Permalänk

Av synk helt galet

Hejsan hoppas jag lägger denna tråden rätt.
Jag har kopplat min lg tv med hdmi till min soundbar via porten 2 som är arc. Soundbaren startar när jag startar tv och kan styra ljudet med tv dosan men får mitt ljud för snabbt mot vad bilden visar och kan bara ändra min av sync på tv och soundbar framåt inte bakåt några tips på vad jag kan göra? Allt har senaste uppdateringarna

Permalänk
Medlem

Låter bakvänt då det är justera ljudet bakåt som är det som behövs allra mest då platttv behöver tid på sig att (förstöra) visa bilden.

Sen "kan" det ju kanske hjälpa lite om du talar om VAD det är för tv och soundbar, finns vad jag vet mer än en modell av LG tv och minst ett par olika soundbars!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Oj det glömde jag. Lg oled55bc8 hdmi arc till jbl 5.1 soundbar

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du som signalkälla när problemen uppstår ?
Hur uppför sig andra signalkällor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Får det mycket när jag kör appar typ youtube alt Netflix. Kör jag Netflix via Ps5 så får jag lite mindre. Allt är kopplat till tv sedan arc till soundbar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mupparasse:

Får det mycket när jag kör appar typ youtube alt Netflix. Kör jag Netflix via Ps5 så får jag lite mindre. Allt är kopplat till tv sedan arc till soundbar

Så tvn tar alltså alltid för länge på sig att visa bilden både via app och hdmi ? Det låter som ett fel på tvn om det inte finns nån inställning i den som du missat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns typ inga fler inställningar i tv en den ena jag hittat av sync som jag bara kan + på. Ska testa o koppla in direkt i soundbaren i kväll och se om det är tv eller limpan som slöar ner skiten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mupparasse:

Finns typ inga fler inställningar i tv en den ena jag hittat av sync som jag bara kan + på. Ska testa o koppla in direkt i soundbaren i kväll och se om det är tv eller limpan som slöar ner skiten

Det måste vara tvn om ljudet kommer före bilden för du kan inte ha negativ ljudfördröjning i sondbaren utan den kan bara vara 0 som minst.
Men det kan ju vara problem med källmaterialet också men det är heller inget som beror på ljudsystemet i så fall.
Det har tillverkats synkbuffertar för hdmi som klarat av att synka åt båda håll men det är för att de buffrat ett par sekunder ljud och bild separerat och kunnat fördröja korrekt och sätta ihop till en gemensam dataström igen men en sådan apparat funkar inte på appar för de är helt interna i tvn och du kan ju bara öka fördröjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Installerade om min tv. Nu funkar det igen. Pinsamt att jag inte testade detta innan frågade sorry och tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Dum smart tv

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!