Random restart och blå skärmar.

Permalänk

Random restart och blå skärmar.

Tjena! Jag har nyligen börjat få problem med att min datorn startar om randomly och blå skärmar. Jag kan även tillägga att nedladdning också blir korrupta då jag moddar bethesda spel. Värt att notera är att datorn inte blå skärmar eller startar om sig när jag spelar utan detta händer bara under vardaglig användning.

Problemet uppkom när jag installerade om windows, jag har gjort diverse systemchecks och windowschecks men inget problem kan hittas. Då detta uppkom först efter jag installerade windows antar jag ändå att något blivit korrupt under windows installationen.

All hjälp tas emot med glädje.

MB: X470-F CPU: 2700X RAM: 16 GB corsair vengeance 3000mhz Grafikkort: RTX 2080 Nätagg: Corsair RM850I. Windows disk: WB Blue 1tb M.2

Permalänk
Medlem

@Insanemaggot
När du får blåskärm hinner du se någon felkod då eller?
Testa byt drivrutiner, skulle kunna vara nåt som så enkelt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Insanemaggot
När du får blåskärm hinner du se någon felkod då eller?
Testa byt drivrutiner, skulle kunna vara nåt som så enkelt.

Jag hinner inte kolla det innan datorn startas om men ska försöka få datorn att blåskärma så ska jag se vad det är för felkod!

Permalänk
Medlem

Öppna loggboken och se vilka kritiska meddelande du har.
Högerklicka på Startknappen och välj loggboken (Event Viewer) > Windows Logs och titta igenom de olika efter loggar runt tiden då datorn blåskärmade.

Permalänk

Att jag har missat loggboken!

"The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x000000de (0x0000000000000002, 0xffffb68ed1dd17e0, 0xffffb68ed1dd17e0, 0x00000002dcc698c0). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: 962634ba-8149-4a78-ae3e-7499a649f7d0."

Permalänk

Blåste windows hoppas det gjorde någon skillnad! Bara till att vänta och se antar jag!

Permalänk
Medlem

Har du kört RAM-test? Låter lite som om du har ett problem där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Har du kört RAM-test? Låter lite som om du har ett problem där.

Jag körde windows memory test som inte hittade något fel, men nu fick jag en blåskärm igen även fast jag blåste windows med samma fel kod i loggboken så det måste vara något galet med ramen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Jag körde windows memory test som inte hittade något fel, men nu fick jag en blåskärm igen även fast jag blåste windows med samma fel kod i loggboken så det måste vara något galet med ramen.

Kör memtest86, det är det enda som går att lita på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Kör memtest86, det är det enda som går att lita på.

Jag testar det, tack så mycket för tipset!

Permalänk

Inget fel på ramen enligt memtest86, bytte dock plats på stickorna innan jag körde testet. Kan det ha varit så enkelt?

Permalänk
Medlem

Inflikar endast att https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html är ett mycket bra verktyg för att titta på blåskärms-loggar.
Det kan ge en ledtråd om vad som kan vara problemet.

Permalänk

Tack så mycket, fick dock en random omstart nu igen :/