Permalänk
Medlem

Gammal kylpasta?

Jag monterade en ny kylare på min 5600x igår. Arctic Freezer 34 eSport.
Rengjorde cpu med tops och tog en sista svabbning med lite IPA för att få bort alla rester.

Med stockkylare låg max temp med Prime95 i 15 min på ca 72 grader. Med den nya kylaren sticker temperaturen upp på 90+ efter bara några sekunder. Detta indikerar mycket dålig kontakt mellan cpu och kylare för mig. Den svalnar lika snabbt igen nästan.

Jag monterade om kylaren för att vara säker på att inget gått snett. Dubbelkollade att jag tagit rätt distanser osv. Kylpastan hade tryckts ut så man såg att den får jämn kontakt.

Jag regerade på en sak under monteringen. Kylpastan hade ungefär samma konsistens som en torr tandkräm, den var inte så följsam och kletig som den brukar, utan mer klumpig. Den kom i en liten påse, "sachet" på engelska. Låter konsistensen normal eller kan den vara gammal/dålig? Tror ni detta kan vara orsaken i så fall?

Jag ska försöka komma över ny pasta, men har ni andra tips annars?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag regerade på en sak under monteringen. Kylpastan hade ungefär samma konsistens som en torr tandkräm, den var inte så följsam och kletig som den brukar, utan mer klumpig. Den kom i en liten påse, "sachet" på engelska. Låter konsistensen normal eller kan den vara gammal/dålig? Tror ni detta kan vara orsaken i så fall?

Nej, konsistensen låter inte normal, kan ha blivit te.x ett litet hål i påsen som har gjort att den har torkat.

Så ja, troligtvis är detta orsaken till att temperaturen blir så hög, då torkad kylpasta har dålig värmelednings förmåga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Påsen såg intakt ut, men kan ju förstås vara fel på den eller fel på pastan också.

Finns det något bra sätt att kolla hur plan botten är? Rakblad har jag sett i något sammanhang. Tänkte mest för att se att den inte blivit skev.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Satsa på att byta ut kylpastan.
Blir det inte bättre så kan du då börja fundera på att kontrollera om kylaren inte är helt plan, men generellt sagt så är de mig veterligen oftast inte helt plana utan lite konkava.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du glömt tagit bort plasten på platten från CPU-kylaren?
Vet att jag läst många som glömmer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Satsa på att byta ut kylpastan.
Blir det inte bättre så kan du då börja fundera på att kontrollera om kylaren inte är helt plan, men generellt sagt så är de mig veterligen oftast inte helt plana utan lite konkava.

Yes, tack för input, ska svänga förbi Kjell i eftermiddag och köpa en tub.

Skrivet av obbeluff:

Det är inte så att du glömt tagit bort plasten på platten från CPU-kylaren?
Vet att jag läst många som glömmer det.

Den är borta, sitter på undersidan av stockkylaren nu som ligger på skrivbordet

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren igen. Använd hälften pasta mot nu eller ingen pasta alls och återkom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Montera om kylaren igen. Använd hälften pasta mot nu eller ingen pasta alls och återkom.

För mycket pasta är inte problemen, utöver att det blir kladdigt, den trycks undan. Ingen pasta alls är där emot en dum ide.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en dator med typ 7-8år gammal kylpasta.
Det är en överklockad 2500k och den går i 36 grader och ca 50-59 vid tunga spel.

Så att kylpastan torkar är inget problem, i alla fall inte med Noctuas NH1 pasta.

Ämnena som gör pastan lös är för att det ska gå att applicera den, det som leder värmen leder lika bra torrt som vått.

Permalänk
Medlem

Låg du alltså på 72C i Prime95 efter 15min med stockkylare? Jag tycker att det låter märkligare än att den sticker iväg till 90C+ med den nya. Jag ligger en bra bit över 70C i stock med min 5800X och då kör jag ändå en custom loop. Jämförde du klockfrekvenserna eller har du endast tittat på temperaturerna? Jag skulle montera stock-kylaren igen och se om du kom ner i de temperaturer du nämner och samtidigt låg på lika bra klockfrekvenser.

Att det skulle vara fel på kylpastan tycker jag låter ytterst otroligt då du skulle kunna köra senap istället för kylpasta och ändå inte få stora skillnader i temperaturer (på riktigt).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också 72 grader med stockkylaren låter lågt.......

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Låg du alltså på 72C i Prime95 efter 15min med stockkylare? Jag tycker att det låter märkligare än att den sticker iväg till 90C+ med den nya. Jag ligger en bra bit över 70C i stock med min 5800X och då kör jag ändå en custom loop. Jämförde du klockfrekvenserna eller har du endast tittat på temperaturerna? Jag skulle montera stock-kylaren igen och se om du kom ner i de temperaturer du nämner och samtidigt låg på lika bra klockfrekvenser.

Att det skulle vara fel på kylpastan tycker jag låter ytterst otroligt då du skulle kunna köra senap istället för kylpasta och ändå inte få stora skillnader i temperaturer (på riktigt).

Jag har loggat allt med HWiNFO - Ska installera officepacken och plotta lite grafer, för just nu är det två csv-filer.
Mitt chassi har väldigt bra luftflöde och i bägge fallen körde jag alla fläktar på 100%.

Core 0-6 Clock MHz
Core 0-6 Die Temp
Cpu Core voltage
CPU fan rpm

Något mer som vore intressant att se?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Låg du alltså på 72C i Prime95 efter 15min med stockkylare? Jag tycker att det låter märkligare än att den sticker iväg till 90C+ med den nya. Jag ligger en bra bit över 70C i stock med min 5800X och då kör jag ändå en custom loop. Jämförde du klockfrekvenserna eller har du endast tittat på temperaturerna? Jag skulle montera stock-kylaren igen och se om du kom ner i de temperaturer du nämner och samtidigt låg på lika bra klockfrekvenser.

Att det skulle vara fel på kylpastan tycker jag låter ytterst otroligt då du skulle kunna köra senap istället för kylpasta och ändå inte få stora skillnader i temperaturer (på riktigt).

Skrivet av Karaff:

Jag tycker också 72 grader med stockkylaren låter lågt.......

Ok... det visade sig var bra att studera detaljerna lite för här är det något skumt.

Med stockkylaren har den inte boostat alls, den har legat på ~3650 MHz och 0,99V Vcore som mest.
Med nya kylaren går den upp till 4400 Mhz och ligger där konstant, Vcore 1,23V.

Det förklarar den låga temperaturen på stockkylaren. Men vad kan detta bero på egentligen? Har inte pillat med något alls mellan bytena. Körde stresstestet med stockkylaren, stängde av, bytte kylare, startade och körde ett nytt stresstest med ny kylare.
Det är ingen trottling heller med stock, enligt HWiNFO.

Men 92 grader med nya kylaren måste väl ändå vara väldigt högt? Hade kanske legat där med stock också om den boostat fullt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ok... det visade sig var bra att studera detaljerna lite för här är det något skumt.

Med stockkylaren har den inte boostat alls, den har legat på ~3650 MHz och 0,99V Vcore som mest.
Med nya kylaren går den upp till 4400 Mhz och ligger där konstant, Vcore 1,23V.

Det förklarar den låga temperaturen på stockkylaren. Men vad kan detta bero på egentligen? Har inte pillat med något alls mellan bytena. Körde stresstestet med stockkylaren, stängde av, bytte kylare, startade och körde ett nytt stresstest med ny kylare.
Det är ingen trottling heller med stock, enligt HWiNFO.

Men 92 grader med nya kylaren måste väl ändå vara väldigt högt? Hade kanske legat där med stock också om den boostat fullt

Okej, makes sense. Prime95 är ett Väldigt (onödigt) extremt stresstest och simulerar inte någon typ av realistisk last och kan därför anses vara helt onödigt eftersom det inte har någon korrelation till vad du kommer göra med din dator. Jag skulle föreslå att använda Cinebench eller Realbench istället.

Testade vad som hände med min 5800X nu vid stock i Prime95 och då ligger den på 72C i 4100MHz och boostar som högst till 4200MHz och detta är som sagt med en custom loop.I Cinebench boostar den till 4450MHz vid ungefär samma temperatur.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Nja säg inte det.

Starta X-plane 11 peakar högre temp på min 5600x än de flesta tester i Prime95.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nja säg inte det.

Starta X-plane 11 peakar högre temp på min 5600x än de flesta tester i Prime95.

Men boostar inte din cpu också högre då?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Okej, makes sense. Prime95 är ett Väldigt (onödigt) extremt stresstest och simulerar inte någon typ av realistisk last och kan därför anses vara helt onödigt eftersom det inte har någon korrelation till vad du kommer göra med din dator. Jag skulle föreslå att använda Cinebench eller Realbench istället.

Testade vad som hände med min 5800X nu vid stock i Prime95 och då ligger den på 72C i 4100MHz och boostar som högst till 4200MHz och detta är som sagt med en custom loop.I Cinebench boostar den till 4450MHz vid ungefär samma temperatur.

82 grader i Cinebench R23 multicore, gjorde två test på raken. 11555 poäng får jag.
Verkar temperaturen normal? Tycker det känns högt alltså, men har inte så mycket att gå efter här.
Kanske har gjort en höna av en fjäder.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

82 grader i Cinebench R23 multicore, gjorde två test på raken. 11555 poäng får jag.
Verkar temperaturen normal? Tycker det känns högt alltså, men har inte så mycket att gå efter här.
Kanske har gjort en höna av en fjäder.

Prova att som test stänga av boostningen (görs i UEFI/BIOS, är dock inte så hemma på moderkort med Ryzen CPU'er så har ingen aning om var man gör det) så får du en mer rättvis gemförelse om den inte boostade med stock kylaren.

Men enligt detta AMD views Ryzen 5000 CPU temperatures up to 95C as ‘typical and by design’ så anses temperaturer runt 80-90 grader som normalt under full belastning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

82 grader i Cinebench R23 multicore, gjorde två test på raken. 11555 poäng får jag.
Verkar temperaturen normal? Tycker det känns högt alltså, men har inte så mycket att gå efter här.
Kanske har gjort en höna av en fjäder.

Jag ligger som sagt bara runt 10C över med en custom loop så det låter inte så konstigt tycker jag. Som jag har förstått det så är det ett enormt lotteri på Ryzen 5000 vad de går i för temperaturer där ett chip kan vara upp mot 20C svalare än ett annat.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.