Permalänk
Medlem

Dual boot Windows och MacOS.

Windows är vad jag förstår ökänt för att paja bios förmåga att hitta andra bootloaders, även på andra SSD-enheter än den som Windows är installerat på. Detta när windows exempelvis updateras. Jag hade fått för mig att det gick att undvika genom att enbart tillåta en boot device i bios och skifta den vägen beroende på vad man vill boota in till men efter vidare läsning har jag förstått att så inte är fallet.
Finns det något enkelt och säkert sätt att se till att windows update kan paja andra boot loaders på datorn?

Ett sätt jag kan komma att tänka på vore att stänga av windows update och varje gång jag manuellt uppdaterar windows så kopplar jag ur SSDn som MacOS är installerat på inkl. opencore bootloader. Men går det att helt stänga av windows update nu för tiden?
Har någon något annat förslag som kanske är smidigare?

Läste om att man kan sätta en "boot strap" för opencore bootloader men det innefattade massa openshell-kommandon och jag är inte riktigt bekant med sånt. Känns för riskabelt och risk för att jag gör fel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Win kan inte påverka hur moderkortet väljer vilken enhet det bootas från så om du har helt separata installationer som inte delar bootloder kan du göra som du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OS installerat på olika diskar, endast en inkopplad när man gör installationen.

Sedan F8 (BIOS bootmeny) när man bootar det andra systemet.

Vet inte vad andra klantar sig med. Tror det är viktigt att se till att Windows alltid är den disk som är först i ordningen fysiskt på moderkortet. Både under och efter installation. Vanligtvis den kontakt som är ytterst på moderkortet närmast golvet i ett tornchassi.

Anledningen är Windows annars skriver bootsektorn på den disk som är först i ordningen vilket spökar till det.
Bäst resultat är om olika OS inte vet om varandra och överföringar mellan OS sker på en dedikerad partition. Helst separat disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

OS installerat på olika diskar, endast en inkopplad när man gör installationen.

Sedan F8 (BIOS bootmeny) när man bootar det andra systemet.

Håller med, detta är det bästa sättet.

Citat:

Vet inte vad andra klantar sig med.

De ställer in det så att bootdisken i BIOS är en som bara innehåller en meny där man väljer vilken disk man skall boota ifrån - typ 1: Windows, 2: Linux, osv. Detta kan vara smart om datorn man jobbar med har ett BIOS där det är pilligt att ändra bootdisk - en del OEM-datorer är sådana, och det var ännu vanligare förr (vill minnas att Dell var legendariskt usla på detta). Vill man exempelvis ha en bärbar med två OS så kan det vara den enda lösningen. Vill man bara välja mellan olika varianter av Linux funkar det bra, men Windows har en tendens att förstöra sådana setupper.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag dual-bootar Windows och MacOS på min hackintosh via Clovers bootloader. Man lägger till Windowsfiler i en egen mapp under EFI-mappen. Har lirat fin-fint i ~2 år, och då uppdaterar jag Windows som vanligt. Så det ska nog inte vara några allt för stora problem.

Kika runt på Tonymacx86 för guider.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

OS installerat på olika diskar, endast en inkopplad när man gör installationen.

Sedan F8 (BIOS bootmeny) när man bootar det andra systemet.

Vet inte vad andra klantar sig med. Tror det är viktigt att se till att Windows alltid är den disk som är först i ordningen fysiskt på moderkortet. Både under och efter installation. Vanligtvis den kontakt som är ytterst på moderkortet närmast golvet i ett tornchassi.

Anledningen är Windows annars skriver bootsektorn på den disk som är först i ordningen vilket spökar till det.
Bäst resultat är om olika OS inte vet om varandra och överföringar mellan OS sker på en dedikerad partition. Helst separat disk.

Tack för tipsen!
Moderkortet tycks sakna F8/BIO bootmeny. Måste trycka delete och gå in till boot options, deaktivera alla utom en boot device och skifta därenellan beroende på om jag vill boota windows eller MacOS. Det lite störiga nu är att när jag bootar MacOS så kommer jag till opencore boot menu och i den har nu windowd lagts till som bootbart OS, dessutom överst i listan och då per automatik "default" och boota automatiskt om jag inte hinner byta med pilarna. Frågan är vad som händer om jag av misstag råkar boota windows från opencore? Kan det paja alltihop måntro?

Jag har hört flera välrenomerade/datorkunniga vittna om att windows skrivit över bootsektorn på andra diskar efter en större uppdatering. Åtminstone EFI partiotionens bootsektor för hackintosh.

Windows dyker upp i opencore boot menu trots att jag drog ur MacOS SSDn när jag installerade windows. :S

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Windows dyker upp i opencore boot menu trots att jag drog ur MacOS SSDn när jag installerade windows. :S

Har aldrig använt OpenCore men i Clover bootmenyn dyker också nya OS upp vartefter de ansluts till datorn. Så funkar det med MacOS vanliga bootmeny också, om man kör Apple-enheter (befinner man sig i bootmenyn och kopplar in en USB med ett annat MacOS system installerat så dyker det upp i bootmenyn också). Tror det är nån generell funktion, men vet inte hur den funkar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har aldrig använt OpenCore men i Clover bootmenyn dyker också nya OS upp vartefter de ansluts till datorn. Så funkar det med MacOS vanliga bootmeny också, om man kör Apple-enheter (befinner man sig i bootmenyn och kopplar in en USB med ett annat MacOS system installerat så dyker det upp i bootmenyn också). Tror det är nån generell funktion, men vet inte hur den funkar.

Ah okey.
Enligt den här posten ska det gå att sätta default boot option i opencore genom kommandot 'Ctrl + Index' eller 'Ctrl + Enter'.

Ctrl + Enter gör ingenting för mig. Men vilken knapp på tangentbordet är "index"? Aldrig hört talas om. :S

Update: Det funkade med ctrl + enter nu tydligen. Stängde av automatisk uppdatering i windows. För säkerhets skull kommer jag rycka ur MacOS SSDn när jag väl uppdaterar windows. Lite nojjigt kanske, men enkel sak att göra för att helt hundra slippa strul.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...