Bajs- och kissanalyserande toalett för bättre välmående på CES 2021

Permalänk
Medlem

klart köp om det fungerar bra 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

"One group at Stanford University made headlines last year when they debuted a technology that gleaned health insights from a person's poop, with a camera that recognized an individual's butthole." – Mashable

Detta är bara resultatet som krävdes för att släppa honom ur låset, ryska hackers har tagit över hans konto

Permalänk
Medlem

Har sweclockers anställt en 10-åring att skriva nyhetsartiklar på sistone? Tacka vet jag en skribent som släpper välskriven artikel efter artikel, ibland undrar jag om den personen är den enda som jobbar på redaktionen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

vad menar du? är ju riktigt intressant om det fungerar.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av smerkele:

Har sweclockers anställt en 10-åring att skriva nyhetsartiklar på sistone? Tacka vet jag en skribent som släpper välskriven artikel efter artikel, ibland undrar jag om den personen är den enda som jobbar på redaktionen.

Man behöver inte undra så mycket. Det står ju i varje nyhet vem som skrivit dem.

999/1000 artiklar/nyheter på swec är ju gravallvarliga, ibland vill vi kosta på oss lite trams. Speciellt om det faktiskt har en teknisk vinkel

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Så det krävs fiber för att.....äh, dåligt skämt.
Klart det inte krävs någon uppkoppling till nätet för denna produkt....ja, kanske avloppsnätet dårå 🥁

Skitsnack. Klart det ska ha uppkoppling!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Skitsnack. Klart det ska ha uppkoppling!

Brukar inte avloppsnätet vara ned(åt)kopplat? Har för mig man får bättre hastighet då.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Nu kommer doktorn!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HoboCop:

Skitsnack. Klart det ska ha uppkoppling!

Bredband antar jag?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Bredband antar jag?

Man måste lägga kabeln själv har jag fått för mig

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det innan tyska hackare tar din toa som gisslan

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hur lång tid tar det innan tyska hackare tar din toa som gisslan

Ingen aning men antar att det (ljudmässigt) tar fem (fünf) sekunder att göra en rejäl kabel ner och sedan tolv (zwölf) sekunder att spola.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

"One group at Stanford University made headlines last year when they debuted a technology that gleaned health insights from a person's poop, with a camera that recognized an individual's butthole." – Mashable

Kloak-Jocke i full mundering, upp till knäna i skit. Gottis gottis på fredagen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Finns det inte såna här toaletter i japan sedan tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Bredband antar jag?

Behöver gott om bandbredd i nerströms.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Behöver gott om bandbredd i nerströms.

Bara man inte får massa saker skickade uppströms. Denna formen av bredband föredrar jag att endast ha bra hastighet nedströms

Permalänk
Medlem

Alltså, att analysera skiten kan väl vara en bra idé i sig, men varför måste man ta med sig toaletten till mataffären som om det vore ens bästa vän?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intressant å veta hur den analyserar avföring..någon slags ultraljudgivare? Kemiskt går det inte då de flesta har någon slags toalettstick/block som skulle påverka..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

"Hur många har ni byggt av pruttomobilen?"

"Bara en, det är en pruttotyp!"

Permalänk
Medlem

Hoppas den har, likt en fingeravtrycksavläsare, en ballongknutsavläsare för att identifiera sittaren...lär vara precis lika unika, bara att det är lite mindre smidigt att använda i dom flesta sammanhang.

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Ja, nu kan man ju spåra vilka som slänger all mat då, när man kan spåra både inköp och mäta vad som kommer ut.

Förresten vore väl dessa kanske lite mer hygieniska än att väga blöjorna på äldreboendena.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är säkert tänkt som en skämtnyhet från redaktionens sida.

Skall man vara lite allvarligare så är denna produkt totalt pseudovetenskaplig produkt. Givetvis finns det medicinska analyser av avföring, bland annat bakteriella analyser och inflammationsmarkörer. Problemet är att seriös forskning i princip uteslutande görs för att utveckla analyser för att detektera/utesluta sjukdom i redan misstänkt sjuka individer. Dvs provtagningen skall vara riktad med rätt analys gjord på välgrundad misstanke annars får man på tok för många falsk-positiva resultat. Dessutom väger en läkare in en stor mängd parametrar som inte finns tillgänglig för "toaletten". Vidare krävs hela laboratorier med tillhörande personal för att göra dessa analyser.

TLDR: Typisk AI-tech-produkt med lite hälso-mumbo-jumbo som, pseudovetenskapligt, ger påhittade och utnyttjar folks oro.

Plus en sak till. Låt säga att man kan få toan att analysera 10 parametrar. Det lär ju vara skapligt tufft underhåll med reagenser, rengöring av diverse sensorer etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Intressant å veta hur den analyserar avföring..någon slags ultraljudgivare? Kemiskt går det inte då de flesta har någon slags toalettstick/block som skulle påverka..

Skrivet av Jumpcut:

Plus en sak till. Låt säga att man kan få toan att analysera 10 parametrar. Det lär ju vara skapligt tufft underhåll med reagenser, rengöring av diverse sensorer etc.

Jag skulle gissa att det rör sig om grundläggande sensorer som vätskehalt, vikt, kanske spektrum eller laser för att skanna efter vissa specifika ämnen. Inget banbrytande på den nivån, men mycket bättre än att inte göra något alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ibland:

nu är Jacob i "farten" igen, kuklås, bajs och kiss!

Den länge hemliga fetischen avtäcks äntligen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Snart med inbyggt kamera.

Dasset: FBI min användare verka ha taget en lina, vad ska jag göra FBI: spola ner jävel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle gissa att det rör sig om grundläggande sensorer som vätskehalt, vikt, kanske spektrum eller laser för att skanna efter vissa specifika ämnen. Inget banbrytande på den nivån, men mycket bättre än att inte göra något alls.

Nu är jag ingen expert på området, men har pysslat med automatiserade sensorer för vattentestning i runt 10 år. Då läser man av saker som kalcium, fosfater, kväve och liknande och det är ett jädra meck att få riktigt stabila, pålitliga mätvärden över tid. Det är liksom inte bara att lysa lite med en laser för att få fram värde på ett visst ämne. Antingen blandar du en reagensvätska med ett prov du vill läsa av och därefter belyser du provet och med hjälp av färgen kan du avgöra halten av det specifika ämnet. Eller så kan du använda fluorescens, men då behöver du nån form av indikator som ändrar färg, typ en disk som du exponerar för urin och sedan läser av. Och detta är alltså jobbigt att få stabilt i vatten. Tänk då när du ska blanda in avföring och urin. Ska det bli något vettigt krävs ett labb.

Och sen även om du kunde läsa ut vissa ämnen, hur ska du använda datan? Risken för feltolkningar är nog ganska stor.

Jag säger som @lhugo - detta är inget som gör någon riktig nytta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu är jag ingen expert på området, men har pysslat med automatiserade sensorer för vattentestning i runt 10 år. Då läser man av saker som kalcium, fosfater, kväve och liknande och det är ett jädra meck att få riktigt stabila, pålitliga mätvärden över tid. Det är liksom inte bara att lysa lite med en laser för att få fram värde på ett visst ämne. Antingen blandar du en reagensvätska med ett prov du vill läsa av och därefter belyser du provet och med hjälp av färgen kan du avgöra halten av det specifika ämnet. Eller så kan du använda fluorescens, men då behöver du nån form av indikator som ändrar färg, typ en disk som du exponerar för urin och sedan läser av. Och detta är alltså jobbigt att få stabilt i vatten. Tänk då när du ska blanda in avföring och urin. Ska det bli något vettigt krävs ett labb.

Och sen även om du kunde läsa ut vissa ämnen, hur ska du använda datan? Risken för feltolkningar är nog ganska stor.

Jag säger som @lhugo - detta är inget som gör någon riktig nytta.

Det beror ju på vad man menar med riktig nytta såklart. Jag tänker att man oavsett vilka sensorer man har och hur noggranna de är kan se skillnad över tid och dra vissa slutsatser ändå. Jag menar alltså inte medicinska diagnoser eller så, men att man kan vara hård i magen en dag och spåra bakåt varför. Kanske man skriver in i appen vad man äter och på så sätt får koll på sitt intag och kan gå ner i vikt etc. Allting behöver inte vara perfekt för att ge ett bra resultat ändå. Den mest varierande saken här är ju vad du äter, denna apparat behöver ju inte leta miljögifter eller annat.

Lite som att en tesla kan vara nära helt självkörande med 10 webbkameror och en dator. Med rätt algoritmer och dataanalys kan man få ut oväntat bra resultat. Det sagt finns det inga garatier alls för att just det här bolaget eller denna produkt kommer leverera något av det jag skriver ovan. MEN med ganska enkla medel skulle man kunna åstadkomma något som var bättre än ingenting, sen om det är riktig nytta eller inte låter jag varje person välja för sig själv. Det vara bara det jag ville ha sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det beror ju på vad man menar med riktig nytta såklart.

Jag menar det som det beskrivs i artikeln: "Genom sensorer analyseras användarens avföring och urin, för att kunna ge råd om hur du förbättrar din allmänna hälsa."

Jag tycker det vore fantastiskt om detta skulle funka och det kommer säkert göra det om 20-30 år. Men i dagsläget kommer dom inte kunna göra detta på ett sätt som är pålitligt och bygger på den faktiska analysen. Tekniken för att först mäta och sedan dra dessa slutsatser är inte tillgänglig till en vettig peng utanför forskningslabb precis som det också skrivs i artikeln. Sen att man har en app som tipsar lite allmänt om hur man kan förbättra sin hälsa (på oklara grunder) är väl kanske inget som gör nån direkt skada, men då man ju lika gärna köpa en "magic 8-ball hälso-edition", skaka den och få lite sköna tips i stil med "ät mer fibrer".

Skrivet av medbor:

Med rätt algoritmer och dataanalys kan man få ut oväntat bra resultat

Jepp, det stämmer verkligen. Det fanns ett amerikanskt bolag (Step Ahead Innovations Inc) som lyckades ta fram en vattensensorsensor i storlek av en apelsin. Den klarade att läsa av kalcium, magnesium, kalium, mängd syre löst i vatten, pH och ammoniak. Dessutom med lite matte kunde dom räkna fram alkalinitet och CO2. Sensorn kostade 10.000 kr att köpa och det var byte av reagenser 1 gång per månad för 400 kr/mån. Dom lade sju år och 10 miljoner dollar på utveckling av produkten. Det svajade för mycket och dom gick i konkurs. Värdena blev liksom aldrig tillräckligt stabila. Jag är helt säker på att om dom hade fått hålla på lite till hade dom fått till det. Men det var med vatten som av sig själv rann igenom sensorn.

Tänk att bygga detta för avföring / urin med det extra steget att mekaniskt plocka ut avföringsprover, mixa det lilla provet med destillerat vatten, sen in i sensorn, rengöra sensorn etc etc och toabesök efter toabesök leverera pålitlig data. Sen dessutom den vattensensorn levererade då sin data till en dator som man talat om vilka värden man vill ha i vattnet och datorn doserade med peristaltiska pumpar de ämnen som saknades. Det är ganska enkel matte. Låt säga att toan mäter lite för mycket fosfat, beror det på att man har käkat för lite mycket Valio smältost eller på njursjukdom? Det räknar man inte ut hur som helst och då är vi där med "false positives".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata