Permalänk

Väldigt skumt problem

Hej,

Har för en månad sedan köpt en ny dator som jag byggde själv. Allt har fungerat perfekt, men imorse fungerade den inte längre. Jag gjorde inget speciellt igår utan lirade bara lite spel.

Problembeskrivningen:
Datorn startar upp normalt i burken, allt ser korrekt ut. Men efter det händer inget. Tangentbordets RBG flimrar och skrämen lyser upp och sedan slocknar medans datorn kör på som vanligt. Får inte upp något på skärmen, varken bios logga eller felmeddelande som att det inte finns någon koppling. Så om jag tittar på burken ser allt prima ut, tittar jag på skräm och tangentbord fungerar inget.

Skärmen är inte sönder, har testat den på en annan dator.

Jag har faktiskt ingen aning om vad problemet kan vara eller börja försöka. Uppskattar all hjälp!!

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: 5600
Processorkylare: Noctua NH-D14 CPU Kylare
Moderkort: MSI MAG TOMAHAWK BF20
Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 32GB
Grafikkort: 3070
Hårddisk: Samsung 970 EVO Plus 1TB
Nätaggregat:Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla ur strömkabeln ur datorn och ta ut batteriet från moderkortet och vänta några minuter och sätt tillbaka batteriet och starta datorn.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Hej!
Jag hade testa enligt följande:

1.Säkerställ att grafikkortet sitter i sin PCI Express Socket.
2. Genom att ta ut grafikkortet och sätt in det igen.
3. Säkerställ att du har kopplat in strömkablarna korrekt till grafikkortet
4. Prova starta datorn normalt

Säkerställ att datorn startar och "mår bra "

1. Plocka ut strömkabeln ur datorn och vänta 1 minut och därefter prova starta normalt.
2. Koppla in Skärmen på moderkortets ingång för Bild (ser ut att vara HDMI ),
3. Får du Bild så vet du att Datorn startar och "mår bra" och någonting mellan dator- grafikkort- skärm inte fungerar som det ska

Felsök grafikkortet

1.Testa andra kablar (om du har annan skärm)
2. Om installera grafikkorts drivrutiner

Slutligen hade jag "återställt" moderkortet genom att göra en så kallad CMOS Reset och slutligen gjorts enligt tidigare inlägg

"Börja med att koppla ur strömkabeln ur datorn och ta ut batteriet från moderkortet och vänta några minuter och sätt tillbaka batteriet och starta datorn."

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Skrivet av StarStream:

Hej!
Jag hade testa enligt följande:

1.Säkerställ att grafikkortet sitter i sin PCI Express Socket.
2. Genom att ta ut grafikkortet och sätt in det igen.
3. Säkerställ att du har kopplat in strömkablarna korrekt till grafikkortet
4. Prova starta datorn normalt

Säkerställ att datorn startar och "mår bra "

1. Plocka ut strömkabeln ur datorn och vänta 1 minut och därefter prova starta normalt.
2. Koppla in Skärmen på moderkortets ingång för Bild (ser ut att vara HDMI ),
3. Får du Bild så vet du att Datorn startar och "mår bra" och någonting mellan dator- grafikkort- skärm inte fungerar som det ska

Felsök grafikkortet

1.Testa andra kablar (om du har annan skärm)
2. Om installera grafikkorts drivrutiner

Slutligen hade jag "återställt" moderkortet genom att göra en så kallad CMOS Reset och slutligen gjorts enligt tidigare inlägg

"Börja med att koppla ur strömkabeln ur datorn och ta ut batteriet från moderkortet och vänta några minuter och sätt tillbaka batteriet och starta datorn."

Tack! Kopplade ur grafikkortet och allt verkar funka eftersom fläktarna går på kortet som får inga gpu red light på moderkortet

Skrivet av ponanmsi:

Börja med att koppla ur strömkabeln ur datorn och ta ut batteriet från moderkortet och vänta några minuter och sätt tillbaka batteriet och starta datorn.

Testade detta och nu blinkar inte tangentbordet längre men jag har boot red light på moderkortet 😒

Permalänk

Senaste uppdateringen är att tangentbordet blinkar inte längre. Boot lampan är släckt. Datorn funkar för jag har kopplat in en annan skärm och allt startar normalt. Skärmen funkar med hdmi men inte display port

Permalänk
Medlem

har du valt displayport i menyn på skärmen ist för HDMI?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

har du valt displayport i menyn på skärmen ist för HDMI?

Yes! Den ger inget felmeddelande, utan den hittar en koppling via DP. Men blir en svart skärm och sedan stängs den av.

Har testat alla DP på Gpu.

Permalänk

Fått det att funka nu! Vet inte exakt vad jag gjorde men något av alla test fixade det. Tack för all hjälp!!:)

Permalänk
Medlem

Bara som en notis.

Följande tråd kan vara intressant för dig:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...