Asus Rog Strix Z490-E Gaming Ethernetproblem?

Permalänk

Asus Rog Strix Z490-E Gaming Ethernetproblem?

God fortsättning allihop.

Köpte lite hårdvara under Black Friday till min sons födelsedag framöver och börjar nu eventuellt få kalla fötter gällande moderkortet (Asus Rog Strix Z490-E Gaming).

Sprang på lite omdömen som pekar på stora problem gällande WiFi och Ethernet på dessa kort. Verkar som om delar i moderkortet ställer till problem så att nätverksuppkopplingen bryts, inte funkar alls eller tappar i hastighet.

Är det någon här som upplevt dessa problem (verkar även finnas på kort utan WiFi) och finns det i så fall vettiga lösningar?

Har öppet köp till den 31/1-2020.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Nu kanske det är olika chip eller nåt sånt?, men jag har ett ROG Strix Z490-A och har inte alls upplevt något problem med nätverkskortet.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Skrivet av ddr:

Nu kanske det är olika chip eller nåt sånt?, men jag har ett ROG Strix Z490-A och har inte alls upplevt något problem med nätverkskortet.

Verkar vara något strul med Intel’s i225 Ethernetkontroller. Under kvartal 3 i år (2020) så verkar de ha bytt ut hårdvaran och ändrat versionsnummer till 2. Frågan är om det på kartongen går att se när moderkortet är tillverkat och vilken version av kontroller som sitter i?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett ASUS Prime Z490-P och installerat detta i ett nytt chassi. Nätverkskortet/kontrollern fungerar INTE. Inga lampor lyser baktill bredvid nätverksuttaget. Har uppdaterat drivrutinen för Realtech-adaptern, men utan resultat. Helt ny/ren Windows 10 installation. Inget grafikkort än så länge. Datorn är extremt seg, och det går ibland inte att flytta musen! Måste vara andra problem också! Frågan är vilka övriga drivrutiner jag borde uppgradera för detta moderkort, och i så fall i vilken ordning?

Permalänk

Har du kollat här..
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...
Om du går dit och därefter klickar på Drivrutiner och Verktyg, där borde det finnas något att ladda ner och provköra om det fungerar angående nätverkskortet..
Tänkte köpa samma moderkortet men nu blev jag lite osäker :😳
Hoppas den kan vara till hjälp 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmadpour99:

Har du kollat här..
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...
Om du går dit och därefter klickar på Drivrutiner och Verktyg, där borde det finnas något att ladda ner och provköra om det fungerar angående nätverkskortet..
Tänkte köpa samma moderkortet men nu blev jag lite osäker :😳
Hoppas den kan vara till hjälp 😊

Jag fick tips av Bael att hämta ned de senaste drivrutinerna från Realtek direkt, och de hade ju änne senare LAN-drivrutiner vilket faktiskt fixade problemet.

Permalänk
Medlem

Asus Rog Strix Z490-E Gaming har ett Intel I225-V 2.5Gb Ethernet nic.

https://downloadcenter.intel.com/product/184676/Intel-Etherne...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bytte ut mitt nzxt N7 z490 i veckan som bara sluta fungera efter 25 dagar till Rog strix z490-A med samma nätverkdel I225-V. Efter en dag efter installation så började det strula. Uppdatera fw på enheten men löste inte problemet, uppdatera drivrutinerna från v 1.0.1.3 till ...1.4 fortfarande samma fel. Uppdatera till 1.0.2.8 = no go, nedgradera till 1.0.2.6 och då fungerade det. Får se om det funkar ikväll vid uppstart. Återkommer med resultat.

[update]
Startat datorn nyss och det fungerar men märker också att drivisarna har uppdaterat till 1.0.2.8 igen.
Får se om jag kommer byta ut det här kortet om det fortsätter hålla på så här.

Felaktigt versionsnr.