Permalänk
Medlem

Instabilt Wifi - blir tokig

Hej,

bor i en villa och har Telias "nya" mobilt bredband hemma med ett "zte mf286d" modem/router.

Det funkar bra då jag kör trådat till stationära datorn & tv:n, bra speed (~60 Mbit dagtid, 150-250 Mbit nattetid).

Problemet uppstår när jag kör på Wifi med laptopen och med min och min frus mobiltelefoner.

Vi tappar förmågan att "surfa". Får ofta "resolving host" på latop:en och jag kan inte pinga exempelvis www.dn.se

Detta sker hela tiden och så "kickar" det igång efter 30 sekunder. Kör jag ett "MS Teams möte" med Video däremot så kan det rulla på hur länge som helst utan att det kopplar ned.

Jag har även testat att koppla på en annan router, Asus RT-AC59U, men samma fenomen uppstår och det spelar ingen roll om jag är 0.5 m eller 10m ifrån routern.

Telia föreslog att jag skulle låsa routern till 4G samt fabriksåterställa men inget hjälper. Jag har också testat att slå in googles DNS 8.8.8.8 manuellt. Lite rappare i telefonerna men ursprungsproblemet kvarstår.

Observera att jag hela tiden har wifi-uppkopplingen kvar till routern. Får ibland i telefonen "you wifi doesn't seem to be connected to the internet".

Jag har också labbat lite med olika Wifi-kanaler och visst så stör grannarna lite grann enligt wifi-analyser men det borde ändå funka tycker jag.

Jag kan väldigt lite om nätverk men känslan är att vissa protokoll går ned i ngn form of "hibernate-läge".

Är det ngn som har en idé om vad som kan vara fel eller hur jag kan felsöka vidare?

Helt omöjligt att jobba hemifrån i dessa Corona tider och jag tvingades jobba ifrån espresso house i måndags och där funkar det fint.

mvh Jacob

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk

Att den tappar internet har troligen inget med det trådlösa nätverket att göra ifall du fortfarande är uppkopplad lokalt över wifi enligt felmeddelandet. Du borde kunna pinga routern när det sker men inte längre än så. Får du svar av routern = inte fel på det trådlösa.
Svårt att säga vad det kan vara för strul men låter som problem med DHCP, hur stort spann (adresser) finns det tillgängligt?
Alternativt på laptopen är att det trådlösa nätverkskortet går ned i energisparläge och någon bugg fördröjer återanslutningen, borde gå att avaktivera allt som heter energisparläge på det trådlösa nätverkskortet i enhetshanteraren om du kör Windows.
Men då borde det vara samma problem på Espresso House eller så är du mer aktiv där än hemma och då går inte kortet ned i energisparläge
När du anslöt Asusen, använde du den som 4G router eller använde du den endast som accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Hej,

tack för svar!

Är inte helt säker på att jag fattar din fråga "är du anslöt Asusen, använde du den som 4G router eller använde du den endast som accesspunkt?"

Jag kopplade asus-routern ini modemet och "satte" upp ett nytt Wifi som jag kopplar upp mig emot. Gissar att du syftar på att jag "använde som 4G-router" i o med nytt nätverk.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk

Gissar på att du fortfarande lät ZTE'n agera DHCP-server och stängde av den funktionen på ASUS-routern och endast använde den till trådlöst?
Om du bryggar ZTE'n och låter ASUS-routern ta hand om routingen och DHCP-servern, fungerar det bättre då?