Vad använder ni era servrar till?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni era servrar till?

Hej!

Jag har precis kommit igång med Freenas och börjat labba med VM och jails men hade varit kul om ni ville dela med er vad ni använder era servers till för inspiration till oss andra.

Sökte på forumet men hitta inte någon tråd om detta, "Visa oss din server" tråden var visserligen trevlig men inte så mycket info utöver bilder.

MVH

Ändrade "serverar" till "servrar" /Mod
Permalänk
Medlem

Eftersom jag jobbar inom IT-sektorn så använder jag min till labbande med att leka lite med VM's.
Problemet med uppsättningen jag har (unraid) är att det är inte riktigt optimalt för labbandet då jag egentligen skulle behöva köra nestlade VM's för att bygga kluster osv.
Så jag är lite inne på att införskaffa en liten maskin till som inte håller någon lagring i någon större utsträckning utan endast tilldäckligt med minne och kärnor att köra en handfull VM's i kluster.

Men privat är det lagring (flyttat ut all fuldisk till servern och kör findisk i speldatorn), småtjänster såsom plex eller ARK Survival-server, VPN och proxy och alla dessa körs som containers.
Även lite kopplat till hemautomation (dock på is just nu då det flyttas till IFTTT och Telldus i huvudsak).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag har två Servrar. En med OMV och en med med vanliga Windows 10. Med OMV kör jag dockers och styr genom webbläsaren. Windows styr jag med Remote Desktop. Fördelen med Windows är att det bara är att klick, install och sedan funkar det. Har bara QBittorrent, PLEX, Gdrive och Dropbox delat ut till hela huset på Windows samt VPN och en Backupdisk för OMV. Synkar gör jag automatiskt med Karens. Som lagring fungerar bägge lika bra.

lade till lite
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

webserver, vpn, mailserver, domänkontrollanter, filserver, plex, unifi controller, brandvägg, minecraft servrar osv kör jag som vm's i ett vmware cluster på mina hostar.
Jag har runt 20-25 vm's jag kör i "produktion" på två hostar i dagsläget, kommer inte riktigt ihåg alla...

Sen har jag ett gäng vms som jag labbar med i jobbsyfte

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu Server LXD/LXC, liknande upplägg som jails fast på ren Linux distro med ZoL (ZFS on Linux) som storage backend.
Privat kör jag allt mellan himmel och jord där t.ex:

Spelservrar
Emby
Plex
Icecast
E-books (Ubooquity)
VPN (OpenVPN, WireGuard)
Sync (Syncthing)
Backup (Baccula, Deja Dup, Rsync)
Folding At Home
SFTP-servrar
TFTP
Fog Project
Apache
Mumbl
Alfresco
TeamSpeak
Zoneminder
DNS
MediaWiki, mm.
... you name it!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med inspiration! Älskar self-hosted. Homelab får jag kolla in ...

På bare metal (Debian)
Router/gateway/brandvägg/etc (iptables, fail2ban, stunnel)
DNS (dnsmasq, stubby)
Hypervisor (qemu-kvm)
Filserver (samba, autofs, sshfs)
Tor-relä (tor, nyx)

Som docker-containers:
Mailserver (postfix, dovecot)
p2p (rtorrent, rutorrent, autodl, wireguard, etc)
IM (mattermost)

Diverse: smartmontools, ddclient, ntpsec, certbot, rsync ...

Edit: Nu gjorde jag själv inte mer än att bara lista mina tjänster rakt-upp-och-ner ... Men jag skulle själv tycka det vore intressant att läsa om hur ni resonerat när ni valt era tjänster, och hur ni implementerat det.

Till exempel har jag valt att köra certbot och stunnel på bare metal och sedan (bl a) postfix och dovecot i en docker container. Jag tycker den lösningen känns bra för att jag då kan skapa ett litet isolerat nät (mha docker-compose) för postfix och dovecot. Och istället för att exponera det nätet mot Internet så lyssnar stunnel på de portarna utåt, terminerar SSL och skickar sedan vidare trafiken till docker-nätet. Att låta stunnel terminera ssl gör det också marginellt enklare att hantera certifikat eftersom jag bara behöver referera till dem på ett ställe, och det räcker med att ladda om stunnel när certet ska förnyas.

Permalänk
Hedersmedlem

Plex samt Virtual server (via virtual box)

Permalänk
Inaktiv

Spelservrar, Apple-backup och Plex

Permalänk
Medlem

Min Dell R710 används till ingenting. Den ligger på golvet i källaren.. mest i vägen. Skall säljas.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
99:e percentilen

Min server har en i3‑6100T och används till följande:

  • Filserver – tre speglade WD Red-diskar à 4 TB.

  • VPN-server – så att jag kan låtsas vara hemma när jag egentligen är borta.

  • Userscript Proxy – så att jag kan ha Better SweClockers och andra tillägg på mobilen och surfplattan.

  • Webbserver – för diverse grejer jag vill kunna dela.

  • Mumble-server.

Dessutom använder jag den ibland (via SSH) till att ladda ner program från SVT Play och liknande.

I dagsläget rullar NixOS med ZFS, och jag har inga planer på att byta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Samlar damm..

Har tidigare köpt ett antal HP Microserver i syfte att ha som lagringsservrar med FreeNAS. Men det har inte blivit av då det var för omfattande att få till allt som jag hade velat ha. Inte haft tid el ork till det, även väldigt litet intresse för och kunskap inom Linux/BSD.
Istället köpt Synology för ändamålet, måste bara ha tid och ork att få till allt där också..

Sålt 2/3 Microservrar till bättre behövande, funderat på att ha den sista som en slags nearline-lagring för mellanlagring av data för att minska slitaget av NAS:en.

Virtuella maskiner osv kör jag på vanliga klientdatorer för labbande, har inte direkt några andra behov av serverfunktioner så det går bra så.

Permalänk
Medlem

Har två servrar, en med FreeNAS och en med Proxmox. Kör NAS, plex samt deluge på den ena och reverse proxy, minecraft server, nextcloud och bitwarden på den andra. Villhöver ha en tredje att köra backup och mer lagring på egentligen...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Stordator

EXSI-01

  • supermicro X9DRW-iF

  • CPU: två E5-2680

  • Ram: 256GB

ESXI-02

  • supermicro X9DR7-LN4F

  • CPU: två E5-2690v2

  • Ram: 256GB

FreeNAS

  • supermicro X9DRH-7TF

  • CPU: två E5-2680

  • Ram: 256GB

  • HDD: 24 st WD Ultrastar DC HC320 8TB

  • Backup HDD: 12 st WD Guld 6TB

Alla ESXI körs via NFS via FreeNAS, och får smeknamnet Stordator.

Kör med.

  • Webserver

  • Nextcloud

  • Emby

  • Några Windows VM

  • Hosta spel

Vill göra så mycket mer med min Stordator men har inte mått så bra, så har inte blivit av.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kör två lådor, en FreeNas och en Ubuntu Server. Ubuntuservern är hyffsat ny så den är mest en leksak. FreeNas lådan gör det viktiga jobbet

FreeNas kör

  • Nextcloud

  • Reverse Proxy

  • Hemsida (Wordpress)

  • Transmission

  • Homeassistant

  • Mumble

  • Jabber

  • Ampache

Ubuntu lådan kör lite andra tjänster

  • Riot server

  • Plex

  • Openeats

  • Jitsi

  • Terraria

Det kommer att börja köras fler saker på Ubuntulådan. Tänker migrera Nextcloud dit för att få face recognition, och när det fungerar bra/jag har tid och ork vill jag stoppa i ett grafikkort i Ubuntulådan och köra DeepSpeech på den.

Har du skaffat en Freenaslåda och skall börja med att lägga tid på en sak lägger jag min röst på Nextcloud. Det är vad jag har överlägset mest nytta av, och funktionaliteten från vissa andra saker finns i Nextcloud med varierande grad av Polish.

Permalänk
Medlem

Tack för allas input, fått lite mer ideer på vad man ska labba med!

Permalänk
Medlem

Har en ubuntu server hemma som jag använder som filserver och git remote repo.
SSH:ar in i den via wsl på mina övriga windows datorer. Tanken är att få igång wireguard vpn på den, förr eller senare.

Permalänk
Hedersmedlem

Har två servrar som går här.

En gammal Fujitsu RX300 S6 med två x5660 och 80gb ram och en par diskar. Den går som test och labbserver. Just nu får den vara minecraft-server, ett par linux-installationer och snart ska den få börja agera nån form av molnserver.

Den andra servern går det lite seriösare saker på men den ska ändrade uppgifter snart. Just nu filserver, irc-burk och webserver. Har även använts till lite esxi-labbande men det har fått flytta över till lekservern numera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Filserver och router är det som rullar mest på min server. Sedan har jag en virtuell test-maskin som jag kan testa saker på istället för på min egen dator. Kan göra snapshots och backa om det behövs. Ett tag körde jag zoneminder för att spela in en kamera. Om jag känner för att labba kan jag det.

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte att jag skulle väcka lite liv i denna tråden igen och hoppas att det finns intresse för att hålla den levande. Nu tycker jag själv att jag kommit ganska långt i mitt homelab och delar gärna med mig av min setup och mina erfarenheter hittills.

1:
Proliant ML110 Gen7
CPU: Intel Xeon E3-1220
RAM: 14GB ECC
OS: Truenas Core 12.x
Jails: Nextcloud, Plex, Tautulli

Mycket nöjd med Truenas och ZFS. Var en lite uppförsbacke innan man förstog sig på FreeBSD men den har rullat mycket stabilt. Utöver de jails den har så används den även som lokal filserver och backup pool av hemmets datorer.

2:
ProLiant ML10 Gen9
CPU: Intel Xeon E3-1225V5
RAM: 16GB ECC
OS: Proxmox
VMs: Ubuntu server (Unifi), Ubuntu server(Docker), Win10 (labb / Folding@home), HomeAssistant,
Dockercontainers: Heimdal, Dokuwiki, ha-dockermon, Portainer

3.
ProLiant Microserver Gen8
CPU: AMD Athlon(tm) II Neo N36L Dual-Core
RAM: 8GB ECC
OS: Truenas Core
Används som en remote backup. kör backups via VPN.

4.
2st RPI som båda kör PiHole

Min begränsning just nu är RAM, så jag letar mer för att kunna sätta upp mer VM´s, Men jag har också fått lite idé torka på vad man mer kan göra. Vill gärna att de som man har i "hemproduktion" verkligen också ska ge nytta. Har även labbat lite med Ansible som verkar vara extremt kraftfullt

Jag har valt de os jag valt då det finns väldigt mycket guider och stora forum om man stöter på problem. samt att min uppfattning är att de är väldigt stabila och snapshot funktionen i Truenas är guld värd!

Permalänk
Medlem

Min setup

NUC 1, Ubuntu Server, Docker host.

SIEM/Loggserver

  • Graylog

  • Elasticsearch

  • MongoDB

  • Grafana

  • InfluxDB

Git (CI/CD)

  • Gitea

  • Docker Registry

  • Drone

Övriga containers

  • Transmission

  • Minecraft

  • Teamspeak

  • UniFi Controller

  • SFTP-server

NUC 2
Används inte just nu. Går runt och funderar på vad jag vill göra med den
Lutar åt någon form av virtualisering och hosta Kali Linux, Arch, Labb/Test-miljö.
Kanske genom proxmox igen, libvirt/virsh eller bara virtualbox. Hm...

Qotom, pfSense, brandvägg

  • Reverse proxy (HAProxy)

  • IDS/IPS (Suricata)

  • OpenVPN (Server och klient)

  • GeoIP-/DNS-block (pfBlockerNG)

  • DDNS

  • Lets Encrypt (Acme)

Synology NAS
2x3TB raid 1 för backups m.m. och en 6TB för annat mindre viktigt.

  • Kodi databas (MariaDB)

  • P2P-sync (Syncthing)

Körde ett proxmox kluster innan men flyttat över allt till docker containers. Testade först att hosta allt genom kubernetes/rancher men gick nyligen över till rena docker-compose filer.
Har även två Raspberry Pi's där den ena är en CUPS-server för min "dumma" skrivare och den andra... hmm, k3s/rancher igen, Kodi eller något annat kul

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xMe:

Testade först att hosta allt genom kubernetes/rancher men gick nyligen över till rena docker-compose filer.
Har även två Raspberry Pi's där den ena är en CUPS-server för min "dumma" skrivare och den andra... hmm, k3s/rancher igen, Kodi eller något annat kul :)"

Får man fråga vad som fick dig att från kubernetes/rancher?
Kör själv på kubernetes/rancher och tycker det är smidigt. Är ny till homelab "hobbyn" och använder en gammal laptop nu innan jag har bestämt mig för att gå vidare.

Kör ubuntu server
Kubernetes/rancher
Docker containers:
Home assistant
Node red
Mosquitto-broker
Heimdall

Nästa steg för mig lär bli att bygga en NAS server som ska ersätta min Dropbox.

Permalänk
Medlem

Kör VmWare ESXI och HomeAssistant, Emby, Minecraft Bedrock server, Pi-Hole, TrueNAS, rslsync tjänst, tjänst för att synkronisera Withings(våg) till Garmin.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Snusfri

Har några diverse "servrar" i min garderob.

1. Fujitsu Esprimo (Core i5 3330, 4GB RAM) som kör Pfsense på min Gbit-lina.
2. HP EliteDesk 800 G1 (Core i5 4570, 8GB RAM, 2x1TB HDD's i RAID0) som kör Proxmox med bla PiHole, Unify Controller och Webserver.
3. NAS1: HP Microserver Gen8 (G1610T, 16GB RAM, 4x8TB) som kör TrueNAS Core.
4. NAS2: Whitebox (Xeon 1230v2, 32GB RAM, 120GB SSD, 4x3TB) kör även den TrueNAS Core.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför ni valt VmWare ESXI ist för tex Proxmox.

Mitt val för proxmox var att det fanns mycket guider och jag tycker efter att ha provat det lite, att det är väldigt enkelt att komma igång. (har inte hunnit prova PCIe forward eller liknande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stroid:

Får man fråga vad som fick dig att från kubernetes/rancher?

Absolut! Och välkommen till homelab-världen
Det var pga flera personliga anledningar:

Med det sagt håller jag med dig och tycker Rancher är en riktigt trevlig produkt. Bra UI och enkelt att skala upp med fler noder. Ska testa k3s med rancher master/controlplane på en Raspberry Pi och worker-noder på båda NUCs senare.

Skrivet av DoDaN:

Jag undrar varför ni valt VmWare ESXI ist för tex Proxmox.

Tror det är, i flesta fall, för att studera till certifieringar. Ovanligt med Proxmox på företag, om jag förstått det rätt.

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem

Håller på att stuva om i min serverpark. Just nu har jag lyft ut min Dell R210 II ur racket men stoppat in två Nuc gen10:or. i5 med 4c/8t och initialt med 32GB minne kändes som en bra balans mellan prestanda, strömförbrukning och pris. Planen är en tredje nuc, där alla blir rackmonterade på 1½U. Nucarna har idag 256GB Nvme som och 1TB SSD och planen är att köra vSAN.

En gammal Fujitsu-server gör dem sällskap i mitt esx-kluster och egentligen skulle den vara witness-host till ett 2-nods vSAN-kluster, men jag tror att min switch håller på att packa ihop, för nätet spökar rätt bra. Blir ett nytt försök när jag bytt switch (en Unifi USW 24 kommer när som helst).

Min supermicro med en AMD Opteron (16c) och 128GB ram har stängts ner och ska väl säljas vad det lider. Blev inte så bra att blanda med intel-maskiner i övrigt. Som fristående maskin är den helt ok, även om den nog skulle behöva lite tystare fläktar.

[edit] Just det, jag använder dem som labbmaskiner med lite jobbrelaterade maskiner. Veeam, Cloud Availability mm. Kör såklart en plex-maskin och domänkontrollanter och lite annat smått och gott. Dock mest leksaker alltså. Maskinerna har ett par TB iSCSI-lagring att dela på också, som dock delas ut av en ganska småtrött Synology-nas som även fungerar som hushållets filserver.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster