Permalänk
Medlem

34" Ultrawide avstånd.

Tjena.

Jag är lite nyfiken på alla er som sitter med en 34" ultrawide, hur långt avstånd har du mellan dig och skärmen?

  • Om du sitter nära, varför och hur uppfattar du det?, och vad ger det dig för fördelar?

  • Om du sitter längre ifrån, varför och hur uppfattar du det? och vad ger det dig för fördelar?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Sitter en armlängd (+/- 5cm) ifrån med överkanten av skärmen i ögonhöjd. Sitter jag närmare så får man vrida på skallen för att se höger och vänster sidan vilket inte är speciellt bekvämt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag hade en 34" ultrawide tidigare, men valde att sälja den. Försökte få den så långt ifrån mig som möjligt men det blev knappt 60cm. Och för mig blev det alldeles för nära. Det funkade i "lugnare" spel, typ tredjepersons spel osv. Men för snabbare fps spel, så blev det katastrof. Man får inte en bra helhetsbild över det som händer. Va så att man fick vrida på huvudet för att kunna se allt och det funnkade inte alls för mig.

Hade man kunnat haft den 70+cm bort, så hade det nog varit bättre. För det va grymt att spela på när det väl va rätt typ av spel.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag hade en 34" ultrawide tidigare, men valde att sälja den. Försökte få den så långt ifrån mig som möjligt men det blev knappt 60cm. Och för mig blev det alldeles för nära. Det funkade i "lugnare" spel, typ tredjepersons spel osv. Men för snabbare fps spel, så blev det katastrof. Man får inte en bra helhetsbild över det som händer. Va så att man fick vrida på huvudet för att kunna se allt och det funnkade inte alls för mig.

Hade man kunnat haft den 70+cm bort, så hade det nog varit bättre. För det va grymt att spela på när det väl va rätt typ av spel.

Okej. Nej jag tror inte ultrawide är för alla helt klart, jag spelar mest CoD just nu, och jag sitter ungefär ~50cm från skärmen vilket jag tycker fungerar bra. hade jag haft den 70cm-1m bort så hade jag nog haft svårt att se när man exempelvis scopear med sniper, då gubbarna är väldigt små haha.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 35 tums ultrawide curved skärm och sitter ca 60 cm ifrån och de funkar perfekt, spelar mest strategispel men även bilspel och jag älskar storleken på skärmen, skulle inte vilja byta ner mig nu när man är van, helt enkelt perfekt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Sitter en armlängd (+/- 5cm) ifrån med överkanten av skärmen i ögonhöjd. Sitter jag närmare så får man vrida på skallen för att se höger och vänster sidan vilket inte är speciellt bekvämt.

Okej, vad är de i cm då tro? 50, 70 eller 100? haha Jag sitter ~50cm ifrån. för att kunna se om ja kör sniper i CoD haha

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej. Nej jag tror inte ultrawide är för alla helt klart, jag spelar mest CoD just nu, och jag sitter ungefär ~50cm från skärmen vilket jag tycker fungerar bra. hade jag haft den 70cm-1m bort så hade jag nog haft svårt att se när man exempelvis scopear med sniper, då gubbarna är väldigt små haha.

Tycker du att det funkar bra att spela cod på 50cm avstånd? Cod va spelet som fick mig att sälja skärmen. Problemet för mig är att inte ha full överblick av skärmen i fps spel.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Tycker du att det funkar bra att spela cod på 50cm avstånd? Cod va spelet som fick mig att sälja skärmen. Problemet för mig är att inte ha full överblick av skärmen i fps spel.

Jag flyttade bak den lite efter jag sa de, så nu kanske de är 60-70cm avstånd, och de funkade bra de också, men 50cm är inget problem för mig faktiskt

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag sitter samma avstånd som mina andra vanliga skärmar - sträcker jag ut armen och handen är det nästan att långfingret petar i skärmen.
Höjden har jag så om jag sitter rakt går ögonen just i överkanten.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

30-35cm när jag kör cs, annars 40-45cm typ

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Viking
Skrivet av sINsen:

Tjena.

Jag är lite nyfiken på alla er som sitter med en 34" ultrawide, hur långt avstånd har du mellan dig och skärmen?

  • Om du sitter nära, varför och hur uppfattar du det?, och vad ger det dig för fördelar?

  • Om du sitter längre ifrån, varför och hur uppfattar du det? och vad ger det dig för fördelar?

Jag sitter cirka 80 cm från min skärm.

Skrivet av walkiii:

Tycker du att det funkar bra att spela cod på 50cm avstånd? Cod va spelet som fick mig att sälja skärmen. Problemet för mig är att inte ha full överblick av skärmen i fps spel.

Jag förstår inte riktigt argumentet. Det är ju likadant som med en 27" skärm förutom att du ser mer. Man sitter ju inte och tittar från höger och vänster på skärmen, meningen är att röra på musen. Det i kanterna ser man ju bara med perferiseendet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag förstår inte riktigt argumentet. Det är ju likadant som med en 27" skärm förutom att du ser mer. Man sitter ju inte och tittar från höger och vänster på skärmen, meningen är att röra på musen. Det i kanterna ser man ju bara med perferiseendet.

Vad är det du inte förstår?

En 27" skärm är betydligt mindre än 34" uw. Därför är det mycket lättare ha en full överblick av vad som händer. Det är därför 24,5" skärmar är optimala för fps spel. Du ser allt på skärmen utan problem. Och sitter du för nära en 34" uw skärm då ser du inte allt som händer, förutom med suddigt perferiseende.

Men som sagt, det är vad jag tycker om 34" uw skärmar. Alla är vi olika, tack och lov.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Viking
Skrivet av walkiii:

Vad är det du inte förstår?

En 27" skärm är betydligt mindre än 34" uw. Därför är det mycket lättare ha en full överblick av vad som händer. Det är därför 24,5" skärmar är optimala för fps spel. Du ser allt på skärmen utan problem. Och sitter du för nära en 34" uw skärm då ser du inte allt som händer, förutom med suddigt perferiseende.

Men som sagt, det är vad jag tycker om 34" uw skärmar. Alla är vi olika, tack och lov.

Jag förstår fortfarande inte. En 34” UW är väl lika hög som en 27” förutom UW:n såklart är bredare. Så du kan ju fortfarande fokusera i mitten av skärmen på samma sätt som en 27”.
Att köra en 34” med black bars i ett 16:9 ratio måste väl vara på ett ungefär lika stort som en 27”? Så hur kan det då vara sämre med större skärmyta? En sak om skalningen hade varit annorlunda så att objekt UW:n hade sett mindre ut, men så är det ju inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag förstår fortfarande inte. En 34” UW är väl lika hög som en 27” förutom UW:n såklart är bredare. Så du kan ju fortfarande fokusera i mitten av skärmen på samma sätt som en 27”.
Att köra en 34” med black bars i ett 16:9 ratio måste väl vara på ett ungefär lika stort som en 27”? Så hur kan det då vara sämre med större skärmyta? En sak om skalningen hade varit annorlunda så att objekt UW:n hade sett mindre ut, men så är det ju inte.

Fast vi har inte sagt något om att köra med black bars. Klart att bilden blir mindre då. Självklart har jag diskuterat att köra i 21:9 format som skärmen har.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Fast vi har inte sagt något om att köra med black bars. Klart att bilden blir mindre då. Självklart har jag diskuterat att köra i 21:9 format som skärmen har.

Men en 34” 3440x1440 skärm har samma pixeltäthet som en 27” 2560x1440 så du ser exakt lika många pixlar på exakt samma yta. Enda skillnaden är att med UW-skärmen får du fler pixlar, och således mer information, i periferin. Om spelet är korrekt kodat för UW så får du alltså samma bild i 16:9 området i mitten av skärmen och extra pixlar på sidorna.
Förstår inte hur det kan vara en nackdel att få gratis information i periferin, även om du inte fokuserar ögonen på dessa pixlar.

Låter lite som att sätta skygglappar när du ska köra bil och hävda att det är bättre för då kan du fokusera mer på allt rakt framifrån.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, vad är de i cm då tro? 50, 70 eller 100? haha Jag sitter ~50cm ifrån. för att kunna se om ja kör sniper i CoD haha

Mätte nu bara för det - det är mellan 60 och 70cm, beroende på sittpositionen i stolen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Men en 34” 3440x1440 skärm har samma pixeltäthet som en 27” 2560x1440 så du ser exakt lika många pixlar på exakt samma yta. Enda skillnaden är att med UW-skärmen får du fler pixlar, och således mer information, i periferin. Om spelet är korrekt kodat för UW så får du alltså samma bild i 16:9 området i mitten av skärmen och extra pixlar på sidorna.
Förstår inte hur det kan vara en nackdel att få gratis information i periferin, även om du inte fokuserar ögonen på dessa pixlar.

Låter lite som att sätta skygglappar när du ska köra bil och hävda att det är bättre för då kan du fokusera mer på allt rakt framifrån.

Skrev jag någonstans om att det va en nackdel? Eller skrev jag att jag inte gillade det för att jag satt för nära? Jag gillade det inte och frågan från början va hur man uppfattade det på ett visst avstånd. När jag spelar fps spel, så vill JAG kunna se hela bilden och få en helhetsuppfattning. Sen om du/ni inte tycker likadant är upp till er.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Mätte nu bara för det - det är mellan 60 och 70cm, beroende på sittpositionen i stolen.

Okej ja de är ju ändå rätt långt ifrån, spelar du fps spel eller mer rpg osv?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vill gärna sitta nära men monitorhettan gör sig påmind och 2560*1080p ger en del sde när man kommer för nära. Så får kolla men oftast är jag nog iaf 40 cm ifrån.

Skulle gärna haft en 50" uw på det avståndet åtminstone det år litet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Men en 34” 3440x1440 skärm har samma pixeltäthet som en 27” 2560x1440 så du ser exakt lika många pixlar på exakt samma yta. Enda skillnaden är att med UW-skärmen får du fler pixlar, och således mer information, i periferin. Om spelet är korrekt kodat för UW så får du alltså samma bild i 16:9 området i mitten av skärmen och extra pixlar på sidorna.
Förstår inte hur det kan vara en nackdel att få gratis information i periferin, även om du inte fokuserar ögonen på dessa pixlar.

Låter lite som att sätta skygglappar när du ska köra bil och hävda att det är bättre för då kan du fokusera mer på allt rakt framifrån.

Tänkte skriva något liknande men du hann före.

Det kan omöjligt bli lättare ha överblick på en smalare skärm eftersom man faktiskt då får mindre information. Jag tror mer det är en vanesak. För egen del som kör mycket racingsimulatorer är UW ovärderligt, jag kan faktiskt se backspeglarna nu.

Har funderat på detta med skärmens radie, i mitt fall är den 1500 och då alltså 1.5m. Halva det känns rätt naturligt och jag sitter ca 70-75cm från skärmen. Spelar jag spel där jag behöver se mer detaljer, t.ex. i siktet på ett gevär, så kan jag böja mig fram en 20 cm för att se lite mer detaljer men lutar mig tillbaka i övrigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Sitter 55 cm från en uw 34 och tycker att det är lagomt avstånd.
Spelar mest BF4 CP 2077 och surfar på datorn.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej ja de är ju ändå rätt långt ifrån, spelar du fps spel eller mer rpg osv?

Blir mest Hearthstone, Medieval Dynasty och Crusader Kings 3 nuförtiden. Spelade massor med Battlefield 5 förr, men lade det på hyllan när det inte blev bättre med patchar.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Blir mest Hearthstone, Medieval Dynasty och Crusader Kings 3 nuförtiden. Spelade massor med Battlefield 5 förr, men lade det på hyllan när det inte blev bättre med patchar.

Okej

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7