Asus ROG Strix XG43UQ är 43-tums spelskärm med HDMI 2.1 och 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jävligt svårt detta tycker jag. Är inne på två väldigt olika spår egentligen, det ena är 32", 1440p, ips med 270hz då jag ändå spelar en del. Det andra är >32", 4k, 120hz och gärna oled. Den sista går ju att spela på men lär inte passa jättebra för dem snabba fps-spelen jag lirar MEN vore extremt skönt att ha iom att man jobbar hemifrån och kan få in mycket på en skärm.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jävligt svårt detta tycker jag. Är inne på två väldigt olika spår egentligen, det ena är 32", 1440p, ips med 270hz då jag ändå spelar en del. Det andra är >32", 4k, 120hz och gärna oled. Den sista går ju att spela på men lär inte passa jättebra för dem snabba fps-spelen jag lirar MEN vore extremt skönt att ha iom att man jobbar hemifrån och kan få in mycket på en skärm.

120 Hz kommer högst troligen fungera alldeles utmärkt.
240 Hz är inte automatiskt bättre än 120 Hz.

Skärmar med 240 Hz ger ofta bättre reponstid eftersom de har kapacitet för fler Hz/FPS och därför får bättre reponstider, men vid OLED så får du ju ultralåg responstid redan vid 60 Hz.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Attans, 32-tummaren är åt skogen för stor och 28-tummaren har betydligt sämre egenskaper. Jajja, får fortsätta vänta tills någon tillverkare kommer med något riktigt bra, som helst inte är större än 27".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

På ett sätt gör det ont att höra. Men bra att det är skillnad och att tekniken har fått vidare. Så går det när man får hosta upp för att vara tidig testare 🙂 Oled blir det!

Tror fortfarande att din skärm är riktigt fet gamingskärm, men det som fick mig att se OLED som gamingskärm var Linus film: https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

120 Hz kommer högst troligen fungera alldeles utmärkt.
240 Hz är inte automatiskt bättre än 120 Hz.

Skärmar med 240 Hz ger ofta bättre reponstid eftersom de har kapacitet för fler Hz/FPS och därför får bättre reponstider, men vid OLED så får du ju ultralåg responstid redan vid 60 Hz.

Då är ju egentligen spiken i kistan om det skulle finnas PiP så man (om man vill) vid enstaka spel skulle kunna ställa in så att skärmen agerar som t ex 27". För visst finns väl det på en del skärmar?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tror fortfarande att din skärm är riktigt fet gamingskärm, men det som fick mig att se OLED som gamingskärm var Linus film: https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw

Det där sänkte inte alls suget..

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Vilka tider vi lever i då 43" anses vara en "liten" TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omren:

Vilka tider vi lever i då 43" anses vara en "liten" TV.

Äntligen!

Jag var en av de första i mina kretsar som köpte 65" och ingen blev impad, alla tyckte det var för stort. Sen dess har jag längtat efter 75-85" men tror faktiskt att det kan bli svårt att möblera över 80" i lägenhet (för att inte tala om att få upp den i trappen).

Senaste tiden har jag blivit kritiserad för 32" monitor..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Då är ju egentligen spiken i kistan om det skulle finnas PiP så man (om man vill) vid enstaka spel skulle kunna ställa in så att skärmen agerar som t ex 27". För visst finns väl det på en del skärmar?

Mnja. Zoom på nått vis. Måste finnas programvara för det också.

Jag hade lite problem med CSGO i 1080p på min 32" och windowed mode var bra till storleken men då tappade man FreeSync.
Sen orkade jag inte bry mig mer.
Men jag tycker du har en poäng, helt klart.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att köpa något >40" 16:9 eller 16:10.
Var riktigt nära på att köpa LG CX 48 för inte så länge sen, men nu när det dyker fler större skärmar kanske det kan vara värt att avvakta. Spännande tider! 😄

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Säkert en bra bit norr om 20 000
Håller med LGn är riktigt trevlig. Frågan är om 48 är för stort för att ställa på skrivbordet?
Har själv 31.5 och jag tycker det är en ganska trevlig sweetspot. Hade varit intessant att testa en 43 tummare.

Jag har Dell U4320Q, d.v.s. 43", på skrivbordet. Jag lovar att man inte vill ha större än så.
Däremot vill jag kanske inte ha så mycket mindre heller egentligen, iallafall inte på 4K-upplösning.
32" funkar ju, men 43" 4K känns mer som 24" 1920x1200 i storlek, fast med enormt mycket mer
yta då
Ultrawide blir ju inte så höga, om man skulle ha det, men en vanlig 43" blir rätt hög och det är inte helt
lätt att få till en ergonmisk sittställning eftersom man får kolla upp en del p.g.a. dess höjd.

43" lite stort, 40" skulle nog vara perfekt. 48" för stort såvida det inte är ultrawide skulle jag säga.
Men 48" ultrawide får ju vara rejält curved för att man ska kunna se saker längst till vänster eller höger
på skärmen

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

43 för stort
32 för litet

Vill ha typ 37"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

En vanlig 43" blir rätt hög och det är inte helt
lätt att få till en ergonmisk sittställning eftersom man får kolla upp en del p.g.a. dess höjd.

Nä, när man tränar upp Gamnacken i snart över 25 år så vill man ju inte stretcha ut den. En kan tänka sig att den går av.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nä, när man tränar upp Gamnacken i snart över 25 år så vill man ju inte stretcha ut den. En kan tänka sig att den går av.

Roligt... Det är snarare så att man konstant måste sitta och vrida huvudet väldigt mycket viket gör att man lätt får spänningar från axlar och nacke. På en normalstor skärm sker inte detta i samma utsträckning.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

43 för stort
32 för litet

Vill ha typ 37"

Samma här. Synd att det är sjukt dåligt utbud.
Jag har 27" (2560x1440), 32" (3840x2160), 34" (3440x1440) och 43" (3840x2160). Ingen 37" som hade varit perfekt.
Mest användbar är givetvis min 43", men ergonomin lämnar lite att önska.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Varför har alla skärmarna ELMB men inte 32".... Det och HDR nits 1000 och hade hade varit helt såld på den!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

43 för stort
32 för litet

Vill ha typ 37"

Skrivet av SanTeoX:

Samma här. Synd att det är sjukt dåligt utbud.
Jag har 27" (2560x1440), 32" (3840x2160), 34" (3440x1440) och 43" (3840x2160). Ingen 37" som hade varit perfekt.
Mest användbar är givetvis min 43", men ergonomin lämnar lite att önska.

Så något som den här?

LG-38WN75C

Jag vet att det är en nisch av resolution men ser bra ut.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Folk som säger att X tum är för stort har ni verkligen inte plats med ett större skrivbord? heller har möjligheten att vägg montera skärmen?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Inaktiv

Gött. Behövs fler bra +40" skärmar.

Har 31" nu och tycker det är för litet. 50" däremot är för stort för desktop IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Så något som den här?

LG-38WN75C

Jag vet att det är en nisch av resolution men ser bra ut.

Nej, inte den tummen i ultrawide, utan den tummen i 16:9.
Jag har en 34" ultrawide just nu, den är typ 81cm bred. En 37" 4K 16:9 skulle vara lika bred som min nuvarande fast med fler pixlar och sen även lägga till lite extra höjd (både fysiskt och i pixlar). Skulle även vilja att den var väldigt lätt curved, R3800, inte mer inte mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omren:

Vilka tider vi lever i då 43" anses vara en "liten" TV.

Som tv är det litet, bara kolla kalkylatorer för hur nära man bör sitta,
https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Som datormonitor på skrivbord tycker jag 43" är för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har Dell U4320Q, d.v.s. 43", på skrivbordet. Jag lovar att man inte vill ha större än så.
Däremot vill jag kanske inte ha så mycket mindre heller egentligen, iallafall inte på 4K-upplösning.
32" funkar ju, men 43" 4K känns mer som 24" 1920x1200 i storlek, fast med enormt mycket mer
yta då
Ultrawide blir ju inte så höga, om man skulle ha det, men en vanlig 43" blir rätt hög och det är inte helt
lätt att få till en ergonmisk sittställning eftersom man får kolla upp en del p.g.a. dess höjd.

43" lite stort, 40" skulle nog vara perfekt. 48" för stort såvida det inte är ultrawide skulle jag säga.
Men 48" ultrawide får ju vara rejält curved för att man ska kunna se saker längst till vänster eller höger
på skärmen

Ja 48 är stort... förmodligen för stort om man nu inte väggmonterar och har väldigt djupt skrivbord.

Om man vill hålla sig till 16:9 så finns det 32" nästa steg är 43". Synd att det inte finns något mittemellan typ 35-40".

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

Någon som vet hur stor skillnad man skulle uppleva jämfört med en sådan här på skrivbordet?

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5287112

Antar att responstider lär vara sämre, men för casual gaming kanske det inte spelar någon roll? Vad tror ni?

EDIT: Och när jag ändå är i farten, är det på riktigt 200Hz uppdateringsfrekvens som det står på Prisjakt?

Panelen kanske har 200hz uppdateringsfrekvens, men du kan inte mata den med 200hz från datorn iallafall.
Troligen är max 120hz och då troligen bara i 1080p.
Sony ska väl stödja 120hz @4K i H90 serien är det tänkt, men det har ju försenats i omgångar nu.
Jag har inte hört något om de ska göra samma i den billigare H80/H85 serien?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Som tv är det litet, bara kolla kalkylatorer för hur nära man bör sitta,
https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Som datormonitor på skrivbord tycker jag 43" är för stort.

Så rekommendationen för en 85" tv med 8K är från 3 fot?

Edit: vid närmare eftertanke kanske det stämmer med tanke på antal pixlar. Personligen kulle det kännas konstigt att sitta mindre än 1m från en så pass stor tv.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Bildexpert 📺

I princip alla kalkylatorer för "rätt avstånd" kan kastas ut ur fönstret. Det kan applicera för specifika situationer, till exempel om jag konstruerar en HUD för ett stridsflygplan eller ifall man vill beräkna på ett ungefär inom vilket avstånd ett visst testmönster går att urskilja. Som exempel.

Men som generellt riktmedel för vardagsrummet, skrivbordet och hur du som individ fungerar i just din situation? Då är den här typen av kalkylatorer inte särskilt givande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Panelen kanske har 200hz uppdateringsfrekvens, men du kan inte mata den med 200hz från datorn iallafall.
Troligen är max 120hz och då troligen bara i 1080p.
Sony ska väl stödja 120hz @4K i H90 serien är det tänkt, men det har ju försenats i omgångar nu.
Jag har inte hört något om de ska göra samma i den billigare H80/H85 serien?

Tack för svaret. Ska googla lite mer och se om någon som äger den kan bekräfta vad du tror, men det låter rimligt.

Men vad menas mer exakt att panelen har 200Hz i uppdateringsfrekvens om man inte kan köra native i den frekvensen? Kan man mata ut 200Hz i lägre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

Tack för svaret. Ska googla lite mer och se om någon som äger den kan bekräfta vad du tror, men det låter rimligt.

Men vad menas mer exakt att panelen har 200Hz i uppdateringsfrekvens om man inte kan köra native i den frekvensen? Kan man mata ut 200Hz i lägre upplösning?

För lite mer Sonyinfo vad de planerat så kanske du kan gräva lite från de här inläggen i TV-tråden:
#18865290

Om 200hz: TV:n internt kan ta insignaler i lägre frekvens och interpolera upp dem till högre frekvens, dvs den hittar på mellanframes. Orsakar visst inputlag (så inte så bra till twitch shooters generellt) och kan ge artefakter då det ju är en gissningslek i praktiken. (plus att det kan ge en lite billig såpopera-effekt)

Och det är rätt mycket kreativt fusk med hz-beteckningarna på TV överlag, så ta dem med en nypa salt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av m4jken:

EDIT: Och när jag ändå är i farten, är det på riktigt 200Hz uppdateringsfrekvens som det står på Prisjakt?

Nej. Det är 60 eller 120 Hz som är de två grundfrekvenserna hos panelen på en modern TV. Allt annat är påhittade siffror eller missförstånd. Till exempel att man missförstår den påhittade siffran som en verklig siffra. Prisjakt är fylld med exempel på det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

Någon som vet hur stor skillnad man skulle uppleva jämfört med en sådan här på skrivbordet?

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5287112

Antar att responstider lär vara sämre, men för casual gaming kanske det inte spelar någon roll? Vad tror ni?

EDIT: Och när jag ändå är i farten, är det på riktigt 200Hz uppdateringsfrekvens som det står på Prisjakt?

Beror nog på vad man har på skrivbordet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Beror nog på vad man har på skrivbordet idag.

Artikeln handlar om en Asus ROG Strix XG43UQ, bland annat. Det var en sådan jag var nyfiken på skillnaden mot.