Permalänk
Medlem

Arbetsstation

Hej,

Behöver köpråd inför köp av stationär dator och kraven är som följer:

- Behöver klara av multipla tunga excelsheets med realtidsuppdaterad data plus en del andra program browser, mail etc utan att börja lagga. Har en enklare speldator idag som tyvärr inte orkar driva multipla stora excelsheets med realtidsuppdaterad data.
- Behöver kunna driva 4 skärmar 1920x1080

Kan eventuellt tänka mig att bygga datorn då jag gjort detta själv tidigare, men funderar på en av kompletts workstations då det såklart är enkelt att köpa en färdig dator

https://www.komplett.se/category/10306/datorer/komplett-pc?nl...

Alternativt en dator som är gjord för spel om ni tror att detta kan passa bättre för mina behov.

Budget upp till och med 30tkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr4dde:

Hej,

Behöver köpråd inför köp av stationär dator och kraven är som följer:

- Behöver klara av multipla tunga excelsheets med realtidsuppdaterad data plus en del andra program browser, mail etc utan att börja lagga. Har en enklare speldator idag som tyvärr inte orkar driva multipla stora excelsheets med realtidsuppdaterad data.
- Behöver kunna driva 4 skärmar 1920x1080

Kan eventuellt tänka mig att bygga datorn då jag gjort detta själv tidigare, men funderar på en av kompletts workstations då det såklart är enkelt att köpa en färdig dator

https://www.komplett.se/category/10306/datorer/komplett-pc?nl...

Alternativt en dator som är gjord för spel om ni tror att detta kan passa bättre för mina behov.

Vad har du nu? Kan vara bra som referenspunkt.
Och vet du själv hur pass Excel skalar? Går det att slänga fler kärnor på problemet eller vad gäller?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Oh vet faktiskt inte precis vad som sitter i burken. Men är en äldre speldator köpt 2014 för ca 8tkr så är absolut ingenting märkvärdigt.

Bra fråga vad excel och kärnor, vågar inte svara. Är inte speciellt kunnig på hårdvara därav slänger jag ut frågan här och hoppas ngn kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Det låter som om det primärt är ren CPU-prestanda du behöver.

Grafikkort, där skulle du kunna välja t ex ett AMD 5700XT, så du får stöd för fler än tre skärmar (som är gränsen för Nvidias konsumentkort och Intels inbyggda grafikkretsar). AMD:s kort tillåter minst fyra samtidiga. Alternativt, om du väljer en Intel-processor med inbyggd grafik, så kan du kombinera det med ett Nvidia-kort och sen koppla 1-2 skärmar via moderkortet till processorns grafik, och sen 1-3 skärmar till grafikkortet. Det krävs inget avancerat grafikkort för att driva tre skärmar i så låg upplösning, särskilt när det verkar handla om "2D"-grafik. Alternativt 1-2 begagnade kort av enklare modell (men från samma tillverkare för att undvika drivrutinsproblem).

Leta benchmarks för de program och de typer av uppgifter du använder dem till, för att se om AMD eller Intel passar bäst.

Kanske ett mellanklassmoderkort (ca 2500 kr) för AM4 och en Ryzen 3950X är lämpliga? 16 kärnor, 32 "trådar", och finns i lager i dag. 3950X kostar ca 8500 kr (och har inte inbyggd grafik, så då krävs ett AMD-kort för att få tillräckligt med skärmutgångar).

Gissar också att du behöver mycket minne. 64 GB får man för en gnutta över 3000 kr i dag.

Med ovanstående prylar räcker det gott och väl med ett nätagg på 650 W.

Chassi och processorkylare och kanske nån fläkt eller två till, så är det klart. Jag skulle tro ca 17 000 kr med det jag räknat upp, förutom grafikkort, som kan hamna på allt från några tusen (för enklare begagnat) till ca 8000+ kr (om du hittar nåt nytt som är lämpligt och finns i lager). Oavsett vilket, är det med marginal under 30K!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr4dde:

Oh vet faktiskt inte precis vad som sitter i burken. Men är en äldre speldator köpt 2014 för ca 8tkr så är absolut ingenting märkvärdigt.

Bra fråga vad excel och kärnor, vågar inte svara. Är inte speciellt kunnig på hårdvara därav slänger jag ut frågan här och hoppas ngn kan hjälpa till.

Visserligen en gammal post, men det visar väl iaf att det kan skala hyggligt beroende på vad det är för exceldokument det handlar om:

"Starting in Excel 2007, Excel splits calculation across multiple processors or cores. When Excel loads a workbook, it determines from the operating system how many processors are available and then creates a separate calculation thread for each processor.

The degree of improvement depends on how many independent calculation trees the workbook contains. If you make a workbook that contains one continuous chain of formulas, it will not show any multithreaded calculation (MTC) performance gain, whereas a workbook that contains several independent chains of formulas will show gains close to the number of processors available."
-- https://forums.passmark.com/pc-hardware-and-benchmarks/3677-w...

Svårt att veta hur det ser ut för just dina dokument, men du kanske kan kolla hur resursanvändningen ser ut på din befintliga dator för att ge lite vägvisning om vad som skulle hjälpa?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Grafikkort, där skulle du kunna välja t ex ett AMD 5700XT, så du får stöd för fler än tre skärmar (som är gränsen för Nvidias konsumentkort och Intels inbyggda grafikkretsar).

NVIDIAs kretsar stödjer i regel också fyra skärmar, åtminstone alla kretsar från 16-serien och uppåt men även många äldre kretsar. Sen är det förstås inte säkert att alla grafikkortsmodeller faktiskt gör det även om grafikkretsen gör det, så det är något man får kolla upp.

Men det finns i alla fall billigare kort än 5700XT som har stöd för fyra skärmar, som t.ex. MSI GTX 1650 Super Gaming X. Det knepiga är att hitta något kort som både har nog med utgångar och som faktiskt går att köpa, tillgången på grafikkort är ju inte den bästa för tillfället.

Permalänk
Medlem

Här är en utgångspunkt utifrån det jag skrev tidigare. Glömde räkna med SSD tidigare, men tänkte att en riktigt snabb SSD kan vara lämpligt med stora databaser/beräkningsblad.

Obs! Detta är utan grafikkort. Så lägg till ett AMD-kort av hyfsat ny modell (behöver stödja fyra skärmar) eller två Nvidia-kort (två skärmar per kort, t ex).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14836835/arbetsstation

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

NVIDIAs kretsar stödjer i regel också fyra skärmar, åtminstone alla kretsar från 16-serien och uppåt men även många äldre kretsar. Sen är det förstås inte säkert att alla grafikkortsmodeller faktiskt gör det även om grafikkretsen gör det, så det är något man får kolla upp.

Aha! Jag hade bestämt för mig att Nvidia begränsar antalet (unika) skärmar per kort till tre, men ser nu att det inte stämmer.

Då så! Men problemet med att hitta ett kort som går att köpa ligger kvar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Här är en utgångspunkt utifrån det jag skrev tidigare. Glömde räkna med SSD tidigare, men tänkte att en riktigt snabb SSD kan vara lämpligt med stora databaser/beräkningsblad.

Obs! Detta är utan grafikkort. Så lägg till ett AMD-kort av hyfsat ny modell (behöver stödja fyra skärmar) eller två Nvidia-kort (två skärmar per kort, t ex).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14836835/arbetsstationhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14836835/arbetsstation

Ser väl rätt rimligt ut, särskilt med tanke på tillgänglighet, annars hade väl Ryzen 5000-serien varit intressant.

https://www.komplett.se/product/1157740/datorutrustning/dator... skulle kunna vara ett billigt grafikkort om man inte har några direkta krav gällande prestanda eller någon form av GPGPU-möjlighet och klarar sig med HDMI (beror på vilka skärmar som ska anslutas).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ser väl rätt rimligt ut, särskilt med tanke på tillgänglighet, annars hade väl Ryzen 5000-serien varit intressant.

https://www.komplett.se/product/1157740/datorutrustning/dator... skulle kunna vara ett billigt grafikkort om man inte har några direkta krav gällande prestanda eller någon form av GPGPU-möjlighet och klarar sig med HDMI (beror på vilka skärmar som ska anslutas).

Se där! Det var ju ett perfekt grafikkort för ändamålet!
I alla fall så länge TS fyra skärmar har HDMI-anslutningar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Att leta runt lite bland GPUer för just arbetsstationer kan kanske vara en idé om man vill ha stöd för fyra skärmar. T.ex. Nvidia Quadro P2000 eller liknande. De säljs ju inte alltid av de vanliga butikerna för spelprylar men ibland kan man hitta dem till vettigt pris när reas ut. Brukar ofta stödja 4 skärmar med Displayport och just P2000 tror jag inte behöver extern strömförsörjning utan klarar sig med PCI-bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Att leta runt lite bland GPUer för just arbetsstationer kan kanske vara en idé om man vill ha stöd för fyra skärmar. T.ex. Nvidia Quadra P2100 eller liknande. De säljs ju inte alltid av de vanliga butikerna för spelprylar men ibland kan man hitta dem till vettigt pris när reas ut. Brukar ofta stödja 4 skärrmar och just P2100 tror jag inte behöver extern strömförsörjning utan klarar sig med PCI-bussen.

Den ondskefulla pingvinen har redan vaskat fram en mycket billig lösning åt TS!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den ondskefulla pingvinen har redan vaskat fram en mycket billig lösning åt TS!

Bra gjort av pingvinen!

Permalänk
Medlem

Tack för input om jag ska bygga ngt från grunden igen.

Nvidia quadro korten, vad är det speciella med dessa?

https://www.komplett.se/product/1145982/dator-surfplatta/komp...

Vad tror ni om ngt i klassen ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr4dde:

Tack för input om jag ska bygga ngt från grunden igen.

Nvidia quadro korten, vad är det speciella med dessa?

https://www.komplett.se/product/1145982/dator-surfplatta/komp...

Vad tror ni om ngt i klassen ovan?

Den du länkar till gör samma som den jag satte ihop, fast med mindre minnesmängd, ett onödigt grafikkort och till ett mycket högre pris.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack! Blir nog till att bygga ihop något själv. Drar jag verkligen ingen nytta av ett bättre grafikkort?

Antar att jag då bör lägga mest krut på CPU och minne precis som du länka @cyklonen det verkar som en schysst och kraftfull konfiguration.

Är det sviterna av coronapandemin som gör tillgången på komponenter dåligt? Ser att mkt är beställningsvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr4dde:

Tack för input om jag ska bygga ngt från grunden igen.

Nvidia quadro korten, vad är det speciella med dessa?

https://www.komplett.se/product/1145982/dator-surfplatta/komp...

Vad tror ni om ngt i klassen ovan?

Quadro är för arbetsstationer vad Geforce är för speldatorer.
Vilket också innebär att serien som helhet täcker in ett stort spann sett till funktion och prestanda.

Utifrån att du inte verkar ha några särskilda krav på grafikkortet annat än antal skärmar du kan ansluta så är det nog rätt hugget som stucket vilken produktserie kortet kommer från, priset är nog mer intressant isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304