Permalänk
Medlem

Dockningsstation...

Hej!

Har precis inhandlat mig en gaming laptop och undrar om någon av er besitter kunskap inom dockningsstationer tex hur mycket ström för att kunna få datorn att ladda medans den är dockad, om datorn går att dockas, om det ens finns dockningsstationer som
är kompatibla för att kunna spela med osv.

Jag har inhandlat mig denna: https://www.inet.se/produkt/1964813/msi-ge66-raider-10sf-15-6... (MSI GE66 Raider 10SF)

Prislapp spelar ingen roll så länge allt är kompatibelt. Sen vill jag gärna att ni som besitter någon typ av kunskap kring ämnet kan delar med er, typ vanliga errors och sånt man ska tänka på innan man handlar en dockningsstation då det är väldigt tunt på många olika forum med denna typ av information.

Återigen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad är ditt mål, eller ide?

Eftersom MSI inte byggt en specifik docka till din dator är din enda möjlighet att använda dig av en generell usb-c docka. Det går att ladda med dessa om datorn har stöd för det.

Men din dators laddare verkar ligga på 230w, långt över de 100w en usb-c kabel kan erbjuda. Så det ser nog rätt mörkt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad är ditt mål, eller ide?

Eftersom MSI inte byggt en specifik docka till din dator är din enda möjlighet att använda dig av en generell usb-c docka. Det går att ladda med dessa om datorn har stöd för det.

Men din dators laddare verkar ligga på 230w, långt över de 100w en usb-c kabel kan erbjuda. Så det ser nog rätt mörkt ut.

Mitt mål är såklart att kunna ha bekvämligheten att sitta som stationär när jag väl behöver det. Har tittat på denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/docknings... (Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Gen. 2 dockningsstation (230 W))

Men vet inte hur det kommer att fungera då jag inte har någon thunderbolt 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3owsi:

Mitt mål är såklart att kunna ha bekvämligheten att sitta som stationär när jag väl behöver det. Har tittat på denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/docknings... (Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Gen. 2 dockningsstation (230 W))

Men vet inte hur det kommer att fungera då jag inte har någon thunderbolt 3

Vi kör den dockan på jobbet, både till min bärbara och till utvecklarnas "släpbara". Minns inte exakt spec's på deras men det är snabbaste i9 som gick att stoppa i och en massa ram i alla fall. Fungerar bra att att ladda samtidigt som datorn används

Dock så görs ju ingenting grafiktungt så det är endast CPU etc. som drar mycket ström. i min docka kör jag 135w men utvecklarna har en större nätdel. Dock så kanske det är mer för att driva övriga saker man stoppat i dockan och inte bara datorn, om begränsningen är 100w över USB-C som någon skrev.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3owsi:

Mitt mål är såklart att kunna ha bekvämligheten att sitta som stationär när jag väl behöver det. Har tittat på denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/docknings... (Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Gen. 2 dockningsstation (230 W))

Men vet inte hur det kommer att fungera då jag inte har någon thunderbolt 3

https://support.lenovo.com/us/en/solutions/PD500252

Jag är 99% säker att det är max 100w via en USB/Thunderbolt kabel. .
Jag tolkar bilderna som att Lenovo har "löst" extraströmmen genom att använda sin "vanliga" rektangulära kontakt bredvid en USB-C kontakt. Så det är egentligen två kablar i en.

Har du dessa anslutningar på din burk?
Annars blir det nog klurigt att få ut mer än någonstans kring 100w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

https://support.lenovo.com/us/en/solutions/PD500252
https://download.lenovo.com/km/media/images/PD500252/cable%2044444_20191219150631265.jpg

Jag är 99% säker att det är max 100w via en USB/Thunderbolt kabel. .
Jag tolkar bilderna som att Lenovo har "löst" extraströmmen genom att använda sin "vanliga" rektangulära kontakt bredvid en USB-C kontakt. Så det är egentligen två kablar i en.

Har du dessa anslutningar på din burk?
Annars blir det nog klurigt att få ut mer än någonstans kring 100w.

Haha! Nej har tyvärr inte den anslutningen. Antar att den enda lösningen för mig är väl att köra en vanlig docka + laddare?
Annars får jag lämna tillbaka laptopen helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är datorn dockad för det mesta spelar det mindre roll om det är 100W eller 200W, det tar bara längre tid att ladda via docka.
Sitter själv med en i9 9880 och en Quadro T2000, har aldrig lyckats att dränera batteriet när jag är ansluten till docka.
(spelar dock inte på den så det är inte jättebelastning över lång tid, jobbdator)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Är datorn dockad för det mesta spelar det mindre roll om det är 100W eller 200W, det tar bara längre tid att ladda via docka.
Sitter själv med en i9 9880 och en Quadro T2000, har aldrig lyckats att dränera batteriet när jag är ansluten till docka.
(spelar dock inte på den så det är inte jättebelastning över lång tid, jobbdator)

Med största sannolikhet kommer den vara mer dockad än inte. Jag kommer väl sitta o spela på den och vill inte uppleva problematik... Så för mig är det mer värt att få en 100% lösning än en 95% lösning. Jag har alltid alternativet att lämna tillbaka laptopen men gillade den och vill samtidigt ha kvar den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3owsi:

Haha! Nej har tyvärr inte den anslutningen. Antar att den enda lösningen för mig är väl att köra en vanlig docka + laddare?
Annars får jag lämna tillbaka laptopen helt enkelt.

Ja, men frågan är väl om du ens behöver en docka.
Jag tänker att en skärm som kan ta bild via USB-c kan ha mus/tangentbord anslutet till USB-hubben på baksidan av sig.
Skärmar har ju vanligen även 3,5mm sladd för ljud om man så vill.

Det du inte får är lan-kontakt, men det kanske du kan leva utan?

Nu gissar jag lite att din dator fixar bild via USB-c kontakten som är märkt med en liten displayport ikon på baksidan.

Det kan ju vara bra att kolla upp exakt vilka upplösningar och uppdateringsfrekvenser som den fixar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Är datorn dockad för det mesta spelar det mindre roll om det är 100W eller 200W, det tar bara längre tid att ladda via docka.
Sitter själv med en i9 9880 och en Quadro T2000, har aldrig lyckats att dränera batteriet när jag är ansluten till docka.
(spelar dock inte på den så det är inte jättebelastning över lång tid, jobbdator)

Det är väl dock inte helt säkert att hans dator kan laddas via USB-c över huvud taget. Detta behöver ju kollas upp.

Du har rimligen en professionell workstation i och med quadro kortet.
Den kanske har en lösning liknande Lenovo dockan kan erbjuda, att den kan ta lite ström via USB-c och lite via vanlig plugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ja, men frågan är väl om du ens behöver en docka.
Jag tänker att en skärm som kan ta bild via USB-c kan ha mus/tangentbord anslutet till USB-hubben på baksidan av sig.
Skärmar har ju vanligen även 3,5mm sladd för ljud om man så vill.

Det du inte får är lan-kontakt, men det kanske du kan leva utan?

Nu gissar jag lite att din dator fixar bild via USB-c kontakten som är märkt med en liten displayport ikon på baksidan.
https://inetimg2.se/img/1600x900/1964813_20.jpg
Det kan ju vara bra att kolla upp exakt vilka upplösningar och uppdateringsfrekvenser som den fixar.

Jo, behöver en. Testade att köra så som du förklarar och det gick men det är sladdar överallt och väldigt omständligt att ta ut och koppla in alla sladdar igen (8st) så känner ett behov av dockan.

Permalänk
Medlem

Laptopen stödjer inte USB-PD alltså kommer den inte få ström alls över USB-C ifrån dockan oavsett effektkrav. Det är alltså den medföljande laddaren som gäller för strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Laptopen stödjer inte USB-PD alltså kommer den inte få ström alls över USB-C ifrån dockan oavsett effektkrav. Det är alltså den medföljande laddaren som gäller för strömförsörjning.

Tack!

Så med andra ord vilken docka som helst + laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3owsi:

Tack!

Så med andra ord vilken docka som helst + laddare?

Ja vilken USB-C docka som helst (inte thunderbolt) plus laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Ja vilken USB-C docka som helst (inte thunderbolt) plus laddare.

Har du någon erfarenhet av någon som du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3owsi:

Har du någon erfarenhet av någon som du kan rekommendera?

Jag har bara erfarenhet av enklare dongel-typer, de flesta borde fungera rätt bra men det mesta hänger väl på vad du har för krav på vilka anslutningar som ska finnas. Speciellt när det gäller bildanslutningar för extern skärm är väl där de kan tänkas skiljas åt.