Åsikter - Gaming och bildredigering ~20K

Permalänk
Medlem

Åsikter - Gaming och bildredigering ~20K

Hej
Det va 10 år sedan jag gjorde detta förra gången, så det är på tiden med en ny dator.

Har tittat igenom andra trådar här och satt ihop nedan. Ser det okej ut, eller borde jag ändra något? Om jag istället tar ett rtx 3080 skulle det fortfarande fungera?

SSD har jag.
Har egentligen en 1440p skärm också, men bara 60Hz, så tänkte att det är bra att byta

Permalänk
Medlem

Okej, gissar att avsaknaden på svar betyder att det ser bra ut. 😊

Permalänk
Skrivet av kloot:

Hej
Det va 10 år sedan jag gjorde detta förra gången, så det är på tiden med en ny dator.

Har tittat igenom andra trådar här och satt ihop nedan. Ser det okej ut, eller borde jag ändra något? Om jag istället tar ett rtx 3080 skulle det fortfarande fungera?

SSD har jag.
Har egentligen en 1440p skärm också, men bara 60Hz, så tänkte att det är bra att byta

https://komponentkoll.se/bild/IYliz.png

Ser bra ut förutom att du borde köra AMD istället för Intel om du ska redigera grejer, en 5900x kommer göra stor skillnad vid redigering då den har fler kärnor och trådar än 10700k. Sen om du ska räkna in skärmen i dina 20k kanske de blir svårt att få in den.

Permalänk
Medlem

Tack för kommentaren! Jag får ta en funderare, men för de pengarna känns det kanske roligare att gå från 3070 —> 3080.
Vad hade ni andra valt om huvudsyftet troligen blir spelande?

Permalänk
Skrivet av kloot:

Tack för kommentaren! Jag får ta en funderare, men för de pengarna känns det kanske roligare att gå från 3070 —> 3080.
Vad hade ni andra valt om huvudsyftet troligen blir spelande?

5600x och ett 3080-kort är väl någon slags sweet spot för just gaming, beroende på vad man har för fps-krav.
Tänk på att det kan ta ett tag innan du får tag på ett 3080 bara!

Permalänk
Skrivet av kloot:

Tack för kommentaren! Jag får ta en funderare, men för de pengarna känns det kanske roligare att gå från 3070 —> 3080.
Vad hade ni andra valt om huvudsyftet troligen blir spelande?

Ja är gaming prion så är väl ett 3080 bättre än 5900x. Dock som sades ovan så får du förbereda dig på nån månads väntetid på ett 3080.

Permalänk
Medlem

Tack! Ja dumt att komma på att man behöver ny dator precis nu.