Vad tycker ni om kösystemet på bl a RTX 3080?

Permalänk

Ni som tycker att korten borde kostat 12-13k kan ju bara köpa ett för det priset. Inte svårare än så.
AMD skulle jubla om de såg priser på den nivån från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är skönt med kösystemet. Lade en beställning på det kort jag vill ha (på 1 ställe) på releasedagen, det tog slut och nu kan jag i lugn och ro luta mig tillbaka och invänta att det kommer. Om det nu kommer, har inte levererats till någon återförsäljare sedan release.

Personligen tror jag inte det finns en prisnivå där dessa grafikkort skulle se en lägre efterfrågan. Om 3060 Ti började på 18 000:- och de andra korten låg ovanför i sin respektive prisnivå (3090 på 45 000:- kanske) så skulle det ha en mikroskopisk inverkan på köerna och efterfrågan. Ja, jag är lite bitter...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Att det inte skulle existera en möjlighet för en kund att ställa sig i en kö för en vara ser jag som en väldigt dålig lösning.

Vill jag köpa nått och det är slut så vill jag kunna beställa det för att få det sen istället.

Jag har verkligen inte tid eller lust att ständigt spana runt olika butiker för att se om produkten jag vill köpa "kanske finns hemma idag".
Det kan man göra med en påse bullar eller nått...

Sen ang alla som gnäller på att scalpers tjänar pengar på att läget är som det är, sluta handla av dem.
Köper ingen till deras överpriser dör fenomenet direkt.

Det är tråkigt att inte kunna köpa sina leksaker direkt när man känner för det, men för de flesta är det som sagt leksaker och inte nödvändigt för överlevnad.

Jag jobbar inom industrin och där kan brist på råmaterial eller produkt uppkomma, då levereras det enligt ordningen hos de som beställt.
Hur löser man det rent praktiskt för att slippa stillestånd? Man har ett säkerhetslager.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Finns dom kort som gått upp typ en 500:ring, dom som legat still och dom som gått ner. Man kan inte räkna in ASUS TUF priserna under introduktionen om man vill ha en riktig prisbild. FE gick väl på 7800-7900kr precis som ASUS TUF ordinarie pris.

FE gick väl för 7295? Men sure, jag hittar dock inga 3080 under 8000 på prisjakt. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nu får ni som ni vill. Priserna kommer gå upp. Tror alla tillverkare bekräftat det. Zotac 3080 går upp $100 och 3090 $300

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

T ex bostadsmarknaden. Där betalar du ibland dessutom en avgift enbart för att få stå i kö.

W00t???

Har aldrig stått i kö för att köpa en bostadsrätt..
Dock har tillgång vs efterfrågan både bitit mig och givit "rewards"...

Älskade OnePlus för deras invite system gällande OnePlus One..
Framförallt för att de inte la pengar på marknadsföring och lagerhållning..
(Spenderade en vecka ungefär på att trycka på F5 dock......)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Ni som tycker att korten borde kostat 12-13k kan ju bara köpa ett för det priset. Inte svårare än så.
AMD skulle jubla om de såg priser på den nivån från Nvidia.

Nu handlade det ju om kösystemet. Med högre priser på produkterna hade efterfrågan minskat och köerna inte behövts i samma utsträckning.

Jag köpte mitt 3080 för lite drygt 9000 kr, utan att vänta i nån kö, men om de hade kostat 13 000 kr hade jag köpt ett för det priset. Det var ungefär vad jag gav för mitt 2080 Ti för två år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

FE gick väl för 7295? Men sure, jag hittar dock inga 3080 under 8000 på prisjakt. :/

3080fe gick på 7825kr den 17:e september 2020 enligt Sweclockers test samma dag.
Varför så fokuserad på att hitta ett 3080 under 8000kr när det är rent fantasipris idag med det läge som är, inte minst när det handlar om tillgång och efterfrågan som styr.
Zotac GeForce RTX 3080 Trinity HDMI 3xDP 10GB 8590kr sen det listades.
Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix HDMI 3xDP 10GB 8899kr sen det listades.
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 Black HDMI 3xDP 10GB 9299kr när det listades, 8939kr idag.
Palit GeForce RTX 3080 GamingPro OC HDMI 3xDP 10GB 9099kr sen det listats.
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 HDMI 3xDP 10GB 9579kr när det listades, 9059kr idag.
MSI GeForce RTX 3080 Gaming Trio HDMI 3xDP 10GB 8890kr när det listades, 9190kr idag.
Sen har vi tex ASUS som blivit klart dyrare innan aviserande prisjustering.
Är snarare där man bör inställa sig på att det rätta priset ligger ett bra tag framöver, letar man kort söder om 8000kr får man gå till 3070 oavsett om man gillar det eller ej.
Räkna med högre priser under hela 2021. Sen kommer ett ev. 3080Ti/Super och "återställer" priset så 3080Ti kostar vad 2080Ti kostade norr om 10 loppor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Ni som tycker att korten borde kostat 12-13k kan ju bara köpa ett för det priset. Inte svårare än så.
AMD skulle jubla om de såg priser på den nivån från Nvidia.

Ja, för AMD skulle ju få sälja så många fler av sina kort. Eller hur var det nu, inte heller de går att få tag i så vilka magiska kort skulle AMD sälja?

Nix, säljer som flera andra i tråden redan sagt - 3000-serien var alldeles för billig sett till prestandan och priset skulle varit flera tusenlappar högre. Vi skulle sluppit köer och scalpers och Nvidia hade fått in mer pengar som de kunnat lägga ut utvecklingen av nästa generation samtidigt som hög vinstmarginal hade gett andra aktörer ett incitament att ge sig in i grafikkortsbranschen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om den totala åtgången på gaming-grafikkort över ett år har ökat signifikant, eller om det "bara" rör sig om svårigheter plötsligt att ta fram samma mängd grafikkort som tidigare år?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur man kan sitta och säga att 3000 serien är för billig. 8000kr+ är fortfarande väldigt dyrt och många kostar en bra bit över 10k. Folk har fått för sig att detta är billigt, för att 2000 serien va väldigt dyr kontra prestanda.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

3080fe gick på 7825kr den 17:e september 2020 enligt Sweclockers test samma dag.
Varför så fokuserad på att hitta ett 3080 under 8000kr när det är rent fantasipris idag med det läge som är, inte minst när det handlar om tillgång och efterfrågan som styr.
Zotac GeForce RTX 3080 Trinity HDMI 3xDP 10GB 8590kr sen det listades.
Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix HDMI 3xDP 10GB 8899kr sen det listades.
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 Black HDMI 3xDP 10GB 9299kr när det listades, 8939kr idag.
Palit GeForce RTX 3080 GamingPro OC HDMI 3xDP 10GB 9099kr sen det listats.
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 HDMI 3xDP 10GB 9579kr när det listades, 9059kr idag.
MSI GeForce RTX 3080 Gaming Trio HDMI 3xDP 10GB 8890kr när det listades, 9190kr idag.
Sen har vi tex ASUS som blivit klart dyrare innan aviserande prisjustering.
Är snarare där man bör inställa sig på att det rätta priset ligger ett bra tag framöver, letar man kort söder om 8000kr får man gå till 3070 oavsett om man gillar det eller ej.
Räkna med högre priser under hela 2021. Sen kommer ett ev. 3080Ti/Super och "återställer" priset så 3080Ti kostar vad 2080Ti kostade norr om 10 loppor.

7825 stämmer. Hade för mig det var 7295, mitt fel.
Jag kommer inte köpa ett 3080 för över 8000kr men sen har jag inte tänkt göra det idag heller. Behöver inte uppgradera GPU om jag inte ska spela Cyberpunk eller liknande tungt spel i 1440P, och just nu väntar jag på patcher. Gissningsvis hinner 3080TI släppas innan jag ens funderar på att köpa. Men tänker mest att Nvidias FE med bättre kylare och ström än flera tredjepart-kort kostade X betalar jag inte Y för en sämre produkt.

Jag köpte mitt GTX 1080TI för 7990 och det var riktigt saftigt enligt mig. RTX 2000 serien var ju fantasipriser och RTX 3000 är nere på normalt pris, alltså under 8000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Priserna borde höjas i alla led. Förstår framför allt inte varför ÅF inte väljer att ta ut några tusenlappar till.

Om det här blir ny vardag kanskevi får en marknad likt TV-marknaden där grafikkorten initialt lanseras riktigt dyrt för att sedan falla runt halva priset när nästa generation är ute.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag fattar inte hur man kan sitta och säga att 3000 serien är för billig. 8000kr+ är fortfarande väldigt dyrt och många kostar en bra bit över 10k. Folk har fått för sig att detta är billigt, för att 2000 serien va väldigt dyr kontra prestanda.

Vi har inte "fått för oss" att de är för billiga. Det är ju därför det är sån stor efterfrågan i förhållande till utbudet. Det är därför det är köer som varar i månader på de mest populära modellerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Är det någon som vet om den totala åtgången på gaming-grafikkort över ett år har ökat signifikant, eller om det "bara" rör sig om svårigheter plötsligt att ta fram samma mängd grafikkort som tidigare år?

Du kanske missat att det är en pågående global pandemi? Utöver det har Apple släppt nya produkter, Microsoft och Sony har släppt nya konsoller och AMD samt Nvidia släppt nya grafikkort (+ AMD:s 5000-serie). Gissa om det är trångt i fabrikerna att spotta ur sig allt kisel och silikon.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Viking
Skrivet av fesoj:

Är det någon som vet om den totala åtgången på gaming-grafikkort över ett år har ökat signifikant, eller om det "bara" rör sig om svårigheter plötsligt att ta fram samma mängd grafikkort som tidigare år?

Jag har hört att Nvidia hittills har producerat fler 3000-serie kort än vad de hade producerat av 2000-serien inom samma tidsspann.
Så det är bara att efterfrågan har ökat rejält...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag har hört att Nvidia hittills har producerat fler 3000-serie kort än vad de hade producerat av 2000-serien inom samma tidsspann.
Så det är bara att efterfrågan har ökat rejält...

Intressant! Tack!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ett kösystem är rättvist och att höja priser eller ta bort köerna hade inte ökat tillgången utan bara gjort så att korten blev dyrare och svårare att få tag för oss. Varför man förespråkar något som enkom gynnar producenten på kundens bekostnad kan jag inte förstå. Personligen så skulle jag aldrig ge över 10kkr för ett 3080. MSRP är dyrt nog imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi har inte "fått för oss" att de är för billiga. Det är ju därför det är sån stor efterfrågan i förhållande till utbudet. Det är därför det är köer som varar i månader på de mest populära modellerna.

Det är stor efterfrågan för att många väljer att uppgradera sina kort denna generation. 1000 serien av kort hade bra pris/prestanda, så väldigt många valde att inte skaffa 2000 serien som inte hade bra pris/prestanda. Och denna generation så släppte Nvidia väldigt bra kort som fortfarande är dyra. Men jämfört med 2000 serien, så är det bra pris/prestanda.

Utbudet kan lätt förklaras med att det är en pandemi som pågår och det har kommit väldigt många nya produkter. Så att kunna få fram t ex kisel till alla är nog lite av ett problem.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag tycker att ett kösystem är rättvist och att höja priser eller ta bort köerna hade inte ökat tillgången utan bara gjort så att korten blev dyrare och svårare att få tag för oss. Varför man förespråkar något som enkom gynnar producenten på kundens bekostnad kan jag inte förstå. Personligen så skulle jag aldrig ge över 10kkr för ett 3080. MSRP är dyrt nog imo.

Och det är just därför priserna borde ha varit betydligt högre. Det minskar efterfrågan. Dessutom minskar det drastiskt möjligheten för "scalpers" att tjäna nåt när det dels är högre priser till att börja med, dels är inga eller korta köer.

Det gynnar inte enbart producenten, utan alla vinner på det, på olika vis. Med bättre matchning mellan utbud och efterfrågan, vilket prisnivån ser till, så får man ett läge där man slipper allt gnäll om "papperslansering" och annat idiotiskt, och de som verkligen behöver ett grafikkort direkt kan få tag i ett eftersom de finns i lager eller har korta köer i vissa fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och det är just därför priserna borde ha varit betydligt högre. Det minskar efterfrågan. Dessutom minskar det drastiskt möjligheten för "scalpers" att tjäna nåt när det dels är högre priser till att börja med, dels är inga eller korta köer.

Det gynnar inte enbart producenten, utan alla vinner på det, på olika vis. Med bättre matchning mellan utbud och efterfrågan, vilket prisnivån ser till, så får man ett läge där man slipper allt gnäll om "papperslansering" och annat idiotiskt, och de som verkligen behöver ett grafikkort direkt kan få tag i ett eftersom de finns i lager eller har korta köer i vissa fall.

Förutom alla de som fick korten till msrp då. De hade inte fått några kort alls eller blivit av med mer pengar med ditt förslag. Jag tror också att efterfrågan iaf vart för stor så klagomålen om papperslansering hade vart kvar. Utöver alla ännu större klagan på de absurda priserna.
Nej systemet som är nu är absolut bäst för gemene man anser jag. Att bara de med för mycket pengar skall få kort ogillar jag starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och det är just därför priserna borde ha varit betydligt högre. Det minskar efterfrågan. Dessutom minskar det drastiskt möjligheten för "scalpers" att tjäna nåt när det dels är högre priser till att börja med, dels är inga eller korta köer.

Det gynnar inte enbart producenten, utan alla vinner på det, på olika vis. Med bättre matchning mellan utbud och efterfrågan, vilket prisnivån ser till, så får man ett läge där man slipper allt gnäll om "papperslansering" och annat idiotiskt, och de som verkligen behöver ett grafikkort direkt kan få tag i ett eftersom de finns i lager eller har korta köer i vissa fall.

Så länge det finns huvudlösa personer som betalar 10-17000kr för ett oansenligt 3080 på tradera kommer scalpers att finnas som söker lyckan i pengar.
Bättre att bara kunna köpa ett kort och sen vara spärrad att köpa igen för en längre tid samt bara kunna köa på ett kort för att få en realistisk kö, inte en kö baserad på att det finns dom som har 4+ köplatser i onödan. Men pris på 10loppor+ är realistiskt idag med det läge vi är i när efterfrågan är över tillgång och det kommer inte ändras på ett bra tag om äns innan 2022.
Fördelen är ju att värdet på begagnade 2080Ti ökar varje dag, än mer när ersättaren 3080Ti i stort sett i realiteten skrotats på obestämd tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Jag säger inte att den som står först i kön inte ska ha första kortet. Jag ifrågasätter kylsystemet. Varför ska någon som beställde för ett år sen ha förtur på ett kort när det inte finns några kort? Sälj de kort som finns eller möjligen de som kommer med nästa batch. Men som nu att sälja kort som kanske kommer inom sex månader är inte positivt.

Låt de dedikerade få sina kort.

Annars kan vi ju istället för kösystem ha auktion på korten istället så får de med mest pengar korten. Så slipper de stressa den dagen de släpps och man kan boka. Dina resonemang uteblir. Varför är kösystemet bra? Vad tillför det? Varför inte sälja kort när det finns? Annars kan vi ju skapa kö för alla framtida generationer kort. Så om 20 år får jag först och de som då endast är 20 år lär få vänta länge på sina kort.

Jag visste inte att jag skulle ha en stationär i september t ex. Varför ska jag lida för det? Idiotiskt system.

Köp ett kort på ebay? Det finns ju kort om du vill betala för dom så slipper du köa om du inte gillar det.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti