Geforce RTX 3080 för bärbart får 6 144 CUDA-kärnor

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3080 för bärbart får 6 144 CUDA-kärnor

En bärbar Asusdator hittar ut i Geekbench-databasen och bekräftar att mobila RTX 3080 får prestanda liknande stationära 3070.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ändå sickt med bättre prestanda än 2080 Ti i bärbart!

Dock så krävs nog påkostade modeller med bra kylning för att kunna hålla klockfrekvenser på bra nivåer.

Permalänk
Medlem

grymt!!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Återstår att se vilken värmebudget dessa kommer med, alltid en ytterst viktig faktor i bärbara lösningar.

Permalänk
Medlem

Hoppas att även "quadro" varianten kommer snart så att jag kan uppdatera jobblaptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ändå sickt med bättre prestanda än 2080 Ti i bärbart!

Dock så krävs nog påkostade modeller med bra kylning för att kunna hålla klockfrekvenser på bra nivåer.

Det återstår att se... troligen mycket lägre klockade och 3070 når ju knappt dit på desktop ens.

Jag skulle gissa på strax under 2080ti och med MaxQ en bit till under detta

Permalänk
Medlem

Det är måndag och fanskap så det är möjligt att ögonen inte hänger med, men stod det ett bärbart 3070 som presterar som desktop 3080, och nu också bärbart 3080 som presterar som desktop 3070?

Ser för mig att den kan bli jobbig hos Elkjöp (samma som Elgiganten), Power och liknande retailers.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är måndag och fanskap så det är möjligt att ögonen inte hänger med, men stod det ett bärbart 3070 som presterar som desktop 3080, och nu också bärbart 3080 som presterar som desktop 3070?

Ser för mig att den kan bli jobbig hos Elkjöp (samma som Elgiganten), Power och liknande retailers.

Bärbart 3080 kommer vara nära desktop 3070/2080ti troligen strax under

Laptop-kort är alltid långsammare än desktop, men denna generation blir hoppet extremt stort (igen)

Permalänk

150 watt under last? Den blir varm den här laptopen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ändå sickt med bättre prestanda än 2080 Ti i bärbart!

Dock så krävs nog påkostade modeller med bra kylning för att kunna hålla klockfrekvenser på bra nivåer.

3070 Desktop ligger ju på samma prestanda nivå som 2080 Ti, så du kan glömma att den bärbara versionen kommer att vara bättre än 2080 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

150 watt under last? Den blir varm den här laptopen...

Den siffran är avsett för ’desktop-seplacement’ öven kända som släpbara som väger in på norr om 5Kg. Inget som man vanligen har i knät skulle jag gissa

Permalänk
Föredetting
Skrivet av marcusOCZ:

Det är måndag och fanskap så det är möjligt att ögonen inte hänger med, men stod det ett bärbart 3070 som presterar som desktop 3080, och nu också bärbart 3080 som presterar som desktop 3070?

Ser för mig att den kan bli jobbig hos Elkjöp (samma som Elgiganten), Power och liknande retailers.

Bärbara RTX 3070 spöar stationära 2080, inte 3080. Om du vill ha riktig huvudvärk kan du börja forska i skillnaderna mellan Nvidias Max-P- och Max-Q-varianter av samma kretsar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Var inte poängen när de tog bort M suffixen att det skulle vara samma kärna som desktop motsvarigheten? (Men med lägre frekvenser.)

Intressant produkt men gillar inte alls förvirringen namnet skapar, förstår om de vill köra en annan krets men de borde återinföra M suffixet igen. Alternativt ännu bättre, MP och MQ. Lär iaf vara mycket prestanda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Hoppas att även "quadro" varianten kommer snart så att jag kan uppdatera jobblaptopen.

Du kankse redan vet men Nvidia har lagt ner varumärket Quadro. Bra att veta om man letar laptop eller lösa grafikkort med det som innan hette Quadro.
https://youtu.be/lEdIWP1xCXk

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Du kankse redan vet men Nvidia har lagt ner varumärket Quadro. Bra att veta om man letar laptop eller lösa grafikkort med det som innan hette Quadro.
https://youtu.be/lEdIWP1xCXk

Vad är det som ersätter dessa då för Tesla korten är ju också borta.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vad är det som ersätter dessa då för Tesla korten är ju också borta.

Kollat videon jag länkade?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Du kankse redan vet men Nvidia har lagt ner varumärket Quadro. Bra att veta om man letar laptop eller lösa grafikkort med det som innan hette Quadro.
https://youtu.be/lEdIWP1xCXk

Precis. De har dock inte sagt något mer om vad laptop versionen kan komma att heta, då de finns som sedan tidigare TXXXX och RTX XXXX varianter (T som i Tesla och med och utan ray tracing). Gissningsvis blir det väl AXXXX och RTX AXXXX eller något i den stilen) (A som i Ampere), dock fortfarande inga nyheter där, därav min benämning med "quadro" för att särskilja dem med gaming korten.