GPD WIN 3 - handhållen spel-PC

Permalänk
Medlem

GPD WIN 3 - handhållen spel-PC

De senaste veckorna har jag blivit mer och mer intresserad av GPD WIN 3, en liten x86/Windows-baserad handhållen spelkonsoll med inbyggda kontroller - i höjd och bredd som en Switch Lite men tjockare och tyngre, och med mer prestanda. Skärmen kan skjutas upp för åtkomst till ett touch-tangentbord. Konsollen finns i två varianter, med i5-1135G7 eller i7-1165G7, och dessa Tiger Lake-processorer verkar ge ganska bra spelprestanda i denna enhets native-upplösning 1280x720.

Bärbart-fantasten The Phawx har fått tillgång till förhandsexemplar av bägge versionerna, och har postat några intressanta videor. En unboxing/quick impressions på över en timme (!), mycket matnyttig:

Ett litet test av ergonomi:

Utöver dessa har jag kollat på lite blandade speltester från såväl The Phawx som GPDs egen kanal.

Trevliga grejer med denna, utöver den goda prestandan i förhållande till det lilla formatet:

  • Thunderbolt

  • Analoga triggers

  • Gott om minne (16 GB)

  • Relativt snabb och stor SSD (1 TB)

Jag borde inte vara så intresserad av den här mojängen som jag är. Den är på tok för dyr ($799-899 plus tull och moms) och åtminstone till en början bara tillgänglig via indiegogo. Jag har redan en Switch att spela på. Jag behöver inte fler prylar. De allra mest krävande spelen kommer ändå inte att vara spelbara. Det går att streama spel till telefon (beroende på uppkoppling). Jag gillar inte att spela FPS och strategispel med handkontroll. Men ändå frestar den här mig väldigt mycket, eftersom jag är sådan att jag vill ha tillgång till så många spel som möjligt så ofta som möjligt. Är det någon mer som känner likadant, och funderar på att hänga på låset när indiegogo-kampanjen börjar den 15/1?

Permalänk
Avstängd

Det fanns en liknande produkt för ett antal år sedan som jag blev lite sugen på, den var mycket billigare men också mycket klenare med Atom bland annat. Linx Vision. Min tanke var att typ streama spel från datorn med den för den hade ju inte varit mycket att ha att spela direkt på. Vet inte om kontrolllösningen var särskilt bra, men den fick rätt hyfsade reviews har jag för mig, förutom just för prestandan förstås.

Permalänk
Medlem

Det har ju onekligen ett visst "vill ha"-värde och jag känner inte till din situation, men hos mig hade den bara blivit liggande. Det är alldeles för mycket pill för att köra Win på en sådan liten skärm och jag skulle snabbt störa mig på att försöka få igång spel på den integrerade grafiken. Just grafiken är ju problemet, den blir snabbt ifrånsprungen skulle jag tro, sen är du begränsad till indiespel som du kan köra bättre och mycket smidigare på din Switch.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det fanns en liknande produkt för ett antal år sedan som jag blev lite sugen på, den var mycket billigare men också mycket klenare med Atom bland annat. Linx Vision. Min tanke var att typ streama spel från datorn med den för den hade ju inte varit mycket att ha att spela direkt på. Vet inte om kontrolllösningen var särskilt bra, men den fick rätt hyfsade reviews har jag för mig, förutom just för prestandan förstås.
https://www.youtube.com/watch?v=eywf56r7xKU

Hah... den har jag. Den hamnade just i det scenariot jag skrev i inlägget ovan.

Kontrollen var ok, inte toppen, men helt ok. Den kostade iofs också bara 990 kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Hah... den har jag. Den hamnade just i det scenariot jag skrev i inlägget ovan.

Kontrollen var ok, inte toppen, men helt ok. Den kostade iofs också bara 990 kr.

/hulle.

Jo jag har för mig att priset var sjukt lågt. Och man kunde väl plocka loss kontrollerna och ha den som en vanlig billig Windows 8 tablet? Ångrar lite att jag inte köpte den, men den hade säkert blivit liggande här med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har för mig att priset var sjukt lågt. Och man kunde väl plocka loss kontrollerna och ha den som en vanlig billig Windows 8 tablet? Ångrar lite att jag inte köpte den, men den hade säkert blivit liggande här med.

Då har du chansen nu! Det är ju lite av en antikvitet, så vi säger väl dubbla priset?

Ja man kan ta av kontrollen, jag tror den främst har använts just som platta och att kidsen körde Minecraft på den. Uppgraderade den till Win 10.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Priset ser rimligt ut med tanke på vad det ändå är. Alienwares Concept UFO hade jag gärna sett lanseras med:

https://www.forbes.com/sites/davealtavilla/2020/01/10/dell-al...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Priset ser rimligt ut med tanke på vad det ändå är. Alienwares Concept UFO hade jag gärna sett lanseras med:

https://www.forbes.com/sites/davealtavilla/2020/01/10/dell-al...

Allt beror ju på vad man tänkt använda den till. Priset avskräcker mig och då hade jag hellre lagt en tusing på en Razer Kishi och använt mobilen istället, undrar om inte den ändå har snabbare hårdvara än GPDn...

De spel som inte finns till Android kan man streama från PC/Xbox/Stadia/GFN när man har bra uppkoppling.

EDIT: Verkar som att GPDn faktiskt har rätt bra SOC så jag tar tillbaka det lite. Fortfarande för dyr för mig dock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Då har du chansen nu! Det är ju lite av en antikvitet, så vi säger väl dubbla priset?

Ja man kan ta av kontrollen, jag tror den främst har använts just som platta och att kidsen körde Minecraft på den. Uppgraderade den till Win 10.

/hulle.

Nja, så sugen är jag inte. En hundring eller två så kanske det hade varit värt att testa. Den borde ju kunna streama spel från en XB hyfsat trots klenheten, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja man kan ta av kontrollen, jag tror den främst har använts just som platta och att kidsen körde Minecraft på den. Uppgraderade den till Win 10.

Har den hängt med i senare uppdateringar, t.ex gamepass krävde väl version 1950 något...
Jag hade senast jag försökte inga usb-stickor eller hårddiskar jag ville offra för att få plats att ladda ner nyare versioner.

Nu har ju xcloud streaming inte support för windows än och min nya xbox series x har droppat streamingstödet tillfälligt (det funkade ok förra generationen),

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr(samt börjar bli lite väl tjock och stor) som allting dom släppt efter Gpd win 1... om den legat mer runt 4-5k så hade det känts mer vettigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Allt beror ju på vad man tänkt använda den till. Priset avskräcker mig och då hade jag hellre lagt en tusing på en Razer Kishi och använt mobilen istället, undrar om inte den ändå har snabbare hårdvara än GPDn...

De spel som inte finns till Android kan man streama från PC/Xbox/Stadia/GFN när man har bra uppkoppling.

EDIT: Verkar som att GPDn faktiskt har rätt bra SOC så jag tar tillbaka det lite. Fortfarande för dyr för mig dock.

/hulle.

Just att den är portabel/handhållen och spelbar motiverar ett högre pris som jag ser det. Att göra något stationärt och spelbart är simpelt, men att göra det portabelt får man snabbt massvis av bekymmer att hantera.

Samtidigt är det en liten och icke etablerad tillverkare vilket gör att iallafall jag också tvekar på priset. Hoppades mycket just på Concept UFO, då Dell äger Alienware. Hade varit spännande att se hur produkten väl varit tillverkad och i nävarna. Men sen lär nog aldrig lämna concept-stadiet.

Möjligheten att strömma underlättar mycket men personligen föredrar jag lokalproducerade pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Har den hängt med i senare uppdateringar, t.ex gamepass krävde väl version 1950 något...
Jag hade senast jag försökte inga usb-stickor eller hårddiskar jag ville offra för att få plats att ladda ner nyare versioner.

Nu har ju xcloud streaming inte support för windows än och min nya xbox series x har droppat streamingstödet tillfälligt (det funkade ok förra generationen),

Jag grävde faktiskt fram den nu, den håller på att ominstallera win nu, var så full med skräp. Ska testa lite.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det fanns en liknande produkt för ett antal år sedan som jag blev lite sugen på, den var mycket billigare men också mycket klenare med Atom bland annat. Linx Vision. Min tanke var att typ streama spel från datorn med den för den hade ju inte varit mycket att ha att spela direkt på. Vet inte om kontrolllösningen var särskilt bra, men den fick rätt hyfsade reviews har jag för mig, förutom just för prestandan förstås.

Jag minns att jag såg den, men var inte så intresserad pga den låga prestandan och att den såg lite klumpig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Allt beror ju på vad man tänkt använda den till. Priset avskräcker mig och då hade jag hellre lagt en tusing på en Razer Kishi och använt mobilen istället, undrar om inte den ändå har snabbare hårdvara än GPDn...

De spel som inte finns till Android kan man streama från PC/Xbox/Stadia/GFN när man har bra uppkoppling.

EDIT: Verkar som att GPDn faktiskt har rätt bra SOC så jag tar tillbaka det lite. Fortfarande för dyr för mig dock.

/hulle.

Priset är onekligen en stor nackdel med den här, men mitt bankkonto kan nog få ta den smällen. Utbudet av högkvalitativa Androidspel tycker jag inte är så bra.

Streaming ser jag inte som ett bra alternativ, för i just de situationer då jag mest vill spela på en handhållen kommer jag inte att ha en bra uppkoppling eller någon alls: På tåg och flyg (och resor i största allmänhet). Jag hoppas att resor blir möjliga igen snart.

Exempel på spel jag tänker mig spela på denna är Tekken 7, NieR:Automata och Dying Light, spel som har några år på nacken men ändå ser bra ut, passar bra för gamepad och har skapligt med omspelsvärde. Säkert Rise of the Tomb Raider och XCOM 2 också. Det sista har jag på Switch också, men laddningstiderna är hemska där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Just att den är portabel/handhållen och spelbar motiverar ett högre pris som jag ser det. Att göra något stationärt och spelbart är simpelt, men att göra det portabelt får man snabbt massvis av bekymmer att hantera.

Samtidigt är det en liten och icke etablerad tillverkare vilket gör att iallafall jag också tvekar på priset. Hoppades mycket just på Concept UFO, då Dell äger Alienware. Hade varit spännande att se hur produkten väl varit tillverkad och i nävarna. Men sen lär nog aldrig lämna concept-stadiet.

Möjligheten att strömma underlättar mycket men personligen föredrar jag lokalproducerade pixlar.

Jag instämmer i allt du skriver här. GPD verkar i alla fall ha ett bra track record med crowdfunding, men visst är det en chansning.

Hade Dell tillverkat en och stämplat Alienware på den tror jag inte att den hade blivit billigare, men jag har haft fel förr. Jag hoppas i alla fall att de tar det vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på Aya Neo också, och det är kul att det finns konkurrens i segmentet även om det inte är namnkunniga företag. Den verkar ha lite lägre prestanda än WIN 3, men också ett lägre pris och större skärm, vilket ju är trevligt. För mig är nog det kompaktare formatet hos GPDn ändå utslagsgivande. Större chans att jag bär med mig den om den får plats i en jackficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Priset är onekligen en stor nackdel med den här, men mitt bankkonto kan nog få ta den smällen. Utbudet av högkvalitativa Androidspel tycker jag inte är så bra.

Streaming ser jag inte som ett bra alternativ, för i just de situationer då jag mest vill spela på en handhållen kommer jag inte att ha en bra uppkoppling eller någon alls: På tåg och flyg (och resor i största allmänhet). Jag hoppas att resor blir möjliga igen snart.

Exempel på spel jag tänker mig spela på denna är Tekken 7, NieR:Automata och Dying Light, spel som har några år på nacken men ändå ser bra ut, passar bra för gamepad och har skapligt med omspelsvärde. Säkert Rise of the Tomb Raider och XCOM 2 också. Det sista har jag på Switch också, men laddningstiderna är hemska där.

Jo men då känns det som en produkt för dig. Hos mig skulle den bara ligga och damma tyvärr. Som Linxen...

Jag testade lite med Linxen nu förresten och det som begränsar den absolut mest av allt är att det är en 64-bitars CPU, men BIOS är endast 32 bit. Så man kan bara köra Win 10 32 bit... och då kan man inte köra Xbox-appen och strömma från en Xbox eller Xcloud. Bummer.

Steam streaming funkar perfekt och även Stadia dock.

EDIT: Geforce Now funkar helt perfekt via webbtjänsten. Körde lite Hitman 2 nu och det känns precis som att spela lokalt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vart faktiskt rätt nyfiken själv på Linx. Mest för att testa samt det vore en rolig sak att leka med. Verkar inte säljas nånstans längre dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Funkar inte XB-appen som Hulle säger så vet jag inte vad jag skulle ha den till.

Jag vet inte om det stämmer, men jag vet inte heller vad jag ska ha den till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eruku:

Jag vet inte om det stämmer, men jag vet inte heller vad jag ska ha den till

Dolphin hade varit lite intressant kanske, eller liknande emulatorer, om den kan driva sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dolphin hade varit lite intressant kanske, eller liknande emulatorer, om den kan driva sånt.

Dolphin kan du nog glömma på en Atom-processor... jag har kört SNES och sånt på den, tror det stannar där.

Den här GPD3 dock, den verkar kunna köra PS2 och Dolphin.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Hej hopp!

Vi kör marknaden för försäljning så kan vi köra diskussioner i tråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Dolphin kan du nog glömma på en Atom-processor... jag har kört SNES och sånt på den, tror det stannar där.

Den här GPD3 dock, den verkar kunna köra PS2 och Dolphin.

/hulle.

Jag misstänkte det. Att ha en handhållen enhet med kontroller för att spela SNES, Neo Geo och sånt kan ju vara kul förstås men jag har redan rätt många enheter som passar bra för emulatorer.

Men jag är sjukt imponerad av Dolphin ändå. Jag plockade fram mitt Wii igen för kanske ett år sedan, och sonen älskade att köra NSMB och liknande. Men bildkvaliteten var ju katastrof. Dessutom har min TV inga så gamla ingångar så jag fick använda en hembioreceiver bara för det. Sen testade jag Dolphin och det funkade sjukt bra. Mycket bättre grafik och XB-kontroller funkade utmärkt (dessutom slapp man allt onödigt viftande).

Permalänk
Medlem

Jag kunde som väntat inte motstå frestelsen, utan slog till direkt på i7-modellen när Indiegogo-kampanjen startade inatt. Kanske hade det varit bättre att välja i5-modellen, det kan visa sig att den rentav presterar bättre vid nedsatt TDP för lagom batteritid. Men men. Jag valde att köpa med dockningsstationen också, bara för att det inte var någon stor extrakostnad. Det kanske blir att jag använder datorn kopplad till TVn också.

Uppskattad leverans är i maj, men tidigare GPD-produkter har visst varit ett par månader sena, så det kanske är realistiskt att tro att den kommer någon gång under sommaren. Förhoppningsvis i tid till att det kan bli aktuellt att resa igen. När den kommer får jag förstås skriva lite om mina erfarenheter med den här.

Emulatorer räknar jag inte att köra i någon större utsträckning, eftersom jag inte vill slösa batteri på overhead för emulering. Kanske några äldre system som NES och Amiga, men jag tror att jag har tillräckligt med native-spel för att hålla mig sysselsatt.

Skrivet av Hulle:

Jo men då känns det som en produkt för dig. Hos mig skulle den bara ligga och damma tyvärr. Som Linxen...

Ja, det är en nischprodukt och jag bestämde mig för att tillhöra målgruppen. Hoppas att du får användning av din Linx, för streaming är den nog utmärkt!