Permalänk

Separera portar i switch

Vill börja med en disclaimer att jag inte kan alla termer, så kanske blir det ett och annat fel...

Jag har internet och TV via Telia, och skall nu byta ut Telias router (bryggad) mot en Netgear-switch. Jag har fått till detta (separera TV och internet), men vid nästa steg har jag kört fast.

Switchen är en Netgear GS116Ev2. Portarna 1-3 är uppsatta för att separera TV (VLAN845) och Internet.

Nu vill jag använda portarna 4-16 som en "vanlig" switch i hemmanätverket. Är detta möjligt? Om så, hur separerar jag dessa portar från portar 1-3? Behöver jag arbeta med VLAN? Hur påverkar det isf övriga nätverket? Jag har ett antal unmanaged switchar som är kopplade nedströms, kommer de fungera eller måste alla switchar vara managed?

Kan tillägga att jag bara har ett nätverk bakom gatewayen (inga VLAN) och har egentligen inte behov av något annat.

Det som är inkopplat via kabel är ett antal datorer, en server, övervakningskameror, accesspunkter, smart-tv, Chromecasts. Så inget exotiskt, men skulle vilja slippa att konfigurera om alla enheter om möjligt.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut få switchen till att göra som du vill, och som du är inne på kan du göra det med VLAN.

Skapa ett nytt VLAN med något ID som inte används, och så sätter du port 4-16 untagged till det VLANet (det kan heta något annat på Netgear-språk, HP kallar det untagged och Cisco kallar det access port). Inga andra VLAN taggade/trunkade på de portarna. Därefter borde switchen bete sig som du vill.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Du kan absolut få switchen till att göra som du vill, och som du är inne på kan du göra det med VLAN.

Skapa ett nytt VLAN med något ID som inte används, och så sätter du port 4-16 untagged till det VLANet (det kan heta något annat på Netgear-språk, HP kallar det untagged och Cisco kallar det access port). Inga andra VLAN taggade/trunkade på de portarna. Därefter borde switchen bete sig som du vill.

Tack!

För att jag ska förstå... Detta VLAN behöver jag skapa i USG (gateway), eller räcker det med att skapa det i switchen och låta gateway vara oförändrad?

Vad händer när jag nedströms har unmanaged switchar - kommer det att fungera för detta nätverk?

(Det heter untagged även i Netgear )

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhilipParris:

Tack!

För att jag ska förstå... Detta VLAN behöver jag skapa i USG (gateway), eller räcker det med att skapa det i switchen och låta gateway vara oförändrad?

Vad händer när jag nedströms har unmanaged switchar - kommer det att fungera för detta nätverk?

(Det heter untagged även i Netgear )

Switcharna kommer bara ge dig ytterligare portar med på samma nät som du kopplar dem i, dvs i det här fallet det VLANet du satte på resten av portarna.

Permalänk
Medlem

Vilka vlan-id använder du idag i switchen? Ta ett vlan id som du inte använder till något och lägg portarna i det (otaggade portar). Sedan kopplar du som du ritat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhilipParris:

Tack!

För att jag ska förstå... Detta VLAN behöver jag skapa i USG (gateway), eller räcker det med att skapa det i switchen och låta gateway vara oförändrad?

Vad händer när jag nedströms har unmanaged switchar - kommer det att fungera för detta nätverk?

(Det heter untagged även i Netgear )

Det räcker fint att bara göra det i switchen. Om du av någon anledning vill dela samma kabel mellan switch och USG där detta VLAN-ID finns måste den in i USG:en, men annars är ju tanken att det här VLAN-id:t ska synas utanför switchen.

Ja, det är poängen med "untagged" - all vanlig trafik är otaggad dvs inte VLAN-uppmÄrkt, det är bara internt i switchen som den känner till att det VLAN:as. Så det är bara att hänga på omanagerade switchar under.

Se där Jag har en managerbar netgear-switch nedpackad i en låda, men det var länge sen den var igång så jag vågade inte gissa.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.