer vid ’vanligt’ spelande vad det nu är, men man kan inte gå och rekommendera lägre än 600 på något sätt i alla fall. En dator ska fungera i alla lägen och nätagg på gränsen känns som ett dumt val.

Permalänk
Medlem

Vet att många här väntar på att butiker ska få in SF750 i lager och kan meddela att ingen mindre än Inet nu är räddare i nöden!!! 50+ i lager: https://www.inet.se/produkt/6903289/corsair-sf750-750w-80-pla...

Dock rätt dyra, 1790 kr, men vad ska man göra när ingen annan har dem i lager.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vet att många här väntar på att butiker ska få in SF750 i lager och kan meddela att ingen mindre än Inet nu är räddare i nöden!!! 50+ i lager: https://www.inet.se/produkt/6903289/corsair-sf750-750w-80-pla...

Dock rätt dyra, 1790 kr, men vad ska man göra när ingen annan har dem i lager.

Ett tips är att kolla Amazon. Köpte mitt där för 1490 har jag för mig. Fri frakt

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ett tips är att kolla Amazon. Köpte mitt där för 1490 har jag för mig. Fri frakt

Jag har också en beställning på sf750 för 1514 kr liggandes på Amazon men de har inte haft den i lager på länge och finns inget beräknat leveransdatum heller. Nu tar de inte ens beställningar längre. https://www.amazon.se/gp/product/B07LFLRZHM/

Dustin beräknar få in sf750 den 14 januari, så vågar man chansa och vänta kan ju det vara ett alternativ. https://www.dustinhome.se/product/5011190182/sf-series-sf750

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag har också en beställning på sf750 för 1514 kr liggandes på Amazon men de har inte haft den i lager på länge och finns inget beräknat leveransdatum heller. Nu tar de inte ens beställningar längre. https://www.amazon.se/gp/product/B07LFLRZHM/

Ah okej, jag hade nog lite tur i okt när jag beställde då

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat mitt bygge nu med 2x280mm radiatorer.

Galleri: https://www.sweclockers.com/galleri/15334-cm-nr200p-dual-280m...

Permalänk
Medlem

Blir tokig, har kollat hela tråden och kollat alla YT klipp etc - men vilken är den bästa/tystaste CPU kylaren man kan köpa till detta chassit, skiter i priset och kommer inte köra glasskivan.

Kommer köra 3060ti, 550i moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Blir tokig, har kollat hela tråden och kollat alla YT klipp etc - men vilken är den bästa/tystaste CPU kylaren man kan köpa till detta chassit, skiter i priset och kommer inte köra glasskivan.

Ganska komplicerat. Beror förutom på vented/TG panel också på vilken processor du kör, vilket grafikkort, om du är beredd att de-shrouda etc. och jag är ingen expert men har också lagt ned oskäligt många timmar på detta.

Här är en person som försökt sammanfatta: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/jwksgh/air_cooling_th.... I korta drag - NH-C14S med en extra fläkta är bäst om du kör luftkylning och vented panel för CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Blir tokig, har kollat hela tråden och kollat alla YT klipp etc - men vilken är den bästa/tystaste CPU kylaren man kan köpa till detta chassit, skiter i priset och kommer inte köra glasskivan.

Kommer köra 3060ti, 550i moderkort

Jag är väldigt glad att jag körde med C-14S! Har äntligen ploppat i ett 3080 och det blir VARMT i chassit, mycket bra att CPU då kan dra in luft rakt utifrån.

Man måste trixa lite för att få till dubbla fläktar i toppen men det går, skrev om hur jag gjorde här om det kan vara intressant: #18750056

Så här blev det till slut i alla fall:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Blir tokig, har kollat hela tråden och kollat alla YT klipp etc - men vilken är den bästa/tystaste CPU kylaren man kan köpa till detta chassit, skiter i priset och kommer inte köra glasskivan.

Kommer köra 3060ti, 550i moderkort

Jag valde Noctua NH-U12A. Är nog U12A, C14 och Scythe-kylaren som ligger i topp gällande luft.

U12A är ej kompatibel med glaspanelen, den tar nästan i plåtsidan men går igen utan problem Inga bekymmer med plats för två toppmonterade fläktar med denna (scrolla tillbaka i tråden så ser du mitt bygge)

Min 10700K ligger i ca 60C vid spelande. Vid maximal belastning i Prime95 / Cinebench R23 ligger den runt 80c som max (undervoltad till ~1.23V)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av tuffodum:

Blir tokig, har kollat hela tråden och kollat alla YT klipp etc - men vilken är den bästa/tystaste CPU kylaren man kan köpa till detta chassit, skiter i priset och kommer inte köra glasskivan.

Kommer köra 3060ti, 550i moderkort

Gigabytes B550i? Då kan kan jag rekommendera NH-D14 som jag kör med. Rent generellt, med mer normal passform, så verkar ju Fuma 2 vara den bästa

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Blir tokig, har kollat hela tråden och kollat alla YT klipp etc - men vilken är den bästa/tystaste CPU kylaren man kan köpa till detta chassit, skiter i priset och kommer inte köra glasskivan.

Kommer köra 3060ti, 550i moderkort

Monterade ihop dator i detta chassi igår kväll med Noctua NH-U12A - otroligt svalt och tyst, skulle nästan vilja kalla det för ljudlöst. Galna fläktar. Velade mellan den och NHD14/D15 - men orkade inte med att modifiera panelen för att få plats och sen var Scythe Fuma 2 ett alternativ också till dessa (dubbelt torn) men var svår att få tag på och oklar info gällande fläktarnas ljudnivå på nätet.

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Har uppdaterat mitt bygge nu med 2x280mm radiatorer.

Skitsnyggt men varför ser det uppochner ut, GPUn UPPE?
Måste öppna min för att jämföra

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Skitsnyggt men varför ser det uppochner ut, GPUn UPPE?
Måste öppna min för att jämföra

Chassit är roterat 180 grader för att få radiator i toppen.

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Chassit är roterat 180 grader för att få radiator i toppen.

Tack!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Monterade ihop dator i detta chassi igår kväll med Noctua NH-U12A - otroligt svalt och tyst, skulle nästan vilja kalla det för ljudlöst. Galna fläktar. Velade mellan den och NHD14/D15 - men orkade inte med att modifiera panelen för att få plats och sen var Scythe Fuma 2 ett alternativ också till dessa (dubbelt torn) men var svår att få tag på och oklar info gällande fläktarnas ljudnivå på nätet.

Hur ser dina temps ut för cpu och gpu i tex cinebench eller furmark? Kör på en Kraken X63 men funderar på att byta ut den då jag stör mig på pumpens ljud (sidomonterad).

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Blir tokig, har kollat hela tråden och kollat alla YT klipp etc - men vilken är den bästa/tystaste CPU kylaren man kan köpa till detta chassit, skiter i priset och kommer inte köra glasskivan.

Kommer köra 3060ti, 550i moderkort

Tänkte jag tar svaret på ditt pm här utifall det är andra som har nytta av infon: "Får jag fråga vilka mer fläktar du kör? Har du t ex bytt ut dom medföljande topp fläktarna? Kör du några fläktar under?"

I dagsläget kör jag 5600X och ett RTX1060 (singlefan) samt Corsair SF750 PSU - i avvaktan på leverans av 3060ti/3070. Jag har bara monterat kylaren med Noctuas medföljande fläktar och inga andra som helst fläktar. Fläkten till grafikkortet snurrar så pass lite (i idle) att den är i princip ohörbar. Fläkten till PSU roterar aldrig, tror inte att jag nånsin sett den snurra. Jag vill påstå att datorn är ljudlös, kan nästan jämföra med min Macbook Air M1, lite överdrivet men ändå inte långt ifrån verkligheten. Se nedan ang temperaturer etc.

Skrivet av arganis:

Hur ser dina temps ut för cpu och gpu i tex cinebench eller furmark? Kör på en Kraken X63 men funderar på att byta ut den då jag stör mig på pumpens ljud (sidomonterad).

Här är temps enligt spec ovan:

Cinebench R23 singlecore 51 grader max
Cinebench R23 multicore 59 grader max
Furmark 51 grader max
Prime95 30min 64 grader max
Idle 32-34 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Tänkte jag tar svaret på ditt pm här utifall det är andra som har nytta av infon: "Får jag fråga vilka mer fläktar du kör? Har du t ex bytt ut dom medföljande topp fläktarna? Kör du några fläktar under?"

I dagsläget kör jag 5600X och ett RTX1060 (singlefan) samt Corsair SF750 PSU - i avvaktan på leverans av 3060ti/3070. Jag har bara monterat kylaren med Noctuas medföljande fläktar och inga andra som helst fläktar. Fläkten till grafikkortet snurrar så pass lite (i idle) att den är i princip ohörbar. Fläkten till PSU roterar aldrig, tror inte att jag nånsin sett den snurra. Jag vill påstå att datorn är ljudlös, kan nästan jämföra med min Macbook Air M1, lite överdrivet men ändå inte långt ifrån verkligheten. Se nedan ang temperaturer etc.

Här är temps enligt spec ovan:

Cinebench R23 singlecore 51 grader max
Cinebench R23 multicore 59 grader max
Furmark 51 grader max
Prime95 30min 64 grader max

Tack för utförliga svar!

Permalänk

Är det någon som lyckats få tag på CM’s nya SFX-agg? Borde bli en fin kamrat med NR200, 850W dessutom i SFX-format.

Jag har beställt 850W och hoppas den kommer uppdaterad med problemen som coilwine och en kraftig fläktkurveökning initialt lösta.

Machines & More tar upp problemet.
https://youtu.be/uspZTfOCsqo

Permalänk
Inaktiv

Steve kikar på B550-moderkort i mITX-formfaktorn. Kanske kan hjälpa någon här att hitta rätt.

Kör själv Asus B550-I sedan i slutet av oktober och bortsett från krångel med att BT försvann (verkar vara ett problem som förekommer med Intels BT-lösning, dra ur strömkabeln när datorn är avstängd löste det för mig) så trivs jag riktigt bra så här långt. Reas till och från så man kan få den för en bit under 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.youtube.com/watch?v=CGIGFX1W9wg

Steve kikar på B550-moderkort i mITX-formfaktorn. Kanske kan hjälpa någon här att hitta rätt.

Kör själv Asus B550-I sedan i slutet av oktober och bortsett från krångel med att BT försvann (verkar vara ett problem som förekommer med Intels BT-lösning, dra ur strömkabeln när datorn är avstängd löste det för mig) så trivs jag riktigt bra så här långt. Reas till och från så man kan få den för en bit under 2000kr.

Har samma, också nöjd! Hade också lite krångel med BT som plötsligt löste sig. Som en bonus driver kortet mina Sennheiser lurar med bravur👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

SickleFlow-fläkten som följde med har börjat göra missljud ifrån sig vid vissa RPM, trist!

Tänkte ersätta den med en Noctua. Vad tror ni, är NF-P12 PWM bättre än NF-A12x25 som top exhaust? Det är ju ett tämligen tätt galler där uppe så gissar på att den med bäst statiskt tryck är lämplig.

https://www.inet.se/produkt/5320459/noctua-nf-f12-pwm-chromax-black-swap
https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm

Fläkten ska köras med splitter på samma header som en NF-A12x15, också i toppen, så en annan faktor är att båda fläktarna bör göra ungefär samma ljud ifrån sig vid samma % för att optimera ljud vs luftflöde... Kanske en low-noise adapter bör användas på den ena eller andra för att uppnå detta?

https://www.inet.se/produkt/5322913/noctua-nf-a12x15-pwm-chromax-black-swap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

SickleFlow-fläkten som följde med har börjat göra missljud ifrån sig vid vissa RPM, trist!

Tänkte ersätta den med en Noctua. Vad tror ni, är NF-P12 PWM bättre än NF-A12x25 som top exhaust? Det är ju ett tämligen tätt galler där uppe så gissar på att den med bäst statiskt tryck är lämplig.

https://www.inet.se/produkt/5320459/noctua-nf-f12-pwm-chromax-black-swap
https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm

Fläkten ska köras med splitter på samma header som en NF-A12x15, också i toppen, så en annan faktor är att båda fläktarna bör göra ungefär samma ljud ifrån sig vid samma % för att optimera ljud vs luftflöde... Kanske en low-noise adapter bör användas på den ena eller andra för att uppnå detta?

https://www.inet.se/produkt/5322913/noctua-nf-a12x15-pwm-chromax-black-swap

Jag har bytt ut mina originalfläktar också. Fick initialt bara plats med den främre fläkten pga att cpu-kylaren tog i, så jag beställde en NF-A12x15 och en NF-A12x25 för att få plats med två. Kan inte höra att det skulle vara någon skillnad i ljud mellan dem, faktum är att man knappt hör dem alls varken i idle eller under load.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag har bytt ut mina originalfläktar också. Fick initialt bara plats med den främre fläkten pga att cpu-kylaren tog i, så jag beställde en NF-A12x15 och en NF-A12x25 för att få plats med två. Kan inte höra att det skulle vara någon skillnad i ljud mellan dem, faktum är att man knappt hör dem alls varken i idle eller under load.

Ok! Jag kör med en fläktkurva så att de får varva upp en del under load (men utan att låta irriterande mycket), samt satt så att de går på CPU-temperaturen. Luften som kommer ut i toppen är mycket varm när man spelar, så vill gärna ha högt flöde!

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på bygge med 5800x, hur har ni gjort i avseendet att moderkortet behöver bios update? Lite svårt om man inte har en gammal cpu liggandes.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ctrl:

Sitter och kollar på bygge med 5800x, hur har ni gjort i avseendet att moderkortet behöver bios update? Lite svårt om man inte har en gammal cpu liggandes.

Se till att moderkortet du köper har någon form av BIOS Flashback-funktion som gör att du kan flasha in senaste BIOS via ett USB-minne utan att systemet är igång.

Jag fick göra detta med en Asus B550-I-bräda ihop med en 5600X och det fungerade prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Se till att moderkortet du köper har någon form av BIOS Flashback-funktion som gör att du kan flasha in senaste BIOS via ett USB-minne utan att systemet är igång.

Jag fick göra detta med en Asus B550-I-bräda ihop med en 5600X och det fungerade prima.

Lustigt nog är det bara Gigabyte och MSI som har den funktionen på Mini-ITX brädorna. Asus har det bara på de större och deras betydligt dyrare Mini-DTX. Eftersom jag kör USB ljud, så finns det inte mycket anledning för DTX då det är mest för deras ljudkort det är utökat. Får väl kolla på Gigabyte kortet då, tittade på Asus kortet då de hade mer usb på baksidan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com