Stryper Telia torrents eller har de bara taskig peering mot utlandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har aldrig sett ett sådant, man brukar ha en fiberomvandlare (eller så är den ofta integrerad i en switch (tjänstefördelare) men den är inget modem på nått sätt.

Precis det jag menade. Modermodemet för att internet ska fungera. O:) XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har aldrig sett ett sådant, man brukar ha en fiberomvandlare (eller så är den ofta integrerad i en switch (tjänstefördelare) men den är inget modem på nått sätt.

Jo, de är modem. Vissa kallar dem mediaomvandlare, mediakonverterare eller som du, fiberomvandlare. Kärt barn har många namn. Jag använder fibermodem, eftersom det dels är den kortaste varianten, dels den mest genomskinliga betydelsemässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag kommer testa med deras router sen. Kanske testar direkt i modemet om det ger samma resultat med deras router. Via bredbandskollen får jag märkligt nog 530Mbit ner och upp. Dvs mer än jag betalar för. Vet inte om det är för att jag lagt till fiber-TV och att den kräver lite extra bandbredd? När jag bara hade 100Mbit tidigare så kom jag aldrig upp i 100Mbit via bredbandskollen utan nådde max 96Mbit en bra dag. Men för torrents (än så länge) har jag inte nått över 20MB/s med min 500Mbit-lina.

Din fiberomvandlare är ansluten med 1 Gbit/s. Begränsningen ligger i mjukvara på sändar ändan så den är inte exact.
IPTV ligger om möjligt utanför ditt internet och påverkar inte din internethastighet så länge som du har mindre än länkhastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, de är modem. Vissa kallar dem mediaomvandlare, mediakonverterare eller som du, fiberomvandlare. Kärt barn har många namn. Jag använder fibermodem, eftersom det dels är den kortaste varianten, dels den mest genomskinliga betydelsemässigt.

Modem står för Modulator-Demodulator alltså en hårdvara som konverterar(modulerar) digital signal till analog och tvärsom. Så nej du använder inte ett modem!