Rörelsesensor / Dörrsensor utan uppkopplingskrav

Permalänk
Medlem

Rörelsesensor / Dörrsensor utan uppkopplingskrav

Vi har ett källarutrymme i min BRF där vi skulle vilja logga hur många besök vi har per dygn. Tyvärr finns inget nätverk där. Vi är helt ointresserade VEM som varit där. Bara att någon varit där.

Kravet är att sensorn ska kunna logga själv och tankas av någon gång per vecka. Någon som har förslag eller tankar hur man skulle kunna lösa detta?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nån lösning baserad på Arduino eller Raspberry Pi, där man helt enkelt sätter två kontaktbleck kopplade till GPIO-kontakter på enheten. Ena kontaktblecket på dörrkarmen, det andra på dörren, så de sluter kretsen när dörren är stängd. Sen har man ett program som körs på enheten som räknar och loggar varje gång kretsen bryts. Det lär finnas färdiga skript/program att bara ladda ner och köra.

En Raspberry Pi Zero W eller Arduino UNO WiFi skulle förmodligen funka. Då kan man skapa en lokal hotspot på en mobil för att ansluta dem till nätverk när man vill läsa av.

Exakt hur detta skulle göras i detalj kan jag inte svara på, men hade jag själv haft behovet hade jag nog siktat på nåt i stil med det jag beskriver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Bara att någon varit där.

Finns ju enkla "passagelarm" på div butiker där man kan köpa till räkneverk.
Ett extremt low tech alternativ kan ju vara att skaffa ett mekaniskt räkneverk och dra en vajer till dörren. (eller annan passande utlösarfunktion)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nån lösning baserad på Arduino eller Raspberry Pi, där man helt enkelt sätter två kontaktbleck kopplade till GPIO-kontakter på enheten. Ena kontaktblecket på dörrkarmen, det andra på dörren, så de sluter kretsen när dörren är stängd. Sen har man ett program som körs på enheten som räknar och loggar varje gång kretsen bryts. Det lär finnas färdiga skript/program att bara ladda ner och köra.

En Raspberry Pi Zero W eller Arduino UNO WiFi skulle förmodligen funka. Då kan man skapa en lokal hotspot på en mobil för att ansluta dem till nätverk när man vill läsa av.

Exakt hur detta skulle göras i detalj kan jag inte svara på, men hade jag själv haft behovet hade jag nog siktat på nåt i stil med det jag beskriver.

Tack för förslaget. Kan vara lite för hitech. Men värt att överväga!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Finns ju enkla "passagelarm" på div butiker där man kan köpa till räkneverk.
Ett extremt low tech alternativ kan ju vara att skaffa ett mekaniskt räkneverk och dra en vajer till dörren. (eller annan passande utlösarfunktion)

Detta låter som något som skulle kunna funka i den rätt utsatta miljön!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata