Restid utanför ordinarie arbetstid

Permalänk
Medlem

Restid utanför ordinarie arbetstid

Hej gott folk,

Jag har några funderingar angående restid utanför ordinarie arbetstid.
Vi är en liten servicefirma och dem flesta av oss har förmånsbilar.
Möjlighet finns att ha servicebil om man så vill.
Vi utgår från vår verkstad oftast men en hel del åker vi hemmifrån direkt till kund.
Om det är så att det är kortare sträcka Hem -> Kund än Hem -> Verkstad -> Kund.

Min fråga är då kan vår arbetsgivare kräva att vi alltid (när vi utgår hemifrån) är hos kund
07.00-16.00 om vår ordinarie arbetstid är förlagd just 07.00 till 16.00?

Borde inte tiden det tar oss att resa hemifrån till kund räknas som övertid
eftersom vi faktiskt reser från ställe vi utgår ifrån till kund utanför ordinarie arbetstid.
Precis som vi skulle göra från verkstaden.

Om man tänker att det finns dem som bor 1 min från vår verkstad.
Kund är 1 timme bort. Då känns det ju inte ok om den personen måste
åka kl. 06.00 till kund utan att att det räknas som övertid. Man ska ju vara
till arbetsgivarens förfogande från 07.00 och denna kan ju befinna sig på verkstaden 07.00
och allt innan detta är övertid.

Om någon inte bor lika nära och har servicebil. Då åker man ju egen bil till verkstaden.
Och ska man då vara hos kund 07.00 då måste man från verkstaden åka servicebil 06.00
vilket borde räknas som övertid.

Förväxla inte min fråga om övertid med övertidsersättning. Detta gäller alltså endast vad som
räknas som övertid och inte.

Har jag misförstått lagen?

Vi har inget kollektivavtal utan det är lagen som styr.

/S

Permalänk
Medlem

Åk förbi lagret och ”stämpla in och ut” / hämta/lämna nåt, så börjar dagen alltid där.

Man får t.ex. inte (den skattefria) milersättning om man åker hemifrån till kund utan det utgår alltid ifrån ens huvudsakliga tjänsteställe, vilket oftast är företagets adress. Så antar att det är det som ligger till grund för att inte betrakta restiden till/från kund som arbete utan just restid till/från hemmet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Åk förbi lagret och ”stämpla in och ut” / hämta/lämna nåt, så börjar dagen alltid där.

Man får t.ex. inte (den skattefria) milersättning om man åker hemifrån till kund utan det utgår alltid ifrån ens huvudsakliga tjänsteställe, vilket oftast är företagets adress. Så antar att det är det som ligger till grund för att inte betrakta restiden till/från kund som arbete utan just restid till/från hemmet.

Enligt det så räknas det som övertid. Om man bor 1 min från ordinarie arbetsställe så behöver man ju inte infinna sig där föräns 07.00 och då kan det ju inte vara möjligt att vara hos kund 07.00 utan att det räknas som övertid förutsatt att
det är 1 timme resväg från arbetsställe till kund.

Arbetsgivare får bestämma övertid när så behagar så länge det faller inom ramarna för övertidsarbete.
Varför skulle det skilja beroende på hur långt från arbetsstället man bor?

Jag vet exempelvis att inom IF Metalls kollektivavtal så räknas inte den tiden innan arbetstid som
vanligtvis skulle vara tid från hem till jobbet. Men om det handlar om 2 timmar till kund
och man har en timme hem -> jobb så räknas inte den första timmen men den andra räknas som övertid och
då utgår också övertidsersättning.
Men eftersom vi inte har kollektivavtal kan väl inte arbetsgivaren tillämpa sådana regler endast i vissa tillfällen då det
gynnar denne.

/S

Permalänk
Medlem

Eftersom de inte har kollektivavtal så kan de tillämpa vilka regler de vill, tror inte det finns lagstöd för att räkna denna tid som arbetstid då det är för korta avstånd och mycket väl kan ses som restid till/från jobbet. Men självklart kan man förhandla med arbetsgivaren ändå.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eftersom de inte har kollektivavtal så kan de tillämpa vilka regler de vill, tror inte det finns lagstöd för att räkna denna tid som arbetstid då det är för korta avstånd och mycket väl kan ses som restid till/från jobbet. Men självklart kan man förhandla med arbetsgivaren ändå.

Arbetsditslagen är ju just till för att arbetsgivate inte kan tillämpa vilka regler som helst.
I arbetstidslagen finns ingeting som heter restid.

Där räknas ALL tid utanför ordinarie arbetstid som övertid.

Edit: Urdrag ur arbetstidslagen:
7 § Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid enligt 5 § och jourtid enligt 6 §.
5 § Ordinarie arbetstid är den tid då den anställde står till
arbetsgivarens förfogande och utför arbete.

Har jag missat något annat kanske? Kan ju vara Oppigårds fel isåfall
/S

Permalänk
Medlem

Helt utan att veta några bestämmelser på området är det väl rimligt att man förväntas vara hos kund då arbetsdagen startar om restiden dit är kortare eller lika lång som restiden till ordinarie arbetsplats, medan man inte förväntas det om restiden är längre?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Se till fixa kollektivavtal.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Börjar man gnälla så drar företaget in bilen hem och du är tvungen att utgå från kontoret.
Sitter i en liknande båt och tycker ändå det är värt att ha fordonet hem, om inte annat sparar man tid på slutet av dagen.
Alternativet för mig blir att jag förlorar både på morgonen och eftermiddagen.
Ska ju likt förbannat vara på arbetet klockan 7.00 med eget transportmedel.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Helt utan att veta några bestämmelser på området är det väl rimligt att man förväntas vara hos kund då arbetsdagen startar om restiden dit är kortare eller lika lång som restiden till ordinarie arbetsplats, medan man inte förväntas det om restiden är längre?

Ja det gäller ifall man har kolletikvavtal IF Metall eller kanske andra men inte utan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Börjar man gnälla så drar företaget in bilen hem och du är tvungen att utgå från kontoret.
Sitter i en liknande båt och tycker ändå det är värt att ha fordonet hem, om inte annat sparar man tid på slutet av dagen.
Alternativet för mig blir att jag förlorar både på morgonen och eftermiddagen.
Ska ju likt förbannat vara på arbetet klockan 7.00 med eget transportmedel.

Jo rätt har du i det praktiska men trots allt så återstår det juridiska. Vad är rätt?
Har man givits möjlighet att utgå från 2 positioner så borde väl samma gälla från varje eller?

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo rätt har du i det praktiska men trots allt så återstår det juridiska. Vad är rätt?
Har man givits möjlighet att utgå från 2 positioner så borde väl samma gälla från varje eller?

Enda jag har koll på är milersättning och det räknas alltid från/till kontoret i skatteverkets ögon, sen kan arbetsgivare tillåta annat, men det är en typisk sak som de får nerslag på vid en revision och dessa resor ska då förmånsbeskattas då det är en privat levnadskostnad att ta sig till/från arbetet. Är det dessutom en företagsbil och inte en tjänstebil man sitter och kör till/från arbetet så blir det än värre. En sådan bil får man köra privat max 10 gånger per år, alltså extrema undantagsfall. Kör man dagligen till/från jobbet så ska man förmånsbeskattas för tillgången till tjänstebil.

Att resa till/från kontoret är alltså en privat kostnad och man gör det därför på sin fritid. Därför tror jag det är samma som gäller om man åker direkt till kund, alltså att det ses som att det är tiden det tar att ta sig till/från arbetsplatsen och alltså på ens fritid. Jag vet att det finns kollektivavtal som du skriver som ser det som arbetstid och inget hindrar arbetsgivare utan kollektivavtal att göra samma sak, men tvivlar på att det finns något lagstöd att använda i diskussionen med arbetsgivaren.

Det var därför jag skrev att ”lösningen” är att alltid åka via kontoret/lagret för att hämta/lämna nåt t.ex. Då börjar/slutar arbetsdagen när man kommer dit och tiden till/från kund sker då på arbetstid.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Enda jag har koll på är milersättning och det räknas alltid från/till kontoret i skatteverkets ögon, sen kan arbetsgivare tillåta annat, men det är en typisk sak som de får nerslag på vid en revision och dessa resor ska då förmånsbeskattas då det är en privat levnadskostnad att ta sig till/från arbetet. Är det dessutom en företagsbil och inte en tjänstebil man sitter och kör till/från arbetet så blir det än värre. En sådan bil får man köra privat max 10 gånger per år, alltså extrema undantagsfall. Kör man dagligen till/från jobbet så ska man förmånsbeskattas för tillgången till tjänstebil.

Att resa till/från kontoret är alltså en privat kostnad och man gör det därför på sin fritid. Därför tror jag det är samma som gäller om man åker direkt till kund, alltså att det ses som att det är tiden det tar att ta sig till/från arbetsplatsen och alltså på ens fritid. Jag vet att det finns kollektivavtal som du skriver som ser det som arbetstid och inget hindrar arbetsgivare utan kollektivavtal att göra samma sak, men tvivlar på att det finns något lagstöd att använda i diskussionen med arbetsgivaren.

Det var därför jag skrev att ”lösningen” är att alltid åka via kontoret/lagret för att hämta/lämna nåt t.ex. Då börjar/slutar arbetsdagen när man kommer dit och tiden till/från kund sker då på arbetstid.

Ja om man nu inte skulle komma överens vad den tiden är och hur det ska ersättas så
kan man alltså alltid säga att mitt ordinarie arbetstid är från 07.00 och jag står i arbetsgivarens förfogande
kl. 07.00 på kontoret. Oavsett om nästa kund är precis bredvid mitt hem.
Då kan ju inte arbetsgivaren kräva att jag ska vara hos kund kl. 07.00 utan att detta räknas som övertid isåfall
för då måste jag vara på kontoret kl. 06.00 för att hinna till kund 07.00.
I bästa fall kan ju arbetsgivaren säga att jag kan åka hemifrån en då gäller väl samma sak.
Dem få minuterna jag åker innan 07.00 bör betraktas som övertid...

Det blir ju liksom win win för båda då för mig blir det att inte åka privat alls och för arbetsgivaren blir det mycket mindre
övertid och jag kommer till kund kl. 07.00.

Nästan man får diskutera detta med lawline

Permalänk
Medlem

En fråga. Tar ni betalt för restiden till kund?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nästan man får diskutera detta med lawline

Snabbast är att du ringer ditt fackförbund och frågar, de har bra koll på detta.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

TL:DR; Vi slutade med en förlikning, som resulterade i att kunder mindre än 30 minuter från hemmet får vi räkna som obetald körtid, över det så fick vi ordinarie timlön för körning utöver det.
-------------------------
Hade precis samma dilemma på mitt gamla jobb, ett industriserviceföretag.

Körde hem med servicebilen, och för det mesta körde man hemifrån och direkt till kund på morgonen, och sen hem igen på kvällen.

Så länge kunderna befann sig i samma stad som vårt kontor/lager/verkstad eller jag hade ungefär lika långt att köra som till kontoret, så hade jag inga åsikter alls.

Däremot när det plötsligt började bli längre sträckor, mer än en timmes restid enkel väg till kund, och du förväntades fortfarande vara där kl 07.00 då blev jag och mina kollegor lite irriterade.

Ett annat problem var att det var ett ganska ungt företag vi jobbade för, som expanderade fort och fick många nya kunder på kort tid. Företaget hann inte med att växa på den administrativa sidan i samma takt.

Vi slutade med en förlikning, som resulterade i att kunder mindre än 30 minuter från hemmet får vi räkna som obetald körtid, över det så fick vi ordinarie timlön för körning utöver det.

Sen kunde det finnas en massa specialare beroende på kund också, så det var inte alltid helt självklart. En riktig djungel det där.

Droppen för mig var när min arbetsledare hotade mig med att ta ett jobb i Gävle (jag bor i Skåne) eftersom firman hade misslyckats med ett par upphandlingar, så vi tekniker stod och rullade tummarna på verkstan.
När jag efterfrågade vad som gäller vid så långväga jobb, flyg, ersättningar, arbetstider (kunna jobba in dagar), andra rutiner osv, så visste firman ingenting. Det hade man inte tänkt på.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En fråga. Tar ni betalt för restiden till kund?

Ja

Permalänk
Avstängd

Får ni använda bilarna privat? Isf kan det vara bra att veta att resor direkt till kund räknas som körning i tjänst och du blir därmed inte förmånsbeskattad. Skillnad om du åker till din stationära plats, kontoret, där du förväntas rapportera privat körning.

Många i min bransch brukar smita in en kund påväg till jobbet just för att få det till tjänsteresa istället.

Sen hur detta påverkar om du är i tjänst rent lönemässigt har jag ingen aning om dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

TL:DR; Vi slutade med en förlikning, som resulterade i att kunder mindre än 30 minuter från hemmet får vi räkna som obetald körtid, över det så fick vi ordinarie timlön för körning utöver det.
-------------------------
Hade precis samma dilemma på mitt gamla jobb, ett industriserviceföretag.

Körde hem med servicebilen, och för det mesta körde man hemifrån och direkt till kund på morgonen, och sen hem igen på kvällen.

Så länge kunderna befann sig i samma stad som vårt kontor/lager/verkstad eller jag hade ungefär lika långt att köra som till kontoret, så hade jag inga åsikter alls.

Däremot när det plötsligt började bli längre sträckor, mer än en timmes restid enkel väg till kund, och du förväntades fortfarande vara där kl 07.00 då blev jag och mina kollegor lite irriterade.

Ett annat problem var att det var ett ganska ungt företag vi jobbade för, som expanderade fort och fick många nya kunder på kort tid. Företaget hann inte med att växa på den administrativa sidan i samma takt.

Vi slutade med en förlikning, som resulterade i att kunder mindre än 30 minuter från hemmet får vi räkna som obetald körtid, över det så fick vi ordinarie timlön för körning utöver det.

Sen kunde det finnas en massa specialare beroende på kund också, så det var inte alltid helt självklart. En riktig djungel det där.

Droppen för mig var när min arbetsledare hotade mig med att ta ett jobb i Gävle (jag bor i Skåne) eftersom firman hade misslyckats med ett par upphandlingar, så vi tekniker stod och rullade tummarna på verkstan.
När jag efterfrågade vad som gäller vid så långväga jobb, flyg, ersättningar, arbetstider (kunna jobba in dagar), andra rutiner osv, så visste firman ingenting. Det hade man inte tänkt på.

Ja det liknar vår situation och en ök vore ju det bästa men det känns som om arbetsgivaren vill
sätta reglerna själv utan en diskussion vilket kan bli att det blir till hans fördel alltid.
Och eftersom vi inte har ett kollektivavtal att förhålla oss till så vänder man sig mot arbetstidslagen.

Sätter man som ni 30 min obetald körtid då blir det orättvist för dem som bor nära firman.
Dem får alltså köra till kund och tillbaka 1 timme totalt/dag och bekosta detta helt själv.
Känns ju dumt då det bör betraktas som körning i tjänst och inte privat cruising.

Det är nog därför man i kollektivavtal ofta reglerar detta med att kvitta sin tid
det skulle ta att köra till sin ordinarie arbetsplats mot körtiden hem -> kund.
Tid utöver det om det faller utanför ordinarie arbetstid räknas som övertid och då utgår även
övertidsersättning.

Det är ju en lurig fråga men lagen borde vara rätt tydlig.
Utgår man från firman och arbetstiden börjar kl 07.00 då ska man åka 07.00 från firman till kund.
Och utgår man hemifrån då åker man 07.00 hemifrån.
Allt innan 07.00 bör räknas som övertid oavsett om man åker från kund eller hemmifrån.
Att sen kunden kan vara nära hem eller långt ifrån bör i lagens mening inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Får ni använda bilarna privat? Isf kan det vara bra att veta att resor direkt till kund räknas som körning i tjänst och du blir därmed inte förmånsbeskattad. Skillnad om du åker till din stationära plats, kontoret, där du förväntas rapportera privat körning.

Många i min bransch brukar smita in en kund påväg till jobbet just för att få det till tjänsteresa istället.

Sen hur detta påverkar om du är i tjänst rent lönemässigt har jag ingen aning om dessvärre.

Ja det är förmånsbilar.
Åker man hem -> kund så är det tjänsteresa och bekostas av arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem

Om inte arbetstidens förläggning inte är avtalad i kollektivavtal, eller genom enskilda anställningsavtal, har arbetsgivaren rätt att förlägga arbetstiden utifrån sin rätt att leda och fördela arbetet. Dock ska en arbetstagaren bli underrättad om sådana arbetspass som skiljer sig från det "normala". Så om din arbetsgivare vill att du ska börja jobba kl. 6 istället för kl. 7 så är det bara att finna dig i det, så länge du har blivit meddelad om detta i god tid och har haft möjlighet att anpassa dig efter detta.

Titta vad som står i ditt anställningsavtal. Vart står det att du ska utgå från? Skatteverket säger att om det är en tjänsteresa om du ska till en kund på uppdrag från din arbetsgivare, det är alltså inte en arbetsresa. Tjänsteresor utförs således inom ramen för för din tjänst eller det uppdrag du har. Det blir här således intressant att se vad som står i ditt anställningsavtal, det vill säga om ditt hem anses som ditt "hem" eller din "arbetsplats". För mig låter det tydligt att det är ditt hem, så det borde inte vara något konstigt i det, iofs, då din arbetsplats är "den plats där den skattskyldige utför huvuddelen av sitt arbete" (inkomstlagen, 12 kap, 8 §) och det låter ju inte som om du normalt sett arbetar hemifrån. Dock av andra stycket samma paragraf så framgår det att för branscher kan även hemmet anses vara tjänsteställe (varav det då skulle bli en tjänsteresa).

Står det inget särskilt i ditt avtal kring sådan tjänstgöringsplats så bör du, förslagsvis, förhandla om detta med din arbetsgivare. Oftast sitter ju arbetstagaren i en underordnad ställning gentemot arbetsgivaren som kanske inte "tjänar" något på att skriva om i ett anställningsavtal till din fördel. Sök dig om efter andra jobb, och när du väl har andra erbjudanden på bordet kan du enklare ställa krav om förändring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi har inget kollektivavtal utan det är lagen som styr.

Detta skapar mer jobb, eftersom det är där vi har vår reglering plus det som framgår av anställningsavtalet.
Jag kan tyvärr inte uttala mig om lagen eftersom överallt har jag haft det reglerat via kollektivavtal samt anställningsavtalet.

Exemplen nedan bygger dessutom på variabel starttid(varje anställd satte sina egna tider varje dag gällande när arbetsdagen skulle börja):

Servicebil(start direkt från bostad till kund eller hämta bil på kontoret):
S1: Jobbade(inkl. att köra bilen) man fler timmar än ordinarie(8h i mitt fall) den dagen så blev det övertid för överskjutande del.

S2: Började man tidigare än vanligt, t.ex. klockan 05:00(alltså att vrida om tändningen eller komma in på kontoret) och slutade innan 8h arbetstid löpt, så blev allt ordinarie arbetstid.

Förmånsbil:
F1: All körning utanför dom ordinarie 8h blev restidsersättning.

Egen bil(transporterade även arbetsmateriel samt dokument, ombytt och klar), variabla arbetsplatser:
E1. All körning blev ersatt med milersättning. Restidsersättning för körningarna vid tid utanför ordinarie 8h arbetstid.

Egen bil(inget arbetsmateriel samt inga dokument, bara ombytt), variabla arbetsplatser:
E2. All körning blev ersatt med milersättning. Ingen övertid eller restidsersättning för körningarna.

Egen bil(inget arbetsmateriel samt inga dokument, ombytt/ej ombytt), fast arbetsplats(t.ex. bygg) i flera veckor/månader:
E3. Ingen ersättning. Samma sak som att ta bussen till arbetsplatsen.

Ovanstående exempel bygger på hur det varit hos 6 olika arbetsgivare(dock inom samma bransch och alla med kollektivavtal).

Man kan säga att med förmånsbil så blir det lite som med egen bil exklusive milersättningen. Gällande arbetstiden så ligger detta på arbetsgivaren och dom har rätt att leda och fördela arbetet, vilket inkluderar vart man skall vara samt när man skall vara där.

Jag hade kollat vad jag har ingått i anställningsavtalet för att se vilka möjligheter som avtalats in. Annars är det arbetstidslagen, och den reglerar i detta fall bara vad som är övertid och hur mycket sådan man får ha, inte vad ersättningen skall vara(det reglerar anställningsavtalet samt ett eventuellt kollektivavtal).

Har haft kollegor som har kört hem med servicebilen och således krävde arbetsgivarna att dom skulle vara ute hos kund vart som helst inom Skåne t.ex. klockan 07:30. En kollega räknade på det och räknade ut att han tjänade mer på det än att först köra med privat bil till kontoret(0kr ersättning och 100% slitage/förbrukning på egen bil) för att där börja klockan 07:30(tvingar då arbetsgivaren om det ej är avtalat något annat) och hoppa in i servicebilen för att köra vidare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Om inte arbetstidens förläggning inte är avtalad i kollektivavtal, eller genom enskilda anställningsavtal, har arbetsgivaren rätt att förlägga arbetstiden utifrån sin rätt att leda och fördela arbetet. Dock ska en arbetstagaren bli underrättad om sådana arbetspass som skiljer sig från det "normala". Så om din arbetsgivare vill att du ska börja jobba kl. 6 istället för kl. 7 så är det bara att finna dig i det, så länge du har blivit meddelad om detta i god tid och har haft möjlighet att anpassa dig efter detta.

Titta vad som står i ditt anställningsavtal. Vart står det att du ska utgå från? Skatteverket säger att om det är en tjänsteresa om du ska till en kund på uppdrag från din arbetsgivare, det är alltså inte en arbetsresa. Tjänsteresor utförs således inom ramen för för din tjänst eller det uppdrag du har. Det blir här således intressant att se vad som står i ditt anställningsavtal, det vill säga om ditt hem anses som ditt "hem" eller din "arbetsplats". För mig låter det tydligt att det är ditt hem, så det borde inte vara något konstigt i det, iofs, då din arbetsplats är "den plats där den skattskyldige utför huvuddelen av sitt arbete" (inkomstlagen, 12 kap, 8 §) och det låter ju inte som om du normalt sett arbetar hemifrån. Dock av andra stycket samma paragraf så framgår det att för branscher kan även hemmet anses vara tjänsteställe (varav det då skulle bli en tjänsteresa).

Står det inget särskilt i ditt avtal kring sådan tjänstgöringsplats så bör du, förslagsvis, förhandla om detta med din arbetsgivare. Oftast sitter ju arbetstagaren i en underordnad ställning gentemot arbetsgivaren som kanske inte "tjänar" något på att skriva om i ett anställningsavtal till din fördel. Sök dig om efter andra jobb, och när du väl har andra erbjudanden på bordet kan du enklare ställa krav om förändring.

Tack för ditt svar.
Anställningsavtalet säger inget om arbetstiden.
Det är arbetsgivaren som bestämt att det är mellan 07.00 och 16.00 mån-fre.
Och så längde det är så så borde ju rimligtvis all annan tid utanför detta vara övertid.

Angående arbetsplats så är det lite mer intressant.
Mot kund så utgår vi från STAD men i anställningsavtalet så står det:
"Arbetsplats: STAD, samt ute på fält hos kunder."

/S

Permalänk
Medlem

Förmånsbil:
F1: All körning utanför dom ordinarie 8h blev restidsersättning.

Det är ju denna bit som jag tycker är intressant.
Den tiden utanför ordinarie arbetstid räknas ju som övertid enligt arbetstidslagen.
Om jag åker hemifrån kl. 06.00 och börjar hos kund 07.00
Och sen jobbar till 16.00 och är hemma 17.00 helt utan att köra förbi kontoret
så är det 2 timmar övertid varje dag.

/S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superthug:

Jag vet exempelvis att inom IF Metalls kollektivavtal så räknas inte den tiden innan arbetstid som
vanligtvis skulle vara tid från hem till jobbet. Men om det handlar om 2 timmar till kund
och man har en timme hem -> jobb så räknas inte den första timmen men den andra räknas som övertid och
då utgår också övertidsersättning.
Men eftersom vi inte har kollektivavtal kan väl inte arbetsgivaren tillämpa sådana regler endast i vissa tillfällen då det
gynnar denne.

Jag har nu ögnat igenom ett par av IF Metall's kollektivavtal och kan inte hitta något som tyder på det du beskriver här.

Du har normalt en arbetsplats i ditt anställningsavtal. Det är där du ska befinna dig vid arbetstidens början. Om kunden är närmre ditt hem så är det hos kunden du ska befinna dig vid arbetstidens början, om det inte är så att du behöver hämta något på jobbet innan du åker till kund. Sedan räknas nog inte restid som övertid, så reser du utanför arbetstid så får du inte övertidsersättning, utan det är en annan särskild ersättningsnivå.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har nu ögnat igenom ett par av IF Metall's kollektivavtal och kan inte hitta något som tyder på det du beskriver här.

Du har normalt en arbetsplats i ditt anställningsavtal. Det är där du ska befinna dig vid arbetstidens början. Om kunden är närmre ditt hem så är det hos kunden du ska befinna dig vid arbetstidens början, om det inte är så att du behöver hämta något på jobbet innan du åker till kund. Sedan räknas nog inte restid som övertid, så reser du utanför arbetstid så får du inte övertidsersättning, utan det är en annan särskild ersättningsnivå.

Här har du precis det jag beskrev.
Länk
På sida 40 § 12 så står följande.

Vid arbete utanför verkstaden ska arbetstagare efter begäran bege sig direkt från hemmet till arbetsplatsen. I dessa
fall betalas ersättning för restid och reskostnader med tid
och kostnader som överstiger resan för ordinarie resväg till verkstaden.

Citat:

Om kunden är närmre ditt hem så är det hos kunden du ska befinna dig vid arbetstidens början,

Detta hittar jag inget om i lagtexten men kan ha missat. Blir rätt mosigt i huvudet.
Vår arbetsgivare betalar resan från hem till kund i alla fall där vi inte åker förbi verkstaden och räknar det som arbetstid.
Även skatteverket blir glada om vi inte deklarerar denna resa som resa till och från jobb.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Tack för ditt svar.
Anställningsavtalet säger inget om arbetstiden.
Det är arbetsgivaren som bestämt att det är mellan 07.00 och 16.00 mån-fre.
Och så längde det är så så borde ju rimligtvis all annan tid utanför detta vara övertid.

Angående arbetsplats så är det lite mer intressant.
Mot kund så utgår vi från STAD men i anställningsavtalet så står det:
"Arbetsplats: STAD, samt ute på fält hos kunder."

/S

Om det står att ute på fält hos kunder är din arbetsplats så skulle jag tolka det som att arbetsgivaren har rätt att begära att en arbetstagare ska ställa in sig hos kunden vid arbetspassets start. Att åka mellan hem och tjänsteställe blir då en arbetsresa, vilket då inte skulle generera någon övertid.

EDIT: Står det inget specifikt i ditt anställningsavtal om arbetstiden så är det upp till arbetsgivaren att leda och fördela arbetet, vilket medför att arbetsgivaren kan ändra din tjänstgöringstid lite som passar verksamheten bäst. Arbetsgivaren har dock en skyldighet att meddela arbetstagaren om sådan förändring en tid i förväg (lite olika, men mellan 1-2 veckor, men kan vara så kort tid som dagen innan). Om arbetsgivaren då meddelar annan arbetstidsförläggning så utgår inte övertid (säg att du börjar kl 6 istället för kl 7, då utgår inten övertid, men då ska du rimligtvis sluta en timme tidigare, dvs. tidsförskjutning. Ingen extra ersättning utgår normalt sett vid en tidsförskjutning annat än i de fall det finns avtal som då skulle reglera ev. OB-tillägg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Om det står att ute på fält hos kunder är din arbetsplats så skulle jag tolka det som att arbetsgivaren har rätt att begära att en arbetstagare ska ställa in sig hos kunden vid arbetspassets start. Att åka mellan hem och tjänsteställe blir då en arbetsresa, vilket då inte skulle generera någon övertid.

EDIT: Står det inget specifikt i ditt anställningsavtal om arbetstiden så är det upp till arbetsgivaren att leda och fördela arbetet, vilket medför att arbetsgivaren kan ändra din tjänstgöringstid lite som passar verksamheten bäst. Arbetsgivaren har dock en skyldighet att meddela arbetstagaren om sådan förändring en tid i förväg (lite olika, men mellan 1-2 veckor, men kan vara så kort tid som dagen innan). Om arbetsgivaren då meddelar annan arbetstidsförläggning så utgår inte övertid (säg att du börjar kl 6 istället för kl 7, då utgår inten övertid, men då ska du rimligtvis sluta en timme tidigare, dvs. tidsförskjutning. Ingen extra ersättning utgår normalt sett vid en tidsförskjutning annat än i de fall det finns avtal som då skulle reglera ev. OB-tillägg).

Nej du har vanligtvis alltid ett fast tjänsteställe, t.ex kontor/lager. Om du faller inom undantaget för detta så brukar man utgå från bostaden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nej du har vanligtvis alltid ett fast tjänsteställe, t.ex kontor/lager. Om du faller inom undantaget för detta så brukar man utgå från bostaden.

Ja, absolut. Dock, i det här fallet står det i anställningsavtalet att tjänsteställe både är i "STAD" och "på plats hos kund ute i fält".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Se till fixa kollektivavtal.

Kollektiv avtal täcker inte den grejen i sin egen stad.

Kollade upp på mitt förra jobb då jag jobbade mycket på event.

Restid till och från festivaler i andra städer var dörr till dörr. När jag jobbade i egen stad fick man inte räkna likadant samt fick inte ersättning för kollektivtrafik osv. Jobbade jag i en annan stad fick jag alltid ersättning för alla resor. Det var svaret jag fick iaf. Annars skulle jag allas resor klassas som jobbtid för att de är påväg till jobbet, vilket såklart inte går.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Ja, absolut. Dock, i det här fallet står det i anställningsavtalet att tjänsteställe både är i "STAD" och "på plats hos kund ute i fält".

Jag tror att dem menar att man arbetar på plats och ute hos kund. Inte att vi utgår från kund.
Vi debiterar trots allt kund resan till och från arbetet. Vare sig det var från vår verkstad eller hemifrån.