Permanenta inbränningar efter 3 månader. Philips 276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Permanenta inbränningar efter 3 månader. Philips 276E8VJSB

Det är helt fantastiskt hur känslig den här skärmen var för inbränningar. Jag läste en kommentar på netonnet där någon påpekade detta men jag bortsåg från det eftersom den fått god kritik över lag från annat håll. Skärmen var till farsgubben som på gamla dar främst sitter på nätet, kollar netflix, svt öppet arkiv och spelar elvenar. Den är inställd på att stängas av efter 10 minuters inaktivitet, är inte speciellt ljusstark och har körts på 70% ljusstyrka i ett normalupplyst rum.
Vi köpte den strax innan black friday och jag åkte hit idag för att hjälpa honom med datorn och upptäcker nu tydliga inbränningar från verktygsfältets ikoner i chrome. Dessa syns extra tydligt mot mörkare grå bakgrund och visas i bildexmplet nedan.

#intebaraOLED

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

Retention och inbränningar på en LCD har normalt inget med ljusstyrkan att göra, till skillnad från OLED där högre ljusstyrka innebär mer långsikitigt slitage på just de subpixlar som lyser starkare.

De flesta LCD:er visar upp dessa fenomen i någon form. Skulle nog säga att IPS:er överlag är mer mer känsliga. Det beror i första hand (retention) på tillfälligt joniserade skikt inom LCD-panelen vilket påverkar litegrann hur kristallerna vrids och därmed hur mycket ljus de släpper igenom. Tittar man direkt efter med en grå testbild ser det verkligen allvarligt ut. Detta försvinner efter en stund ofta en 10–20 minuter, särskilt om man visar mer rörligt bild på panelen.

Ifall det ligger kvar efter att skärmen har stått strömlös ett tag eller varit avstängd över natten och liknande, då kan det vara permanenta förändringar i materialet i LCD-panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Retention och inbränningar på en LCD har normalt inget med ljusstyrkan att göra, till skillnad från OLED där högre ljusstyrka innebär mer långsikitigt slitage på just de subpixlar som lyser starkare.

De flesta LCD:er visar upp dessa fenomen i någon form. Skulle nog säga att IPS:er överlag är mer mer känsliga. Det beror i första hand (retention) på tillfälligt joniserade skikt inom LCD-panelen vilket påverkar litegrann hur kristallerna vrids och därmed hur mycket ljus de släpper igenom. Tittar man direkt efter med en grå testbild ser det verkligen allvarligt ut. Detta försvinner efter en stund ofta en 10–20 minuter, särskilt om man visar mer rörligt bild på panelen.

Ifall det ligger kvar efter att skärmen har stått strömlös ett tag eller varit avstängd över natten och liknande, då kan det vara permanenta förändringar i materialet i LCD-panelen.

Tack för klargörandet. Då kan jag med säkerhet säga att det rör sig om permanenta inbränningar. Om skärmen står strömlös över natten visas samma sak dagen efter, lika intensivt som de bilder jag bifogade igår. Dessutom syns det ännu mer på lite mörkare grå bakgrund.

Jag vet att han sitter rätt länge i Chrome och alltid fönstret i expanderat men ej "helskärmsläge" utan adressfältet är alltid på samma plats. Är det stor skillnad mellan olika IPS-paneler eller tror du det kommer inträffa på en annan modell också? Det här bör väl innefattas av garantin? Har inte hunnit kontakta webbhallen än. Han är ju gammal grafiker som gör lite ideella jobb till olika verksamheter. Hur som helst är han rätt kräsen med att färgerna ska vara hyfsat naturliga så han är nog inte så sugen på en skärm med TN-panel.

Jag gissar att det här lär inträffa om vi får en likadan utbytesskärm, eller vad tror du? Det kan väl inte vara ett måndags-ex, utan snarare att det är såhär panelen "fungerar"?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

De enda LCD-skärmar jag träffat på som fått permanenta förändringar är de som gått länge, ofta 24-7 för tidtabeller, information och vid servrar och liknande. Förhållandevis nya skärmar är ovanligt och förmodligen en dålig batch av paneler.

Testa och reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De enda LCD-skärmar jag träffat på som fått permanenta förändringar är de som gått länge, ofta 24-7 för tidtabeller, information och vid servrar och liknande. Förhållandevis nya skärmar är ovanligt och förmodligen en dålig batch av paneler.

Testa och reklamera.

Tack!
Ska göra det och hoppas att nästa ex är bättre. Fick den på rea för 2300:- och har svårt att tro att en motsvarande 1440p-skärm i prisklassen skulle vara så mycket bättre färgmässigt. Hoppas på att få den utbytt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har också en sådan skärm, körs säkert minst 12h/dygn om inte mer och har inte haft några inbränningsproblem alls med den.

Står skärmar på 24/7 med statiska bilder så kan ju även en LCD få inbränning men i detta fallet har han nog råkat få en dålig batch av paneler.

Skärmen är ju bland de billigaste (av märkesskärmar i alla fall) 27" 4k ips som gick att hitta så man kanske inte ska förvänta sig alltför höga krav på den, kan tänka mig att kvalitetskontrollen kanske inte är så hård på en så pass billig skärm.

Men det är väl bara att försöka reklamera den för det där såg inte så roligt ut.

Den kritik skärmen annars fått är väl mest det gamla vanliga med ips om man har otur med glow och några enstaka som fått trasiga pixlar.

Själv har jag haft tur och fått ett utmärkt exemplar så är mycket nöjd med den, det enda som är riktigt idiotdumt är att det saknas VESA fästhål så det är omöjligt att byta fot eller sätta den på en arm om man inte själv bygger ett fäste som passar på fotens gänga.

Men nya efterträdaren från Philips i samma klass har nu fått VESA fästhål så de verkar ha insett fadäsen.(som nog avhållit en och annan spekulant från köp av den tidigare skärmen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Har också en sådan skärm, körs säkert minst 12h/dygn om inte mer och har inte haft några inbränningsproblem alls med den.

Står skärmar på 24/7 med statiska bilder så kan ju även en LCD få inbränning men i detta fallet har han nog råkat få en dålig batch av paneler.

Skärmen är ju bland de billigaste (av märkesskärmar i alla fall) 27" 4k ips som gick att hitta så man kanske inte ska förvänta sig alltför höga krav på den, kan tänka mig att kvalitetskontrollen kanske inte är så hård på en så pass billig skärm.

Men det är väl bara att försöka reklamera den för det där såg inte så roligt ut.

Den kritik skärmen annars fått är väl mest det gamla vanliga med ips om man har otur med glow och några enstaka som fått trasiga pixlar.

Själv har jag haft tur och fått ett utmärkt exemplar så är mycket nöjd med den, det enda som är riktigt idiotdumt är att det saknas VESA fästhål så det är omöjligt att byta fot eller sätta den på en arm om man inte själv bygger ett fäste som passar på fotens gänga.

Men nya efterträdaren från Philips i samma klass har nu fått VESA fästhål så de verkar ha insett fadäsen.(som nog avhållit en och annan spekulant från köp av den tidigare skärmen)

Okey, då hoppas jag på att vi får ett bättre exemplar den här gången. Inga döda pixlar här i alla fall, lite mycket bleeding i ena hörnet men rätt mycket glow vid svarta bakgrunder. Nästan i paritet med hur en TN panel kan se ut från sidan. Men sitter man exakt rakt framför är det ändå helt okey sett till priset. Det är som sagt något som går att leva med. I vårt fall byggde vi ett "skärmställ" av en bit ekskiva. Håller med om att avsaknaden av VESA-fäste är på gränsen till dealbreaker. Men för 2300:- är det samtidigt svårt att klaga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg det reviewer med inbränningar från när jag köpte skärm för ett år sedan, valde en 1440p istället.
Nu letar jag mer efter laptop och har upptäckt att det mesta under 10000 har IPS med typ 65% rgb täckning och 250 nits.
Så panelen gör skillnad och IPS är inte längre kvalitetsstämpeln det varit...