Ärvt gammal fiol. Nya strängar och stråke, annat?

Permalänk
Moderator
Moderator

Ärvt gammal fiol. Nya strängar och stråke, annat?

Hej!

Jag har ärvt en fiol (står tyvärr inte Stradivarius på den) som sett bättre dagar. Kan ingenting om fioler men jag tänkte åtminstone se till att stränga den och skaffa en stråke (på den existerande hänger typ hälften av håren löst), om inte annat för det visuella men det är väl lika bra att satsa på något som i teorin går att spela på.

Hittade rätt billiga tillbehör på svenska amazon som jag funderade på att köra på, men kan absolut ingenting om fioler så tänkte kolla om jag gör bort mig.

Kroppen är omkring 35.5-36cm dvs ~14" vilket vad jag förstått innebär att det är en fullskalig fiol, "4/4".

Så frågan är om följande verkar vettigt?
Fullt set strängar https://www.amazon.se/gp/product/B01L1SRWVY/
Stråke https://www.amazon.se/gp/product/B072XWXY2Q/ verkar dock inte vara i lager så kanske kikar på tyska amazon eller så senare.

Något annat uppenbart jag missar?

(Bryggan har jag bara satt dit random, sitter säkert på helt fel ställe men bortse från det.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kolla på Thomann också. De har garanterat det du letar efter i lager och du sponsrar inte Amazon.
https://www.thomann.de/se/tillbehoer_foer_violiner_och_violor...

Permalänk
Inaktiv

"Å Gud bevare han har daemonfot!"

Snygg fiol, även om det hade varit roligare om det var en Stradivarius (därför jag klickade in, måste se vad det var ). Hoppas du får ordning på den.

Permalänk
Medlem

+1 på @oatp1b1's förslag om Thomann. Skulle hellre handla av en riktig musikaffär än Amazon.

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte den korrekta termen men ett "hakstöd" kan vara nice om det inte finns med.
Knäpps på under fiolen så den ligger stadigt mellan haka och typ axeln.

Sen kan en dämpare för strängarna vara en schysst grej om du bor i lägenhet och grannar inte uppskattar en aspirerande violinist.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Om du vill använda den tycker jag du ska be en instrumentbyggare att ta en titt på den innan du gör något. Kolla om det är värt insatsen, och åtminstone få veta vad det är för något.

Det bär mig emot att rekommendera detta, är också väldigt mycket gör-det-självare, men är det en fin fiol, så tycker jag du ska låta instrumentbyggaren göra eventuellt renoveringsjobb.

Tyvärr (?) är det väl annars så att kineserna tillverkar riktigt bra fioler för i princip inga pengar alls numera. Det finns en rätt stor marknad bland instrumentbyggare för att plocka hem kinafioler, fixa de värsta tillverkningsmissarna, och sälja vidare. Rör det sig om en gammal skolfiol, vilket väl är sannolikt givet hur den ser ut, så har den alltså inget direkt värde. Det finns mycket bättre nytillverkade grejer för rimliga pengar.

Tänkte du bara sätta upp den på väggen som prydnad är det väl dock bara att köpa hem det som krävs för att den ska se komplett ut, typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vad kul! Vet att vi också har en gammal fiol liggande (inte heller en Strad tyvärr) och där är stråken knäckt. Ser att Thomann hade många för 2-300 kr, kunde vara värt att testa en sån.

Om du inte sett TwoSetViolin på youtube så kan jag rekommendera det
När de sågar "världens snabbaste" fiolspelare, analyserar fiolfilmer eller träffar sjukt duktiga musiker är kul.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tror det lönar sig att köpa från Thomann.

Funderar själv på att köpa en billig fiol från Thoman
Detta verkar även vara en bra grej:
https://www.thomann.de/se/first_frets_violin_4_4_viola_14.htm

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av glemmy:

Vad kul! Vet att vi också har en gammal fiol liggande (inte heller en Strad tyvärr) och där är stråken knäckt. Ser att Thomann hade många för 2-300 kr, kunde vara värt att testa en sån.

Om du inte sett TwoSetViolin på youtube så kan jag rekommendera det
När de sågar "världens snabbaste" fiolspelare, analyserar fiolfilmer eller träffar sjukt duktiga musiker är kul.

Jo jag har sett en del av deras videos. Spelar en del gitarr och har genom diverse gitarrkanaler nått till Davie504 (bas) och därigenom även TwoSet.

"If you can play it slowly you can play it quickly!"

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Fredmans epistlar

Citat:

Käraste Bröder, Systrar och Vänner,
Si Fader Berg han skrufvar och spänner
Strängarna på Fiolen
Och stråken han tar i hand.
Ögat är borta, Näsan är klufven;
Si hur han står och spottar på skrufven;
Ölkannan står på stolen;
Nu knäpper han litet grand

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om du vill använda den tycker jag du ska be en instrumentbyggare att ta en titt på den innan du gör något. Kolla om det är värt insatsen, och åtminstone få veta vad det är för något.

Det bär mig emot att rekommendera detta, är också väldigt mycket gör-det-självare, men är det en fin fiol, så tycker jag du ska låta instrumentbyggaren göra eventuellt renoveringsjobb.

+1 på den, det är ett område som fortfarande kräver kompetens och inget man googlar upp på internet utan riktigt traditionellt hantverk.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Tror det lönar sig att köpa från Thomann.

Funderar själv på att köpa en billig fiol från Thoman
Detta verkar även vara en bra grej:
https://www.thomann.de/se/first_frets_violin_4_4_viola_14.htm

Nu blev jag ju sugen på instrument med, blir att klura över helgen.

Elgitarr i mitt fall då jag spelat tidigare och saknat det. Fiol hade varit kul men då jag aldrig spelat innan lär väl grannarna strypa mig med fiol strängarna av allt gnissel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 på den, det är ett område som fortfarande kräver kompetens och inget man googlar upp på internet utan riktigt traditionellt hantverk.

Ja, särskilt den allmänna besiktningen kräver erfarenhet, att se vad som är på gång snarare än vad som hänt. Strängarna utsätter fiolen för rätt stora krafter, och helst vill man ju jobba preventivt.

Tog en lite närmre kik på bilden i övrigt. Man ser träets årsringar på delar av locket, de ser ojämna och på sina ställen rent glesa ut. Alpgran, som man i allmänhet använder till locket i lite bättre fioler, växer långsammare och kanske framförallt i jämnare takt. Min lekmannagissning är att det där är ett väldigt enkelt instrument, men återigen, vill man veta säkert är det bäst att vända sig till en instrumentbyggare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu blev jag ju sugen på instrument med, blir att klura över helgen.

Elgitarr i mitt fall då jag spelat tidigare och saknat det. Fiol hade varit kul men då jag aldrig spelat innan lär väl grannarna strypa mig med fiol strängarna av allt gnissel.

Hehe jag är sugen på en elgitarr (med)

Men funderar på om både fiolen och gitarren kommer bli liggande sen.

Man kan ju sätta upp dem som prydnader på väggen om inte annat.

Vän: "uuh spelar du gitarr?"
Jag: "den sitter på väggen... just det ;)"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Herr Kantarell:

Man kan ju sätta upp dem som prydnader på väggen om inte annat.

Vän: "uuh spelar du gitarr?"
Jag: "den sitter på väggen... just det ;)"

Haha jajjamän!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.