Problem med farlig fritös på sistone

Permalänk
Medlem

Problem med farlig fritös på sistone

Morsan har en gammal oljefritös, all text har försvunnit efter tvättning osv, så ingen aning vad det är för någon modell eller märke. Den har inte digital temperatur osv, så ja, den är lite halvdan men har fått jobbet gjort.

Så den har funkat bra i några månader nu. Jag har friterat pommes, fisk, chilli cheese och hemmagjorda kyckling nuggets osv. Aldrig varit ett problem innan förra veckan ungefär.

Vad som ledde till händelserna har varit samma varje gång:

Jag tar mina kycklingbitar (som är lite fuktiga av vatten men väldigt minimalt), doppar dem i en äggblandning och sen ströbröd. De blir då betydligt mer fuktiga av äggblandningen om något. Jag ser alltid till att bitarna är väl omringade av ströbrödet och täcker alla hål.

Jag friterar bitarna i 165-180 grader beroende på hur jag vill ha dem, det har bara varit 180 grader på sistone. Efter ett par minuter är de klara och jag lyfter ut dem ur fritösen. Inget konstigt har hänt ännu. Ögonblicket de lämnar fritösen (detta kan bara vara en ren slump på timingen) så börjar oljan att poppa, till skillnad från det tysta bubbelbad man hör och ser när den friterar maten. Mer och mer explodernade bubblor börja dyka upp, och det slutar inte, utan tvärtom. Någon kedjereaktion som inte går att stoppa har satts igång, och beroende på värmen så slutar det inte. En gång detta hände (igår kväll) hade jag knappt över 120 grader och då slutade det rätt fort innan något hände. Men inte de andra 2 gångerna då jag hade den på 180 grader när det började.

Som sagt stoppar inte reaktionen, jag har redan dragit ut ström och skruvat temperaturen till 0 (strömmen är ju utdragen jag vet, men whatever). Mer och mer exploderande bubblor träffar ytan och ljudvolymen på fritösen stiger. Den accelererar fort, och innan man vet ordet av det så är det som en bubbelbad vulkan, det låter högt så in i helvete och det är ett väldigt våldsamt bubbelbad där inne.

Ena gången var jag ensam när det hände och det lugnade sig efter nån minut. Jag trodde det var dålig olja och bytte till nästa gång. Nu hände det igen och morsan var här denna gången och rusade fort in med tanke på det otroligt högljudda bubblandet (tro mig det låter HÖGT).

Jag testade igår kväll med kycklinglårben, och dessa var väldigt torra och hade legat i kylskåpet, snarare än kylen. Så det kan inte varit många partiklar vatten i dem.

Och när oljan är såhär så börjar de poppande bubblorna även när oljan går från runstemperatur till att värmas upp. Så så fått den värms upp lite (behöver inte ens vara 100 grader) så hör man det poppa lite då och då, och det gjorde det aldrig innan när detta inte hände. Det händer inte mycket om jag bara värmer upp oljan, eller håller den där, det är när jag stoppar in något som shit hits the fan.

Lite lång historia osv jag vet, men jag vill att ni som läser vet exakt vad jag gjort som ledde till situationerna.

https://youtu.be/kS48Xtd1fP8
Detta är i princip vad som händer (men inte alls lika våldsamt, oljan lämnade inte fritösen lyckligtvis, och nivån steg inte direkt).

Så vad orsakar detta? Jag är otroligt nervös att använda den nu. Vet inte om det är fritösens fel och det är dags för en ny, för jag gör samma sak jag alltid gjort. Den är ju gammal och redan rätt sliten så det skulle inte vara fel att uppgradera den.

PS. Jag har olja som svalnat efter igår kväll som jag kan undersöka om ni vill. Från det lilla jag kunde hitta om detta säger folk att det förmodligen ligger vatten/vätska i botten, och att man kunde se om oljan var "förorenad" av sådant, jag vet dock inte vad jag ska leta efter i så fall, och hur. Men det kan också vara fritösens termostats fel.

Permalänk
Medlem

Ryker det av oljan? Låter för mig som att termostaten är trasig och att oljan helt enkelt blir för varm oavsett vad du ställer in den på. Alternativt att det är en dålig olja som helt enkelt inte tål särskilt hög temperatur. Kallpressad rapsolja till exempel, den ska inte användas över 100 grader helst, vid 107 börjar den ryka och blir förstörd. När man friterar bör man använda en varmpressad olja med hög rykpunkt.

Sedan är det också så att ju mer man använder en olja desto mer orenheter kommer det i den. Fett, vatten, salt och annat från det man friterar t.ex. och det försämrar oljans egenskaper mer för varje gång du använder den. Man kan absolut använda olja fler gånger men inte hur många gånger som helst. Är det mycket vatten i den så kommer ju det börja koka och ställa till det.

En ny och fräsch olja gör inte sådär såvida termostaten fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ryker det av oljan? Låter för mig som att termostaten är trasig och att oljan helt enkelt blir för varm oavsett vad du ställer in den på. Alternativt att det är en dålig olja som helt enkelt inte tål särskilt hög temperatur. Kallpressad rapsolja till exempel, den ska inte användas över 100 grader helst, vid 107 börjar den ryka och blir förstörd. När man friterar bör man använda en varmpressad olja med hög rykpunkt.

Sedan är det också så att ju mer man använder en olja desto mer orenheter kommer det i den. Fett, vatten, salt och annat från det man friterar t.ex. och det försämrar oljans egenskaper mer för varje gång du använder den. Man kan absolut använda olja fler gånger men inte hur många gånger som helst. Är det mycket vatten i den så kommer ju det börja koka och ställa till det.

En ny och fräsch olja gör inte sådär såvida termostaten fungerar.

Vågar inte starta processen igen så jag får gå på minnet. Minns inte om oljan rök när det händer, men jag tror inte det. Inte ovanligt mycket om det nu gjorde det.

Jag har använt olika oljor, denna gången använde jag ny och fräsch fritösolja, så det ska inte vara några problem. Det har ju funkat bra hittills också som sagt, jag tror inte det är oljorna. Låter helt otroligt att dessa 3 oljor. Och denna jag använde igår är ju helt ny, detta var första "batchen" där den användes.

I och med slitaget på fritösen och hur detta började hända först nu (har friterat mycket utan problem, med olika oljor) så låter det som att den är trasig.

Jag kom på en sak till, vet inte om det har någon betydelse. Första gången detta hände så trodde jag inte något var särskilt fel, så jag lät mina nuggets ligga i medan det pågick. Men min magkänsla gav sig, och jag plockade ut dem. Det var kanske bara 10-20 sekunder, och de var redan helt sönderfriterade. Det kanske händer oavsett temperatur när man har en sån reaktion på gång, men det verkar ju definitivt som att temperaturen på oljan är otroligt hög, förmodligen en bra bit över 200 grader.

Detta är ju helt klart en stor nackdel med denna fritösen, att man inte kan se vad temperaturen är på ett bra sätt. Den har bara en lampa som lyser när den håller på och värmer oljan, denna lyser dock inte när detta händer, men det är ju inte säkert den funkar som den ska heller.

Permalänk
Medlem

Ja, då är min gissning att termostaten inte fungerar och oljan helt enkelt blir för varm och kokar. Eftersom din mat blev bränd på så kort tid tyder ju på det dessutom.

Är nog bara skrota den där, att reparera kostar nog mer än att köpa en ny.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, då är min gissning att termostaten inte fungerar och oljan helt enkelt blir för varm och kokar. Eftersom din mat blev brända på så kort tid tyder ju på det dessutom.

Är nog bara skrota den där, att reparera kostar nog mer än att köpa en ny.

Ja, som sagt så saknar den mycket funktionalitet så jag hade ändå inte velat reparera. Helt klart bättre att bara köpa en ny. Den populäraste på prisjakt ser mycket lovande ut!

https://www.whiteaway.se/hushall/matlagning/fritos/product/te...

Kan man lita på denna filtrering tro? För i så fall hade det gjort förvaringen så mycket lättare, inget mer att hälla över i flaska med filter och tratt osv.

Permalänk
Medlem

Har den fritösen och den funkar fint. Har haft några problem med att locket till filter-oljetråget öppnades när jag skulle hälla över oljan tillbaka i fritösen.

(Senare lyckades jag sätta på en platta som fritösen stod på vilket smälte uppsamlingstråget. Men fritösen fungerar fint ändå)

Permalänk
Medlem

Har haft/använt tre olika billigare "hemma" fritöser alla så vitt jag vet har varit analoga temp sensorer på.
Och alla så har man tydligt hört när värmen slås på/av genom ett ganska högt relä klick ljud.
Är det nåt du kommer ihåg att du hört tidigare men kanske inte nu senaste gångerna?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har haft/använt tre olika billigare "hemma" fritöser alla så vitt jag vet har varit analoga temp sensorer på.
Och alla så har man tydligt hört när värmen slås på/av genom ett ganska högt relä klick ljud.
Är det nåt du kommer ihåg att du hört tidigare men kanske inte nu senaste gångerna?

Det har aldrig poppat något när jag värmt upp olja innan, det har alltid varit tyst. Det är så jag vet att reaktionen kommer börja om jag stoppar i något. Det är bara när poppandet hörs som reaktionen startar, om oljan var tyst vid uppvärmning så är allt lugnt.

Permalänk
Medlem

Menade inget poppande ljud alls utan relä ljud som tex blinkers i bilar.
Men oftas ett lite högre klick då det i en fritös är 240v istället för 12v.
Det är oftas ett relä med bimetalfjäder (som det ofta är i blinkersreläer i bilar) i som när den värms upp böjer sig och därmed slutar leda ström.

Dvs har inget som helst med hur vatten/etc poppar/låter i oljan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att mäta oljans temperatur med en termometer, så ser du hur varm den verkligen är

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med, har inget med termostat att göra.
Jag gissar på skitig olja och eller vatten.
Men popen är höga och obehagliga. Smäller till i plåten.
Skall kolla hur det löser sig med ny olja.

Från Reddit
It's moisture (water) from the food.

Science: Oil is less dense than water so when you place anything with water into oil, the water will sink to the bottom. If your oil is really hot and there's a large quantity of it, the oil superheats the water and causes a steam bubble. This bubble moves rapidly to the top and is the cause of your "hot popping oil"

Get an oil thermometer and monitor your temperature.. It also helps to use a container with higher walls.. It always pops but it's not nearly as menacing if the oil can't spill out..

Splashing water onto oil tells you very little beyond the fact that it's hot. It could be anywhere from 300 or 400+ degrees F. If you're on the high end your food is going to fry very quickly and pop more violently. Using thermometers will give you more precise, consistent results. Essentially you can tweak and adjust your food to your preferences and your food will eventually end up tasting better.